AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Det var fakkeltog mot pels i Oslo i helgen. Hvorfor var det så mange av de som deltok som gikk med vesker og sko av skinn? Er ikke det det samme? Anonymous poster hash: 8d7f4...ed9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Jeg skal ikke blande meg inn i denne debatten, men skinnprodukter er ofte et sekundærprodukt, og et resultat av at hele dyret brukes, ikke bare kjøttet. Ku blir hentet for slakt, kjøttet går til matproduksjon, og skinnet går til produksjon av sko, vesker, og klær. Anonymous poster hash: 9b269...a79 17
Tvist Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Skinn er en helt annen sak,der hele dyret blir brukt. Dessuten er kyr ikke dyr som i naturen hadde løpt mange kilometer i døgnet, de er naturlig sett roligere, og har vært domestiserte i mange tusen år. I tillegg får de faktisk mat og vann oppdelt, i motsetning til pelsdyr, som bare får en sørpe de må slikke i seg for å overleve. 7
Gjest sophia21 Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 1. Hvordan vet du det var ekte? Jeg har masse vesker og sko som ser ut som skinn men er fake. Har aldri lært å se forskjellen hvis jeg ikke ser på merkelappen. 2. Mener forøvrig skinn og pels ikke er det samme. Skinn kommer gjerne fra gris feks, og er da "rester" som blir brukt når de slaktes for kjøttet, etter å ha levd et noe friere griseliv enn pelsdyrene. Man kan selvsagt diskutere hvor korrekt det er å holde gårdsdyr og bruke dyr til produkter i det store og hele, men det blir en annen diskusjon. I pelsoppdrett har man ville dyr under uverdige forhold i fangenskap, i en næring som begår lovbrudd på lovbrudd. Næringen er avhengig av millioner fra skattebetalerne og det er ikke en bærekraftig ei heller nødvendig næring. Alle klarer seg uten pels. Jeg hater pelsoppdrett, men anser ikke reinskinn samene bruker som et produkt av pelsoppdrett feks. 4
Howl Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Når det kommer til pels så bruker de kun pelsen, og resten av dyret blir kastet som søppel. Hos skinn bruker de da hele dyret. 5
Kjempeliten Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Når det kommer til pels så bruker de kun pelsen, og resten av dyret blir kastet som søppel. Hos skinn bruker de da hele dyret. Ikke nødvendigvis. Nå bruker ikke jeg pels, men det er ikke fakta at alle pelsdyroppdrettere kaster resten av dyret. 1
Howl Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Ikke nødvendigvis. Nå bruker ikke jeg pels, men det er ikke fakta at alle pelsdyroppdrettere kaster resten av dyret. Kanskje ikke, men så pleier ikke jeg å se "minkekotelett" i butikken heller akkurat. 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 pels er bare forkastelig. Jeg kan ikke fatte at folk bruker dette idag med den kunnskapen vi har idag. Skinn ser jeg at utfordringene er større, men i det siste har jeg funnet massevis av trendy høstsko osv i fake skinn. Det gjør meg veldig glad! Jeg håper forøvrig at DUN og ULL er det neste på listen å sette søkelyset mot! Jeg elsker ullprodukter, men med avsløringene av ullprodusjonene som har vært i det siste så synes jeg det er vanskelig... Anonymous poster hash: d580b...a01 1
Kjempeliten Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Kanskje ikke, men så pleier ikke jeg å se "minkekotelett" i butikken heller akkurat. Tror ikke mink og slikt er egnet til koteletter og biff akkurat. Vi var på omvisning på sånn pelsfabrikk en gang for ørten år siden og da sa de at "restene" gjerne går til ting som dyremat og lim. Ikke at jeg er FOR pels, som sagt bruker jeg ikke pels og sånn, og jeg sier ikke at pelsdyrnæringen er perfekt over alt, men jeg tror nok mye av det som er fakta blir hysjet ned av harde motstandere. Hvis en ser bort fra hvor unyttig det egentlig er å oppdrette dyr bare for å bruke de til pels, så er det nok mange steder der alt foregår rimelig "humant" (eller hva man skal kalle det).
sweg Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Så lenge det ikke er ekte slangeskinn, tigerskinn eller annet skinn fra dyr som man ikke bruker til noe annet enn å lage klær av, så ser jeg ikke problemet. I mine øyne er det helt greit å bruke skinnet til en gris eller ku når musklene deres (og alt det andre) blir til mat. Pels derimot, spesielt fra kaniner, mink og andre dyr, samt skinn fra sjeldne dyr som blir sett på som luksus, synes jeg er utrolig unødvendig. Disse dyrene fortjener ikke å dø bare fordi at man skal ha seg en big ass coat, ushanka eller veske i slangeskinn. 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Så lenge det ikke er ekte slangeskinn, tigerskinn eller annet skinn fra dyr som man ikke bruker til noe annet enn å lage klær av, så ser jeg ikke problemet. I mine øyne er det helt greit å bruke skinnet til en gris eller ku når musklene deres (og alt det andre) blir til mat.Pels derimot, spesielt fra kaniner, mink og andre dyr, samt skinn fra sjeldne dyr som blir sett på som luksus, synes jeg er utrolig unødvendig. Disse dyrene fortjener ikke å dø bare fordi at man skal ha seg en big ass coat, ushanka eller veske i slangeskinn. Et spørsmål: hva synes du om pels fra villdyr? (eks mink som lever i naturen) Er det ok å benytte seg av denne pelsen etter jakt? Anonymous poster hash: 9b269...a79
majalill Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 Et spørsmål: hva synes du om pels fra villdyr? (eks mink som lever i naturen) Er det ok å benytte seg av denne pelsen etter jakt? Anonymous poster hash: 9b269...a79 Hvorfor skal du jakte på dem i utgangspunktet?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #14 Skrevet 10. november 2014 Hvorfor skal du jakte på dem i utgangspunktet? Jeg jakter ikke, men det er skuddpremie på blant annet mink, som er et importert dyr som gjør stor skade på norsk fauna og natur. Det er også jakt på villkanin, som et resultat av bestandsregulering. Så, spørsmålet står: er det etter din mening greit å benytte seg av pels fra villdyr etter jakt? Anonymous poster hash: 9b269...a79 1
majalill Skrevet 10. november 2014 #15 Skrevet 10. november 2014 Jeg jakter ikke, men det er skuddpremie på blant annet mink, som er et importert dyr som gjør stor skade på norsk fauna og natur. Det er også jakt på villkanin, som et resultat av bestandsregulering. Så, spørsmålet står: er det etter din mening greit å benytte seg av pels fra villdyr etter jakt? Anonymous poster hash: 9b269...a79 Jeg mener personlig at pels ikke er greit uansett. Har dessverre ikke satt meg godt nok inn i det med bestandsregulering til å kunne diskutere stort mer på det. Er det nødvendig å jakte på dem så greit, men synes ikke det er greit å bruke pelsen uansett. Det bidrar bare til at pelsindustrien overlever, og holder seg på moten.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #16 Skrevet 10. november 2014 Jeg synes det er greit at folk f.eks. i Yakutsk i Sibir bruker pels. Skinn er greit uansett siden dyret går til mat. Anonymous poster hash: a5620...d8f
SmallTalk Skrevet 10. november 2014 #17 Skrevet 10. november 2014 Jeg mener personlig at pels ikke er greit uansett. Har dessverre ikke satt meg godt nok inn i det med bestandsregulering til å kunne diskutere stort mer på det. Er det nødvendig å jakte på dem så greit, men synes ikke det er greit å bruke pelsen uansett. Det bidrar bare til at pelsindustrien overlever, og holder seg på moten. Så det er bedre å bare skyte dyret og kaste det? Hvis man må jakte for å regulere bestanden av en dyreart, så må det da være bedre at man faktisk nyttegjør seg dyret fremfor at man bare slenger det i søpla. Personlig så ville jeg ikke kjøpt meg ei minkkåpe akkurat, men jeg mener at når man f.eks har slaktet ei ku eller en sau, så er det mye bedre at man nyttegjør seg av hele dyret fremfor at man kaster skinnet og pelsen/ulla. Det samme gjelder ved jakt. Jeg kjøper f.eks helst skinnsko og skinnvesker, og jeg kjøper helst luer, skjerf og votter som består av ull fremfor akryl. Skinn og ull er jevnt over produkter som holder seg i flere år, og er, i mine øyne, mer bærekraftig enn å kjøpe en haug med plastprodukter (som syntet-produktene i realiteten er). 1
Tøytigern Skrevet 10. november 2014 #18 Skrevet 10. november 2014 Ikke nødvendigvis. Nå bruker ikke jeg pels, men det er ikke fakta at alle pelsdyroppdrettere kaster resten av dyret. Nei, de maler det opp og mater det til de andre dyrene... 2
Tøytigern Skrevet 10. november 2014 #19 Skrevet 10. november 2014 Jeg gir faktisk beng i om resten av dyret brukes. Poenget med hele motstanden mot pelsindustrien er faktisk hvordan dyrene behandles, mens de ales opp til øsnket størrelse. Dyrene som blir til sko og vesker er ikke laget av skinnet til ville dyr som klemmes sammen i små nettingbur, der de sitter som internerte Auschwitz- fanger og lider, mens de venter på å bli drept. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #20 Skrevet 10. november 2014 Jeg mener personlig at pels ikke er greit uansett. Har dessverre ikke satt meg godt nok inn i det med bestandsregulering til å kunne diskutere stort mer på det. Er det nødvendig å jakte på dem så greit, men synes ikke det er greit å bruke pelsen uansett. Det bidrar bare til at pelsindustrien overlever, og holder seg på moten. Jeg har ikke noe stort behov for å diskutere dette, men det var så rart å se noen være så liberal til bruk av skinn, og samtidig være å unyansert når det kommer til pels. Vanligvis ser jeg at de som er liberale med hensyn til bruk av skinn er mer nyanserte når det kommer til bruk av pels også. Det vil si at de ofte ikke er motstandere av pelsbruk i seg selv, men motstandere av pelsoppdrett på grunn av forholdene der. Det var som sagt bare rart å se denne, for meg sjeldne, meningskombinasjonen. Anonymous poster hash: 9b269...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå