Gå til innhold

Bypassoperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har en ektefelle eller samboer som har gjennomgått koronar bypassoperasjon? Lurer på hvordan du som pårørende opplevde den første tiden etter at han/hun kom hjem fra sykehuset?

Anonymous poster hash: 98682...ac4

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg er ikke pårørende og tok sleeve (ikke GBP), og jeg vil anta at min kjære ikke merket annet enn at jeg var litt støl i magen der sårene var i tillegg til at porsonene jeg fikk i meg var svært små.

Skrevet

Jeg er ikke pårørende og tok sleeve (ikke GBP), og jeg vil anta at min kjære ikke merket annet enn at jeg var litt støl i magen der sårene var i tillegg til at porsonene jeg fikk i meg var svært små.

Her er det nok snakk om en litt annen operasjon tror jeg...

Anonymous poster hash: d5ddf...5ba

• Liker 3
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Her er det nok snakk om en litt annen operasjon tror jeg...

Anonymous poster hash: d5ddf...5ba

Ah, beklager ;)

Skrevet

Koronar bypass er en livsviktig operasjon der man bytter ut tette/nesten tette blodårer i hjertet med nye, slik at hjertet får nok blodtilførsel og dermed oksygen. Kan ikke sammenlignes med en frivillig slankeoperasjon, ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b9786...170

Skrevet

Koronar bypass er en livsviktig operasjon der man bytter ut tette/nesten tette blodårer i hjertet med nye, slik at hjertet får nok blodtilførsel og dermed oksygen. Kan ikke sammenlignes med en frivillig slankeoperasjon, ikke i det hele tatt.

Dette er heller ikke riktig. En koronar bypass er en operasjon der kirurgen lager en omvei til kransarteriene rundt hjertet forbi en tett arterie så hjertet fortsatt får oksygen så det kan slå som normalt. Det kan gjøres i åpen eller via lysken. Ved åpen kirurgi er det mange pasienter som opplever depresjon pga det store arret de får, det er noe å være obs på.

Anonymous poster hash: 6951f...7bf

Gjest Lille-pus
Skrevet

Faren min gjennomgikk en slik åpen operasjon for... nesten 20 år siden (jøss tiden flyr).

Da tok de en blodåre fra leggen og byttet ut tette årer til hjertet (jeg var ikke tilstede under operasjonen så ikke spør meg om detaljene).

Og 'ja' det er et langt arr midt på brystkassen, i hele brystbenets lengde.

Han var litt redusert rett etter operasjonen (ikkeså rart), og hadde en pute som han forsiktig trykket mot brystet dersom han vile hoste.

De holdt ham en liten periode på det daværende Hjertesenteret i Oslo (alternativet var Feiringklinikken), og han var jo ikke klar for å springe marathon da han kom hjem, men han var på langt nær sengeliggende. Han klarte det meste han ville, men var svært forsiktig med å løfte noe inntil brystbenet var grodd.

Jeg vil mene du og pasienten får veldig god informasjon og oppfølging der pasienten skal opereres (det er vel fremdeles ikke slik at dette er operasjoner som gjøres ved hvert lille 'fylkessykehus'?

Skrevet

Dette er heller ikke riktig. En koronar bypass er en operasjon der kirurgen lager en omvei til kransarteriene rundt hjertet forbi en tett arterie så hjertet fortsatt får oksygen så det kan slå som normalt. Det kan gjøres i åpen eller via lysken. Ved åpen kirurgi er det mange pasienter som opplever depresjon pga det store arret de får, det er noe å være obs på.

Anonymous poster hash: 6951f...7bf

Bytter ut eller lager omvei er i mitt hode det samme når man forklarer for legfolk, den gamle åren settes ut av spill, en ny settes inn for å fylle funksjonen (og med nye menes selvfølgelig en fra et annet sted i kroppen). Du tar imidlertid grovt feil om du tror dette er en lukket prosedyre, det er en åpen og omfattende operasjon som utføres i full narkose mens pasienten som regel er tilkoblet hjerte/lunge maskin. Koronar bypass kan ikke utføres lukket via lysken, det kan dermot utblokking av tette årer f.eks ved akutte hjerteinfarkt (PCI), men det er ikke den operasjonen ts spør om. Det er en atskilling raskere, enklere og mindre belastende prosedyre enn en bypass, og er nok allerede vurdert som ikke effektivt nok når ts sin samboer er satt opp til bypass (eller ACB som det omtales som i det norske medisinske miljøet, angio coronar bypass).

TS, hvis du ikke får nok infomasjon på sykehuet, kontakt Landsforeningen for hjerte/lungesyke og snakk med dem.

• Liker 2
Skrevet

Ja det stemmer at det er snakk om en omfattende åpen hjertekirurgi som tar mellom 3-6 timer.En blodåre er tatt fra leggen for å erstatte de som var tette. Operasjonen er allerede utført, pasienten skal utskrives til hjemmet om noen dager. Formen er ikke særlig god, blir fort sliten og er tungpustet.

Det er nok neppe operasjonsarret som betyr mest hos en som har vært igjennom et så stort traume, for både kropp og sjel..

Ved spørsmål på avdelingen om hvordan det ville bli etter hjemkomsten fikk jeg bare til svar at det var individuelt, dermed er jeg like langt. Får vel bare vente og se, men kjenner jeg engster meg litt siden man vet jo at komplikasjoner kan oppstå i etterkant.

Skrevet

Bestemoren min ble operert for ca 15 år siden, og hun var temmelig medtatt de første par ukene. Hun reiste ikke hjem fra sykehuset men til et opptreningssenter hvor hun var ca tre uker. Hun hadde veldig god nytte av dette, men var veldig emosjonell og følsom i månedene etterpå. Det er veldig vanlig, for en slik operasjon er både en fysisk og psykisk påkjenning. Å delta på fysisk opptrening etter evne er viktig. Mange sykehus har treningsfrupper for hjertepasienter. Hjerteforeningen har også støttegrupper for pasienter i mange byer, tror jeg.

Anonymous poster hash: 119a5...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...