Gå til innhold

Lavkalori vs lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må virkelig skjerpe meg nå (gå ned 25 - 30 kg) og lurer på hva som er best for meg å velge. Så jeg ønsker veldig gjerne å høre erfaringer. Er det noen som har prøvd begge deler og er en mer positiv erfaring med den ene eller den andre? Og hvordan har det gått? Utfordringer og positive ting med en eller begge retninger?

Tusen takk!

Anonymous poster hash: af8c4...72b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd begge deler. Lavkalori funka aldri, har ikke disiplin til å være småsulten, ogmselv da jeg holdt meg til få kalorier, så gikk jeg ikke ned. Lavkarbo gikk jeg fint ned med, aldri sulten!

Men uansett metode, det krever disiplin.... alt fungerer, bare man holder seg til dietten.

Du må spørre deg selv, vil du veie og regne mat og selvkontroll=lavkalori. Liker du proteiner framfor karbohydrater, men vil være mett, og heller forsake brød, kaker, etc=lavkarbo.

• Liker 2
Skrevet

Signerer BlendaSensitiv.

Jeg synst lavkarbo er mye enklere.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg har vel egentlig tenkt litt i de baner. Jeg vil jo helst være mett. Kan fort bli litt sur og gretten om jeg skal gå å være sulten.

• Liker 2
Skrevet

Klarer du deg uten frukt, pasta, brød og ris?

Skrevet

Har hatt kjempegod effekt med lavkarbo. Mange andre gevinster i tillegg til vektnedgang. Har fortsatt med lavkarbo og kommer nok ikke til å slutte. :) Moderat lavkarbo altså.

Anonymous poster hash: a4be0...8b4
  • Liker 2
Skrevet

Klarer du deg uten frukt, pasta, brød og ris?

Ris, pasta og brød skal nok gå greit. Men jeg spiser litt frukt til mellommåltider og til kvelds. Men det kreves jo disiplin uansett hva man velger så må man så må man.

Skrevet

Jeg ville lagt meg på en mer Fedon-aktig linje. Kjenner flere som har gått ned 10 kg på kort tid ved hjelp av skaldeman eller ketolyse, men de blir veldig lei kosten. Fedon tillater litt frukt Bl.a.

Hos oss var stabilt blodsukker det viktigste, og har ikke angret siden. Lager god lavkarbopizza, spiser lapper laget på havregryn og cottage cheese, lager panna cotta, eplekake eller sjokolade til helgene. Hos oss har det blitt en livsstil.

Les litt om de ulike retningene og tenk på hva som passer deg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville lagt meg på en mer Fedon-aktig linje. Kjenner flere som har gått ned 10 kg på kort tid ved hjelp av skaldeman eller ketolyse, men de blir veldig lei kosten. Fedon tillater litt frukt Bl.a.

Hos oss var stabilt blodsukker det viktigste, og har ikke angret siden. Lager god lavkarbopizza, spiser lapper laget på havregryn og cottage cheese, lager panna cotta, eplekake eller sjokolade til helgene. Hos oss har det blitt en livsstil.

Les litt om de ulike retningene og tenk på hva som passer deg :)

Takk for svar. Jeg skal lese meg opp litt mer på de ulike retningene og se hva som passer meg best :)

Skrevet

Du går ikke ned med lavkarbo med mindre det er lavkalori.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo tull og tøys! Folk går ned nærmest ved å drikke smør..

Men med en lavkarbovariant med mye fett blir man gjerne mindre sulten, dermed ender man på færre måltider, og spiser dermed gjerne ikke så mange kalorier til syvende og sist.

Du går ikke ned med lavkarbo med mindre det er lavkalori.

Anonymous poster hash: 9dc2f...fc2

• Liker 1
Skrevet

Jeg kutta ut sukker, brød, poteter og ris i tillegg til å begynne og telle kalorier. Gikk ned 16kg i perioden februar-august, har ligget på vedlikehold siden august. Jeg er veeeldig glad i mat og tror ikke lavkarbo hadde vært noe for meg, da jeg har en tendens til å spise selv om jeg er mett. På lavkalori kunne jeg spise store mengder mat med god samvittighet:)

Anonymous poster hash: 9f625...d0f

Skrevet

Uansett hvilken vei du velger så vil vektnedgangen avgenge av kalorier inn - kalorier ut.

• Liker 2
Skrevet

Det er egentlig ikke "lavkalori" som er motsetningen til lavkarbo. Det er lavfett. Og typiske dietter som Grete Roede, Ornish, osv er eksempler på dietter der hovedmålet er å kutte fett for å redusere energi-inntaket. Nå har vel flere av de typiske diettene dreid litt mot å redusere karbohydrater også, men mest de unødvendige som fint mel og sukker.

De aller fleste studier viser likevel at en karbohydratrestriksjon er det som er mest effektivt for å gå ned i vekt for overvektige.

For dem som ikke er overvektig og/eller utrente i utgangspunktet så er det ofte en mer kontrollert diett som skal til for å gå ned i vekt og da er det ikke nødvendigvis karbohydratene som det trengs å kutte i flatt.

Min erfaring hovedsaklig med lavkarbo, men ikke for slankeformål. Så det er ikke gitt at man går ned i vekt hvis man ikke vil. I enkelte tilfeller blir det nødvendig å veie maten. I andre tilfeller ikke.

Lykke til!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...