Gå til innhold

Finere kropp av jogging/løping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 og tobarnsmor. Min idealvekt, fra før jeg ble gravid for første gang, er 58-60 kg. Jeg er 166 høy. Nå veier jeg 70 kg, og vil gjerne ned til min idealvekt igjen.

Har begynt å spise mindre (går mest i knekkebrød med kaviar, mager kesam og yoghurt, drikker te med mindre sukker enn før etc.), og trene litt (tredemølle).

Problemet er bl.a. at jeg er i så dårlig form og har elendig kondis. Tenker at jeg må trene og ikke bare spise mindre, for vil ikke ha en slapp kropp som bare er 10 kg lettere.

Dere som jogger/løper: Merker dere noen forskjell på kroppen bortsett fra at dere går ned i vekt? Blir den strammere, mer behagelig? Jeg løper nå 2.5 km 3-4 ganger i uken, litt intervallaktig med f.eks. 2 minutter på 9 km/t, og så halv minutt rask gange, 2-3 minutter jogging igjen etc. Men jeg merker at fremdeles, etter ca. 2 uker med tredemølle, blir jeg helt kjørt etter ca. 2 km. Hvor lang tid tar det å "trene seg opp" til at det f.eks. går å løpe 3, 4 eller 5 km?

Anonymous poster hash: 98e0c...675
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVis du vil stramme inn så anbefaler jeg at du gjør en del styrketrening i tillegg til løpingen. Muskler trenger mer energi og du vil dermed få en høyere hvileforbrenning, noe som gjør det lettere for deg å opprettholde en varig vektnedgang.

Mtp løpingen trenger du ikke nødvendigvis å spurte. Start med lett-jogg og øk fart og lengde i takt med formen. Selv om du "bare" klarer å jogge/løpe 2.5 km er det lurt å gå litt lengre i rask gange.
Nå har forkning vist at intervaller er den mest effektive løpetreningen, så bare fortsett med det du :)

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg merket raskt at fettprosenten gikk ned. Trikset var å spise rett og nok mat så jeg ikke tærte bort for mye muskelmasse. Jeg er 32 år og jogger ca. 4 mil i uka. Startet også i ekstremt dårlig shape med kondis som en hvalross på land og det å klare å løpe 1 km i 8 km/t var en bragd!

Jeg fokuserte hovedsakelig på å løpe så sakte jeg kunne slik at jeg heller kunne fokusere på distanse og joggeteknikk. Farten kom naturlig av seg selv. Jogget 3 ganger i uka kontinuerlig og plutselig en dag bare løsnet det. Fikk min første Runners High og etter det så økte både distanse, fart og antall økter i uka.

Passet på å lytte til kroppen når det kom til belastning og skader, men ikke la psyken vinne når jeg kjente at det var dager jeg ville gi opp bare fordi jeg følte jeg var litt sliten. Hadde jeg jogget 4 km så var det faktisk bare 5 minutter til for å komme til 5 km.

I dag er jeg i mitt livs form og kroppen er fit og fast. Jeg startet å løpe fordi jeg ville ha bedre kondis, men det kom masse andre fordeler med joggingen. Som sagt er kroppen fast og fin(bedre enn da jeg var 18 faktisk), jeg er i supergod form, trenger mindre søvn og har mye mer overskudd og energi. Jeg løper lett 11-12 km/t og da har jeg ikke engang virkelig prøvd å presse meg selv :) Hvem skulle trodd det da jeg kjempet meg til min første km i 8 km/t?

• Liker 1
Skrevet

Jeg merket raskt at fettprosenten gikk ned. Trikset var å spise rett og nok mat så jeg ikke tærte bort for mye muskelmasse. Jeg er 32 år og jogger ca. 4 mil i uka. Startet også i ekstremt dårlig shape med kondis som en hvalross på land og det å klare å løpe 1 km i 8 km/t var en bragd!

Jeg fokuserte hovedsakelig på å løpe så sakte jeg kunne slik at jeg heller kunne fokusere på distanse og joggeteknikk. Farten kom naturlig av seg selv. Jogget 3 ganger i uka kontinuerlig og plutselig en dag bare løsnet det. Fikk min første Runners High og etter det så økte både distanse, fart og antall økter i uka.

Passet på å lytte til kroppen når det kom til belastning og skader, men ikke la psyken vinne når jeg kjente at det var dager jeg ville gi opp bare fordi jeg følte jeg var litt sliten. Hadde jeg jogget 4 km så var det faktisk bare 5 minutter til for å komme til 5 km.

I dag er jeg i mitt livs form og kroppen er fit og fast. Jeg startet å løpe fordi jeg ville ha bedre kondis, men det kom masse andre fordeler med joggingen. Som sagt er kroppen fast og fin(bedre enn da jeg var 18 faktisk), jeg er i supergod form, trenger mindre søvn og har mye mer overskudd og energi. Jeg løper lett 11-12 km/t og da har jeg ikke engang virkelig prøvd å presse meg selv :) Hvem skulle trodd det da jeg kjempet meg til min første km i 8 km/t?

Hva mener du med "runners high"?

Skrevet

Jeg jogger 1-4 ganger i uka, 5-6 km om gangen. Jeg holder vekta og syns at særlig magen og bena er mye fastere og finere enn før. Jeg sliter litt med vonde legger og må derfor løpe litt mindre enn det jeg har lyst til.

Da jeg begynte slet jeg med dårlig kondis og det tok lang tid før jeg klarte 5km på 30 min. Her er folk veldig forskjellige da. Dersom du bestemmer deg for å være løpe/gå 5 km uavhengig av hvor lang tid det tar, er jo det tross at mye bedre enn å sitte i sofaen.

Hold ut, og jogg jevnt!

Anonymous poster hash: ded6c...d28
Gjest Runforit
Skrevet

Hva mener du med "runners high"?

Runners high

Runners high er en tilstand der det føles som man kan fortsette i det uendelige.

- Kroppen mobiliserer adrenalin og stresshormoner, og nesten all smerte forbundet med den fysiske aktiviteten forsvinner. Man kan faktisk få økt prestasjonen. Adrenalinet gjør at kroppen setter inn et ekstra gir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...