Gå til innhold

Når er det OK å flytte ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på VGS deltid og tar opp fag, er 19 år.

Det har alltid vært en veldig trøblete familiesituasjon hos oss, med store pågående konflikter mellom foreldrene mine så lenge jeg kan huske.

Jeg gikk igjennom en rebelsk periode på ungdomsskolen hvor hovedfokuset ble flyttet litt over på meg fordi de ble "sjokker" over hvordan jeg utagerte, men hentet meg inn innen slutten på ungdomsskolen og fikk toppkarakterer.

Jeg var også flink VG1, ok VG2 (som jeg gikk to ganger pga utenlandsopphold), og går nå VG3.

Selv om det ikke er så mye høylytt krangling slik det har vært før, kjenner jeg virkelig på det på kroppen. Jeg ønsker ikke å bo her lenger, med stygge ord og blikk, konstant klaging og at jeg må ta "side" i deres konflikter, noe det ofte blir mer konflikt av når jeg ikke gjør.

Jeg sliter mer og mer med å konsentrere meg om skolearbeid, er mye nedfor, stenger meg av sosialt med venner (vil ikke ha med folk hjem hit) osv.

Jeg er ekstremt redd for å såre dem ved å flytte ut, men jeg kjenner på meg selv at med snart tyve år slik som dette, så er det på tide å komme seg ut. Jeg mimrer hele tiden tilbake til da jeg bodde utenlands, fordi jeg følte jeg kunne være meg selv, være glad uten å grue meg til å komme hjem...

På mange måter føler jeg at jeg ikke har noen "god" grunn til å flytte ut - det har aldri vært noen vold tilstede, jeg har fått alt jeg trenger og den omsorgen jeg har hatt krav på, men likevel så har jeg nådd en grense..

Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal få råd til å flytte ut. I alle år når jeg var mindreårig skremte moren min meg med regla om "overformynderiet" og at de "kom til å ta alle pengene mine" og at "jeg aldri kom til å få studielån" hvis jeg hadde penger selv... Så i god tro ga jeg henne konfirmasjonspengene mine, alle bursdagspenger/div sparepenger osv, slik at hun kunne sette de på sin konto å "passe på dem" for meg. Jeg har spurt om å få de overført til min konto, men hun sier hun har bare satt de inn på sin konto og har ingen oversikt over hvor mye det er, og at jeg "får penger når jeg trenger det".

Likevel er jeg overbevist over at hun aldri hadde gitt meg penger til å flytte ut nå.

Selvfølgelig burde jeg aldri gjort dette, men som et barn på 12+ år, så tror man så klart på moren sin om slike ting. Da jeg var ca 17 år begynte jeg å spare, og har nå omtrent 40 000 på sparekonto. Jeg kan jo ikke leve av dette frem til august neste år....

Tanker?

Anonymous poster hash: d5929...7ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig vanskeli å svare på, men prøv å ta kontakt med NAV/lånekassen :)

Gjest constance90
Skrevet

Du er 19 år, flytt ut når DU vil og når økonomien tillater det. Få deg en fulltidsjobb eller så stor prosent du kan og lei deg en leilighet.

Skrevet

Du er 19 år, flytt ut når DU vil og når økonomien tillater det. Få deg en fulltidsjobb eller så stor prosent du kan og lei deg en leilighet.

Jeg går VGS deltid (men har ikke mulighet til å jobbe f.eks en spesiell dag, da timene er spredt utover så jeg likevel må være på skolen mellom 8-16), tar opp fire fag som privatist, og jobber deltid..

JEG vil, men jeg har strengt talt ikke nok å leve av med bare egne midler... Har søkt jobb i 10 mnd nå og endelig fått en liten deltidsstilling som jeg setter utrolig pris på og sparer så mye jeg kan...

Pluss jeg er så redd for å få et dårlig forhold til foreldrene mine hvis jeg bare flytter.. Jeg føler det blir så slemt å flytte "bare for å flytte"... Vil virkelig ikke lage mer dårlig stemning enn det det allerede er

Skrevet

Du får ingen penger av nav når du har 40000 kr. Du får bare holde ut så langt det lar seg gjøre.

Anonymous poster hash: 64e37...bac
Skrevet

Anmeld for svindel, snakk med NAV om du kan få noe støtte, og flytt ut (prøv å finne et billig rom i kollektiv eller hybel). Finn deg en deltidsjobb.

Dersom du klarer å tjene 5000kr utenom, og bruker 5000 av sparepengene klarer du deg i 8 mnd, kanskje mer om du er flink og sparer. Da er vi vell kommet til sommerferien, da har du vell kanskje sommerjobb? Etter det skal du vell studere og da får du studielån, eller ut i jobb og da får du lønn :)

Gjest constance90
Skrevet (endret)

Jeg går VGS deltid (men har ikke mulighet til å jobbe f.eks en spesiell dag, da timene er spredt utover så jeg likevel må være på skolen mellom 8-16), tar opp fire fag som privatist, og jobber deltid..

JEG vil, men jeg har strengt talt ikke nok å leve av med bare egne midler... Har søkt jobb i 10 mnd nå og endelig fått en liten deltidsstilling som jeg setter utrolig pris på og sparer så mye jeg kan...

Pluss jeg er så redd for å få et dårlig forhold til foreldrene mine hvis jeg bare flytter.. Jeg føler det blir så slemt å flytte "bare for å flytte"... Vil virkelig ikke lage mer dårlig stemning enn det det allerede er

Du mistrives, gjør noe med det. Spør de hvorfor så sier du bare "jeg vil flytte ut og stå på egne ben"

Endret av constance90
Skrevet

Anmeld for svindel, snakk med NAV om du kan få noe støtte, og flytt ut (prøv å finne et billig rom i kollektiv eller hybel). Finn deg en deltidsjobb.

Dersom du klarer å tjene 5000kr utenom, og bruker 5000 av sparepengene klarer du deg i 8 mnd, kanskje mer om du er flink og sparer. Da er vi vell kommet til sommerferien, da har du vell kanskje sommerjobb? Etter det skal du vell studere og da får du studielån, eller ut i jobb og da får du lønn :)

Drar i militæret i Juli, så trenger strengt talt bare klare meg frem til det.

Anmelde moren min er ikke noe jeg ønsker å gjøre, da jeg ikke vil skape et dårlig forhold til dem.. (Ja, det høres muligens dumt ut, det er mye penger det er snakk om, men jeg er tross alt glad i henne og hun har støttet meg mye økonomisk opp igjennom årene. Mitt forbruk har vel overgått de kronene jeg har spart.)

Får se med NAV, og se etter en jobb til. Usikker hvor mye jeg får inn i mnd da jeg ikke har faste vakter på nåværende jobb...

Holder jeg ut til over jul er det i allefall et par mnd mindre å stresse over.

Gjest constance90
Skrevet

Hvis du skal i militæret i juli ville jeg bare holdt ut. Bruk heller tiden godt nå og jobb,spar godt med penger slik det er lettere for deg å flytte ut når du er ferdig i militæret.

• Liker 1
Skrevet

Bare flytt ut du. Foreldrene dine har forsørgerplikt så lenge du går på videregående (inntil en viss alder, tror det er 21 år).

Du kan jo også (om du har mulighet) skaffe deg en liten jobb ved siden av skolen. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva forsørgerplikten dekker, men tror neppe den dekker slikt som bytur med venninner.

Tips til jobber du kan søke på er: butikker, telefonsalg, stuepike, restauranter, vaskehjelp, barnehage, skoler (som lærervikar) hjemmepleie og aldershjem.

Du har jo spart veldig mye på to år (noe du bør være stolt over) så det kan jo være du allerede har en jobb.

Skrevet

Drar i militæret i Juli, så trenger strengt talt bare klare meg frem til det.

Anmelde moren min er ikke noe jeg ønsker å gjøre, da jeg ikke vil skape et dårlig forhold til dem.. (Ja, det høres muligens dumt ut, det er mye penger det er snakk om, men jeg er tross alt glad i henne og hun har støttet meg mye økonomisk opp igjennom årene. Mitt forbruk har vel overgått de kronene jeg har spart.)

Får se med NAV, og se etter en jobb til. Usikker hvor mye jeg får inn i mnd da jeg ikke har faste vakter på nåværende jobb...

Holder jeg ut til over jul er det i allefall et par mnd mindre å stresse over.

Men det er jo en forelders ansvar å forsørge deg, ikke noe du skal måtte betale for. Hun har jo faktisk stukket av med dine penger og gaver. Jeg ville virkelig tatt det alvorlig, det er jo mye penger sannsynligvis! Hun burde forstå at det er dine penger som du har rett på, så om du konfronterer henne og sier at du vil ha pengene ellers så vurderer du å anmelde burde hun vel forstå tegningen? Eventuelt blir hun jo erstattningspliktig. Jeg ville i hvertfall krevd å få pengene. Det er dine penger som du har behov for ;)

Skrevet

Bare flytt ut du. Foreldrene dine har forsørgerplikt så lenge du går på videregående (inntil en viss alder, tror det er 21 år).

Du kan jo også (om du har mulighet) skaffe deg en liten jobb ved siden av skolen. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva forsørgerplikten dekker, men tror neppe den dekker slikt som bytur med venninner.

Tips til jobber du kan søke på er: butikker, telefonsalg, stuepike, restauranter, vaskehjelp, barnehage, skoler (som lærervikar) hjemmepleie og aldershjem.

Du har jo spart veldig mye på to år (noe du bør være stolt over) så det kan jo være du allerede har en jobb.

Takk! Jeg jobber allerede deltid ved siden av skolen, skulle gjerne jobbet mer men har brukt 10 mnd på å i det hele tatt få denne jobben (ekstremt ekstremt trang arbeidsmarked i min by), leter så klart videre...

Jeg har ingen venninner jeg går ut med, jeg går ikke på kafe, jeg kjøper meg ikke nye klær eller handler noe mat.. Jeg bare sparer og sparer... Jeg angrer bittert på to ferier jeg har vært på med venner (brukt totalt 20k på dette), for det hadde vært ekstra 20k jeg hadde hatt nå... Men det får jeg ikke gjort noe med..

Skal sjekke dette med nav og forsørgerplikt.. Føler bare ikke jeg har "god nok" grunn til å flytte når jeg strengt talt ikke har blitt utsatt for noe fælt som f.eks vold i hjemmet...

Skrevet

Men det er jo en forelders ansvar å forsørge deg, ikke noe du skal måtte betale for. Hun har jo faktisk stukket av med dine penger og gaver. Jeg ville virkelig tatt det alvorlig, det er jo mye penger sannsynligvis! Hun burde forstå at det er dine penger som du har rett på, så om du konfronterer henne og sier at du vil ha pengene ellers så vurderer du å anmelde burde hun vel forstå tegningen? Eventuelt blir hun jo erstattningspliktig. Jeg ville i hvertfall krevd å få pengene. Det er dine penger som du har behov for ;)

Hun sier jeg "får de tilbake senere"... Dvs boligkjøp, studietid e.l. Jeg har ymtet frempå om å flytte flere ganger, og spurt om å få disse pengene. I to ulike situasjoner altså. "Hun bestemmer når hun gir de tilbake".

Nevner jeg jeg tenker på å flytte slenger hun ut at "det har du vel ikke råd til? ;)"

Skrevet

Hun sier jeg "får de tilbake senere"... Dvs boligkjøp, studietid e.l. Jeg har ymtet frempå om å flytte flere ganger, og spurt om å få disse pengene. I to ulike situasjoner altså. "Hun bestemmer når hun gir de tilbake".

Nevner jeg jeg tenker på å flytte slenger hun ut at "det har du vel ikke råd til? ;)"

Nettopp, si du skal ha pengene nå eller eventuelt faste innbetalinger hver mnd, ellers så føler du deg tvunget til å anmelde. Det er dine penger, og det er du som bestemmer når du har behov for dem, ikke hun...

Forresten; det høres ikke helt ut som et sunt mor-datter-forhold akkuratt.

Skrevet

Jeg tenkte alltid hun hadde en oversikt over hvor mye penger jeg hadde gitt henne og spart. Nå som jeg tenker over det i ettertid så bruker moren min bare kontanter, så hun har nok aldri satt inn noe som helst.. Så strengt talt så har jeg vel bare gitt bort penger.

Skrevet

Nettopp, si du skal ha pengene nå eller eventuelt faste innbetalinger hver mnd, ellers så føler du deg tvunget til å anmelde. Det er dine penger, og det er du som bestemmer når du har behov for dem, ikke hun...

Forresten; det høres ikke helt ut som et sunt mor-datter-forhold akkuratt.

Vi har ikke et spesielt sunt forhold, men jeg prøver bare å holde lav profil. Jeg orker ikke mer splid mellom foreldrene mine, og jeg orker i ALLE FALL ikke å komme i konflikt med moren min når jeg fortsatt bor her. Helst vil jeg bare komme meg ut så rolig som mulig. Jeg er jo glad i henne selv om jeg ikke syntes noe om måten hun velger å leve livet sitt på..

Skrevet

Takk! Jeg jobber allerede deltid ved siden av skolen, skulle gjerne jobbet mer men har brukt 10 mnd på å i det hele tatt få denne jobben (ekstremt ekstremt trang arbeidsmarked i min by), leter så klart videre...

Jeg har ingen venninner jeg går ut med, jeg går ikke på kafe, jeg kjøper meg ikke nye klær eller handler noe mat.. Jeg bare sparer og sparer... Jeg angrer bittert på to ferier jeg har vært på med venner (brukt totalt 20k på dette), for det hadde vært ekstra 20k jeg hadde hatt nå... Men det får jeg ikke gjort noe med..

Skal sjekke dette med nav og forsørgerplikt.. Føler bare ikke jeg har "god nok" grunn til å flytte når jeg strengt talt ikke har blitt utsatt for noe fælt som f.eks vold i hjemmet...

Jeg skrev innlegget mens det kom flere svar så jeg så ikke før etterpå at du allerede hadde jobb. :)

Ikke ha dårlig samvittighet for å flytte ut. Personlig fikk jeg et bedre forhold til mine foreldre da jeg flyttet ut, og de fikk et bede forhold seg i mellom.

D

Du må heller ikke angre på ferieturene! Jeg har brukt veldig mye på reiser og ferier, men det er verdt det for min del.

Skrevet

Vi har ikke et spesielt sunt forhold, men jeg prøver bare å holde lav profil. Jeg orker ikke mer splid mellom foreldrene mine, og jeg orker i ALLE FALL ikke å komme i konflikt med moren min når jeg fortsatt bor her. Helst vil jeg bare komme meg ut så rolig som mulig. Jeg er jo glad i henne selv om jeg ikke syntes noe om måten hun velger å leve livet sitt på..

Lykke til uansett <3 Det er ikke enkelt å ha det sånn som du har, så jeg håper det går fint for deg uansett hva du velger å gjøre :)

Skrevet

Jeg skrev innlegget mens det kom flere svar så jeg så ikke før etterpå at du allerede hadde jobb. :)

Ikke ha dårlig samvittighet for å flytte ut. Personlig fikk jeg et bedre forhold til mine foreldre da jeg flyttet ut, og de fikk et bede forhold seg i mellom.

D

Du må heller ikke angre på ferieturene! Jeg har brukt veldig mye på reiser og ferier, men det er verdt det for min del.

Jeg kjenner meg igjen. Hadde et mye bedre forhold med dem da jeg bodde borte. Derimot vet jeg de fortsatt hadde det ille seg imellom... Men det kan jeg liksom ikke stå til ansvar for. Jeg vil bare slippe å bo midt i det mer, for jeg merker hvor innesluttet og ukonsentrert jeg blir av det..

Takk for godt svar..

Sitter her, halv to på en søndags kveld, har prøve i morgen kl 0800 og har ikke fått lest noe fordi jeg har tenkt på dette i hele dag.... Må gjøre noe snart.

Skrevet

Lykke til uansett <3 Det er ikke enkelt å ha det sånn som du har, så jeg håper det går fint for deg uansett hva du velger å gjøre :)

Tusen takk <3 Får håpe det løser seg snart! (Evt at jeg blir tøff nok til å ta en avgjørelse...)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...