Gå til innhold

Inviterte til bursdag - noen venner kom ikke p.g.a dårlig råd - skuffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg inviterte mine venner til bursdag og regnet med at de ville komme.
Ikke forventer jeg noen gaver i det hele tatt. Det eneste jeg vil ha er en hyggelig gjeng som møtes, prater, smiler og ler litt sammen.

Jeg og fler hadde snakket om kino, og å treffes på en kafe litt tidligere. Det var noen som møtte opp på kafeen og sa de ikke hadde råd til kino. Dette synes jeg var helt greit, men de møtte i hvertfall opp på kafeen for en liten samling med oss andre. Dette ble jeg veldig glad for.
Når kinoen nærmet seg gikk de av oss som hadde råd til kino på den.

2 andre av mine venner sa de ikke hadde råd til å komme. Jeg stusser over hvorfor de ikke kunne gjøre som noen av de andre; komme på kafeen og sitte der litt med oss, prate, skravle og le litt. De bor på samme strekning og kunne spart bensin ved å sitte på med hverandre i bilen.
Jeg feiret begge deres bursdag ved oppmøte tidligere dette året og selv med kjempe dårlig råd og møtte opp på begge sin feiring.

En av de som ikke kom inviterer oss med ut på byen helga etter.....
Jeg tenker med en gang; så dårlig råd at vedkommende ikke kunne en gang komme til bursdagen og sitte der og snakke litt? Jeg vet at vedkommende ikke hadde lønningsdag (i og med det er slikt venner har fortalt meg tidligere)
(Nå har vedkommende plutselig råd til å feste og drikke øl?)

Jeg er litt opptatt av å se hvem venner jeg har i livet som stiller opp for meg der jeg også stiller opp for de. Er lei av at folk svikter når det er noe. Denne gangen hadde jeg bursdagsfeiring... Sist jeg feira var over 10 år siden....

Er det flere som ville ha stusset over "dårlig råd" som grunn til å ikke stille opp i en bursdag?

Anonymous poster hash: 140c8...1ba
Skrevet

Når du legger opp til at folk skal bruke penger for å feire bursdagen din (kafé koster jo faktisk endel) så syns jeg ikke du kan bli skuffa når de ikke kommer. I tillegg kan det hende de syns det er kjipt å møte opp uten gave. At de har penger en uke etter er egentlig ikke så rart. Mye kan skje på en uke. Du burde vel heller invitert hjem på en middag/ kake?

• Liker 49
Skrevet

Når man har dårlig råd vil man gjerne bruke de få pengene man har på noe man selv har lyst til. Det er ikke alle som syns kafé er så veldig spennende og det er veldig overpriset. Kino også er dyrt, og det er kjipt å bruke 100-110 kr på en billett til en film du egentlig ikke vil se.

Anonymous poster hash: 6d247...9bd

• Liker 21
Skrevet

Filmkveld og litt godteri/potetgull er nok lettere å få folk med på.

Anonymous poster hash: 6d247...9bd

• Liker 13
Skrevet

Det der er utrolig dårlig gjort! De trenger jo ikke kjøpe noe selv om de er på kafé. Eventuelt kjøpe en liten kaffe/brus. Poenget er jo at de ikke dukker opp i det hele tatt, og deretter viser tydelig at de prioriterer fest og fyll i stedet for å komme til din feiring.

Folk som ikke kan bli med på ting på grunn av "dårlig råd", for deretter å bruke masse penger på andre tåpelige ting, det provoserer meg. Og med tåpelige ting mener jeg ting som kan kuttes ned på, for eksempel alkohol og røyk etc. Det handler om prioriteringer, og man sender tydelige signaler når man ikke vil innom og feire en venninnes bursdag, men derimot bruke masse penger på byen helgen etterpå.

Synes det må være lov å si fra om dette skjer ofte, da unngår man dårlig stemning som bygger seg opp over tid.

• Liker 8
Skrevet

Når du legger opp til at folk skal bruke penger for å feire bursdagen din (kafé koster jo faktisk endel) så syns jeg ikke du kan bli skuffa når de ikke kommer. I tillegg kan det hende de syns det er kjipt å møte opp uten gave. At de har penger en uke etter er egentlig ikke så rart. Mye kan skje på en uke. Du burde vel heller invitert hjem på en middag/ kake?

Hun sier selv at hun vet når den ene vennen har lønningsdag. Og helgen etter ber vennen hun med ut på byen for å drikke øl og feste? Har man ikke penger så har man ikke penger... Sier seg jo selv det at har man ikke penger går man heller ikke ut for å drikke øl helga etter.

De andre som møtte opp ble ikke med på kinoen, men møtte opp på kafeen. Om folk ikke har råd til en kaffekopp til 10-15 kroner så blir jeg veldig overrasket må jeg si. Skal ALT være gratis fordi det er en bursdag?? Den som arrangerer bursdagen skal vel ikke alltid være den som betaler for alt vel. Formålet er jo å samle noen folk sammen å ha det hyggelig!

• Liker 1
Skrevet

Hvis en kaffekopp koster 10-15 kr må du bo langt ute på landet. 35 kr er det billigste jeg har sett her i byen. Og da er det vanlig svart kaffe som ikke alle liker.

Anonymous poster hash: dbb4b...5aa

• Liker 39
Skrevet

Hvis en kaffekopp koster 10-15 kr må du bo langt ute på landet. 35 kr er det billigste jeg har sett her i byen. Og da er det vanlig svart kaffe som ikke alle liker.

Anonymous poster hash: dbb4b...5aa

Om så en kaffe koster 35 kroner, eller mindre... Så burde vel folk kunne unne 35 kroner på en kaffe? Og man må ikke alltid bestille noe når de andre rundt bordet har bestilt. Det er lov å sette seg ned og være en del av felleskapet uten å måtte kjøpe noe så lenge det er ledige plasser rundt bordet og man ikke tar av andre sine stoler som ikke tilhører det bordet man sitter ved.

Det må også merkes at; Hun møtte opp i deres bursdag enda hun selv hadde dårlig råd! Om hun stiller opp med lite penger i deres bursdag.... Så burde vel hennes venner kunne gjøre det samme?

Jeg kan tenke meg at det er flere grunner til at man velger å møtes ute fremfor hjemme. Det kan være grunnet plassmangel hjemme til å ha mange folk over hos seg. Dårlig råd til å "spandere" på alle andre når det er sin egen bursdag. Her kan det være mange grunner. Jeg har selv hatt bursdagsfeiring ute hvor man møtes på denne måten på grunn av plassmangel.

Skrevet

Hun sier selv at hun vet når den ene vennen har lønningsdag. Og helgen etter ber vennen hun med ut på byen for å drikke øl og feste? Har man ikke penger så har man ikke penger... Sier seg jo selv det at har man ikke penger går man heller ikke ut for å drikke øl helga etter. De andre som møtte opp ble ikke med på kinoen, men møtte opp på kafeen. Om folk ikke har råd til en kaffekopp til 10-15 kroner så blir jeg veldig overrasket må jeg si. Skal ALT være gratis fordi det er en bursdag?? Den som arrangerer bursdagen skal vel ikke alltid være den som betaler for alt vel. Formålet er jo å samle noen folk sammen å ha det hyggelig! Anonymous poster hash: 140c8...1ba

Om formålet er å samle noen folk sammen å ha det hyggelig så kunne du fint invitert dem hjem til deg.

Jeg merker at jeg steiler litt innvendig når du ikke evner å vise noen forståelse for at en cafetur kan være kjipt om man har dårlig råd. Du bare står på ditt og ser ikke ut til å kunne se det fra en annen side i det hele tatt. Litt morsomt at du selv ramser opp dårlig råd som grunn til å ikke invitere folk hjemme...En toropose med langpanne koster vel ikke mer enn 40 kroner?

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det er helt kurant å takke nei til noe sånt. Jeg liker hverken kafé eller kino, og er ikke vant til at bursdager feires på den måten. For meg hadde det vært mye mer koselig å bli invitert med hjem om man ønsker å skravle og ha sosialt samvær. Behøver ikke være dyrt, man kan ha spleislag, ønske seg "bursdagsgave" ved at folk tar med litt mat og drikke.

Det var tydeligvis veldig viktig for deg at de kom, men uttrykte du det slik i forkant? Jeg som ikke er vant til slike bursdagsfeiringer hadde nok hatt høyere terskel for å møte opp her enn hvis jeg hadde blitt invitert til et standard bursdags-vors med påfølgende bytur, eller en samling av vennegjengen hjemme. Café er for meg noe man går på når man skal ha en kjapp lunch eller kaffe med venner, ikke for en feiring. Jeg ville ha tenkt at det ikke var så viktig, er jo "bare" en cafétur liksom.

• Liker 9
Skrevet

Hvor er det blitt av den vanlige høfligheten til folk at hvis man er bedt i selskap så kommer man dit man er bedt og ikke sitter og "ønsker" at man skulle gjort det sånn eller sånn? Da kan dere heller arrangere deres eget bursdagsselskap å gjøre det slik dere kan og har lyst til.

Det er forskjellige årsaker til at folk velger å ha sine samlinger her eller der.... Om man er bedt av vennen sin er det normalt å dukke opp. De er heldige og får en invitasjon, en hyggelig invitasjon fra vennen sin...
Det er da normalt å ville UNNE vennen sin et hyggelig oppmøte vel! Hvor egosentriske skal egentlig folk være?

Får jeg en bursdagsinvitasjon legger jeg ikke inn mine egne føringer og drømmer på hvordan den skal arrangeres. Får da være grenser! Dette er faktisk ikke "min" dag eller jeg som skal være i fokus.

TS; hvor mye penger brukte du på de to vennenes bursdag når du selv hadde dårlig råd? Hvordan type bursdag arrangerte de?

• Liker 4
Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg hadde aldri funnet på å kalle det bursdagsfeiring når man skal møtes på kafè for å gå på kino.

Og hvis jeg hadde hatt dårlig råd så hadde jeg ikke møtt opp på kafè for så å reise hjem når de andre gikk inn på kinoen. Det hørtes utrolig lite inkluderende ut, så jeg hadde nok takket fint nei.

Så mye koseligere å bli invitert hjem på kaffe og kaker til noen når det er snakk om fødselsdagsfeiring.

• Liker 14
Skrevet

TS her :)

Ser jeg blir spurt om hva type bursdag de andre arrangerte og hvor mye penger jeg brukte.

I og med jeg er fulltidsstudent så har jeg temmlig lite penger selv.

De to andre hadde en bursdagsfeiring på en pub hvor alle møttes og de drakk øl og koste seg, og den andre var på et utested hvor det var konsert. Der måtte jeg betale 200 kroner for inngangsbilletten, i tillegg til... hvis jeg da eventuelt ville ha noe å drikke.... Egentlig hadde jeg ikke lyst å være med på konserten i det hele tatt, men siden det var bursdagen til vennen min ble jeg selvsagt med fordi det handlet om vennen min denne kvelden.

Så det jeg ikke forstår helt er når jeg møter opp på deres invitasjoner.. Betaler ut penger selv om jeg har "mye mindre" penger enn de...Som da er ute på pub, og den andre ute på konsert... Så har de ikke råd til å møtes på en kafe en gang?
Men råd til å spørre meg om en fest på byen helga senere har ene nok penger til...

Anonymous poster hash: 1af18...d4b
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt kurant å takke nei til noe sånt. Jeg liker hverken kafé eller kino, og er ikke vant til at bursdager feires på den måten. For meg hadde det vært mye mer koselig å bli invitert med hjem om man ønsker å skravle og ha sosialt samvær. Behøver ikke være dyrt, man kan ha spleislag, ønske seg "bursdagsgave" ved at folk tar med litt mat og drikke.

Det var tydeligvis veldig viktig for deg at de kom, men uttrykte du det slik i forkant? Jeg som ikke er vant til slike bursdagsfeiringer hadde nok hatt høyere terskel for å møte opp her enn hvis jeg hadde blitt invitert til et standard bursdags-vors med påfølgende bytur, eller en samling av vennegjengen hjemme. Café er for meg noe man går på når man skal ha en kjapp lunch eller kaffe med venner, ikke for en feiring. Jeg ville ha tenkt at det ikke var så viktig, er jo "bare" en cafétur liksom.

Jeg hadde tenkt akkurat det samme som deg. Kafé er uformelt for min del. "Dårlig råd" bursdagene i min vennekrets når vi studerte var spleiselag. Noen bakte en kake. Noen hadde med oppskåret frukt, andre oppkuttede grønnsaker, verten sto for kaffe/te, melk, sukker og slikt. Ingen hadde med gaver.

Hadde jeg hatt så dårlig råd som jeg hadde som student hadde jeg nok ikke nølt med å si nei til kafé/kino.

Når det gjelder byturen uka etter, hva om den er noe venninna forplikta seg til lenge før det dukka opp spørsmål om bursdag? Hva om hun hadde spart lenge til en skikkelig bytur? Hva om hun, når hun endelig skal unne seg noe, prioriterer byturen hun har gledet seg til, skal hun ha dårlig samvittighet for det?

Hun trenger ikke ha hatt pengene når hun ble invitert i bursdag heller. Min farmor f.eks, sier at "man kan ikke ta med seg pengene", og prioriterer å bruke dem på familien mens hun kan se vår glede over hjelpen vi får. Senest sist måned betalte hun oppkjøringen til min fetter. For at det skal være likt fikk vi tre andre barnebarn da samme beløp inn på konto. Hva om noe slikt er tilfelle for din venninne? At hun faktisk ikke hadde penger når det kom til bursdagen, men fikk innen byturen? Ikke alle penger kommer inn på lønningsdato...

Anonymous poster hash: 40b3e...6cf

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kanskje de er KG-brukere og har lært av KG at:

- Det er snylting å sitte på med andre uten å betale

- Det er uhøflig og tegn på dårlig oppdragelse å ikke gi bursdagsgave

Og dermed hadde de ikke råd til å bli med.

Endret av Ciegus
  • Liker 10
Skrevet

Jeg hadde aldri funnet på å kalle det bursdagsfeiring når man skal møtes på kafè for å gå på kino.

Og hvis jeg hadde hatt dårlig råd så hadde jeg ikke møtt opp på kafè for så å reise hjem når de andre gikk inn på kinoen. Det hørtes utrolig lite inkluderende ut, så jeg hadde nok takket fint nei.

Så mye koseligere å bli invitert hjem på kaffe og kaker til noen når det er snakk om fødselsdagsfeiring.

Det er da mange som går på kino på bursdagen sin. Her i min by arrangeres det bursdagskino... Så hva bursdagsfeiring kan være er jo veldig individuelt. Jeg hadde gjort som de første i tråden til ts. Møtt opp på kafeen, bestilt meg en kaffe eller noe veldig billig, sagt gratulerer med dagen og snakket og kost meg. Videre takket for en fin kveld og sagt at jeg har desverre ikke råd til kino.

Skrevet

Jeg lurere på hvor gammel du er TS?

Du høres veldig umoden ut.

Personlig så ville jeg aldri invitert vennene mine ut på café hvor de måtte betale for seg selv for å feire meg.

Jeg hadde invitert de hjem på en enkel langpannekake eller en gryterett hvis jeg hadde hatt dårlig råd. Også hadde kanskje kvelden fortsatt ute på byen eller på kino for de som har LYST. Hvorfor dette voldsomme fokuset på om folk har råd eller ikke råd? Til syvende og sist så må det jo være lov ikke å ha lyst til å se den filmen du vil se eller ikke å ha lyst til å gå på café.

Inviterer du "gjestene" dine på café og kino og de må betale alt dette selv så må du også akseptere at noen ikke kommer. Da er det nemlig i mine øyne ikke et bursdagsselskap og de er ikke invitert som gjester. Du har da egentlig bare invitert for å finne på noe sammen.

Anonymous poster hash: fb366...114

• Liker 8
Skrevet

De kom sannsynligvis ikke på cafeen fordi det er jo ikke gøy å være der når man ikke selv har råd til å kjøpe det man måtte ha lyst på der, mens man i tillegg må se på at vennene ens kjøper noe godt der. For ikke å snakke om at de andre har med bursdagspresang i tillegg. Jeg kan forstå dem.

Anonymous poster hash: 1010e...d56
  • Liker 8
Skrevet

Jeg hadde gjort som Looking... Møtt opp på kafeen, kjøpt noe billig. Skravlet og kost meg, og takket for en fin kveld når de andre gikk videre.

Sånn skjer ofte ute på byen når folk møtes at de sitter og skravler. Hvis noen vil gå videre til en annen pub velger ofte noen å takke nei videre eller blir med. Sånne situasjoner tror jeg de fleste er kjent med som er på enten en kafe eller pub.

Ts skriver også at de to vennene hennes har arrangert bursdagene sine på pub og konsert. Ts krever ikke at de skal være med på kino og krever heller ikke gave. Ønska bare de skulle møte opp, og snakke og ha det hyggelig. Jeg tenker at den billigste kaffen har vennene råd til. De selv arrangerte jo bursdag på en pub, og en på konsert hvor man "måtte" betale, ellerså kunne man ikke få være med inn en gang. Når en gjeng er samlet på en kafe rundt bord med ledige stoler er det ikke slik at alle som sitter der må betale når flesteparten har betalt fra før. TS møtte ihvertfall opp på begge de andre sine invitasjoner. Da synes jeg det er vanlig høfflighet å kunne gjøre det samme tilbake, særlig når det er fullt mulig som noen andre gjorde; å møte opp kun å ta seg en kaffe... ha det hyggelig rundt bordet i samtale, også takke for en fin kveld.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurere på hvor gammel du er TS?

Du høres veldig umoden ut.

Personlig så ville jeg aldri invitert vennene mine ut på café hvor de måtte betale for seg selv for å feire meg.

Jeg hadde invitert de hjem på en enkel langpannekake eller en gryterett hvis jeg hadde hatt dårlig råd. Også hadde kanskje kvelden fortsatt ute på byen eller på kino for de som har LYST. Hvorfor dette voldsomme fokuset på om folk har råd eller ikke råd? Til syvende og sist så må det jo være lov ikke å ha lyst til å se den filmen du vil se eller ikke å ha lyst til å gå på café.

Inviterer du "gjestene" dine på café og kino og de må betale alt dette selv så må du også akseptere at noen ikke kommer. Da er det nemlig i mine øyne ikke et bursdagsselskap og de er ikke invitert som gjester. Du har da egentlig bare invitert for å finne på noe sammen.

Anonymous poster hash: fb366...114

+1

Anonymous poster hash: 1010e...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...