Gå til innhold

Hvor mye kan jeg kreve som leietaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bodd i leiligheten vår i over 2 år nå ca og fra vi flyttet inn påpekte huseier gang på gang at de skulle fikse ytterdøra til leiligheten. Dette er en fin ny ytterdør, men problemet er at vi bor i bergen og om høsten så setter døra seg skjevt pga vannet tror jeg, for vi må nesten bryte oss ut (gjestene mine klarer aldri å få opp døra) så jeg må liksom komme til og dytte med hele kroppsvekten min for å åpne døra noe som jo er veldig upraktisk, ikke nok med det så når det regner hardt i perioder (ja det gjør det mye av i bergen!) så kan det begynne å dryppe på innsiden av dørkarmen (altså karmen som er inni leiligheten),en gang våknet jeg av plaskelyder og trodde det var vasken som drypte men det var altså fra døra. Det begynner å bli litt plagsomt da man noen ganger også kan få en liten pytt i ansiktet når man åpner døra hvis det har lagt seg vann der. Han som eier huset bor nå i utlandet men hans far er han vi må kontakte angående problemer, og han har selv snakket om denne døra uten at vi har sagt noe. Han snakket om å lage et lite tak ute osv.

Så jeg tenkte å kontakte han denne uka angående det, men har jeg og rett til å klage på dusjen vår samtidig da er hele spørsmålet her. Dusjet vår er dritgammel og da mener jeg type vi har varmtvanskran vi skrur på og kaldtvanskran (er sikkert fra da huset ble bygget,og det er gammelt,sånn type dusj besteforeldrene ens hadde i sine hus vil jeg tippe) det som er problemet her er at vi alltid må legge dusjhodet ned i sluken i dusjen pga at det alltid drypper fra den, uans hvor mye vi vrir på kranene. Og dette synes jeg er veldig uhygienisk da borti hjørnet med sluken er det sykt mye med svart mugg mellom og over flisene. Tenker at et sånnet gammel dusjhode som må ligge nede sånn vrimler av drit, virker det da masete hvis jeg ber om et nytt dusjhode i tillegg til å nevne døra? Og er det egentlig noe man har rett på å kreve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siste problem først, problemet ditt er ikke dusjhodet som ligger i dusjsluket men mugg. Mugg er helseskaldeli go skalikke forekomme innendørs! Der har du en sqk, men ikke med de andre forholdene du nevner med gammel dusj osv.

Det skal heller ikke være dam og fukt på innsiden av ytterdøra, av samme grunn som overfor, fukt gir mugg og bakterievekst begge deler er uakseptabelt innendørs.

I Bergen har du Jussformidlingen eller Leieboerforeningen å søke hjelp hos, og det bør du gjøre. Du bør og vurdere å finne deg en muggfri bolig FØR du begynner å få irreversible helseskader.

Anonymous poster hash: bcb4a...349

Skrevet

Siste problem først, problemet ditt er ikke dusjhodet som ligger i dusjsluket men mugg. Mugg er helseskaldeli go skalikke forekomme innendørs! Der har du en sqk, men ikke med de andre forholdene du nevner med gammel dusj osv.

Det skal heller ikke være dam og fukt på innsiden av ytterdøra, av samme grunn som overfor, fukt gir mugg og bakterievekst begge deler er uakseptabelt innendørs.

I Bergen har du Jussformidlingen eller Leieboerforeningen å søke hjelp hos, og det bør du gjøre. Du bør og vurdere å finne deg en muggfri bolig FØR du begynner å få irreversible helseskader.

Jeg er fornøyd med leiligheten ellers og liker veldig godt de vi leier av bortsett fra at de kan være litt trege,så vil liksom ikke gå bak ryggen deres og gå til noen jussformidling. Men har dere noen forslag til hvordan jeg kan ta det opp? Ser for meg at han faren kan si " hvis du bruker salmiakk og skurer så går det nok bort" men fakta er at jeg har ikke lyst til å skure inni hjørnet der! Det var sånn når vi flytta inn og jeg tørr jo nesten ikke vaske der med klut når jeg vasker badet en gang, forjeg er redd for å ikke få det vekk når jeg vasker kluten senere. dessuten er noe av det under fugemassen ser det ut som, er nesten sånn vi skulle fått høytrykkspylt det vekk, eller brukt noe spesielt middel på det, men er det ikke de som da bør betale for det? Vi hadde og et muggproblem når vi hadde senga inntil veggen på soverommet,men det holder seg borte så lenge vi lufter godt og ikke har senga inntil veggen. Og da fikk vi bare beskjed om å vaske det bort og lufte godt ut. (tviler på at de har råd til å rive ned alle vegger og bytte ut isolasjon) for er nok det som er dårlig i sånne gamle hus,som da videre sørger for at det lettere blir dårlig innemiljø.

Skrevet

Og en ting til. Kjæresten min vil ikke at jeg skal ta opp alle disse tingene for han er redd vi ikke får en bra referanse da når vi flytter ut. Og leietakeren vår kan jo bare stille et stort spørsmåltegn med hvorfor vi flyttet inn her da når vi så at det var et problem og at kanskje deres tidligere leietakere ikke har tatt det problemet opp osv. Han faren til han som eier huset fikk og montert en vifte på badet for et halv år siden så vil jo ikke mase på dem sånn at det blir negativt heller :(

Skrevet

Helsa skal gå først! Mugg er svært helseskadelig og kan faktisk føre til kreft! Selv bodde jeg i en leilighet med litt mugg. Symptomene mine ble hodepine, neseblod og utslett. Først nå, 4 år senere har utslettene blitt borte. Ta kontakt med rette instans og få det fikset NÅ. Drit i utleiere, referanser ol, det er helsa deres det gjelder!

Anonymous poster hash: 1a562...36a
Skrevet

Vet at noen typer mugg kan være farlig, men kan da ikke være sånn med all type mugg? Høres jo forferdelig ut det som hente i ditt tilfelle!

Skrevet

Her melder jeg meg ut, du klager på mugg og vasker ikke, da er du selvfølgelig selv ansvarlig for at muggen gror. Kluten kan du kaste etter at du har vasket grundig med klorin. Bli voksen!

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke får stoppet vannet i dusjen med å skru på kranene, så er det en pakning eller to som bør skiftes. Slikt skal vel en leietager egentlig fikse selv, men du kan snakke med utleier om det, og vedgå at du ikke kan slikt. så får du håpe han fikser saken, ellers må du leie en rørlegger til det.

Når det kommer til muggen, så må du vaske med klorvann ca 5% styrke, og det bør du gjøre NÅ!! Mugg er helseskadelig. Når du da har fått fikset lekkasjen i dusjen, ser du om det blir bedre, eller om det forsetter å komme mer mugg.Vask på nytt med klorvann etter at lekkasjen er utbedret. Fortsetter det, bør du finne deg ny plass og bo, og utleier bør pusse opp leiligheten.

Men, ytterdøren, må du bare mase om! Hvis den er så treig å få åpnet, at du må bruke all makt og kroppstyngde for å få åpnet den, tenk da på brann! Hva gjør du hvis det brenner, og du må ut fort? Bruk det som argument overfor utleier. Nå er døra så treg, at jeg frykter for livet hvis det skulle oppstå brann.

Skrevet

Her melder jeg meg ut, du klager på mugg og vasker ikke, da er du selvfølgelig selv ansvarlig for at muggen gror. Kluten kan du kaste etter at du har vasket grundig med klorin. Bli voksen!

Har blitt redd etter å ha lest mye om dette (at det kan virvle opp sporer osv som er farlig), dessuten vil det nok ikke gå vekk med klut,må til innkjøpt av noe jeg kan skrape det av med eller en skurekost, og så er det jo en del som er under fugene og bak noen rør som er på veggen. Men ja jeg kan jo prøve å ta noe av det bort ihvertfall. Grunnen til at jeg klager fordi jeg synes det er litt drøyt å leie ut boliger hvor dette er et problem,(ja vi valgte jo denne leiligehten selv) men fakta er at det er vanskelig å få tak i en leilighet for studenter og jeg synes mange ganger at utleiere utnytter det.

Skrevet

Hvis du ikke får stoppet vannet i dusjen med å skru på kranene, så er det en pakning eller to som bør skiftes. Slikt skal vel en leietager egentlig fikse selv, men du kan snakke med utleier om det, og vedgå at du ikke kan slikt. så får du håpe han fikser saken, ellers må du leie en rørlegger til det.

Når det kommer til muggen, så må du vaske med klorvann ca 5% styrke, og det bør du gjøre NÅ!! Mugg er helseskadelig. Når du da har fått fikset lekkasjen i dusjen, ser du om det blir bedre, eller om det forsetter å komme mer mugg.Vask på nytt med klorvann etter at lekkasjen er utbedret. Fortsetter det, bør du finne deg ny plass og bo, og utleier bør pusse opp leiligheten.

Men, ytterdøren, må du bare mase om! Hvis den er så treig å få åpnet, at du må bruke all makt og kroppstyngde for å få åpnet den, tenk da på brann! Hva gjør du hvis det brenner, og du må ut fort? Bruk det som argument overfor utleier. Nå er døra så treg, at jeg frykter for livet hvis det skulle oppstå brann.

Det var et godt poeng, men sånn brannmessig er vi ganske sikret, har 3 rom i leiligheten utenom badet og i alle disse rommene er det store vinduer hvor vi kan hoppe ut fra, men selvsagt er det jo egentlig et bra argument,i tillegg til at hvis de ikke gjør noe med det snart så må vel alt byttes ut og det blir ihvertfall dyrt!

Skrevet

Hvordan er det forresten med å bruke salmiakk eller eddik? Eller er klor det beste her?

Skrevet

Hvordan er det forresten med å bruke salmiakk eller eddik? Eller er klor det beste her?

Er det mugg, skal man bruke klor. Selvsagt kan der være fett også, som trenger å vaskes vekk, så du kan prøve med salmiakk først. Men, da MÅ du skylle godt før klor, for blande klor og salmiakk, så får du giftige gasser.

At du kan hoppe ut vindu ved brann, er faktisk ikke et argument for at ikke døren skal kunne brukes som rømningsvei. For det skal den!!!! En av grunnene til at alle dører skal slå utover, du skla ikke bli hindret i å rømme ved brann.

Snakk med utleieren din du, kanskje blir han glad for at du gjør han oppmerksom på problemer han ikke har tenkt på?

Skrevet

Er det mugg, skal man bruke klor. Selvsagt kan der være fett også, som trenger å vaskes vekk, så du kan prøve med salmiakk først. Men, da MÅ du skylle godt før klor, for blande klor og salmiakk, så får du giftige gasser.

At du kan hoppe ut vindu ved brann, er faktisk ikke et argument for at ikke døren skal kunne brukes som rømningsvei. For det skal den!!!! En av grunnene til at alle dører skal slå utover, du skla ikke bli hindret i å rømme ved brann.

Snakk med utleieren din du, kanskje blir han glad for at du gjør han oppmerksom på problemer han ikke har tenkt på?

Han er veldig oppmerksom på det,det er det som er problemet, han har jo tatt det opp de gangene han har vært her men det skjer aldri noe. Men dette er en gammel mann da som ikke bor her ute og det er jo tross alt sønnen hans som eier huset,så jeg kan jo purre litt på han, kan godt være et halvtak over døren vil hjelpe. Da det nå står regn direkte på døra.

Skrevet

Å sette opp et slikt halvtak kan dem jo bare leie en snekker til, fort gjort. Jeg tenkte mer på dette med rømningsvei ut døra, at ikke huseier har tenkt på det. At han faktisk kan risikere at dere brenner inne pga at dere ikke får opp døra raskt nok.

Skrevet

Å sette opp et slikt halvtak kan dem jo bare leie en snekker til, fort gjort. Jeg tenkte mer på dette med rømningsvei ut døra, at ikke huseier har tenkt på det. At han faktisk kan risikere at dere brenner inne pga at dere ikke får opp døra raskt nok.

Han er av den gamle skolen så han fikser det taket selv, han fikset jo vifta på badet selv så er sikkert derfor det har tatt tid i tillegg til at han kanskje har glemt det. Men jeg kan faktisk nevne det med brannfare neste gang jeg snakker med han.

• Liker 1
Skrevet

Her virker du veldig tafatt TS. Har ikke du vasket ordentlig i dusjen siden dere flyttet inn for to år siden? Kjøp feks en oppvaskkost og first price kluter og skrubb det bort også kaster du det etterpå.

Når det gjelder døren så er det ikke sikkert han vet hvor gale det er, du sier jo ikke fra om det? Vet han at det samler seg vann på innsiden? Ta tak i det nå så kan han få fikset det før vinteren kommer.

Nytt dusjhode kan du kjøpe selv, feks på Clas Ohlson.

Lufter dere på soverommet?

Skrevet

Jeg skjønner TS godt egentlig, når det gjelder det med å klage og forvente at huseieren gjør leiligheten i tipp topp stand. Noen ganger er man heldig man får bolig i det hele tatt, og om kravet er at huseier skal gjøre utbedringer til seks-syvsifrede tall, er det enklere for h*n å skaffe seg en ny leietaker. Har selv bodd flere steder med mye grønn og svart mugg. Prøvde å vaske bort det verste og lufte mye, men det fortsatte å "gro". Kan også forstå at TS ikke liker tanken på å sette i gang med muggen i dusjen som var der når de flyttet inn, det er jo andres skitt og møkk kombinert med mugg. Men du får bare brette opp ermene, kjøpe en sånn hard kost eller masse svampskrubber og gå i gang. Bare gjør det og ta deg en god dusj etterpå blæ. Anonymous poster hash: aa1e1...a11

Skrevet

Hvis du ikke kan vaske fordi du er redd for at kluten ikke blir ren igjen, så må jeg faktisk si at det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Jeg kan sende deg noen kluter som du kan kaste etter bruk hvis du vil.

Anonymous poster hash: 3685f...6b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...