Diva Skrevet 20. juli 2004 #1 Del Skrevet 20. juli 2004 Da jeg ble ansatt der jeg jobber nå, så fikk jeg vite at det var stilling som fast vikar og det var ut juli, med gode muligheter for fast ansettelse. Jeg var ganske bekymret for at jeg måtte slutte i slutten av juli, men det har foreløpig ordnet seg. Jeg og en kollega som er i samme båt får nå enda en måned, dvs. ut august. Grunnen til at sjefen vår / personalavd. er så usikre, er at det har mye å si med hvordan budsjettet blir og hvor mange stillinger sjefen får til vår avdeling etc. Det kan hende at økonomien ikke strekker til. Jeg føler meg ganske usikker, og har selvfølgelig søkt mange andre jobber, siden alt hviler på min jobb, nå som samboeren er arbeidsledig. Om jeg skulle ende opp arbeidsledig igjen, så har vi rett og slett ikke råd til å bo her i området, og må muligens flytte til Skien igjen, der vi har råd til å leie leilighet som arbeidsledige. Jeg har heller ikke jobbet så mye den siste tiden at jeg har rett på minste "kravet" av dagpenger. Nok syt&klag.... Vi finner forhåpentligvis en løsning. Saken er : Lurer nå på om jeg får en slags "oppsigelsestid" etter at jeg har fått vite utfallet ? Eller må jeg bare gå på en dag eller to`s varsel om vi / jeg ikke får jobbe der mer ? Er det "lov" å spørre pent om når jeg kan forvente å høre noe mer om saken ? Eller er det frekt ? Det er jo litt merkelig om jeg får beskjed om at jeg ikke kan jobbe der mer, sånn to dager før kontrakten går ut liksom.... Men det er kanskje vanlig ? Jeg er altså veldig spent og nervøs, og det var pokker så vanskelig å få jobb nå. Føler at det ikke er så gode muligheter der lengre, siden de ikke har råd til å ha så mange stillinger. Vi er jo underbemannede fra før, så jeg skjønner ikke logikken der. Men sånn er det jo. Noen synspunkter ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 20. juli 2004 #2 Del Skrevet 20. juli 2004 Om du ikke skulle få fortsette har du jo jobb ut den tiden de forlenga, altså ut august. Var det det du mente? Det må da være lov til å spørre synes jeg. Klart du er spent på hva som skjer videre, det har de sikkert forståelse for. Jeg krysser fingrene for deg, vennen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 20. juli 2004 Tusen takk Det jeg tenker på : Om jeg ikke får beskjed om at jeg ikke får forlenget kontrakt før et par dager før min nåværende går ut ? Vanskelig å uttrykke seg, synes jeg. Er ikke noen enkel måte å si det på. Håper bare de finner ut av det bittelitt før min nåværende kontrakt (ut august) går ut liksom... Så slipper jeg å ha to dager (+-) på meg til å finne noe annet akutt... Hvis du skjønte hva jeg mente ? (knotete å skrive om slike ting ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 20. juli 2004 #4 Del Skrevet 20. juli 2004 Ja jeg skjønner og jeg tror dessverre det er slik at du må gå da. Sånn har i alle fall jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 20. juli 2004 #5 Del Skrevet 20. juli 2004 Meld deg hos et vikarbyrå allerede nå og forklar situasjonen. de kan skaffe andre oppdrag på få dagers varsel. Dårlig betalt, men jobb. Og nye muligheter hos nye arbeidsgivere, ikke minst! Jeg synes du skal spørre hva som skjer. De må jo forstå at du trenger en viss forutsigbarhet, selv om de ikke kan gi deg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Gioberti Skrevet 20. juli 2004 #6 Del Skrevet 20. juli 2004 Du er i et vikariat sier du? Da er det vel slik at du dessverre må gå på dagen uten mer betaling (tror jeg). Men en jurist er bedre skikket til å svare på dette! Skulle tro at det meste står i din kontrakt (dersom du har en..), om oppsigelsestid- hva som skjer dersom du plutselig blir sagt opp. Men i dette tilfellet er det jo bare et vikariat som naturlig går ut? Ting ordner seg som regel til slutt dersom dere begge står på alt dere kan for å få jobber (om enn urelevante) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 21. juli 2004 #7 Del Skrevet 21. juli 2004 Vanskelig situasjon! Alle som er i et arbeidsforhold, selv om det er vikariat, skal ha skriftlig arbeidsavtale der det skal fremgå når evt. vikariatet går ut. Vanligvis har man ikke oppsigelsestid i et vikariat, men det går frem til en fastlagt dato. Dersom det hos dere forskyves hele tiden, ville jeg absolutt bedt om en prat med sjefen! Skulle bare mangle om ikke man skal få noe mer konkret å forholde seg til! :evil: Jeg skjønner at uansett hva du egentlig har krav på, så er det vanskelig å gå og be om ny kontrakt nå, når du allerede føler at stillingen din "henger i en tynn tråd".... Likevel ville jeg pratet med sjefen, forklart hvor avhengig du er av jobben, konsekvenser for dere dersom du plutselig må slutte, og bedt om å få mer konkret dato for når det avgjøres. En annen ting; syns det er rart at bedriften venter på å få vite hvilke budsjetter de får nå?? De fleste bedrifter har jo et budsjett som gjelder inneværende år, og når man får nytt, så er det for neste kalenderår... Skulle derfor tro at dersom de har stillingen din i budsjettet sitt nå, så skulle den ihvertfall være der ut året... Uansett, lykke til, håper det ordner seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 21. juli 2004 #8 Del Skrevet 21. juli 2004 De kan nok dessverre gi deg beskjed bare noen dager før avtaleperioden opphører ja. Men hvis du har vært ansatt minst ett år så har du krav på beskjed en måned før. Håper det ordner seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. juli 2004 #9 Del Skrevet 21. juli 2004 Oppsigelsestiden din skal stå i kontrakten. Jeg jobbet et sted hvor den var på 1 dag. Det var et spesielt oppdrag. Jeg spurte om det var meningen at jeg skulle spørre hver dag om jeg skulle komme tilbake dagen etter, en det trengte jeg ikke. Da skulle jeg få et par dager. Tøft, men sånn er det. Så lenge jeg hadde denne kontrakten, var jeg fortsatt registrert arbiedssøker, slike at jeg sendte inn meldekort med antall jobbede timer etc. Det betydde at hvis jeg plutselig sto uten jobb, så ville jeg få penger fra aetat ganske kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 21. juli 2004 Tusen takk skal dere ha for svar Jeg tror jeg skal kontakte et vikarbyrå ganske raskt, og se om det er noen potensielle oppdrag for meg. Jeg skal også høre med vår sjef om når sånn ca de vet hvor mange stillinger de får. Jeg synes også det er rart at de ikke vet dette nå midt i året. Menmen.... Jeg har en kontrakt, og den går egentlig ut i slutten av juli. Nå for et par uker siden fikk jeg og min kollega beskjed om at vi fikk den forlenget til ut august. Men vi har ikke fått noen kontrakt på forlengelsen,- tror jeg skal forhøre meg om det, for å ha sakene i orden. Dina69 : tusen takk for oppløftende ord Jeg jobber på et sykhus, vet ikke om det er annerledes der med budsjetter og stillingskabaler der enn i vanlige bedrifter/firmaer (?) Jeg finner det merkverdig at det tar så vanvittig lang tid før de kan si noe mer Setter stor pris på svarene fra dere alle, og jeg skal nå manne meg opp til å høre med sjefen om når vi evt. kan få svar. Betyr veldig mye for meg å høre hva dere synes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva i.i. Skrevet 30. august 2004 #11 Del Skrevet 30. august 2004 Nå føler jeg meg litt frustrert igjen... Håper noen kan gi noen synspunkter. Jeg har fremdeles ikke hørt noe mer. Jeg har tenkt å sende personal/vår leder en mail i morgen for å høre litt nærmere om hva som skjer/ikke skjer. Jeg har nå ikke kontrakt for den siste måneden, selv om de forlenget kontrakten for meg og min kollega i samme situasjon ut måneden (august). Nå er det jo 1.september på onsdag og hva i all verden skal jeg gjøre om jeg er så heldig å få fortsette i jobben min, men ikke får kontrakt ? Alle har da vel rett på kontrakt ? Samme for meg om den er fra dag til dag eller uke til uke eller hva de nå finner på, men jeg er jo nødt til å ha en skriftlig kontrakt ? Selv om jeg "bare" er fast vikar ? Det er så forferdelig frustrerende at jeg fremdeles ikke får vite noe, og tenke tanken om at jeg kan stå uten jobb om et par dager En ting til jeg lurer på : Jeg skal i jobbintervju neste mandag, og jeg har søkt flere stillinger andre plasser da jeg overhodet ikke føler meg sikker på at jeg har denne jobben lenge. Kan jeg da bare (teknisk sett) "gå" fra min nåværende jobb til en ny om jeg ikke får noen skriftlig eller muntlig avtale ? Ikke det at jeg vil gjøre noe sånt, men likevel.... Jeg har jo ikke noe oppsigelsestid nå, slik som situasjonen er liksom :o Tviler dog på at jeg får en ny jobb, sånn uflaks som jeg har hatt i det siste. Føler jeg er så lei av å gå på gress og være redd for å miste inntekten min. Har etablert kontakt med et par vikarbyråer, men jeg er bekymret likevel. Men - det viktigste : kontrakt. Kan jeg kreve dette ? Jeg ønsker å spørre om kontrakt som gjelder hele august, og fra 1.september om jeg får fortsette litt til. Jeg er nesten nødt til å ha kontrakt som bevis for aetat etc. at jeg har vært i jobb den tiden,(+ dagpenger) og det er jo heller ikke så trygt for meg å ikke ha det, så vidt jeg vet.... Hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 31. august 2004 #12 Del Skrevet 31. august 2004 Javisst skal du ha arbeidskontrakt! Det er et lovpålagt krav, (Står i Arbeidsmiljøloven) uansett om du jobber en dag eller 100 dager. Rart at et seriøst (?) sykehus ikke har gitt deg det, men skaffet du deg ikke kontrakten på etterskudd i dag, så sørg for å gå i morgen og få den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #13 Del Skrevet 2. september 2004 Teortisk sett kan du gå på dagen når du ikke har kontrakt. Det blir ord mot ord. Men for å få fortsatt good-will og mulighet for nye oppdrag der er det jo greit å gi beskjed på forhånd slik at de er klare når du må gå. Du har oppsigelsestid også i et vikariat, og lengde på denne varierer vel med lengden på vikariatet. Du må tenke på deg selv og hva som er best for deg. Får du bedre jobbmuligheter, så klart du skal ta dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 2. september 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 2. september 2004 Igjen,- takk for svar, folkens :D Jeg har fått forlenget kontrakten ut året ( :D ) , men det er fremdeles svært usikkert der, og jeg har søkt på flere aktuelle jobber + to til i dag, og regner nok med å skifte jobb om jeg får tilbud om en annen. Det er også flere grunner til det, men den viktigste grunnen er at jeg ønsker litt mer "trygghet", dvs. at jeg VET at jeg har jobb det neste året kan man si. Har etterlyst kontrakt både for august og resten, men det har ikke skjedd noe ennå. Skjer det ikke noe i neste uke, så tror jeg at jeg skal mase litt.... Synes det er en uting å ikke gi ansatte kontrakt så fort som overhodet mulig. Tusen takk for innspill, alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 2. september 2004 #15 Del Skrevet 2. september 2004 Så bra da, Diva. Ja mas på kontrakt du. Merkelig at ikke de er litt kjappere med det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 3. september 2004 #16 Del Skrevet 3. september 2004 Jobbet lenge slik som deg med bare et par måneder av gangen. De er like trege her hos oss, jobbet ofte i lang tid før jeg fikk kontrakt, den for april og mai i fjor fikk jeg i slutten av mai eller noe. Forferdelig frustrerende! Det er jo greit nå som du vet at du har jobb ut året, men krav på kontrakt har du jo uansett, så bare mas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå