Gå til innhold

Hunden har spist ibux!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var borte i 5 minutter, og kom inn til å se hunden på 11kg knaskende på et ibux-brett.

Jeg vet det var 8 piller á 200mg på brettet, fant 2 hele igjen urørt, pluss litt smuler fra andre piller.

I stedet for å kjøre i 30 min + for å komme til nærmeste vetrinær, fikk jeg fremkalt brekninger hos hunden selv ved å gi salt, og hun kastet seg opp "helt tom", og var i tillegg på do. Så at det kom to hele piller opp, resten var hvitt skum.

Hunden virker helt fin nå, og har spist mat og drukket vann.

Alt skjedde ila 20 min, fra fortæring til oppkast.

Er det noen som har erfaringer med dette? :(

Anonymous poster hash: b9483...74f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om hun har fått i seg alle pillene, kan hende de er blitt borte også.. måtte lete rundt for å finne restene etter brettet

Skrevet

Finnes det en veterinærvakt i kommunen som du kan ringe til? Søk på internett.

Min hund gjorde det samme en gang, og da søkte jeg litt om dette var farlig. Og fant ut at bare jeg fikk ut det meste, skulle det være greit. Men min hun er 30 kg, så en del tyngre enn din.

Anonymous poster hash: f660c...54a
Skrevet

Kan du ringe dyrelegen og spør, si hva som har skjedd og spør hva de synes du burde gjøre?

Anonymous poster hash: 1f4cb...110
Skrevet

Var borte i 5 minutter, og kom inn til å se hunden på 11kg knaskende på et ibux-brett.

Jeg vet det var 8 piller á 200mg på brettet, fant 2 hele igjen urørt, pluss litt smuler fra andre piller.

I stedet for å kjøre i 30 min + for å komme til nærmeste vetrinær, fikk jeg fremkalt brekninger hos hunden selv ved å gi salt, og hun kastet seg opp "helt tom", og var i tillegg på do. Så at det kom to hele piller opp, resten var hvitt skum.

Hunden virker helt fin nå, og har spist mat og drukket vann.

Alt skjedde ila 20 min, fra fortæring til oppkast.

Er det noen som har erfaringer med dette? :(

ring og hør http://www.storodyreklinikk.no/akuttvakt?gclid=CITouN7d68ECFWsNcwodYkUAIg

http://www.storodyreklinikk.no/kontakt-oss

Anonymous poster hash: ec219...b3a

Skrevet

"

Ved akutt sykdom utenfor åpningstider ring tlf 820 90 390 - See more at: http://www.storodyreklinikk.no/kontakt-oss#sthash.zxyPoivC.dpuf
Ved akutt sykdom utenfor åpningstider ring tlf 820 90 390 - See more at: http://www.storodyreklinikk.no/kontakt-oss#sthash.zxyPoivC.dpuf

Anonymous poster hash: ec219...b3a

Skrevet

Ring giftinformasjonssentralen, de kan dette. Der er vakt tlf.

Anonymous poster hash: c34e3...aae

Skrevet (endret)

edit

Endret av Aqua
Skrevet

Den dosen er kjempehøy fpr en liten hund, og kan etse hull i magesekk og tarmer. Du må aøke veterinærhjelp umiddelbart. Hunden kan dø av dette.

Anonymous poster hash: d537c...bdf

Skrevet

Hadde en tilsvarende episode med minstepus her i hus i februar, mons da såvidt ett år og 5,2kg knasket i seg ett stk 600mg Ibux. Jeg oppdaget hva som hadde skjedd da jeg kom hjem fra jobb og ante ikke hvor lenge siden han hadde knasket den.

Han hadde for øvrig tømt magesekken først en gang under stuebordet i en ganske svær spyklyse, og så en gang til med noe som lignet mer på forsøk på hårball, med andre ord mest væske, på fillerya i gangen.

Panikken stod i taket og jeg tok kontakt med veterinær med det samme, som igjen tok kontakt med giftinformasjonsentralen, og en halvtime senere ble han plassert på "sykehus" til overvåking og motgift, mest for sikkerhets skyld siden den initielle blodprøven var ren.

Blodprøve nummer to tatt dagen etter var også ren, og monsegutten vår sa klart i fra til veterinærsykepleierne at han var ALT for frisk til å sitte der og surre, så han fikk komme hjem på permisjon den siste natta.

Etter litt under tre døgn var motgiftkuren over, og sannsynligvis ble han reddet av at han kastet opp igjen galskapen. Han fikk i seg over 150mg per kilo, og 5mg per kilo er grensen for forgiftning for katt, 10mg er potensielt dødelig.

Det var fryktelig skremmende mens det hele stod på, men han kom fra det uten varige mén, men han spiser ikke absolutt alt han kommer over lenger. :P

Så mitt råd er å få motgift i boffen så raskt som overhodet mulig selv om du fikk henne til å tømme seg relativt raskt, just in case. Søk opp veterinærvakt i ditt område, og finn en vaktklinikk om ikke din vanlige dyreklinikk har veterinærvakt som er tilgjengelig ved akutte situasjoner.

Skrevet (endret)

Hadde en tilsvarende episode med minstepus her i hus i februar, mons da såvidt ett år og 5,2kg knasket i seg ett stk 600mg Ibux. Jeg oppdaget hva som hadde skjedd da jeg kom hjem fra jobb og ante ikke hvor lenge siden han hadde knasket den.

Han hadde for øvrig tømt magesekken først en gang under stuebordet i en ganske svær spyklyse, og så en gang til med noe som lignet mer på forsøk på hårball, med andre ord mest væske, på fillerya i gangen.

Panikken stod i taket og jeg tok kontakt med veterinær med det samme, som igjen tok kontakt med giftinformasjonsentralen, og en halvtime senere ble han plassert på "sykehus" til overvåking og motgift, mest for sikkerhets skyld siden den initielle blodprøven var ren.

Blodprøve nummer to tatt dagen etter var også ren, og monsegutten vår sa klart i fra til veterinærsykepleierne at han var ALT for frisk til å sitte der og surre, så han fikk komme hjem på permisjon den siste natta.

Etter litt under tre døgn var motgiftkuren over, og sannsynligvis ble han reddet av at han kastet opp igjen galskapen. Han fikk i seg over 150mg per kilo, og 5mg per kilo er grensen for forgiftning for katt, 10mg er potensielt dødelig.

Det var fryktelig skremmende mens det hele stod på, men han kom fra det uten varige mén, men han spiser ikke absolutt alt han kommer over lenger. :P

Så mitt råd er å få motgift i boffen så raskt som overhodet mulig selv om du fikk henne til å tømme seg relativt raskt, just in case. Søk opp veterinærvakt i ditt område, og finn en vaktklinikk om ikke din vanlige dyreklinikk har veterinærvakt som er tilgjengelig ved akutte situasjoner.

edit

Endret av Aqua
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva som er hva på oversiktsregningen vi fikk etter behandlingen, så jeg tar med alt som ble listet opp;

Blodkjemi og Hematologi (blodprøve)

Natriumklorid (saltvannsløsning da han skulle fastes)

Kullmikstur

Medisin Antepsin mikstur

Medisin Zantac

Mulig at de beskrev kullmiksturen som motgift for å forenkle det hele for bekymrede puseforeldre :P

Mens han var på klinikken fikk han medisinen intravenøst, mens syrenøytraliserende fikk han i flytende form oralt. Han var visst den flinkeste pusen til å ta medisinen sin som de hadde hatt på overvåking noen gang. XD

Vi fikk med både Antepsin og en annen type syrenøytraliserende som han måtte ta i to uker etterpå, mest for at magen hans ikke skulle streike, men jevnt over gikk det veldig bra til slutt.

Skrevet

Så bra dere søkte akutthjelp, og at det ser ut til å ha gått bra. :)

Anonymous poster hash: d537c...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...