esi Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Jeg kjenner jeg er passe oppgitt...å trenger noen gode råd! Jeg har bedt min mor, som er enke, til oss til jul. Jeg har samtidig sakt at jeg både kan hente og kjøre henne hjem. Hun har ikke lappen, det går godt med transporttilbud, men jeg tenkte at deg var en fin gest i julen med gaver som skal fraktes etc. Det tar 2,5 timer én vei (om det klaffer med ferjer!). Hun er informert om at vi feirer sammen med svigers (vi praktiserer hver 2.jul sammen med familiene), men at hun er også hjertelig velkommen! Jeg har en søster som skal være med hennes mann familie, å da de skal være nokså mangen, så avtalte jeg med henne at det passer best at moren vår er hos oss - da vi ikke er stor familie. (I fjor ønsket hun så sterkt at alle var hos henne, det fikk vi til , med det resultat at hun nå er "aleine") Det jeg fikk til svar fra min mor var "jeg må tenke på det". Jeg blir så sint, da det ikke er første gang hun ikke prioritere oss (har ikke vært på besøk på over 1,5 år). Hun venter nå på invitasjon fra min søster, noe som hun ikke vil få, da de skal bort og som sakt blir mange. Min søster vet om denne situasjonen og er lei hun også. Jeg har nå mest lyst til å si "beklager, men nå er alt planlagt" - når jeg noen dager før jul (antageligvis) får beskjed om at hun kan komme likevell. Jeg har jo ikke lyst å ha noen her som ikke ble det minste glad for invitasjon til jul. Det må sies at hu har lite/ingen nettverk, så vi kan ikke innbille oss at hun har tenkt noe annet. Hun klager mye på det meste og sliter oss ut. Vil også tilføye at jeg betalte 2 ukers ferieopphold for henne i sommer, det var meningen at vi skulle dele - trodde jeg. Men, sommerhuset ble betalt av meg. Når uken der var gått, tenkte jeg campingplasser. Det syns hun var helt forferdelig og jeg måtte booke og betale flere netter på hotell. Likevell er vi ikke god nok for jul altså. Hva ville dere gjort?
wintergirl Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Hadde en bestemor som var sånn. Klagde alltid og var aldri fornøyd. Skrøt av søskenbarnet sitt hele tiden og mamma følte seg lite verdsatt. Når hun først kom på julaften så var hun mange ganger sur og ikke alltid så takknemlig. Men vi hadde aldri klart å la hun sitte alene på julaften heller. Hun har vært ganske omsorgsfull mot oss alle ellers så det hadde vært veldig vondt å vite at hun skulle sitte alene på julaften. Får håpe det ordner seg for dere til slutt og at dere finner en løsning:)
Gjest Offensive Pie Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Jeg hadde gitt beskjed om at jeg må vite om hun kommer eller ikke innen 1. desember, og at jeg antok at hun ikke kom om hun ikke svarte. Om du får svar, så går du etter det. Om mor forsøker å takke ja 22. desember i stedet, har du full dekning for å ikke ta imot mer besøk. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Jeg hadde gitt beskjed om at jeg må vite om hun kommer eller ikke innen 1. desember, og at jeg antok at hun ikke kom om hun ikke svarte. Om du får svar, så går du etter det. Om mor forsøker å takke ja 22. desember i stedet, har du full dekning for å ikke ta imot mer besøk. Enig. Sett en frist, slik at du får det ut av verden. Anonymous poster hash: 92333...2d5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Kan hun ikke ligge over? Syns det er drøyt at du skal kjøre fem timer på julaften. Anonymous poster hash: 49306...eb9 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Hvorfor lager du enda en tråd om tenkingen til moren din...? Det holder i lange baner med en!Anonymous poster hash: 66adc...127
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Forstår ikke hvorfor moren din ikke kan sove over? Siden hun faktisk bor så langt unna! Anonymous poster hash: 133bc...878 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 Det er bare en ekstra person. Anta at hun kommer og planlegg deretter. Ikke stress med hennes reaksjon eller oppførsel. Jeg har selv en mor jeg irriterer meg over av og til, Blir aldri fornøyd med mindre det skjer på hennes premisser. Mitt råd er å ikke stresse, all den frustrasjonen kommer ingen til gode. Jeg har med tiden forstå at mamma er mamma. Jeg sier jevnlig hun er velkommen hjemme, og kommer hun så kommer hun. Anonymous poster hash: b8eaa...3eb 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 Trekk tilbake tilbudet om å kjøre og hente, og la ellers være å tenke på det.Anonymous poster hash: 92333...2d5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 Gi henne beskjed om at du må ha tilbakemelding på om hun kommer eller ikke innen en viss dato av hensyn til mat og for kjøringen (jeg antar at det er minst en overnatting inkludert her da du umulig kan ha tenkt å kjøre så mange timer på juleaften) Og gjenta i samme slengen at du håper at hun vil komme. (og sørg for at hun får vite at søsteren din ikke skal være hjemme).Så er det opp til henne. Hvis hun da ombestemmer seg i etterkant så får du gjøre en vurdering der og da, men hun er voksen nok til å være alene om hun ønsker det. Kanskje er hun redd for at hun "trenger seg på" siden dere egentlig skal feire med dine svigerforeldre? Anonymous poster hash: b7e4c...e50 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Hvorfor lager du enda en tråd om tenkingen til moren din...? Det holder i lange baner med en!Anonymous poster hash: 66adc...127 hvordan vet du at denne personen har laget flere tråder om hennes mor, kanskje det finnes flere som har lignende mødre.. Anonymous poster hash: d49a9...d44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå