One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Hei! Jeg er en jente på 16 år som i ca. 2-3 måneder har vært plaget av hvit, klumpete utflod. Det begynte med utfloden, så svidde det litt og begynte å lukte rart. Nå lukter det ille, det svir og klør utenfor "åpningen". Jeg har nok innsett at jeg må til gynekolog. Eller må jeg? Jeg gråter nesten bare av å tenke på det. Jeg skammer meg, tror jeg. Jeg vil ikke gå til fastlegen min, og jeg vil IKKE ha en mann. Hva om det lukter for vondt? Hva om jeg gråter? Hva om det er noe alvorlig galt med meg?! Jeg er livredd og har ikke lyst til å nevne dette til foreldrene mine. Jeg har tenkt å dra til en helsestasjon, men vet ikke hva som skjer da. Hva skal jeg si og gjøre? Jeg blir så nervøs av alt! Kan noen hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Dra til legen, om det lukter ille er det mest sannsynlig ikke sopp. Kan være en bakteriell infeksjon. Anonymous poster hash: 981da...184
Dricka Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Kjøp http://www.apotek1.no/wcsstore/ApoProductMaster/media/profil/017c5d40-ba94-4cc6-97b3-883b3166dff8 på apoteket og prøv den først.. Skader ikke å prøve for om den hjelper så slipper du legen For det er ingenting galt i å ta en soppkur selvom du ikke har sopp Også er det mye de på apoteket vet og kan tipse deg om 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Dra til legekontoret, be om en kvinnelig lege. Dette går så bra Det kan være bakteriell vaginose, noe det høres ut som etter det du beskriver. Sopp vil ikke lukte slik. Anonymous poster hash: 40173...ec2
One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2014 Tusen takk for svar! Har noen flere spørsmål. Hvordan fungerer det hos gynekologen, og hvordan bruker jeg en vaginaltablett?
Dricka Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Tusen takk for svar! Har noen flere spørsmål. Hvordan fungerer det hos gynekologen, og hvordan bruker jeg en vaginaltablett? Du bruker den pinnen som er vedlagt i esken og setter pinnen på tuppen og stikker den så langt inn du får den..
One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2014 Du bruker den pinnen som er vedlagt i esken og setter pinnen på tuppen og stikker den så langt inn du får den.. Bare lar jeg den ligge der? Hva skjer så? Kommer den ikke ut igjen?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Canesten/Pevaryl løser seg opp i skjeden. Canesten kommer ut som smågrus Pevaryl kommer ut som tykk utflod. Det kan ta1-4 dager før det kommer ut. Men du må også smøre hele underlivet med kremen som følger med. Ellers så blir du ikke kvitt all soppen. Anonymous poster hash: dc28c...c75 2
One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 9. november 2014 Canesten/Pevaryl løser seg opp i skjeden. Canesten kommer ut som smågrus Pevaryl kommer ut som tykk utflod. Det kan ta1-4 dager før det kommer ut. Men du må også smøre hele underlivet med kremen som følger med. Ellers så blir du ikke kvitt all soppen. Anonymous poster hash: dc28c...c75 Skal den smøres i skjeden? Eller bare rundt hullet?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 du må ta den før du legger deg for kvelden. da kommer den ikke ut. Restene kommer ut dagen etterpå men det gjør ingenting for da har den virket over natten og har gjort jobben sin. Bare vær flink å smøre deg skikkelig i flere dager sånn at det blir bra. Anonymous poster hash: 2d4a8...749
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Soppinfeksjon er veldig vanlig og virkelig ingenting å skamme seg over! Er 17 år og hadde samme problem som deg for noen måneder siden. Du kan kjøpe soppmidler reseptfritt på apoteket (Canesten eller Pevaryl) og teste det ut, men dersom det ikke hjelper, dra til helsestasjon. Si at du trenger å snakke med lege, og til legen forteller du akkurat det du skrev i det første avsnittet ditt. Legen vil nok be om å utføre gynekologisk undersøkelse. Du ligger på en benk med beina ut til siden, så tar legen en titt nedentil, og fører et spekel (et slags lite rør, som de tar gele på for at det ikke skal gjøre vondt) inn i skjeden for å se der inne. Det høres sikkert ekkelt ut, men personlig synes jeg ikke det var så ille som folk skal ha det til. Legen jeg hadde var en mann, men han var veldig forsiktig og fortalte hva han gjorde hele tiden, dessuten var det over veldig fort. Dessuten er noen få minutter med litt ubehag hos legen mye bedre enn å gå rundt og slite med soppinfeksjon i flere måneder Anonymous poster hash: 98c70...d46
One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2014 Soppinfeksjon er veldig vanlig og virkelig ingenting å skamme seg over! Er 17 år og hadde samme problem som deg for noen måneder siden. Du kan kjøpe soppmidler reseptfritt på apoteket (Canesten eller Pevaryl) og teste det ut, men dersom det ikke hjelper, dra til helsestasjon. Si at du trenger å snakke med lege, og til legen forteller du akkurat det du skrev i det første avsnittet ditt. Legen vil nok be om å utføre gynekologisk undersøkelse. Du ligger på en benk med beina ut til siden, så tar legen en titt nedentil, og fører et spekel (et slags lite rør, som de tar gele på for at det ikke skal gjøre vondt) inn i skjeden for å se der inne. Det høres sikkert ekkelt ut, men personlig synes jeg ikke det var så ille som folk skal ha det til. Legen jeg hadde var en mann, men han var veldig forsiktig og fortalte hva han gjorde hele tiden, dessuten var det over veldig fort. Dessuten er noen få minutter med litt ubehag hos legen mye bedre enn å gå rundt og slite med soppinfeksjon i flere måneder Anonymous poster hash: 98c70...d46 Ok. Tusen tusen takk! Kjenner på meg at jeg stresser litt for mye over dette her. Jeg skal gjøre det
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 du skal smøre den i hele underlivet. les pakningsvedlegget når du kjøper den. der står alt du trenger å vite. Anonymous poster hash: 2d4a8...749 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #14 Skrevet 9. november 2014 Kjøp http://www.apotek1.no/wcsstore/ApoProductMaster/media/profil/017c5d40-ba94-4cc6-97b3-883b3166dff8 på apoteket og prøv den først.. Skader ikke å prøve for om den hjelper så slipper du legen For det er ingenting galt i å ta en soppkur selvom du ikke har sopp Også er det mye de på apoteket vet og kan tipse deg om Beklager, men dette er feilinformasjon. Soppmidler wkal ikke brukes for sikkerhetsskyld, det skader på samme måte som det skader å bruke antibiotika for sikkerhets skyld. Sopp pleier ikke å lukte. Derfor trenger du hjelp hos en lege med å få tatt prøver av utfloden din. På den måten finner legen den medisinen som hjelper best og får slutt på problemet. Jeg forstår at du synes dette er vanskelig, særlig når du er 16 år og fastlegen er en mann. Du kan dra på Helsestasjon for ungdom, eller snakke med helsesøster på skolen din. Helsestasjon/helsesøster kan hjelpe deg med enten henvisning og time hos en kvinnlig lege om du ønsker dette, eller med å vurdere om du kan få noe medisin på bakgrunn av det du forteller om plagene dine. Husk på at du kan be om å få en av damene på legekontoret inne hos deg under undersøkelsen, en venninne eller andre du stoler på dersom dette er lettere for deg. Ingen synes det er ok. Å bli undersøkt i underlivet. Dette vet leger, de reagerer heller ikke på om du begynner å gråte fordi du er i en sårbar situasjon og du er ung. Hva du skal si? At dette er vanskelig for deg men at du trenger hjelp fordi.... også forklarer du det du har forklart i tråden her. Hjelper det deg tar du enten utskrift eller skriver ned det du ikke klarer å si. Ha lapp2n i lomma for sikkerhetsskyld, så prøver du først å si det du har skrevet, hvis det ikke går gi lappen fra deg. Jeg garanterer deg du vil føle deg myyye bedre etter legebesøket og når du får medisiner som tar bort plagene dine. Har du en tante, kusine eller andre som kan hjelpe deg?Anonymous poster hash: 6c689...596
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Soppinfeksjon er veldig vanlig og virkelig ingenting å skamme seg over! Er 17 år og hadde samme problem som deg for noen måneder siden. Du kan kjøpe soppmidler reseptfritt på apoteket (Canesten eller Pevaryl) og teste det ut, men dersom det ikke hjelper, dra til helsestasjon. Si at du trenger å snakke med lege, og til legen forteller du akkurat det du skrev i det første avsnittet ditt. Legen vil nok be om å utføre gynekologisk undersøkelse. Du ligger på en benk med beina ut til siden, så tar legen en titt nedentil, og fører et spekel (et slags lite rør, som de tar gele på for at det ikke skal gjøre vondt) inn i skjeden for å se der inne. Det høres sikkert ekkelt ut, men personlig synes jeg ikke det var så ille som folk skal ha det til. Legen jeg hadde var en mann, men han var veldig forsiktig og fortalte hva han gjorde hele tiden, dessuten var det over veldig fort. Dessuten er noen få minutter med litt ubehag hos legen mye bedre enn å gå rundt og slite med soppinfeksjon i flere måneder Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 98c7096519d5b18c446af825b7bcbd46"] 98c70...d46 Det er ikke vanlig å bruke spekulum på unge jenter. Særlig dersom jenta ikke har hatt sex.Anonymous poster hash: 6c689...596
One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 Forfatter #16 Skrevet 9. november 2014 Beklager, men dette er feilinformasjon. Soppmidler wkal ikke brukes for sikkerhetsskyld, det skader på samme måte som det skader å bruke antibiotika for sikkerhets skyld. Sopp pleier ikke å lukte. Derfor trenger du hjelp hos en lege med å få tatt prøver av utfloden din. På den måten finner legen den medisinen som hjelper best og får slutt på problemet. Jeg forstår at du synes dette er vanskelig, særlig når du er 16 år og fastlegen er en mann. Du kan dra på Helsestasjon for ungdom, eller snakke med helsesøster på skolen din. Helsestasjon/helsesøster kan hjelpe deg med enten henvisning og time hos en kvinnlig lege om du ønsker dette, eller med å vurdere om du kan få noe medisin på bakgrunn av det du forteller om plagene dine. Husk på at du kan be om å få en av damene på legekontoret inne hos deg under undersøkelsen, en venninne eller andre du stoler på dersom dette er lettere for deg. Ingen synes det er ok. Å bli undersøkt i underlivet. Dette vet leger, de reagerer heller ikke på om du begynner å gråte fordi du er i en sårbar situasjon og du er ung. Hva du skal si? At dette er vanskelig for deg men at du trenger hjelp fordi.... også forklarer du det du har forklart i tråden her. Hjelper det deg tar du enten utskrift eller skriver ned det du ikke klarer å si. Ha lapp2n i lomma for sikkerhetsskyld, så prøver du først å si det du har skrevet, hvis det ikke går gi lappen fra deg. Jeg garanterer deg du vil føle deg myyye bedre etter legebesøket og når du får medisiner som tar bort plagene dine. Har du en tante, kusine eller andre som kan hjelpe deg?Anonymous poster hash: 6c689...596 Jeg tenkte på å spørre min beste venn, men det er så flaut... Jeg er litt redd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 Jeg tenkte på å spørre min beste venn, men det er så flaut... Jeg er litt redd Du skal ike være flau, redd forstår jeg at du er, det vil din beste venn også være dersom dette hadde skjedd bestevennen. Men hadde du stilt opp dersom bestevennen din hadde trengt tilsvarend ehjelp og støtte? Jeg tror svaret er ja. La dette modnes litt i tankene dine. Kanskje helsesøster på skolen kan være et ok sted for deg å begynne? Eller Helsestasjon for ungdom?Anonymous poster hash: 6c689...596 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Beklager, men dette er feilinformasjon. Soppmidler wkal ikke brukes for sikkerhetsskyld, det skader på samme måte som det skader å bruke antibiotika for sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: 6c689...596 Sopp utvikler IKKE resistens mot soppmidler på samme måte som bakterier mot antibiotika. Det er helt ufarlig å forsøke en reseptfri Canesten-kur eller Pevaryl-kur!Anonymous poster hash: 7617b...fb6 1
krøllekrall Skrevet 9. november 2014 #19 Skrevet 9. november 2014 Det er ikke snakk om å ta en canestenkur "for sikkerhets skyld". TS har symptomer vel forenlig med soppinfeksjon i underlivet, og det er vanlig å forsøke selvbehandling før man oppsøker lege for dette. Når det gjelder utflod og lukt er min erfaring at svært mange mener at utfloden lukter selv om en som undersøker ikke kjenner noe lukt. Ofte er det da svettelukten pasienten legger merke til, fordi en blir mer obs på lukten når en har plager fra underlivet. At TS rapporterer at utfloden lukter er derfor ikke nok til at jeg basert på opplysninger om kløe og hvit klumpet utflod ikke mistenker soppinfeksjon. Om TS som her gruer seg for en GU synes jeg det høres helt greit ut om hun da først forsøker en ukes behandling mot sopp - og om det ikke hjelper går til legen for en sjekk. Det er vel egentlig ingen andre tilstander som gir klumpet hvit utflod. Bakteriell vaginose gir typisk tyntflytende, grå, gjerne skummende utflod med fiskelukt som lukter svært ille etter kontakt med sæd. Dette gir svært sjelden kløe og svie. En SOS (kjønnssykdom) (cervicitt, uretritt) vil kunne være asymptomatisk - eller om det gir plager er det gjerne lettblødende livmorhals, slimete, gulgrønn pussaktig utflod. Evt blodtilblandet. I praksis er det dette en ser av underlivsplager som gir endringer i utflod hos kvinner - og soppinfeksjon er desidert vanligst. Det verste som kan skje med en soppbehandling er at den ikke funker fordi det ikke er sopp. Svært få leger mikroskoperer el dyrker en typisk soppinfeksjon - så det er også meget sannsynlig at en lege bare vil ta en titt på deg nedentil og anbefale canesten/pevaryl - eller ikke en gang tar en titt før den kommer med anbefalingen! Det finnes også behandling mot sopp i tablettform i form av en tablett (kapsel) Diflucan som svelges, denne er på resept og er aktuell om du ikke har effekt av lokalbehandlingen. Lykke til! 2
One_scared_girl Skrevet 9. november 2014 Forfatter #20 Skrevet 9. november 2014 Det er ikke snakk om å ta en canestenkur "for sikkerhets skyld". TS har symptomer vel forenlig med soppinfeksjon i underlivet, og det er vanlig å forsøke selvbehandling før man oppsøker lege for dette. Når det gjelder utflod og lukt er min erfaring at svært mange mener at utfloden lukter selv om en som undersøker ikke kjenner noe lukt. Ofte er det da svettelukten pasienten legger merke til, fordi en blir mer obs på lukten når en har plager fra underlivet. At TS rapporterer at utfloden lukter er derfor ikke nok til at jeg basert på opplysninger om kløe og hvit klumpet utflod ikke mistenker soppinfeksjon. Om TS som her gruer seg for en GU synes jeg det høres helt greit ut om hun da først forsøker en ukes behandling mot sopp - og om det ikke hjelper går til legen for en sjekk. Det er vel egentlig ingen andre tilstander som gir klumpet hvit utflod. Bakteriell vaginose gir typisk tyntflytende, grå, gjerne skummende utflod med fiskelukt som lukter svært ille etter kontakt med sæd. Dette gir svært sjelden kløe og svie. En SOS (kjønnssykdom) (cervicitt, uretritt) vil kunne være asymptomatisk - eller om det gir plager er det gjerne lettblødende livmorhals, slimete, gulgrønn pussaktig utflod. Evt blodtilblandet. I praksis er det dette en ser av underlivsplager som gir endringer i utflod hos kvinner - og soppinfeksjon er desidert vanligst. Det verste som kan skje med en soppbehandling er at den ikke funker fordi det ikke er sopp. Svært få leger mikroskoperer el dyrker en typisk soppinfeksjon - så det er også meget sannsynlig at en lege bare vil ta en titt på deg nedentil og anbefale canesten/pevaryl - eller ikke en gang tar en titt før den kommer med anbefalingen! Det finnes også behandling mot sopp i tablettform i form av en tablett (kapsel) Diflucan som svelges, denne er på resept og er aktuell om du ikke har effekt av lokalbehandlingen. Lykke til! Saken er at jeg aldri har hatt sex. Men det lukter vondt av det og jeg bekymrer meg litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå