Gå til innhold

Når mor "må tenke på det", når hun blir invitert til jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er passe oppgitt...å trenger noen gode råd! Jeg har bedt min mor, som er enke, til oss til jul. Jeg har samtidig sakt at jeg både kan hente og kjøre henne hjem. Hun har ikke lappen, det går godt med transporttilbud, men jeg tenkte at deg var en fin gest i julen med gaver som skal fraktes etc. Det tar 2,5 timer én vei (om det klaffer med ferjer!). Hun er informert om at vi feirer sammen med svigers (vi praktiserer hver 2.jul sammen med familiene), men at hun er også hjertelig velkommen! Jeg har en søster som skal være med hennes mann familie, å da de skal være nokså mangen, så avtalte jeg med henne at det passer best at moren vår er hos oss - da vi ikke er stor familie. (I fjor ønsket hun så sterkt at alle var hos henne, det fikk vi til , med det resultat at hun nå er "aleine") Det jeg fikk til svar fra min mor var "jeg må tenke på det". Jeg blir så sint, da det ikke er første gang hun ikke prioritere oss (har ikke vært på besøk på over 1,5 år). Hun venter nå på invitasjon fra min søster, noe som hun ikke vil få, da de skal bort og som sakt blir mange. Min søster vet om denne situasjonen og er lei hun også. Jeg har nå mest lyst til å si "beklager, men nå er alt planlagt" - når jeg noen dager før jul (antageligvis) får beskjed om at hun kan komme likevell. Jeg har jo ikke lyst å ha noen her som ikke ble det minste glad for invitasjon til jul. Det må sies at hu har lite/ingen nettverk, så vi kan ikke innbille oss at hun har tenkt noe annet. Hun klager mye på det meste og sliter oss ut. Vil også tilføye at jeg betalte 2 ukers ferieopphold for henne i sommer, det var meningen at vi skulle dele - trodde jeg. Men, sommerhuset ble betalt av meg. Når uken der var gått, tenkte jeg campingplasser. Det syns hun var helt forferdelig og jeg måtte booke og betale flere netter på hotell. Likevell er vi ikke god nok for jul altså. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, jeg har postet dette i feil forum. Hvordan legger jeg det riktig? :-) beklager

Skrevet

Gitt henne en svarfrist.

Skrevet

Hun vil tydeligvis ikke, du kan jo ikke tvinge henne. Om hun heller vil være med søsteren din, får du bare godta det. Hvorfor planlegger dere sånne ting uten hennes samtykke? Burde ikke hun også få et ord inn i diskusjonen?

• Liker 4
Skrevet

Hun kan ikke være med søsteren mi , så dessverre. Hun kan derfor ikke få et ord med i diskusjonen der :-( Men, antaglivis venter hun på en invitasjon derifra (tenker min søster og jeg) Årsaken til at vi snakker sammen om dette uten henne, var rett og slett for å høre hvordan julen ble - nå er vi ute i god tid, å ingen av oss ønsker at hun skal være alene. Men, da min søster skal bort og hennes svigerforeldre har invitert alle (rundt 20 stk) så ble det faktisk litt vanskelig å få ordnet dette. Så jeg syns det var helt greit å ikke involvere min mor når jeg spurte om min søsters juleplaner :-)

Skrevet

Men, jeg ser også den at hun tydeligvis ikke vil. Da velger jeg kanskje å ikke gjøre noe mer utav det, så får hun bare være aleine hjemme. Jeg kan selvfølgelig ikke tvinge henne! Å jeg ønsker ingen her som i utgangspunktet ikke ville være her - så enkelt er det - tror jeg...

Skrevet

Jeg ville lenet meg tilbake og latt valget være din mors. Sørget for å ha nok mat i tilfelle hun kommer og ellers latt være å mase og være sur.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner jeg er passe oppgitt...å trenger noen gode råd! Jeg har bedt min mor, som er enke, til oss til jul. Jeg har samtidig sakt at jeg både kan hente og kjøre henne hjem. Hun har ikke lappen, det går godt med transporttilbud, men jeg tenkte at deg var en fin gest i julen med gaver som skal fraktes etc. Det tar 2,5 timer én vei (om det klaffer med ferjer!).

<snip>

Jeg har jo ikke lyst å ha noen her som ikke ble det minste glad for invitasjon til jul.

<snip>

Kankje hun ikke liker å reise i 2,5 time hver vei,- HVIS det klaffer med ferjer.

(Pleier det ikke å bli storm i jula? Hmmm.)

Hvis du ikke vil ha noen der som ikke ble lykkelig og ropte "Ja, jeg kommer!" med det samme, så er vel problemet ditt løst. Da er det vel ikke noe å bruke masse energi på?

• Liker 1
Skrevet

Jeg maser ikke og har ikke vært sur overfor henne (hehe) - vi må faktisk ha svar på forhånd da selve juleaften antaglivis skal feires hos mine svigers. Så jeg tenker at jeg på en eller annen måte må få formidlet at vi trenger en svarfrist :-) får høre med svigermor hvor viktig det er for henne da kanskje med svarfrist, ar vi bare kan anta at det blir en til :-) Jeg syns det er helt forferdelig trist om mor skulle vært aleine juleaften :-( vi får heller ikke ordnet å reist til henne, dels pga at jeg skal jobbe noen timer juleaften (vaktene er satt, å juleaften er ingen lett dag å byttd) og dels fordi vi feirer hver 2.jul hos familiene.

Skrevet

P.S hun skal selvfølgelig ikke reise alle disse timene på juleaften :-D Jeg foreslo fra helgen før til helgen etter juledagene ;-)kanskje det ble litt for lenge for henne? ;-)

Skrevet

Hun har sakt at hun ikke er særlig begeistret for svigerfar, så kanskje det er dette som stopper henne...

Skrevet

Altså, jeg forstår at det er mye ved familiedynamikken (eller hva jeg skal si) og omstendigheter som er vanskelig å få frem i et innlegg på et forum, men er det så rart, i utgangspunktet, at noen vil tenke litt på saken når de får en invitasjon til å feire jul et sted? Hun bør selvsagt gi beskjed om hun kommer innen rimelig tid, slik at dere kan legge planer, og det er heller ikke frekt å si det til henne.

Synes det er rart at ikke søsteren din, eller du, bare kan si til mor at søsteren med familie har andre planer og at hun derfor ikke kommer til å bli invitert dit i år? Du kjenner mora di og familiesituasjonen din best, så det er ikke meningen å være bedrevitende her, men det virker som alle driver og tolker i hytt og pine istedenfor å prate sammen?

Skrevet

Jeg skriver ikke alt hvordan det er, men situasjonen rundt flere ting har vært vanskelig i lengre perioder. Vi har en mor som ikke har det veldig greit, å vi prøver å gjøre det beste for henne, men det tærer på alles krefter. Av ulike årsaker blir man derfor litt frustrert av svarene hun gir. Hun har fått oss til å avbryte flere ferier blandt annet. Jeg ser jo at innlegget mitt ikke belyser situasjonen, å jeg vet ikke hvor mye mer jeg kan si om familiesituasjon. Jeg vil uansett snakke med min søster, å si at hun må si at hun ikke kan være med dem denne jula. Tusen takk for tilbakmeldinger jeg har fått :-)

Skrevet

Hvorfor kan du ikke snakke med henne? Si der som du føler? Om hun venter på invitasjon fra din søster og ikke vil til dere?

kommunikasjon!!!!

Anonymous poster hash: f0fef...289

Skrevet

Hun kan ikke være med søsteren mi , så dessverre. Hun kan derfor ikke få et ord med i diskusjonen der :-( Men, antaglivis venter hun på en invitasjon derifra (tenker min søster og jeg) Årsaken til at vi snakker sammen om dette uten henne, var rett og slett for å høre hvordan julen ble - nå er vi ute i god tid, å ingen av oss ønsker at hun skal være alene. Men, da min søster skal bort og hennes svigerforeldre har invitert alle (rundt 20 stk) så ble det faktisk litt vanskelig å få ordnet dette. Så jeg syns det var helt greit å ikke involvere min mor når jeg spurte om min søsters juleplaner :-)

Ingen av dere ønsker at hun skal være alene.... Men hva om det kanskje er det hun har mest lyst til selv?

Anonymous poster hash: a8c97...3cc

Skrevet

Jeg forstår det godt. Har en mor som ikke har kommet på besøk på 2-3 år. Hun reiser derimot ofte på besøk til min søster (ca samme avstand). Søsteren min har barn, så det er nok grunnen, men jeg synes det er litt trist at hun ikke kan ta seg noen dager tid til oss. Hun jobber ikke, så hun har nok tid.

Anonymous poster hash: 534b2...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...