AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Gitt at mor og far som bryter samboerskapet når de to barna er 2 år - og de blir enige om delt bosted/50/50 ordning: Hva om begge ønsker barna folkeregistrert hos seg? Det er kun lov å være folkeregistret på 1 adresse...Anonymous poster hash: e6024...046
esi Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Dere må nok bli enige. Et barn på hver adresse? Kanskje lurt å ta dette opp med familievernkontoret om dere ikke greier å finne ut av det aleine.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Hvordan blir man enig? Barna er små og bor på samme adresse - ikke aktuelt med splitt. Hvordan skal en mekler finne ut av hvor barna skal bli folkeregistrert? Hvilke spørsmål stilles og hvilke hensyn tas gitt at mor og far stiller likt?!Anonymous poster hash: e6024...046
mara2012 Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Siden dere har to barn, kan dere jo "ta en hver"? Ikke bokstavelig, men sånn på papiret. Da stiller dere hvertfall helt likt på alle plan.. Vi har også 50/50 for ett barn, men hun er folkeregistrert hos meg, av den enkle grunn at jeg er flinkere til å holde styr på post, legeinnkallinger ol. Dette skapte kun litt trøbbel for far, som en stund mottok hjelp fra Nav, og bl.a ikke får ekstra bostøtte pga. det. Visstnok.. Men om dere er selvstendige og jobber, har det vel lite å si hvor barnets adresse er, så lenge dere har delt foreldreansvar, det er det som er viktig. Og at dere ordner opp med barnetrygd, så dere får 970,- hver i måneden, istedet for at den med barnets adresse får dobbel barnetrygd..
Pinkee Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 To barn og 50/50 deling, da registrerer dere en unge på hvert bosted. Men, ungene bor sammen hos begge, annen hver uke el hvordan dere skal ha det. Da slipper dere masse styr med den ekstra barnetrygden og skattefradrag ol, som man vel helst skal ha annenhvert år hvis barna bor bare med en.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Spørsmålet består: Gitt at et par har 1 barn: hvordan løser mekler det hvis begge vil ha folkeregistrert adresse hos seg? Anonymous poster hash: e6024...046
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Siden dere har to barn, kan dere jo "ta en hver"? Ikke bokstavelig, men sånn på papiret. Da stiller dere hvertfall helt likt på alle plan.. Vi har også 50/50 for ett barn, men hun er folkeregistrert hos meg, av den enkle grunn at jeg er flinkere til å holde styr på post, legeinnkallinger ol. Dette skapte kun litt trøbbel for far, som en stund mottok hjelp fra Nav, og bl.a ikke får ekstra bostøtte pga. det. Visstnok.. Men om dere er selvstendige og jobber, har det vel lite å si hvor barnets adresse er, så lenge dere har delt foreldreansvar, det er det som er viktig. Og at dere ordner opp med barnetrygd, så dere får 970,- hver i måneden, istedet for at den med barnets adresse får dobbel barnetrygd.. NAV aksepterer samværskontrakt. Det er ingenting som heter dobbel barnetrygd. Men man har en rett til å dele den utvidede barnetrygden ved 50/50 fordeling. Altså en halv hver i tillegg til barnetrygden. Detcervogså et spørsmål om skattelette inspirert saker som gjør at mange velger hvert annet år med folkeregisteret adresse hos de.Anonymous poster hash: ff026...73c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 NAV aksepterer samværskontrakt. Det er ingenting som heter dobbel barnetrygd. Men man har en rett til å dele den utvidede barnetrygden ved 50/50 fordeling. Altså en halv hver i tillegg til barnetrygden. Detcervogså et spørsmål om skattelette inspirert saker som gjør at mange velger hvert annet år med folkeregisteret adresse hos de.Anonymous poster hash: ff026...73c Når foreldre velger delt bosted og 50/50 så får de halvt sørfradrag hver. De behøver ikke å endre på folkeregistrert adresse annethvert år av den grunn. Spørsmålet består: Gitt T begge foreldre ønsker barnet folkeregistrert hos seg - hva da?Anonymous poster hash: e6024...046
Mohair Skrevet 11. november 2014 #9 Skrevet 11. november 2014 Skjønner godt at folk ikke klarer å holde sammen om man krangler om en filleting som hvor man skal ha sin folkeregisteret adresse. Å koble inn en mekler for å bestemme det høres helt absurd ut. Snakk sammen og bli enige! 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Skjønner godt at folk ikke klarer å holde sammen om man krangler om en filleting som hvor man skal ha sin folkeregisteret adresse. Å koble inn en mekler for å bestemme det høres helt absurd ut. Snakk sammen og bli enige! Spørsmålet består...når man som par ikke kan bli enige - hvordan avgjør mekler/andre dette?Anonymous poster hash: e6024...046
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Dere må enten bli enige eller så må en gå til rettssak for å få adressen hos seg (barnefordelingssak).Anonymous poster hash: 55e00...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Ja. Mye gjentagelser av at spørsmålet består her.... Man må jo i retten dersom begge foreldrene er like stae. Da taper alle på et vis. Anonymous poster hash: ff026...73c
Pinkee Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Blir vel stående på nåværende adresse, hvis en av partene blir boende der. For man må vel ha underskrift av den andre for å endre barns bostedsadresse.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Blir vel stående på nåværende adresse, hvis en av partene blir boende der. For man må vel ha underskrift av den andre for å endre barns bostedsadresse. Ifølge din logikk: la oss anta at det er flere menn enn kvinner som eier boligen familien bor i - eller: la oss ta et eksempel her som sier at far eier boligen de alle bor i. Det blir samlivsbrudd, de er samboere. Hun flytter ut og de blir enige om delt bosted og 50/50. Mener du da at alle disse barna dette gjelder har sin folkeregistrerte adresse hos far? Hva må til for å få fars signatur da...?!Anonymous poster hash: e6024...046
Gjest Daenerys Skrevet 14. november 2014 #15 Skrevet 14. november 2014 Jeg vet at mamma og pappa byttet på min adresse en gang i året. Bodde 50/50, ingen barnebidrag involvert. Hadde ikke noe å si for meg som barn.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #16 Skrevet 14. november 2014 Jeg vet at mamma og pappa byttet på min adresse en gang i året. Bodde 50/50, ingen barnebidrag involvert. Hadde ikke noe å si for meg som barn. Godt å høre for mer 50/50 enn dette kan det ikke bli! Men...for deg ble ikke det et problem? Hvordan føltes dette for deg med to hjem, en mamma og en pappa men hver for seg? Følte du at du hadde det fint? Hva med ferier? Trivdes du? Var de 2 adressene svært nær hverandre? Merkelig at myndighetene ikke lager en løsning, slik at man slipper å endre adresse i folkeregisteret hvert år! Anonymous poster hash: e6024...046
hjärterdam Skrevet 14. november 2014 #17 Skrevet 14. november 2014 Vi ble boende i ulike skolekretser (små skolekretser med korte avstander der vi bodde), barnet beholdte adresse hos far siden han bodde i opprinnelig skolekrets. på et tidspunkt må man bare bli enige, mekler på fvk kan ikke bestemme noe, men veilede i kommunikasjonen. blir man ikke enige er rettssak neste, og da må man vel vurdere om det er verdt det?
Pinkee Skrevet 14. november 2014 #18 Skrevet 14. november 2014 Ifølge din logikk: la oss anta at det er flere menn enn kvinner som eier boligen familien bor i - eller: la oss ta et eksempel her som sier at far eier boligen de alle bor i. Det blir samlivsbrudd, de er samboere. Hun flytter ut og de blir enige om delt bosted og 50/50. Mener du da at alle disse barna dette gjelder har sin folkeregistrerte adresse hos far? Hva må til for å få fars signatur da...?!Anonymous poster hash: e6024...046 Ja, du får jo ikke skiftet bostedsadresse på barnet uten at begge skriver under. så uenighet mellom foreldrene vil vel føre til at den som blir boende der ungen har adresse får fortsette å ha den. men, om det kan skiftes bosted på ungen ved en dom, det vet jeg ikke. Egentlig har jeg aldri tenkt over denne problemstillingen. Kom bare på at første gangen, da ungen skulle flytte fra felles adresse til min, så måtte jeg ha underskrift. Men, da jeg og ungene flyttet internt i kommunen, slapp jeg. Så jeg lurer litt jeg og. Hvis den som fysisk flyttet ut fra felles hjem, får i en dom idømt bosted. Hva da hvis den andre nekter å skrive under på papirene?
Gjest Daenerys Skrevet 14. november 2014 #19 Skrevet 14. november 2014 Godt å høre for mer 50/50 enn dette kan det ikke bli! Men...for deg ble ikke det et problem? Hvordan føltes dette for deg med to hjem, en mamma og en pappa men hver for seg? Følte du at du hadde det fint? Hva med ferier? Trivdes du? Var de 2 adressene svært nær hverandre? Merkelig at myndighetene ikke lager en løsning, slik at man slipper å endre adresse i folkeregisteret hvert år!Anonymous poster hash: e6024...046 For meg som barn hadde det jo ingenting å si hvor min offisielle adresse var. Jeg hadde to hjem, så enkelt var det. De var ganske nærme, liten biltur. Jeg var heldig med foreldre som var, og er, gode venner, har aldri hørt dem krangle. Det tror jeg er viktig for barnet. Jeg skal ikke si at alt med 50/50 er perfekt, for det er det absolutt ikke. Mange kaller barnet for kasteball, men i realiteten, for meg, så opplevde jeg at jeg ikke klarte å si hvor jeg hadde mest lyst til å være, for jeg ville være like mye hos hver. Et barn som får valget vil ofte velge begge, selv om det er tøft for barnet av og til. Følte meg hjemme hos begge, men samtidig rotløs. Alltid flytting frem og tilbake. Ferier husker jeg ikke, var på tur med både mamma og pappa, som sagt så samarbeidet de godt. Pappa har ikke en tradisjonell jobb heller, så det var ikke noe fellesferie problematikk. Har hatt en veldig god og trygg oppvekst, og er veldig lite preget av å være skilsmissebarn. Noen ting er det, men ikke så ille
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå