Wilmus Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Frøkna sluttet med bleier på dagtid i juni. (fyllte 3 år i september) Hadde noen tisseuhell den første uka, men etter det gikk det helt supert med tissinga. Men, hun NEKTER fremdeles å bæsje på do. Så det skjer enten i bleie på natta, eller i trusa.. I barnehagen har de begynt å ta på henne bleier når de er ute, fordi det ofte er da uhell skjer, og dermed har vi plutselig fått noen tisseuhell hjemme i det siste også. Hun har alltid hatt problemer med hard mage, og vi har prøvd alt når det gjelder kosthold for å bedre dette uten særlig hell. Jeg vet at hun foretrekker å stå mens greiene skal ut, så dette med å sitte på do blir bare feil for henne. Jeg pleier ikke å mase på henne om å gå på do, men når ungen ikke har gått på tre-fire dager, og ikke klarer å bevege seg fordi hun må så fælt har jeg noen ganger satt henne på do tross protester. Det blir bare grining og hyling til jeg gir etter og lar henne gå av, og ti min senere har det skjedd i trusa..Igjen... Aff.. TIPS??
fruBeist Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 (endret) Jeg har vert borti barn som tisser i do, men spør etter bleie når de må bæsje. Vil hun absolutt ikke bæsje på do, så tviler jeg på at "tvang" hjelper stort på motivasjonen. Har dere potte? Da blir beinstillinga annerledes enn på en stor do, og det er kanskje mer behagelig for henne. Endret 9. november 2014 av fruBeist
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Frøkna sluttet med bleier på dagtid i juni. (fyllte 3 år i september) Hadde noen tisseuhell den første uka, men etter det gikk det helt supert med tissinga. Men, hun NEKTER fremdeles å bæsje på do. Så det skjer enten i bleie på natta, eller i trusa.. I barnehagen har de begynt å ta på henne bleier når de er ute, fordi det ofte er da uhell skjer, og dermed har vi plutselig fått noen tisseuhell hjemme i det siste også. Hun har alltid hatt problemer med hard mage, og vi har prøvd alt når det gjelder kosthold for å bedre dette uten særlig hell. Jeg vet at hun foretrekker å stå mens greiene skal ut, så dette med å sitte på do blir bare feil for henne. Jeg pleier ikke å mase på henne om å gå på do, men når ungen ikke har gått på tre-fire dager, og ikke klarer å bevege seg fordi hun må så fælt har jeg noen ganger satt henne på do tross protester. Det blir bare grining og hyling til jeg gir etter og lar henne gå av, og ti min senere har det skjedd i trusa..Igjen... Aff.. TIPS?? Ducolax, ducolax, ducolax. Gi dosen som er anbefalt - følg deretter opp med etterdosene til ting har vært normalt en stund. Melkesyre tabletter er også å få kjøpt. Vært igjennom det samme her i hus. Anonymous poster hash: d7c23...bc6
Wilmus Skrevet 9. november 2014 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2014 Jeg har vert borti barn som tisser i do, men spør etter bleie når de må bæsje. Vil hun absolutt ikke bæsje på do, så tviler jeg på at "tvang" hjelper stort på motivasjonen. Har dere potte? Da blir beinstillinga annerledes enn på en stor do, og det er kanskje mer behagelig for henne. Potte har vi ja, men hun nekter å bruke den. Hun har en krakk ved doen, så ba hun sitter ganske bra, men hun nekter å "presse". Hun sitter bare og gauler at hun er ferdig og at det ikke kommer noe.. Har jo ikke lyst til å presse henne til å gå på do, men som sagt, når man VET at hun omtrent eksploderer snart, og hun fortsatt nekter, og sier hun vil på rommet sitt og være i fred..? (vi lar henne gå på do selv med lukket dør hvis hun vil være der i fred, dette funket bra med tissingen.)
onyx Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 Gi det litt tid. Her tok vi på bleie om det var det de ønsket rett og slett fordi vi ikke ville presse og gjøre dobesøk til en negativ opplevelse. De ble jo selvfølgelig alltid oppfordret til å bruke do, men som sagt, man kan jo ikke akkurat tvinge de heller. Bleien ble tatt på da de sa de måtte, men de fikk ikke gå med bleie. Om ingenting skjedde innen rimelig tid ble den tatt av. Jeg vet også om flere andre barn med samme problem og hos alle har det gått over med litt tid. Nå skal det sises at vi hadde bleieslutt på vinteren, så det var mye styr i forbindelse med å gå ut etc. Ikke så greit med full vintermundur og barn som plutselig bare MÅ tisse. Alle vet vel hvordan det går... Til oppmuntring, nattbleien var null problem! Tørr fra første natten, til vår store overraskelse.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Potte har vi ja, men hun nekter å bruke den. Hun har en krakk ved doen, så ba hun sitter ganske bra, men hun nekter å "presse". Hun sitter bare og gauler at hun er ferdig og at det ikke kommer noe.. Har jo ikke lyst til å presse henne til å gå på do, men som sagt, når man VET at hun omtrent eksploderer snart, og hun fortsatt nekter, og sier hun vil på rommet sitt og være i fred..? (vi lar henne gå på do selv med lukket dør hvis hun vil være der i fred, dette funket bra med tissingen.) Det er en ond sirkel det der med treg mage, Vi hadde samme problemet. Men det blir bedre når barnet opplever at bæsjen kommer ut slik den skal. Barnet vet nå at når det skal bæsje så gjør det vondt pga treg mage. Det tar tid å snu det, men dere er nødt til å bruke hjelpemidler for en periode når dere ikke har fått det til ellers. Husk at banan og sitrusfrukt kan gjøre treg mage verre - så det er nei nei. Anonymous poster hash: d7c23...bc6 1
fruBeist Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 (endret) Hva med å ta på henne bleie når du vet at hun må bæsje, og la henne være på badet til hun er ferdig? Da blir hun om ikke annet vandt med at man bæsjer på badet. Gi henne valget om å bæsje på do, eller i bleien. Og ta av bleien før hun får gå fra badet om det ikke kommer noe. Endret 9. november 2014 av fruBeist
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Ta en tlf. Til helsestasjonen i morgen og spør om råd. Får hun og liker hun Kiwi? Ingenting har så mye fiber som Kiwi. Skrell den og gi henne en halv i noen dager og se om det hjelper. Hvis ikke prøv med en hel for dagen. Vil nok ta en tid før hun får magen i gang. Svisker/sviskesaft er også bra. Ellers prøv å si til henne at hun kan få bleie når hun må bæsje, etter en stund vil hun nok føle det ubehagelig med både bleie og bæsjebleie, dette går seg nok til.Anonymous poster hash: 6ae88...2f7
Wilmus Skrevet 9. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 9. november 2014 Takk takk for mange svar! Jeg har vært inne på det med å la henne få bleie når hun må noe, men har liksom vært så i tvil om ikke dette var helt feil retning. Har vel tenkt at hvordan skal hun da lære seg til å bæsje sittende, om hun bare kan forsette stående? Også tenkte jeg at bare hun bare får det til en eller to ganger på do, så hadde hun skjønt hvordan man gjør det..Men det er klart, det funker jo ikke sånn som det er nå, og det blir jo ikke positivt for henne å gå og holde seg. Vi har prøvd med duphalac (tror jeg det heter), og det hjelper noe. Ellers har vi alltid kjørt på med svisker, rosiner, plommer, kiwi osv osv. Melk drikker hun nesten ikke, heller ikke youghurt. Banan spiser hun veldig skjeldent. Hun har alltid bæsjet sånne små knærter, elglort-aktige greier.. Bortsett fra noen dager med duphalacen, da kom det noe umenskelig store greier, stakkars kropp. Har snakket mye med helsesøster om dette, og hun anbefalte denne medisinen, og å "trene gode do-rutiner" som hun sa. "Ta seg god tid på do." ..Ja jøss, treårinen min er ferdig før rumpa er nedpå doskåla.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Husk å gi henne duphalac fast en periode om det er et problem. Ikke bare av og til Anonymous poster hash: 48bf4...e59
Myzia Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Treåringen vår ber om å få på bleie når han skal bæsje, det funker fint. Både bhg og helsestasjon sa det var ok, plutselig en dag løsner det. Han blir veldig fortvilet hvis han har uhell og har ikke lyst til at det skal bli negativt hvis vi tvinger han til å gå på do og han holder seg.. Vi har snakket en del om at julenissen skal få bleiene hans, så får se om han er klar da )
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Vi har vært gjennom det samme. Det hjalp ikke med lokking eller tvang (vi har prøvd alt). Men da hun endelig fikk skikk på den harde magen, løste problemene seg. I samråd med lege begynte hun med Movicol, et program med svært høye doser først, og så vedlikeholdsdoser. Hun drev på med dette i et års tid. Og bleiene kunne vi legge bort etter hun fikk kontroll på magen, etter en mnd eller to. Det var en mirakelkur for vår del. Jeg innser jo nå i ettertid at all lokkingen (klistremerkebelønning etc) og tvangen ikke hadde noen som helst hensikt, alfa og omega var å få ordnet med magen slik at hun faktisk hadde kontroll selv. Lykke til Anonymous poster hash: af6e2...b5e
Engel Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 2 av våre har bæsjet i bleie en stund etter at de sluttet å tisse i bleia. De ba om bleie når de måtte bæsje, og fikk den på da. Selvfølgelig oppmuntret vi til at de skulle bæsje på do, men de syns det var litt skummelt (plasket i vannet m.m.). Etter 4-5 mnd gikk alt i do av seg selv. Å presse en unge til å gå på do mot sin vilje ødelegger bare enda mer er min erfaring.
bush babe Skrevet 10. november 2014 #14 Skrevet 10. november 2014 Takk takk for mange svar! Jeg har vært inne på det med å la henne få bleie når hun må noe, men har liksom vært så i tvil om ikke dette var helt feil retning. Har vel tenkt at hvordan skal hun da lære seg til å bæsje sittende, om hun bare kan forsette stående? Også tenkte jeg at bare hun bare får det til en eller to ganger på do, så hadde hun skjønt hvordan man gjør det..Men det er klart, det funker jo ikke sånn som det er nå, og det blir jo ikke positivt for henne å gå og holde seg. Vi har prøvd med duphalac (tror jeg det heter), og det hjelper noe. Ellers har vi alltid kjørt på med svisker, rosiner, plommer, kiwi osv osv. Melk drikker hun nesten ikke, heller ikke youghurt. Banan spiser hun veldig skjeldent. Hun har alltid bæsjet sånne små knærter, elglort-aktige greier.. Bortsett fra noen dager med duphalacen, da kom det noe umenskelig store greier, stakkars kropp. Har snakket mye med helsesøster om dette, og hun anbefalte denne medisinen, og å "trene gode do-rutiner" som hun sa. "Ta seg god tid på do." ..Ja jøss, treårinen min er ferdig før rumpa er nedpå doskåla. Mine to gutter har sluttet med bleie rett etter at de fylte to år, men bæsjingen gikk ikke før noen måneder etter det. De nektet begge å bæsje på do, så da har de sagt ifra og fått bleie, det har funket veldig fint. Jevnlig har vi spurt om de heller vil sitte på do, men de har nektet. Så plutselig en dag vil de det selv Før de er 2,5 år. Nattbleiene skjedde samtidig med eldstemann, mens det tok lengre tid med yngstemann. Det viktige er vel å ikke presse, for da blir det ond sirkel med treg mage etc. (det fikk han yngste min, for han prøvde til å begynne med på do, men han ble så stresset av det, og det ble så mange uhell, særlig i bhg, at da fikk han bleie når han måtte bæsje.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #15 Skrevet 10. november 2014 Her er det ikke bleieslutt som er problemet, men jenta har jo mageproblemer! Har dere vært hos lege? Det er ikke normalt å alltid ha hard avføring. Er det noe i veien med tarmene hennes?Anonymous poster hash: 535aa...dc3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #16 Skrevet 10. november 2014 Biola hjalp for gutten min... Stakkars jente har jo horror for å gå på do fordi DET ER VONDT MOR! Biola er naturlig og det anbefalte min lege for min gutt. Anonymous poster hash: e5b12...e63
Wilmus Skrevet 12. november 2014 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2014 Har snakket med både fastlege og helsestasjon om dette. MANGE ganger. De sier begge at det ikke er unormalt for små barn å ha hard mage, og å ikke ha avføring hver dag. De har gitt oss tips ang kostkold, som vi har fulgt hele veien. Vi har nå fått beskjed om å prøve duphalac hver dag i en periode og se om dette virker.
skruf Skrevet 12. november 2014 #18 Skrevet 12. november 2014 Jenta mi var også sånn. Tisset på do uten problemer, men nektet å bæsje på do (eller på potte). Når hun skulle gjøre "stort" så ville hun ha bleie. Hun gikk å holdt seg pga hun ikke ville bæsje på do, og dermed ble hun enda hardere i magen, som igjen forverret hele dosituasjonen. En skikkelig vond sirkel. Uansett; vi ga henne dulphalac i en periode. Fulgte bruksanvisningen og ga henne stor dose morgen og kveld i starten til det løsnet (var så ille at hun også måtte ha miniklyx for å løsne nedenfra i tillegg), og deretter sto hun på ei lav vedlikeholdsdose en lengre periode. Dokampen ga jeg meg raskt på, så når hun måtte bæsje og ville ha bleie så fikk hun det uten noe mere om og men. Det gikk ikke så veldig lang tid før det gikk seg til, magen fungerte og jenta bæsjet på do.
Teriyaki Skrevet 12. november 2014 #19 Skrevet 12. november 2014 Vår bæsjer heller ikke på do, men her er det ikke pga. hard mage. Han har enten "perfekt" avføring eller løs avføring, avhengig av om han har fått i seg for mye laktose dagen før eller ikke. Her sier han ikke i fra når han må bæsje, han sier først i fra etterpå. I det siste har han aaaav og til sagt i fra, men det er likevel ikke selvsagt at han får til å bæsje i do. Det kan bli flere bomturer, også ender det opp i trusa likevel. I barnehagen sier han aldri i fra om verken tiss eller bæsj, så der må de hele tiden gjøre avtaler og styre en hel masse for å få han på do. Veldig frustrerende! Likevel kan man jo ikke presse dem til å gå på do, da blir det jo bare negativt. Slik som min svigermor så fint sa; "dere er for dårlige til å ta han på do ofte nok", vel det er hennes synsing. Hun vet ikke at det ikke fungerer, at vi da faktisk måtte ha holdt han fysisk og hardt fast på doet, noe som bare ville skapt angst for dosituasjoner. Så vi prøver bare å fortsette å motivere, snakke om det og ikke minst, ta tiden til hjelp. I deres tilfelle kan det jo evt. være det går seg til bare magen blir bedre. Det er ikke noe i kostholdet hun reagerer på da, siden hun er så hard i magen?
needinspiration Skrevet 12. november 2014 #20 Skrevet 12. november 2014 kanskje dere burde løse det med hard mage når ungen bruker bleier slik at de ikke vegrer seg til å go på do å bæsje på en normal måte? Duphalac er noe drit! Verste ting jeg har vært borti. For oss så funka det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå