Gå til innhold

Snakker aldri med mamma om "flaue" ting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor snakket aldri med meg om emner som kjærlighet, kjærester, puberteten, sex og samliv osv. Det har ført til at jeg den dag i dag synes slike ting er flaut, vanskelig og unaturlig å snakke om, særlig med henne.

Vi snakker aldri om undertøy og hun blir flau bare hun må si ordet BH. Hun tør heller ikke å si tamponger, men sier "ob". Tok mange år før jeg turte å spørre om hun kunne kjøpe tamponger.

Om noen i slekta har fått seg ny kjæreste, blir ordet "kjæreste" sagt på en rask, klein måte med en flau undertone. Akkurat som at ordet "kjæreste" forbindes med noe kleint og unaturlig.

Jeg er 18 og bor fortsatt hjemme, men jeg har ikke pupper som de fleste på min alder. Bruker bare BH fordi det er vanlig, ikke fordi jeg trenger det. Når jeg skal kjøpe BH'er bruker jeg ofte flere timer i butikken fordi ingenting passer. Jeg pleier å bli nedstemt og trist av å ikke finne noe som ser bra ut pga mine ikke-eksisterende pupper. Min mor skjønner at jeg har kjøpt undertøy, men velger å ikke kommentere det selv om hun ser at jeg er nedstemt. Skulle ønske at hun i hvert fall kunne vise medfølelse og si at hun skjønner at det er vanskelig, men at jeg er bra nok som jeg er eller etc, bare hun sier noe.

Men siden vi aldri har snakket om slikt, så tør jeg ikke nevne noe.

I tunge stunder har jeg ofte nevnt at jeg synes det er dumt at hun er så lukket og at det er spesielle temaer vi aldri snakker om. Spesifiserer ikke fordi jeg synes det er flaut. Hun forblir stille og kommenterer ikke saken.

Jeg lurer bare på om dette er vanlig?

Er det noen flere som har hatt det på samme måte? Hvordan løste dere det når dere ble eldre og måtte fortelle om kjærester?

Anonymous poster hash: 626ed...4f2
Videoannonse
Annonse
Gjest Keikolina
Skrevet

Hadde en sånn mor, fortalte henne ingenting. Ikke om kjærester eller noe.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som snakker med moren sin om BH-kjøp, mensen eller andre intime ting. Hva annet skal man si om kjæreste enn at nå har jeg fått meg kjæreste?

Anonymous poster hash: 350ee...864

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ingen som snakker med moren sin om BH-kjøp, mensen eller andre intime ting. Hva annet skal man si om kjæreste enn at nå har jeg fått meg kjæreste?

Ja vel, jeg mente ikke at de fleste aktivt snakker om det, men om det er nødvendig så ligger det ikke en "sperre" der. For meg har alle slike temaer en ubehagelig sone som man helst unngår og ikke snakker om.

Anonymous poster hash: 97e18...a74

Skrevet

Sånne mødre finnes desverre i 2014. De er vanskelige å forstå seg på.

Anonymous poster hash: 6a062...0a3

Skrevet

Hadde/har det sånn med min mor også, men så har ikke vi et godt forhold da. Så alle slike ting holdte/holder jeg for meg selv rett og slett. Fortalte aldri om kjærester eller noe slikt i ungdomsåra, men da jeg traff min nåværende kjæreste og det begynte å bli seriøst så fortalte jeg bare hadde truffet noen og holdte det egentlig bare på need to know basis. Gjør jeg enda. Jeg er 27 forøvrig. Så er ikke nødvendigvis noe en vokser av seg om en ikke har et godt forhold å bygge det på, og det kommer nok aldri til å bli det heller i mitt tilfelle. Men har dere et greit forhold så går det jo an å jobbe med det om du ønsker:)

Anonymous poster hash: 8fcc7...57c
Skrevet

Min mor synes ikke slikt var flaut, en vi snakket omtrent aldri om det likevel.

Jeg savnet det heller ikke - jeg synes ikke det var naturlig eller nødvendig å diskutere med foreldre.

Jeg tror kanskje du bare må ta tak i egen sjenanse og tenke at det nok er en grunn til at hun er såpass sjenert på slike ting. Kanskje ting var veldig tabu når hun vokste opp i egen familie?

Anonymous poster hash: 35595...6b3
Skrevet

Ja vel, jeg mente ikke at de fleste aktivt snakker om det, men om det er nødvendig så ligger det ikke en "sperre" der. For meg har alle slike temaer en ubehagelig sone som man helst unngår og ikke snakker om. Anonymous poster hash: 97e18...a74

Er det så rart at det ligger en sperre for å snakke om veldig private ting? Og hvor ofte trenger man å snakke om noe når man finner alt man trenger på nett? Tror du har sett for mye på amerikanske tv-show hvor folk ikke har sperrer for noe og mor og datter er selvfølgelige bestevenner.

Skrevet

Er det så rart at det ligger en sperre for å snakke om veldig private ting? Og hvor ofte trenger man å snakke om noe når man finner alt man trenger på nett? Tror du har sett for mye på amerikanske tv-show hvor folk ikke har sperrer for noe og mor og datter er selvfølgelige bestevenner.

Eh, okei? Var da fælt da?

Ja, det er litt rart at man ikke har brutt denne sperren når det har gått 18 år, spesielt når det er snakk om mor og datter. Jeg spurte om noen hadde opplevd lignende, og har du ikke det synes jeg du kan trekke deg ut av tråden.

Anonymous poster hash: 97e18...a74

Skrevet

Vi snakket om slike ting i min familie. Herregud, foreldrene mine inviterte til fest da jeg var 14 år og fikk menstruasjonen. Det var flaut! Men ja, vi var en åpen familie og jeg er det med datteren min. Nå er hun bare 4 år, men hun vet mye om kropp. For meg er det viktig at barn er kompetente på kropp, grenset, berøringer og hvordan kroppen fungerer. Kjærester og slike ting tenker jeg er helt naturlig å snakke med barna om.

Har du noen andre du kan snakke med disse tingene om? En tante eller en kusine, en venninne el.?

Skrevet

Hadde og en saann mor, jeg er bare glad til at vi aldri tok "the talk". Godt mulig jeg bare er merkelig.

Skrevet

Familien min er vell åpent om slik og det.. Men er jeg som synes det er ubehagelig og snakke om og liker ikke å prate om noe som har med sex, kjærester osv å gjøre. Er bare jævlig ubehagelig og passer ikke meg.

Anonymous poster hash: 86ba2...2da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...