AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Etter årevis med trøblete mage uten at legene kunne finne en grunn, har jeg nå bestemt meg for å legge om kosten fullstendig.De siste 3 ukene har jeg gått på noe som er en slags blanding av candida/lowcarb/stenalder diett. Dette for å "rensket ut" og begynne å gjenintrodusere en og en matvare for å få et overblikk over hva jeg reagerer på.Nå unngår jeg sukker, melk, korn og frukt. Og magen har vært HELT frisk fra første dag! Jeg har aldri opplevd å gå 3 uker uten løs mage.Jeg har alltid spist mye brød, men har lest mye om at korn ikke er så bra for tarmene, og kan være skyld i lekk tarm, så egentlig vil jeg bare kutte det ut resten av livet.Men jeg har problemer med å finne ut hva som er innenfor betegnelsen korn. Menes det også mel som kommer av all slags korn? Jeg ser også at mange lowcarb oppskrifter har havregryn, er der også regnet som korn i den forstand?Jeg er altså ikke ute etter å slanke meg, kun å få styr på tarmene. Noen som også har kuttet ut korn, eller kan tipse om en side med noe info? Anonymous poster hash: dbfbd...0c5
Supraspinatus Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 I tillegg til alle gress-sort-kornene som havre, hvete, rug, bygg, spelt, etc så pleier man I paleo-kretser også å regne med mais og ris. Og for tarmproblematikk pleier man å ta med pseudokorn som quinoa, bokhvete blant annet. Bønner og linser inneholder også mye av disse antistoffene og bør unngås I testperioden. Det finnes flere bøker I paleo-sjangeren som har en guide, eller fremgangsmåte, for å tilpasse kostholdet når man opplever tarmproblematikk. En jeg liker godt er "Your personal paleo code".
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Takk for svaret ditt! den vil jeg sjekke ut. jeg lurer også på det med "fullkorns". det står jo ofte foran noen av disse tingene, hva er forskjellen på det og Ikke-fullkorn? og vil noe av det være mer fordelsaktig for meg, eller er alt like ille? Og hva med ris? Det finnes jo i fullkorn og brun, og vill og jamins og basmati...jeg aner ikke forskjellene på desse, eller om noe av det er "lov" å spise? Anonymous poster hash: dbfbd...0c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå