Pringle Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Jeg skal kjøpe matolje, men er usikker pga motstridende informasjon om omega 3/6 og hva som tåler oppvarming. Jeg har kun tenkt å bruke den til steking i panne, ikke frityr, ikke til dressinger. Hva er best, og hvorfor? Helst kortfattet
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Jeg bruker rapsolje(ikke den som er kaldpresset). Nøytral på smak, kan brukes til nesten alt, tåler godt høy varme. http://bramat.no/kosthold/matvarer/887-hvorfor-er-rapsolje-sa-sunt Anonymous poster hash: 0fc4b...f6d 1
msrnk Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 (endret) Litt lenge siden jeg hadde om dette, men mener solsikke fortsatt er best til steking da den er smaksnøytral eller raps som nevnt over! Styr unna soya hvertfall, produksjon av soyaprodukter er den minst miljøvennlige og går kraftig utover regnskogen! Endret 9. november 2014 av msrnk 1
Supraspinatus Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Gode oljer til matlaging: Olivenolje, men "extra virgin" vil sette smak på maten og smaken vil også forringes av høy temperatur. Solsikkeolje av variant "High oleic". En variant av solsikke som inneholder mer enumettet fett en olivenolje. Tradisjonell solsikkeolje inneholder omtrent bare flereumettet fett og oksiderer lett. Den tradisjonelle solsikkeoljen bør ikke benyttes som mat. Kokosolje. Merk at "virgin" her også gir smak på maten, den nøytrale smaker ingenting. Rød palmeolje. Gir også smak på maten som ikke alle liker. Samt farge. Smør/Ghee. Tåler høy temperatur når klarnet. Generelt bør man egentlig aldri varme oljer opp til ekstreme temperaturer. Det har sjeldent noe for seg. Normal steketemperatur er rundt 180 på en varm panne. Frityr kan i noen tilfeller varmes opp til over 200, men det er ikke sikkert det gjør maten sunnere. For å si det sånn. 5
Pringle Skrevet 9. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2014 Takk for svar alle tre, jeg var i butikken mens du skrev ditt svar, Supraspinatus - og kjøpte vanlig solsikkeolje Jeg visste at dette ville bli komplisert...
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Bensinolje funker som fett Anonymous poster hash: ed958...a20
Rumle Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 --- Solsikkeolje av variant "High oleic". En variant av solsikke som inneholder mer enumettet fett en olivenolje. Tradisjonell solsikkeolje inneholder omtrent bare flereumettet fett og oksiderer lett. Den tradisjonelle solsikkeoljen bør ikke benyttes som mat. --- Er dette en variant som man får tak i i vanlige butikker? 1
Supraspinatus Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 (endret) Er dette en variant som man får tak i i vanlige butikker? Absolutt. Jeg kjøper Helios sin økologiske "stekeolje" på Meny http://helios.no/?ItemID=1211 Fungerer forsåvidt meget godt til majones også. Endret 10. november 2014 av Supraspinatus 2
Rumle Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 Absolutt. Jeg kjøper Helios sin økologiske "stekeolje" på Meny http://helios.no/?ItemID=1211 Fungerer forsåvidt meget godt til majones også. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå