AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Har vært vant med siden jeg var liten at i julen skulle det være litt ekstra ,,altså mye gaver under juletreet og forventningene som var knyttet til dette ble noe jeg har videreført til mine barn. og det at man får være litt nøktern i resten av året slik at man får kjenne på kontrasten I snitt har jeg kjøpt gaver for mellom 100 og 2000 kr til hver av mine barn, dvs en stor ting de gjerne har ønsket seg og endel mindre pakker også for å fylle under treet.. Det kan være hva som helst men gjerne nyttige forbruksting som toalettsaker en ekstra god parfyme sokker mm og jeg koser meg når jeg steller istand til jul og etterhvert fyller opp under juletreet. Jeg har etterhvert , ser jeg følt et ansvar for at julen skal li hyggelig og da har det gått automatikk i at jeg gjør det slik og jeg ser at det vekker glede og begeistring. Nå er mine barn voksne og jeg fortsetter å gjøre som jeg alltid har gjort, Problemet, vel det er vel egentlig ikke noe problem som jeg tenker veldig mye på men synes det er rart at jeg aldri får noen gaver tilbake,ikke det at jeg gir for å få noe igjen siden jeg bare later som ingenting og ikke lar meg affisere over det. Men jeg lurer på om det jevnt over er vanlig å ikke gi gave til sine foreldre? Tenker ikke lage noe problem utav det men nå som julehandelen står for dør og jeg tenker på hva jeg skal gi dem så blir jeg bare litt reflekterende. To av sønnene mine er samboere og jeg vet de er ute og handler julegaver titt og ofte,jeg hører de sier det, og da går jeg utifra at det er mest til hennes familie siden de aldri har med seg noe hit. Jeg er alltid veldig oppmerksom med svigerdøtre både på bursdag og til jul. Jeg gir gjerne forbruksvarer feks hvitevarer parfymer merkevarer bodyshopprodukter som kan byttes men det gjør de sjelden siden de settes veldig pris på,gavekort ol men får altså aldri noe igjen Kanskje jeg bare er litt sliten av å føle ansvar for å fylle opp under treet. da jeg vil jo gjerne glede dem Andre som har det som meg? Anonymous poster hash: 60849...887
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Har vært vant med siden jeg var liten at i julen skulle det være litt ekstra ,,altså mye gaver under juletreet og forventningene som var knyttet til dette ble noe jeg har videreført til mine barn. og det at man får være litt nøktern i resten av året slik at man får kjenne på kontrasten I snitt har jeg kjøpt gaver for mellom 100 og 2000 kr til hver av mine barn, dvs en stor ting de gjerne har ønsket seg og endel mindre pakker også for å fylle under treet.. Det kan være hva som helst men gjerne nyttige forbruksting som toalettsaker en ekstra god parfyme sokker mm og jeg koser meg når jeg steller istand til jul og etterhvert fyller opp under juletreet. Jeg har etterhvert , ser jeg følt et ansvar for at julen skal li hyggelig og da har det gått automatikk i at jeg gjør det slik og jeg ser at det vekker glede og begeistring. Nå er mine barn voksne og jeg fortsetter å gjøre som jeg alltid har gjort, Problemet, vel det er vel egentlig ikke noe problem som jeg tenker veldig mye på men synes det er rart at jeg aldri får noen gaver tilbake,ikke det at jeg gir for å få noe igjen siden jeg bare later som ingenting og ikke lar meg affisere over det. Men jeg lurer på om det jevnt over er vanlig å ikke gi gave til sine foreldre? Tenker ikke lage noe problem utav det men nå som julehandelen står for dør og jeg tenker på hva jeg skal gi dem så blir jeg bare litt reflekterende. To av sønnene mine er samboere og jeg vet de er ute og handler julegaver titt og ofte,jeg hører de sier det, og da går jeg utifra at det er mest til hennes familie siden de aldri har med seg noe hit. Jeg er alltid veldig oppmerksom med svigerdøtre både på bursdag og til jul. Jeg gir gjerne forbruksvarer feks hvitevarer parfymer merkevarer bodyshopprodukter som kan byttes men det gjør de sjelden siden de settes veldig pris på,gavekort ol men får altså aldri noe igjen Kanskje jeg bare er litt sliten av å føle ansvar for å fylle opp under treet. da jeg vil jo gjerne glede dem Andre som har det som meg? Anonymous poster hash: 60849...887 Mellom 1000,- og 2000,- skulle det stå Ts Anonymous poster hash: 60849...887
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Jeg vet i hvertfall ikke om noen som ikke gir julegaver til foreldrene sine. Anonymous poster hash: 6f467...342 11
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Da har du kanskje lært dem at du liker å gi, og de liker å få - men de har ikke lært gleden ved å gi selv..? Anonymous poster hash: 574fb...9b6 6
FrkHumle Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 Barnet mitt får gave til mellom 400-800 kr. Alt etter hva hun ønsker seg. Da er det en gave fra meg, og en fra "julenissen". Ingen andre smågaver, er nok av tanter og onkler og besteforeldre, så jeg trenger ikke kjøpe mange fra kun meg. Selv gir jeg alltid til foreldrene mine, det skulle da bare mangle. Men det er jo noe som må "læres", feks at jeg hjelper min datter å kjøpe gave til hennes far og stemor, og min mor pleier å hjelpe henne med å kjøpe gave til meg. Dette har vi snakket om helt fra hun var liten.
Lalunaa Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Her gir vi mellom 1000-2000kr til ungene og til mine foreldre pleier jeg bruke ca 600kr på hver . Feks. Kari traa ulltrøye til mamma og janus ull til pappa + en cognac eller lignende.
Schadenfreude Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Vi kjøper det ungen trenger eller vi har lyst på til ham. Typ 500-1000kr, avhengig av hva det er. I fjor brukte vi ikke mer enn 300, men da fant vi noe på tilbud. Mannens foreldre bruker et par tusen per barn. Det har vi ingen mulighet til å gjengjelde og syns også kanskje det er litt i overkant. Mine foreldre bruker kanskje et par hundre. Generelt bruker vi symbolske summer på gaver til andre enn kjernefamilien (barn, mann). Jeg har lite til overs for å utveksle dyre gaver, gjerne med ett spesifikt gaveønske i forkant. Istedenfor forsøker jeg å finne noe jeg tror vedkommende villellikt, selv om det kanskje er uventet. Bruker ca 250kr per forelder, pluss eventuelle hjemmelagede gaver..
Mafalda Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Da har du kanskje lært dem at du liker å gi, og de liker å få - men de har ikke lært gleden ved å gi selv..? Anonymous poster hash: 574fb...9b6 Det tenker jeg også. I mange tilfeller kommer nok forståelsen av seg selv, men uansett synes jeg barn bør lære å være gavmilde mot andre. Jeg selv blåser feks. i bursdagen min og vil gjerne ikke ha noe styr, men fikk en ganske kraftig påpakning fra moren min. Hun påpekte at hvis mamma til stadighet ønsker seg "ingenting" eller "snille barn", og generelt gir uttrykk for at det ikke er så farlig med mamma, så frarøver man ungene viktig lærdom i forhold til gavmildhet og omtanke. Og det hadde hun jo helt rett i. Jeg aner jo ikke om det har vært tilfelle hos dere, da, men det kan kanskje virke som om barna har blitt vant til å være i mottakerrollen og ikke har lært seg gleden av å gi? Når barna er voksne burde de uansett klare å tenke seg til at andre kan synes det er hyggelig med en liten julegave. Noe annet fremstår litt sløvt, rett og slett. Du kan jo fortsette å gi hovedgave, men legge fra deg tanken om å måtte fylle opp under treet? Jeg gir for øvrig mellom 500-2000 til barna, avhengig av alder og interesser og tilfeldigheter. Får alltid gave tilbake fra barba, og det gjør mannen min, moren min etc også. 1
heihei123 Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Så trist at de ikke gir noe tilbake Det kunne aldri falt meg inn 1
Ciara Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Jeg synes det er helt utenkelig å ikke gi julegave til sine egne foreldre (med mindre man i familien eksplisitt har avtalt noe annet). Det er direkte uhøflig og ubetenksomt, og barna dine burde skamme seg. Jeg hadde ALDRI latt være å handle til mine foreldre, og jeg hadde aldri gått med på å feire jul hos svigerforeldrene mine uten å ha med gave dit. Mulig jeg leste raskt, men er du sammen med faren? Gir de til ham? Dette er jo en litt kinkig situasjon, for man vil jo gjerne at andre skal komme på tanken selv - ellers hadde det jo vært fristende å ta det opp. Men det blir garantert maks kleint på en dag som skal være hyggelig... 1
Ciara Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Selv har jeg to gutter på fire og to. Fireåringen får en stor legopakke til 800 ca, minstemann vet jeg ikke ennå.
SoftKitty Skrevet 9. november 2014 #12 Skrevet 9. november 2014 (endret) Jeg er voksen, slutten av 20-åra, og får gaver av foreldrene mine for ca. 1000-3000 kr tenker jeg. Har ett søsken som får det samme. Jeg bruker nok rundt 500kr på hver av foreldrene mine. Som student var det kanskje litt mindre, eller jeg lagde noe selv. Har alltid gitt gave til svigermor også (eller hjulpet typen med å kjøpe noe fra oss). Synes det er litt rart at barna dine ikke kjøper gave til deg når de er voksne.. hvem er det de kjøper til da? Høres rart ut men det går kanskje an å hinte litt om at du hadde blitt glad for gave, eller nevne noe og si at du ønsker deg det til jul..? Hvis du bor med faren til barna så kunne kanskje han sagt noe til dem om det (så kommer det ikke fra deg) - eller du kunne sagt at det hadde vært hyggelig av dem å gi gave tli ham, og håpet de tok hintet om at du også burde få noe Endret 9. november 2014 av SoftKitty
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 Barnet mitt får gave for mellom 500-1000 kr. omtrent. Jeg synes også det er utenkelig å ikke gi noe til ens egne foreldre. Hos oss lager poden mange mindre julegaver til oss i barnehagen.
Gjest Belle âme Skrevet 9. november 2014 #14 Skrevet 9. november 2014 Av mamma får eg i alle fall gaver for 9000 kr. Av pappa aner eg ikkje.
goldenchanel Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Foreldrene mine bruker mellom 5000 -10 000 på meg. Jeg elsker å få og elsker å gi, jeg hadde fått enormt dårlig sanvittighet om jeg ikke hadde gitt julegave til foreldrene mine...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #16 Skrevet 9. november 2014 Mitt barn får julegaver etter interresse og alder. I fjor var det i underkant av 1000 kr og året før var det nesten 3000 kr. Jeg gir gaver til mine foreldre. Ca 500 kr per stykk. De er så vanskelig å gi til, så blir gjerne noe spiselig som er spesielt (hjemmelaget konfekt fra spesialbutikk i fjor). Jeg får gaver i til 5-20 000 kroner av mine foreldre. I fjor var det 5000 kr pluss noen små ting. I år er det noe til huset som er verdt ca 20 000 kr. I bursdagsgave fikk vi innredning til 18 000 kr. Men jeg har foreldre som har mye penger, og som for gaver som er verdt mye, men det er ting som feks gir økt verdi på huset eller har annen betydning og ikke bare kan sløses vekk. Vi får stort sett ingenting resten av året altså..Anonymous poster hash: 865a4...690
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 Jeg har ikke noe fast sum, varierer fra år til år. Er flink til å handle på salg, så de gavene hun får er gjerne verdt mer. Gir henne gjerne flere gaver da vi ikke har stor familie (null kontakt med far eller hans familie) eller mange venner hun får gaver fra, så mesteparten av gavene hun får er egentlig fra meg... Anonymous poster hash: deaca...608
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Jeg gir selvfølgelig gaver til foreldrene mine også. Men er ikke alltid så lett å finne på gaver til de. Kanskje barna dine ikke vet hva de skal kjøpe (dårlig unnskyldning, jeg vet. Men noen gidder vel ikke kaste bort penger på gaver til folk som uansett allerede har "alt"). Anonymous poster hash: deaca...608
veraa94 Skrevet 9. november 2014 #19 Skrevet 9. november 2014 Ikke at jeg rekner så nøye på det, men tror ofte jeg får gaver for 2-3k av mamma. Har brukt å få "nødvendige" ting i julegave som shampoo, sokker osv, men det er jeg bare glad for Til mamma gir jeg ofte mellom 300-600, litt etter hva jeg finner på. Er veldig opptatt av at gaven jeg gir til henne skal bety noe. Jeg gir ikke gavekort på blomsterbutikken liksom
onyx Skrevet 9. november 2014 #20 Skrevet 9. november 2014 Høres ut som du har sønner? Ikke vet jeg hvorfor det skal være dine sivgerdøtres oppgave å kjøpe julegave til deg, men det kan jo være at de faktisk tror deres ektemake faktisk ordner dette selv? Her er det sånn at vi først og fremst ordner til våre respektive familier fra oss begge til jul og bursdager.Alt ettersom hvordan det passer har jeg innspill eller ordnet en del av en gave. Hvordan foregikk dette da de enda bodde hjemme? Har de hatt ansvar for å handle julegaver fra seg selv eller har det også blitt arrangert av andre? Har de kanskje rett og slett lært at de ikke trenger å kjøpe noe til deg, at dette ikke er noe du forventer? Mine barn er små enda, så her i huset kjøper jeg på vegne av barna til familien. Etterhvert håper jeg at de lærer å ordne opp i dette selv, men det blir nok mange år til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå