Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette provoserer meg litt, fordi dette har jo ingen betydning i det hele tatt.

I det minste om det er et stunt av human etisk forbund for å små krangle med kristne. Så i det minste bruk dette istedet "Før Juliansk Kalender" og "Etter Juliansk Kalender" (f.jk og e.jk)

I det minste har det iallfall en betydning. Siden den gregorianske kalenderen som vi bruker i dag er basert på den julianske kalenderen.

Endret av Rai
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår tidsregning starter i år 0. De ulike kalenderne deler opp året ulikt, men tidsregningen starter i år null. Det er mulig det er politisk korrekt, men det er også teologisk korrekt ettersom Jesus ikke ble født i år null.

Skrevet

Det blir vel strengt tatt ikke erstattet? Store norske leksikon begynte å bruke det, det har du rett i, men da var Språkrådet raskt ute og sa at de mener at f.Kr. og e.Kr. fortsatt bør være normalen. Jeg har aldri sett noen andre bruke det i fullt alvor, og det ble jo en stor debatt den gang nettopp fordi det er så uvanlig og lyder så rart.

Jeg er helt enig i at det er tåpelig å skulle bytte ut dette, men det mener jo de aller, aller fleste. Både kristne og ikke-kristne som meg.

Anonymous poster hash: d1d5c...db9
  • Liker 3
Skrevet

Vår tidsregning starter i år 0. De ulike kalenderne deler opp året ulikt, men tidsregningen starter i år null. Det er mulig det er politisk korrekt, men det er også teologisk korrekt ettersom Jesus ikke ble født i år null.

Men var ikke Jesus et ganske normalt navn på den tiden. Eller Yeshua som det heter. Blir det ikke som å lete etter en nål i en høystakk

Det blir vel strengt tatt ikke erstattet? Store norske leksikon begynte å bruke det, det har du rett i, men da var Språkrådet raskt ute og sa at de mener at f.Kr. og e.Kr. fortsatt bør være normalen. Jeg har aldri sett noen andre bruke det i fullt alvor, og det ble jo en stor debatt den gang nettopp fordi det er så uvanlig og lyder så rart.

Jeg er helt enig i at det er tåpelig å skulle bytte ut dette, men det mener jo de aller, aller fleste. Både kristne og ikke-kristne som meg.

Ah ok. Så det er bare noen tilfeller. Vel jeg synes det er greit å bare beholde den. Er liksom ikke verdensende liksom. Mest ut av kulturelle holdninger. Hvis ikke ender man som USA med "Happy Holidays". Selv om vi har en mer korrekt variant og ikke bruker så mye tid på det tullet og bare sier "God Jul" med et smil :P

Skrevet

Skjedde ikke dette for flere år siden ?

Anonymous poster hash: 7d30b...301
Skrevet

Well, fuck me if I care!.

Jeg mener hvem BRYR seg?

Det spiller ingen verdens rolle hvor tidsregningen starter, eller om den angivelige hendelsen man tar utgangspkt i, FAKTISK fant sted på den antatte datoen eller ikke. Det viktigste er at man har en tilstrekkelig utbredt konsensus som for det første gjør det mulig å tidfeste hendelser i fortid og fremtid på en måte som er meningsfylt for alle, og for det andre at man beholder den, slik at man ikke trenger å konvertere datoer i gamle historiebøker og dokumenter for å få dem til å passe med den nåværende.

Den tidsregningen vi har, passer ganske bra med solåret, og alle er kjent med den.

Jeg kan ikke se noe behov for å forandre på noe som helst. Hverken nullpunkt eller navn.

• Liker 2
Skrevet

Well, fuck me if I care!.

Jeg mener hvem BRYR seg?

Det spiller ingen verdens rolle hvor tidsregningen starter, eller om den angivelige hendelsen man tar utgangspkt i, FAKTISK fant sted på den antatte datoen eller ikke. Det viktigste er at man har en tilstrekkelig utbredt konsensus som for det første gjør det mulig å tidfeste hendelser i fortid og fremtid på en måte som er meningsfylt for alle, og for det andre at man beholder den, slik at man ikke trenger å konvertere datoer i gamle historiebøker og dokumenter for å få dem til å passe med den nåværende.

Den tidsregningen vi har, passer ganske bra med solåret, og alle er kjent med den.

Jeg kan ikke se noe behov for å forandre på noe som helst. Hverken nullpunkt eller navn.

Enig i det. Det kan være litt gøy som en slags fun fact i enkelte sammenhenger (som i historietimer i grunnskolen), det at Jesus er født et annet år enn år null, men det er jo ingen som helst grunn til å endre på tidsregningen.

Ah ok. Så det er bare noen tilfeller. Vel jeg synes det er greit å bare beholde den. Er liksom ikke verdensende liksom. Mest ut av kulturelle holdninger. Hvis ikke ender man som USA med "Happy Holidays". Selv om vi har en mer korrekt variant og ikke bruker så mye tid på det tullet og bare sier "God Jul" med et smil :P

Ingen tvil om at det bør beholdes, og jeg tror igrunn også det skjer. Jeg har bakgrunn fra et land med ca. 2 % kristne, og man bruker jo før og etter Kristus like konsekvent der som her. Jeg tror ikke det er i noen umiddelbar fare. Her i Norge heter det fortsatt torsdag, selv om den er oppkalt etter norrøne Tor ("Tors dag"). Siden det også heter omtrent det samme på engelsk betyr det at ikke bare britene og amerikanerne, men også indere og sørafrikanere, har en ukedag oppkalt etter vår norrøne gud, og det er vel ingen som tar til orde for å endre navnet på ukedagen selv om de har hatt null og niks å gjøre med norrøn religion. Det har generelt ikke noe særlig med religion å gjøre i våre dager, det er bare kulturelt. Meningsløst å kreve en slik forandring.

• Liker 3
Skrevet (endret)

På tale om ukedager og norønne guder. Påfallende mange av ukedagene har navn etter dem. Tirsdag er Tyrs dag. Ty var den norønne krigsguden. Onsdag er Odins dag, ingen forklaring nødvendig der. Og det gjelder på engelsk også. Odin kaltes også Wodin. Wodinsday blir Wednesday. Torsdag har vi allerede vært innom. Fredag er navngitt etter Frøya, som var en norrønn fruktbarhetsgudinne.

De gamle norønne gudene har altså kuppet 4 av 7 ukedager. Det ser ikke ut til at noen tar anstøt av det. Det minner meg om at forfedrene våre hadde reell innflytelse på den kontinentale kulturen i sine velmaktsdager.

Søndag er solens dag, Mandag er månens dag, og på engelsk er lørdag (som kommer av laugardag eller badedag) saturns dag.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...