Gå til innhold

Kan han kreve full husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har akkurat flyttet ut fra en leilighet som jeg har leid i ett år nå. Den siste måneden var jeg uten varmt vann i to uker, og da jeg fortalte dette til han jeg leide hos fikk jeg beskjed om å koke meg en panne med vann om jeg måtte dusje og lignende. Derfor måtte jeg reise hjem å bo disse to ukene da det ikke er mulig å bo en plass uten varmt vann. I tillegg var det gjentatte ganger der strømmen var borte i flere timer per dag. På sommeren bodde jeg også en del hjemme grunnet at det ikke var mulig å åpne vinduene da disse var sveiset igjen, så det ble for varmt til å bli boende.

Alt dette forklarte jeg til huseier, og sa at jeg ikke kom til å betale full husleie pga det rett og slett ikke var mulig å bo der. Nå har han sendt brev der han krever pengene og skriver at om jeg ikke betaler sender han regningen videre og dette kommer til å koste meg mye.

Er det noe jeg kan gjøre? Jeg syns selvfølgelig at jeg skal betale noe, men ikke full husleie når bo omstendighetene har vært slik. Så lurte jeg på om det faktisk er slik at han kan kreve husleie?

Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt leieboerforeningen, meld deg inn (det koster ikke mye), ta med deg all dokumentasjon ang leieforholdet, utskrifter, kontrakt, depositum, og ta det derfra.

Anonymous poster hash: a8ec9...a83
Skrevet

Husleieloven §2-11

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Husleieloven §3-8

Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal gi utleieren melding om begrunnelsen for deponeringen og gi utleieren fjorten dagers frist til å medvirke til deponeringen. Fristen regnes fra meldingen er sendt.

Anonymous poster hash: 5317a...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...