Gå til innhold

Elgstek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle matglade jenter, damer og kvinner på kvinneguiden!

Fant igjen ei steik i fryseren som snart bør spises, men jeg aner ikke hvordan ei steik skal tilberedes. Hjelp.

Har for øvrig en sånn stor keramikkrybbe som jeg husker oldemor stekte steik i.

Skrevet

Jeg gnir den godt med salt og pepper, jeg knuser også noen få einebær i en morter og gnir den med.

Så bruner jeg den i godt smør så den får en fin stekeskorpe, og porene lukkes.

Legg den i en form med litt vann, laurbærblad, litt gulrøtter og løk så får du en fin kraft til å lage saus på etterpå.

Viltkjøtt tilberedes best på lav temperatur syns jeg. Jeg har den mange timer i ovnen på 70 grader.

Bruk termometer. Jeg liker det best når det er rosa, så jeg tar ut steken på 58 grader, den vil alltid stige noen grader etter den er tatt ut. Og da blir den perfekt for min gane hvert fall.

Lykke til! :)

Skrevet

Liker kjøttet mitt dødt så den skal nok stekes litt lenger (for min smak altså :) ), ellers falt jeg for oppskriften din! Blir steik en dag nå ja :)

Skrevet

Mariner den i enten rødvinsmarinade eller skogsbæryougurt. Og langtidsstek den. Hvis det er en rømertopf du har, så husk å la den ligge i vann en times tid før bruk.

Anonymous poster hash: da9a9...ada

Skrevet

Elgstek kan fort bli litt seigt. Varierer veldig fra dyr til dyr. Du kan selvfølgelig langtidssteke, men vil anbefale å trekke den.

Begynner med å brune raskt på alle sider. Ha den deretter oppi gryte sammen med en løk, gulerot, selleri e.l og gjerne kraftben. ha en blanding av vann og melk/fløte over til steken. er så godt som dekket og trekk i ca 2 timer. Bruk kraften til å lage saus mens steken hviler.

Skrevet

vi har masse elg i fryseren nå, men jeg har aldri stekt eller spist en elgstek!

Ser det er foreslått to forskjellige tilberedningsmetoder her. Hvem blir best?

Selv pleier jeg å speke elgkjøttet. Vi speka elgkjøtt selv til bryllupet vårt.

3 liter grovt havsalt, 3 dl sirup og 0,5 liter pils blandes godt sammen.

La elgbiten ligge i laken i 3 dager, vend etter halve tiden.

Ta den opp, og la den bli vannet ut i 3 timer. Heng den tørt og kaldt i 4-6 uker.

(Kjølerom, kjøleskap ol.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...