Gå til innhold

Beskymret for nabo jenta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de 4 siste årene vært nabo med 2 tjetjenske søsken, gutten tror jeg er i 20 års og jenta er på samme alder som min egen datter som er 17 år. Det siste året har jeg vært vitne til mye kjefting fra hennes bror som foregår på deres språk, jeg har flere ganger hat den stakkars jenta sovene hjemme hos meg i uke dager, jeg har sett hun har hat opptil flere blåmerker rundt halsen, brystet og armene. Jenta er utrolig rolig og snill, men jeg skjønner de ikke er så stabile på grønn av hvor de er ifra. De bor her i Norge alene, og jeg er meget beskymret. Jeg vil helst ikke spøre jenta om noe er galt, ettersom min datter sier hun har hat opptil flere agressive episoder når hun har følt seg truet eller redd.. Hva burde jeg gjøre? Kan ikke sitte å se på dette her lengre

Anonymous poster hash: 9056c...4ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, meld fra til politiet så denne stakkars jenta får hjelp

Anonymous poster hash: aa977...758
  • Liker 5
Skrevet

Du kan i vertfall ikke bare se på. Hvis tilfellet er at han er voldelig vil du aldri tilgi deg selv for at du ikke gjorde noe... Jeg skjønner at det er forferdelig ekkelt å komme med slike beskyldninger, men tenk på den stakkars jenta. Få henne på tomannshånd og spørr henne hvordan det egentlig er hjemme. Siden hun er under 18 kan du kontakten barnevernet som evt kan hjelpe henne med å flytte ut. Hvis han er voldelig burde han anmeldes...

Skrevet

Og du har ikke kontaktet politiet eller barnevern?!

Skrevet

Kontakt politi og barnevern fortest mulig.

Skrevet

Du vet selv at du ikke har lov til å sitte å se på dette, vi har alle et ansvar for å melde fra når noen ikke har det bra. Dette erlovpålagt hørte jeg på radioen for noen dager siden. Lovendringen kom kort tid etter Kristoffersaken. Dette ble tatt opp i radioen i forbindelse med 10 åringen i Oslo som nylig døde.

Når hun er 17 år er det barnevernet som skal ha melding, politiet er qlltid rette instans ved akutte situasjoner. Det er for sent når jenta er død.

Anonymous poster hash: b1105...0b3

Skrevet

Du vet selv at du ikke har lov til å sitte å se på dette, vi har alle et ansvar for å melde fra når noen ikke har det bra. Dette erlovpålagt hørte jeg på radioen for noen dager siden. Lovendringen kom kort tid etter Kristoffersaken. Dette ble tatt opp i radioen i forbindelse med 10 åringen i Oslo som nylig døde.

Når hun er 17 år er det barnevernet som skal ha melding, politiet er qlltid rette instans ved akutte situasjoner. Det er for sent når jenta er død.

Anonymous poster hash: b1105...0b3

Jenta har tidligere vært under barnevernet på grunn av at hun skal slite ganske psykisk med traumer og det hun har vært vitne til i hjemlandet etter det jeg har fortsått. Hun er ganske mye alene hjemme. Jeg snakket med ei jeg kjenner som jobbet inne barnevernet som ba meg kontakte de når jeg hadde sikre bevis???

-TS

Skrevet

Jenta har tidligere vært under barnevernet på grunn av at hun skal slite ganske psykisk med traumer og det hun har vært vitne til i hjemlandet etter det jeg har fortsått. Hun er ganske mye alene hjemme. Jeg snakket med ei jeg kjenner som jobbet inne barnevernet som ba meg kontakte de når jeg hadde sikre bevis???

-TS

Blåmerkene ville vært sikre bevis.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med Veraa94. Går det galt, vil du angre deg.

Men du må også handle riktig. Om politiet kommer innom for å sjekke, eller at broren finner ut at politiet er blitt involvert, kan det gå utover jenta. Han virker jo som en litt for aggressiv type, siden han allerede har latt sin korte lunte gå utover henne.

Jeg ville invitert henne på kake og brus, og tatt en samtale på tomannshånd. Vær støttene og omsorgsfull som om det var din egen datter, sånn at hun tør å åpne seg for deg. Finn ut hva hun tenker.

Hun bør jo absolutt ikke bo sammen med han.

Har de oppholdstillatelse ennå? Da kan sikkert barnevernet hjelpe her.

Så dette ville jeg gjort; først snakker du med henne. Etterpå snakker du med barnevernet, selv om hun sier nei (hun er redd og vil ikke være til bry). Om Barnevernet føler dette er noe som krever assistanse av politiet, ringer de dem.

MEN - om du hører bråk, ringer du politiet as it happens. Gjør det! Vær en bekymret nabo.

Om politiet ikke skiller dem, tilbyr du jenta å overnatte hos deg, siden broren sikkert blir i dårlig humør.

Lykke til! Oppdater oss, da :)

Skrevet

Jeg er enig med Veraa94. Går det galt, vil du angre deg.

Men du må også handle riktig. Om politiet kommer innom for å sjekke, eller at broren finner ut at politiet er blitt involvert, kan det gå utover jenta. Han virker jo som en litt for aggressiv type, siden han allerede har latt sin korte lunte gå utover henne.

Jeg ville invitert henne på kake og brus, og tatt en samtale på tomannshånd. Vær støttene og omsorgsfull som om det var din egen datter, sånn at hun tør å åpne seg for deg. Finn ut hva hun tenker.

Hun bør jo absolutt ikke bo sammen med han.

Har de oppholdstillatelse ennå? Da kan sikkert barnevernet hjelpe her.

Så dette ville jeg gjort; først snakker du med henne. Etterpå snakker du med barnevernet, selv om hun sier nei (hun er redd og vil ikke være til bry). Om Barnevernet føler dette er noe som krever assistanse av politiet, ringer de dem.

MEN - om du hører bråk, ringer du politiet as it happens. Gjør det! Vær en bekymret nabo.

Om politiet ikke skiller dem, tilbyr du jenta å overnatte hos deg, siden broren sikkert blir i dårlig humør.

Lykke til! Oppdater oss, da :)

De har bodd i Norge ganske lenge nå tror jeg, jenta snakker nesteb flytende norsk. Tror hun har vært under barnevernet før

Skrevet

H

Skrevet

Du hører kjefting.

Du ser blåmerker.

Jenta sover hos deg noen ukedager.

Og hvorfor har ikke du gjort noe?

Anonymous poster hash: 183ec...2a8
Skrevet

Kan du ikke sette deg ned å prate med henne. Si at du er bekymret for henne og at du har lagt merke til blåmerkene. Spør henne hvorfor og si at uansett hva årsaken er, så rettferdiggjør det ikke den psykiske volden og blåmerkene. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er, men jeg antar at hvis dem begge kom til Norge som flyktninger så har broren vært både bror og far/mor. Nå ser han som han rolle å beskytte og kontrollere henne, noe han ikke har foresetning til å gjøre ettersom han selv er ung og umoden.

Anonymous poster hash: 85209...679
Skrevet

Kan du ikke sette deg ned å prate med henne. Si at du er bekymret for henne og at du har lagt merke til blåmerkene. Spør henne hvorfor og si at uansett hva årsaken er, så rettferdiggjør det ikke den psykiske volden og blåmerkene. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er, men jeg antar at hvis dem begge kom til Norge som flyktninger så har broren vært både bror og far/mor. Nå ser han som han rolle å beskytte og kontrollere henne, noe han ikke har foresetning til å gjøre ettersom han selv er ung og umoden.

Anonymous poster hash: 85209...679

Jeg har erfaring med folk fra der hun er ifra, de har ganske stort tempremang og har lett for å bli voldelig. Etter alt de har vært igjennom, hun har mistet mange av sine nærmeste. Er så redd hun skal misforstå

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...