AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Jeg har en dødskul venninne. Utrolig morsom, intelligent, sylskarp. Tjener over en mill i året, har eget hus og flere kule "guttehobbier". Jeg har alltid gått utfra at hun har valgt å være alene, hun har jo alle de kvalitetene som gjør at jeg føler meg uattraktiv selv. Men, så sa hun en dag at hun faktisk ønsker mann og barn.... Lar menn seg skremme hvis dama er mer sukksessfull/intelligent/kulere enn dem? Jeg har alltid trodd at det var en myte. Anonymous poster hash: e7ab4...ee5
Gjest tomasjj Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 (endret) Jeg synes det er flott. Er man trygg på seg selv er ikke dette noe problem. Men den som er suksessfull må heller ikke se ned på den andre part. Endret 9. november 2014 av tomasjj 1
Noope Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Lar menn seg skremme hvis dama er mer sukksessfull/intelligent/kulere enn dem? Jeg har alltid trodd at det var en myte. Anonymous poster hash: e7ab4...ee5 Jeg er dame men svarer likevel. Jeg tror ikke de lar seg skremme av dette. Hvis de har latt seg skremme er det nok av andre ting, f.eks. at hun er for kravstor når det kommer til valg av mann. Eller kanskje noen skjulte dårlige sider du ikke vet om. Evt alderen hennes.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Jeg er litt sånn som venninnen sin (bortsett fra at jeg tjener mindre) og er også alltid singel. Jeg har ikke inntrykk at av menn skremmes av at jeg er intelligent, flink og har en god jobb, men at de vektlegger andre ting (som vekt, hårfarge, penhet, klær , størrelse på pupper osv). Det passer ikke min person å bli møtt med "banaliteter" om overfladiske ting når jeg ikke er sånn, hvis du skjønner. Og da blir det til at jeg og menn mangler den gjensidige interessen for hverandre. Litt vanskelig å forklare, men menn satser nok heller på en litt annen type damer og det lages ikke menn for sånne "spydspissser" som oss Anonymous poster hash: 0f2c3...707 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Jeg har en dødskul venninne. Utrolig morsom, intelligent, sylskarp. Tjener over en mill i året, har eget hus og flere kule "guttehobbier". Jeg har alltid gått utfra at hun har valgt å være alene, hun har jo alle de kvalitetene som gjør at jeg føler meg uattraktiv selv. Men, så sa hun en dag at hun faktisk ønsker mann og barn.... Lar menn seg skremme hvis dama er mer sukksessfull/intelligent/kulere enn dem? Jeg har alltid trodd at det var en myte. Anonymous poster hash: e7ab4...ee5 Det er viktig å huske på at nesten alle de positive sidene ved din venninne er ting kvinner ofte ser etter i en partner, og ikke hva en mann er opptatt av. De er derfor ikke skremmende, men heller ikke fordeler på datemarkedet. Ser en annen bruker i din venninnes situasjon drar frem veldig spesifikke ting, dog er ikke vanskeligere enn at menn ser etter en hyggelig, positiv og snill partner som de i tillegg finner attraktiv. Anonymous poster hash: 9d8c3...37e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 JA.. De ønsker å være "mannen in forholdet" - stort sett... Hvis man ikke finner de som liker å utnytte andre, da. Anonymous poster hash: f6aa7...031
Summers Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Jeg har en dødskul venninne. Utrolig morsom, intelligent, sylskarp. Tjener over en mill i året, har eget hus og flere kule "guttehobbier" Anonymous poster hash: e7ab4...ee5 Spesiell grunn til at du ikke nevner pen? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 Ja, jeg tror det. Jeg studerte jus for 2 år siden. Prøvde nettdating da, og de fleste menn kom med teite kommentarer, var sånn: du er sånn veldig smart du da, jeg er bare dum jeg osv. Jeg sluttet på jus studiet, og startet på sykepleier studiet, nå får jeg bare positive kommentarer på nettdating på det. For det er jo et omsorgsyrke, og da er jeg en omsorgsperson. Perfekt som partner. Tror ikke at det er utdannelse i seg selv som skremmer mest. Men menn vil jo gjerne ha en kvinne som er kvinne, feminin, omsorgsfull. En som skal ta seg av mann, barn og lage mat. Har man et for maskulint yrke og fremtoning, kan nok det fort skremme menn. Mens en kvinne med mastergrad i helseyrke skremmer nok ikke. Anonymous poster hash: 39492...a24 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 Ja, de lar seg skremme. Jeg kjenner også ei sånn ei, hun var engang gift med en "tøffel", så hun har barn, men har vært singel i mange år nå. Hun har mange guttekompiser, men ingen ser på henne som kjærestepotensiale. Hun er ikke spesielt feminin som type heller, og veldig spiss og hard i fremtoningen. Greia er vel at normale menn ikke ser på suksessfulle kvinner som spesielt feminine, da man gjerne må ha en maskulin fremtoning for å komme seg opp og frem. Anonymous poster hash: a4426...121
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 Liker kvinner med en myk personlighet og som har en sårbar side. Kanskje det bare er fordommer men jeg forbinder ikke karrierekvinner med disse "kvalitene". Anonymous poster hash: cbf5d...e45
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Ja, de lar seg skremme. Jeg kjenner også ei sånn ei, hun var engang gift med en "tøffel", så hun har barn, men har vært singel i mange år nå. Hun har mange guttekompiser, men ingen ser på henne som kjærestepotensiale. Hun er ikke spesielt feminin som type heller, og veldig spiss og hard i fremtoningen. Greia er vel at normale menn ikke ser på suksessfulle kvinner som spesielt feminine, da man gjerne må ha en maskulin fremtoning for å komme seg opp og frem. Anonymous poster hash: a4426...121 Dette: Hun er ikke spesielt feminin som type heller, og veldig spiss og hard i fremtoningen.Anonymous poster hash: 7cbcc...183
Gjest Lille-pus Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Ja, jeg tror det. Jeg studerte jus for 2 år siden. Prøvde nettdating da, og de fleste menn kom med teite kommentarer, var sånn: du er sånn veldig smart du da, jeg er bare dum jeg osv. Jeg sluttet på jus studiet, og startet på sykepleier studiet, nå får jeg bare positive kommentarer på nettdating på det. For det er jo et omsorgsyrke, og da er jeg en omsorgsperson. Perfekt som partner. Tror ikke at det er utdannelse i seg selv som skremmer mest. Men menn vil jo gjerne ha en kvinne som er kvinne, feminin, omsorgsfull. En som skal ta seg av mann, barn og lage mat. Har man et for maskulint yrke og fremtoning, kan nok det fort skremme menn. Mens en kvinne med mastergrad i helseyrke skremmer nok ikke. Anonymous poster hash: 39492...a24 Det hender jeg undrer meg litt på hvor i alle dager den inntillingen om at såkalt suksessrike kvinner i tradisjonelle maskuline yrker er veldig maskuline i utseende, og tramper rundt i paddeflate sko med bukseræva hengende mens de patter på en rullings og klør seg i barten ? Så. Enkelte menn takler ikke kvinner som har sin karriere i et tradisjonelt maskulint miljø. Årsaksforholdene kan være mange, noen av dem tror jeg for usikre menn kan være knyttet til en mental følelse av å bli 'degradert' eller 'kastrert' når det er hun som tjener mest fordi hun har en stilling som innebærer at ansvaret er stort og beslutningsmengden også. Det er ikke uten grunn at mange teknisk utdannede kvinner i høye posisjoner har funnet seg menn med høyere økonomisk utdannelse. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 Spesiell grunn til at du ikke nevner pen? Hun er ganske pen faktisk. Ikke modellpen, men hvor mange er vel det? Feminin med nydelig hår og store pupper. Anonymous poster hash: e7ab4...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #14 Skrevet 10. november 2014 Jeg hadde syntes det var kjempehot! Men jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg selv hadde tjent mindre enn henne, det kan jeg være ærlig å si. For øvrig er jeg veldig stor tilhenger av sterke kvinner som har sine egne meninger og som jeg kan sparre litt med. Nikkedukker blir man fort lei av. -mann 33.Anonymous poster hash: a662e...225 4
Gjest tomasjj Skrevet 10. november 2014 #15 Skrevet 10. november 2014 Det er noe i det som sies her at en del av karrierekvinnene blir litt harde i fremtoningen, litt maskuline. Det er ikke så tiltrekkende synes jeg. Men jeg forstår at det kan oppleves som nødvendig å være slik, bevisst eller ubevisst, i karrierepregede miljøer.
Gjest Lille-pus Skrevet 10. november 2014 #16 Skrevet 10. november 2014 Det er noe i det som sies her at en del av karrierekvinnene blir litt harde i fremtoningen, litt maskuline. Det er ikke så tiltrekkende synes jeg. Men jeg forstår at det kan oppleves som nødvendig å være slik, bevisst eller ubevisst, i karrierepregede miljøer. Det du seier der er ganske interessant. Har du merket noen stor forskjell på kvinnelige avdelingsoverleger, tekniske prosjektleder og og det som før helt oversykepleiere? 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #17 Skrevet 10. november 2014 Dette: Hun er ikke spesielt feminin som type heller, og veldig spiss og hard i fremtoningen.Anonymous poster hash: 7cbcc...183 Der har du svaret. Intelligens er ikke turn off. Men når kvinner som er "karrierekvinner" klager over at menn er "truet" handler det som regel om andre ting: - De tilbringer veldig mye tid på jobb og skaper ikke rom for en evt. partner - De er opptatt av at de er "en av gutta" (hvilket ikke er noe menn higer etter mer enn kvinner higer etter en mann som er "en av jentene") - De ofrer andre ting, som å ta bedre vare på seg selv - De er kravstore - selv om menn ikke er opptatt av karriere hos kvinner synes de selv at deres gode karriere betyr at de er berettiget en mann med god karriere Anonymous poster hash: aa4fe...405 5
Gjest Lille-pus Skrevet 10. november 2014 #18 Skrevet 10. november 2014 Der har du svaret. Intelligens er ikke turn off. Men når kvinner som er "karrierekvinner" klager over at menn er "truet" handler det som regel om andre ting: - De tilbringer veldig mye tid på jobb og skaper ikke rom for en evt. partner - De er opptatt av at de er "en av gutta" (hvilket ikke er noe menn higer etter mer enn kvinner higer etter en mann som er "en av jentene") - De ofrer andre ting, som å ta bedre vare på seg selv - De er kravstore - selv om menn ikke er opptatt av karriere hos kvinner synes de selv at deres gode karriere betyr at de er berettiget en mann med god karriere Anonymous poster hash: aa4fe...405 Hvor mye praktisk erfaring baserer du disse påstandene dine på? Jeg tror det er svært få andre grupper i samfunnet som prioriterer trening like høyt som ledere av begge kjønn. - dette fordi de alle vet at uten en fysikk som fungerer, så fungerer ikke hodet like godt heller. Ofrer de å ta vare på seg selv? Snakker du om kvinnelige baser i typiske maskuline håndtverksyrker, eller snakker du om ledere på et høyere nivå nå? Jurister, tekniske direktører o.l.? Og nårtid var det slik at en adm. dir ikke brukte mye tid på jobb? - hva er det da som virker truende ved det? Hvor melket du denne kravstorheten som du kommer med? Som sagt; Hvor mye praktisk erfaring baserer du disse påstandene dine på, og hvor mye er dine egne teorier basert på din egen mentale innstilling og oppfatning? 5
Summers Skrevet 10. november 2014 #19 Skrevet 10. november 2014 (endret) Ja, jeg tror det. Jeg studerte jus for 2 år siden. Prøvde nettdating da, og de fleste menn kom med teite kommentarer, var sånn: du er sånn veldig smart du da, jeg er bare dum jeg osv. Anonymous poster hash: 39492...a24 Men da snakket du med tards for selv om man skulle hatt slike holdninger så hadde jo ingen oppegående person uttrykt dem på nettdating. Endret 10. november 2014 av Summers 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #20 Skrevet 10. november 2014 Hvor mye praktisk erfaring baserer du disse påstandene dine på? Jeg tror det er svært få andre grupper i samfunnet som prioriterer trening like høyt som ledere av begge kjønn. - dette fordi de alle vet at uten en fysikk som fungerer, så fungerer ikke hodet like godt heller. Ofrer de å ta vare på seg selv? Snakker du om kvinnelige baser i typiske maskuline håndtverksyrker, eller snakker du om ledere på et høyere nivå nå? Jurister, tekniske direktører o.l.? Og nårtid var det slik at en adm. dir ikke brukte mye tid på jobb? - hva er det da som virker truende ved det? Hvor melket du denne kravstorheten som du kommer med? Som sagt; Hvor mye praktisk erfaring baserer du disse påstandene dine på, og hvor mye er dine egne teorier basert på din egen mentale innstilling og oppfatning? Jeg baserer det mest på praktisk erfaring da