liv Skrevet 20. juli 2004 #1 Del Skrevet 20. juli 2004 Som mange av dere sikker har fått med seg så er jeg snart katteier. Men hva bør en katt ha? Har tenkt å kjøpe: Reisebur Kattedo med tak og filter Katteperler til å ha i doen Mat/vann skål Leke Petal cleanser til å ha i kattepelsen så allergener ikke blir spredd. Sele Mat Er det noe mer jeg trenger? Har noen erfaring med noe av dette så vil jeg gjerne høre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juli 2004 #2 Del Skrevet 20. juli 2004 Det er ikke mer du MÅ ha, men det kan være lurt med et klatrestativ e.l. som den kan leke i/klatre i/gjemme seg i, særlig hvis den er innekatt. Et klorebrett eller noe annet å klore på er også lurt. Ja, og så en sånn "skje" til å plukke opp klumpene i kattesanden med (hvis det ikke var det du mente med filter da). Jeg synes det er praktisk med separat vann- og matskål, ikke sånn som henger sammen. Tørrfôret ligger nemlig gjerne ute lengre mens vannet skiftes hver dag, veldig upraktisk å skulle helle ut vannet uten at tørrfôret følger med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 20. juli 2004 Ja sånn spade kan være praktisk. kloreting også... Filter er på toppen av kattedolokket, skal liksom bedre lukten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 20. juli 2004 #4 Del Skrevet 20. juli 2004 Skal katten med tid og stunder være ute så kjøp loppehalsbånd. Holder flått og fuglelusene borte. Klorebrett er et must her i huset. Husk at h*n skal ha ormekur 2 ganger i året. Hver vår og hver høst. Du får en-pilles kur eller en slags pasta., men det trenger du ikke tenke på før h*n begynner å fly ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juli 2004 #5 Del Skrevet 20. juli 2004 Ok, vi har en åpen kattedo, derfor jeg ble litt usikker på hva du mente med filter. Vi bruker EverClean kattesand, har aldri merket lukt av hverken katteavføring eller av sanden selv. Hvis katten er innekatt (og ikke er på pensjonat eller kommer i kontakt med andre katter på noen annen måte) kan den ikke få orm og trenger dermed ikke kur, den skal ha fått de kurene den trenger før du får den. Utekatter derimot trenger minst 2 ganger i året, ofte flere. Samboeren min bygget et hus til katten vår. Med vinduer rundt så den kan titte ut og vi leker med den gjennom hullene også. Inni og utvendig har vi festet et stort stykke gulvteppe vi fikk fra foreldrene mine, de bruker katten til å klore på, klorebrett og slikt fra butikken har den aldri villet bruke. Mange katter liker noe å gjemme seg i, det var derfor vi bygget huset. I tillegg har den et klatrestativ med en liten "boks" nederst som den kan ligge i også. Vi har et teppe den ligger på (som er oppå huset) og det tar vi også med når den skal på pensjonat og slikt, slik at den har noe kjent med seg. Du trenger forresten en børste også, ikke bare synes de fleste katter det er veldig godt å bli børstet men det er greit å få bort hår slik at den ikke får i seg så mye, og det holder pelsen fri for knuter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 20. juli 2004 #6 Del Skrevet 20. juli 2004 Det er ikke noe utstyr, men du må regne med vaksiner når katten er 12 uker og når den er seksten uker. Når den blir større må den sterilierers/kastreres og du bør også merke den med tatovering/id-chip. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 20. juli 2004 hmm, mer om vaksiner? Mot hva? Det skal være innekatt, i allefall de to første årene, så får vi se om vi flytter et sted den kan være ute da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 20. juli 2004 #8 Del Skrevet 20. juli 2004 Katten må vaksineres mot kattepest, katteinfluensa og chlamydia. Kattepest er en sykdom som forårsakes av et virus og som er svært farlig og dødelig for kattunger, men voksne katter kan også bli syke og dø. Katteinfluensa er en luftveisinfeksjon som angriper de øvre luftveier hos katten. Chlamydia oppstår oftest i øynene til katten, men kan også føre til lungebetennelse. Dette tror jeg er en felles vaksine. Du vaksinerer katten din når den er 12 uker, 16 uker og deretter en gang i året. Selv om den er innekatt kan den bli utsatt for smitte gjennom luften i tillegg til at dere kan dra det med hjem og smitte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 20. juli 2004 #9 Del Skrevet 20. juli 2004 Sykdommer kan "sitte" på oss mennesker.. så det er viktig å vaksinere katten. Ellers kan jo godbiter være noe. Skal du ha innekatt, bør du kjøpe klatrestativ! www.zooper.no har fine og billige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pusemamma Skrevet 21. juli 2004 #10 Del Skrevet 21. juli 2004 Selv om du har innekatt bør du vaksinere den, hvertfall hvis du skal ha den på pensjonat ved ferier og slikt. Du får ikke levere katten der uten og vise fram vaksinasjonkort. Jeg har selv innekatt. Vaksinasjonen må gjøres minst 3 mnd før den skal på pensjonat fikk jeg vite. Altså bør du gjøre det ganske fort etter du får katten. Min lille pus ble vaksinert ca 16 uker gammel. To ganger måtte hun inn men en mdn mellomrom. Det kostet kr 720,-!! Dyrt ja men det er jo for hennes skyld jeg gjorde det. Lykke til med pusen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. juli 2004 #11 Del Skrevet 21. juli 2004 Vaksinasjonen må gjøres minst 3 mnd før den skal på pensjonat fikk jeg vite. På alle kattepensjonatene vi har prøvd/hørt om har det vært en uke. 3 mnd høres merkelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 28. juli 2004 #12 Del Skrevet 28. juli 2004 Katten min er veldig glad i opptrekkmusa fra dyrebutikken. Men ellers er den mest glad i de "gratis" lekene. Altså hyssingtråd, pinner, baller av sammenpresset aluminiumsfolie o.l. Klumpsand til kassa er fin, men det er vel det de fleste bruker nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 28. juli 2004 #13 Del Skrevet 28. juli 2004 heh..svarte på et gammelt spørsmål(skulle lenger bak for og hente det jeg skrev til henne og copiere det til deg) jaja..du får se på "vaksinasjon av katt" emnet.. håper du finner noe der..jeg vil annbefale everclean i stedet for perlene..urinen legger seg i bunnen av dokassen..ikke noe kjekt.. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2004 #14 Del Skrevet 28. juli 2004 Innekatter skal ha ormekur 2 ganger i året, utekatter skal ha det oftere i følge vår vetrinær. Dette fordi katten kan fange fluer osv som den muligens spiser og da kan den få orm etc. Hvis du skal ha sele til katten kanskje du vil lære den å gå tur, da kan det være fint med et bånd oxo. Desstuten skal man sterilisere/kastrere alle katter som ikke skal brukes til avl, dette skjer ved ca 6-7 mnd alder. Pass på å få katten øremerket i samme slengen(mange vetrinærer har "pakkeløsning" på sterilisering/kastrering og øremerking). Selvom katten er innekatt kan den rømme og da er det greit at disse tingene i orden. Jeg har en inne katt og den går vi tur med, men dette er lettest å venne den til med når den er liten. Begynn med at den venner seg til selen, så å ha på båndet i tillegg, dette bør skje før katten blir tatt med ut. Dessuten skal den være kun inne kan det være greit med litt mer enn en leke. Dette bør ikke nødvendigvis bety at du må kjøpe masse leker. Katten vår elsker q-tips... Papir som er krøllet sammen, garn nøster, etc. kan brukes med stor suksess. Kattematen bør kjøpes i dyrebutikk. En sterilisert/kastrert katt kan få nyresten av maten kjøpt i dagligvarebutikk. Dessuten er det billigere å kjøpe en litt større sekk i dyrebutikken. Denne maten inneholder er del fettstoffer, det kan derfor være lurt å fryse ned deler av maten, dersom dere kjøpt en kjempe stor sekk. Ellers oppbevares maten best tørt og mørkt, mange steder har de fôrtønner man kan få gratis sammen med fôret. Husk at katter inntil 1 år skal ha egen mat! Vaksiner er viktig oxo for innekatter, de skal ha 2 vaksiner med rel. kort tid imellom når de er små, så er det kun 1 gang i året. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå