Gå til innhold

Leietagere fra helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg beklager å bruke så sterke ord. Men saken er den at jeg fant en annonse på Facebook der det var et ungt par med en sønn på 13 som trengte et sted å bo. De hadde flyttet hit men kontrakten på den huset de skulle leie ble visst ikke noe av likevel.

Jeg tok kontakt med de, sa at jeg hadde en kjeller leilighet som var til leie, de var velkommen til å se men at den skulle rengjøres først. Og males. Men de trengte leiligheten helst i går. Så vi ble enige om at dette skulle gjøres av de mot at de bodde " gratis" frem til 1 i neste mnd, dette var da i midten av Juli. Slik at depositum skulle være på plass da den 1. HUsleien for leiligheten med 3 soverom, stort kjøkken, stort bad, gang, internett er kr 8500.

Den 2 August kommer de opp til meg, på jobben. ber om å få en samtale og forteller at de ikke hadde klart å skaffe garantien men at de hadde snakket med Nav og at de var villige til å gi garanti.

Med noe tvilende følelse i magen sa jeg ok, jeg vet selv hvor vanskelig det er å få et sted med den type garanti.

I begynnelsen av denne mnd kommer det en mail til meg, om at de måtte si opp pga sopp og fukt i leiligheten. De har da 3 mdn oppsigelse. jeg sier at jeg må ta turen opp for å se noe som stadig blir utsatt, det passer ikke, osv.

I går dro jeg dit og ringte på uanmeldt og tja hva kan jeg si, ja det er sopp der men de har spikret igjen vinduene, alle ventiler er vekk, eller de er teipet igjen. Veggene er det sopp på men, de bruker da alle rom som tørkerom til klær, de har ødelagt nye gulv, kjøkkeninnredning er malt i annen farge, da snakker man om svart, de var hvite, kjøkkenet ble satt inn uka før de flyttet inn.

De mener at jeg ikke kan hive de ut men at de kan bo ut oppsigelsestiden.

I går fikk jeg også en regning for strømmen, og de har ikke satt strømmen over på seg som de fikk beskjed om, ikke har de betalt husleie for denne mnd heller.

kan jeg si de opp på og få de ut rakere enn de 3 mnd?

de har gjor skade for en del mer 1000 enn det depositumet dekker.

Det har vært leid ut før der, men ingen , absolutt ingen har klaget på mugg eller sopp eller fuktighet der

Naboen der de bor jobber i et firma som kan se på denne type skade og de var der i dag, og det han sa er at dette kommer alene pga av de de gjør. Det må luftes og ventileres. Så det er de som har gjort dette.

Hvilke rettigheter har jeg

Anonymous poster hash: 988c2...c29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen regøer om slitasje av leilighet, og det skal veldig mye til før det de har gjort ikke regnes som normal slitasje, dessverre for deg, men heldig for dem.

Hvis dere har skrevet 3 mnd oppsigelsestid i kontrakten, er det det som gjelder med mindre de har brutt noe som stod i kontrakten.

Anonymous poster hash: f0005...7de

Skrevet

Kan man anmelde sånt?

Anonymous poster hash: 85d90...093

Skrevet

I går dro jeg dit og ringte på uanmeldt og tja hva kan jeg si, ja det er sopp der men de har spikret igjen vinduene, alle ventiler er vekk, eller de er teipet igjen. Veggene er det sopp på men, de bruker da alle rom som tørkerom til klær, de har ødelagt nye gulv, kjøkkeninnredning er malt i annen farge, da snakker man om svart, de var hvite, kjøkkenet ble satt inn uka før de flyttet inn.

Det sier seg jo selv at det blir mugg og råte når man henger klær til tørk inne uten å lufte. Hvem ved sine fulle fem spikrer igjen vinduene, forresten?!

Ta kontakt med advokat, håper du får dem ut og får dekket skadene.

Anonymous poster hash: 4f802...813

• Liker 3
Skrevet

Dersom du kan bevise at de har brukt leiligheten på en måte som ødelegger den, så skal det vel gå på depositumet?

Du har vel en nøkkel for å komme deg inn der?
Ta bilder av det dem har gjort. Håper du hadde før bilder også.

Det er faktisk begrenset hvor mye sliteasje en leilighet kan få på så få måneder!

Det skal mye til for å kaste noen ut, du må vel via namsmannen eller noe slikt. Det tar nok mere enn 3 mnd så la det bare gå ut oppsigelsestiden.

Anonymous poster hash: f5e08...e56
  • Liker 4
Skrevet

Dette er ikke slitasje av leilighet, å tape igjen vinduer og ventiler er bevisst påført skade, å male kjøkkenet likeså. Kontakt namsmannen og huseiernes landsforbund for råd. Har de ikke ebtalt depositum eller leie etter avtalen leverer du skriftlig oppsigelse med øyeblikkelig virkning, mener de da må ut fra 1. neste mnd, men hør med namsmannen hvordan du gjør det korrekt. Anmeld dem for svindel og hærverk (de har ikke betalt + malt nytt kjøkken). Steng strømmen til leiligheten dersom den står på deg, og de ikke har flytten den over som lovet

Og til alle dere andre, ALDRI, ALDRI, ALDRI lei ut til noen uten å ha fått depositum og skikkelig kontrakt, og for all der HOLD DERE UNNA folk med NAV garanti!! Det lyser at noe er galt når voksne folk ikke kan skaffe seg penger til depositum en gang, nav dekker nada når ting blir ødelagt.

Anonymous poster hash: 1db56...2e4
  • Liker 14
Skrevet

Høres ut som leieboere vi hadde. De tok plast over baderomsvifta og stengte alle ventiler. Dette var en kjellerleilighet, og det ble selvfølgelig mugg der da. De skjønte ikke det. De var fra sør-Amerika, og forsto ikke dette med norsk klima.

Anonymous poster hash: 6d0a7...26f

Skrevet

Gratulerer! Du har gjort alle feil man ikke skal gjøre, og sitter nå med et stort problem uten egentlig lett tilgjengelige løsninger. Dette kan bli såpass dyrt at jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat snarest mulig. Om så, ring eksperthjelp som de annonserer for.

Og jeg må på det sterkeste fraråde deg noen form for selvtekt, det kan slå ganske kraftig tilbake, også økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer! Du har gjort alle feil man ikke skal gjøre, og sitter nå med et stort problem uten egentlig lett tilgjengelige løsninger. Dette kan bli såpass dyrt at jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat snarest mulig. Om så, ring eksperthjelp som de annonserer for.

Og jeg må på det sterkeste fraråde deg noen form for selvtekt, det kan slå ganske kraftig tilbake, også økonomisk.

Det jeg tenkte var at jeg skrev en oppsigelse til de selv, der jeg sier at jeg skal bruke leiligheten selv, pga opppussing og rehabilitering. Om de da må fortere ut?

Skrevet

Det jeg tenkte var at jeg skrev en oppsigelse til de selv, der jeg sier at jeg skal bruke leiligheten selv, pga opppussing og rehabilitering. Om de da må fortere ut?

nei, de har fremdels oppsigelsestid ved en slik oppsigelse. Jeg tror, som nevnt tidligere, at det er mulig å heve kontrakten, spesielt pga manglende husleie, men da må namsmann inn i bildet. Det er dog tidkrevende, men desto viktigere å allerede nå ta de første grepene. Igjen, hvis ødeleggelsene er så store så er det viktig å gjøre de rette tingene, i rett rekkefølge. En henvendelse til advokat er dyrt, men kan spare deg for store ergrelser senere.

Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er at du ikke har ringt barnevernet. De har en gutt på 13 sa du??? Du kan ikke være helt i dine fulle fem du heller da.

Skrevet

Du kan ikke kaste de ut selv nei så lenge de har en kontrakt. Det du derimot kan gjøre er å kontakte namsmannen. Da skriver namsmannen et varsel om utkastelse til leieboerne om hvilke forhold som må rettes opp innen en tidsfrist for å unngå utkastelse. Feks 3 uker fra brevets dato. Om de da ikke ordner opp sender namsannen et nytt brev om utkastelse med dato. Ca 2 til 3 uker. Så det er en prosess som tar veldig tid.

Skrevet

Tips: Les Husleieloven... Ved mislighold kan leieavtalen heves av utleier.

Anonymous poster hash: 43122...88c
  • Liker 2
Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er at du ikke har ringt barnevernet. De har en gutt på 13 sa du??? Du kan ikke være helt i dine fulle fem du heller da.

Og du sa hva???? vet du, syntes det er ganske så sterke ord. Jeg har ikke skrevet at jeg har vært i kontakt med bvt, men hvem sier at jeg ikke har det????

Slik jeg anså det var det ikke noe vits i å skrive det, men de er kontaktet opptil flere ganger.

• Liker 1
Skrevet

Nå ble jeg veldig glad for at vi har et punkt i vår utleiekontrakt som sier at ventilene ikke må stenges igjen. Jeg tenkte dette var et tullepunkt da min mann ville ha det med, men så dumme er folk altså. Herlighet for noen folk, håper dere får stevnet dem.

PS dere har sikkert lært nå at dere aldri må godta sosialgaranti.

Anonymous poster hash: 6c0f2...5ba

• Liker 1
Skrevet

Ta bilder!!!! Tok du bilder før de flyttet inn? Det er alltid lurt!

• Liker 1
Skrevet

Ta bilder!!!! Tok du bilder før de flyttet inn? Det er alltid lurt!

Jepp. Har bilder i fleng jeg. Da de siste leieboerne flyttet ut tok jeg bilder.

Skrevet

Går det an å anmelde for hærverk på eiendom? Kan ikke skjønne at folk bare kan gjøre skade på andre folks eiendom, og oppholde seg i andre folks hus uten å betale for seg, helt uten straff?! Jeg blir helt oppgitt over lovene om det er slik. Husokkupasjon, er det lov i Norge?

Anonymous poster hash: a28f4...0ff
Skrevet

Går det an å anmelde for hærverk på eiendom? Kan ikke skjønne at folk bare kan gjøre skade på andre folks eiendom, og oppholde seg i andre folks hus uten å betale for seg, helt uten straff?! Jeg blir helt oppgitt over lovene om det er slik. Husokkupasjon, er det lov i Norge?

Anonymous poster hash: a28f4...0ff

Klart man kan. Problemet er at folk som gjør slikt sjelden har penger, så da er det lite å hente i erstatning.

Anonymous poster hash: 88540...e64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...