jeg er oppvokst i en kultur med veldig mange innenfor fremtredende posisjoner enten det er innen jus, finans eller entreprenører. Jeg snakker ikke om håndtverksyrker og der har jeg heller ikke erfaring - men det var jo ikke det TS åpnet opp for heller. Vi snakker om den generelle merkelappen "suksess" (god inntekt, status, makt) ikke "maskuline yrker" generelt. Jeg kjenner kvinner som TS beskriver, og jeg har kamerater som er åpne om sine preferanser. Blant de jeg kjenner på Wall Street (har bodd i USA og er der ofte) har de direkte uttalt at de unngår kvinner i samme bransje. De har datet dem, men foretrekker alltid noe annet. Som en har uttalt "livet er hardt, forholdet ditt er ikke det. Det siste jeg vil er å komme hjem til en kvinne som er like utslitt som meg, og det siste jeg vil prate om er status på Intel". Det er selvsagt en ekstrem måte å formulere det på men poenget er fortsatt der - slike prominente yrker suger energi ut av deg, og det er selvsagt hyggeligere å komme hjem til en smilende kvinne enn en som slenger beina på bordet og sier "faen for en dag". Det er nok tabu å si i feminist-Norge, men det er like fullt hva veldig mange menn tenker. Alle mennesker har 24 timer per dag, og vi har alle et basseng av energi å bruke. Menneskers energinivå varierer, men ikke så enormt at du faktisk kan bli verdensmester i alt. Hvor du legger tiden og energien din er der du får resultater, og folk har ulike prioriteringer. En time av dagen kan f.eks. tilbringes på jobb. Eller den kan tilbringes på trening. Eller på å lese et nytt språk. Eller sammen med venner. Eller hos frisøren eller ved å teste ut en ny oppskrift. Eller lese en bok. Du kan tilbringe timene dine til produktive ting - som å tjene penger, bli mer belest, utvikle dine sosiale egenskaper, komme i bedre form, se bedre ut, ta vare på hjemmet, ta et kurs. Eller på noe bortkastet, som å se på TV. Noen kvinner, kanskje spesielt karrierekvinner, har ambisjoner om å briljere på alle områder. Eller kanskje de t.o.m. gir et feilaktig inntrykk av at de er der. Men superkvinnen eksisterer ikke. Det er en illusjon at alle disse tingene kan kombineres perfekt. Du legger efforten inn på visse områder, og "opportunitetskostnaden" er de andre områdene som blir neglisjert i forhold. Du vil ikke se ut som en stram og sylslank modell med sunt, stylet og vakkert hår og lekker sminke mens du løper rundt og er ansvarlig for en hel bedrift og opprettholder et sunt forhold, daglig sexliv og aktivt sosialt liv med flere venninnekvelder og luncher per uke, tar en langhelg til Paris med mannen der dere diskuterer mat og kunst som du har bred kunnskap om, mens en nanny passer på de to barna du har et godt forhold til og som ville stemt deg frem som "årets mor". Og ingen forventer det heller ikke. Det jeg sier er at det handler om prioriteringer. En kvinne som lever for jobben, hvilket en toppkarriere ofte krever, vil ha mindre tid til å ta vare på seg selv og sitt ytre. Kanskje nok til at hun holder "akseptabel form", men det vil ikke bli hennes styrke eller noe hun kan bruke tid på. Hun vil ha mindre tid til sosialt, og ha et verre stressnivå. Hun vil ha krevende arbeidsdager og måtte se sparsommelig på fritiden. Ingen kan briljere på alle områder eller sjonglere alt samtidig. Og mange menn vil foretrekke en som er mindre orientert rundt toppkarrieren og mer rundt så og si alt annet. En som sier "så hyggelig!" når du overrasker henne med en spontan middag på en bedre restaurant ikke, "det skulle du nevnt tidligere, jeg er kjempesliten" eller "jeg må jobbe med dette ikveld" eller "men nå brukte jeg tid sammen med deg forrige uke, har ikke sett jentene på lenge". Med kravstorhet mener jeg at enkelte karrierekvinner ser ut til å anta at deres karriere appelerer til menn på samme måte som at menns karriere appelerer til kvinner. Når de har karriere selv, kan de forvente det samme av en mann. Mens realiteten er at menns prioriteringer er annerledes og de ser ikke på en kvinne som mer verdifull pga. karriere. De velger heller en vakker, morsom, sjarmerende kvinne som de trives iblant selv om hun jobber deltid. Anonymous poster hash: aa4fe...405 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå