Gå til innhold

Ødelagt forbrenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt, slanket meg fra 55 kg til 41,5 (er 157cm høy) og trener fire timer i uka, men spiser bare 1100 kalorier daglig, holder på å fryse ihjel nå som det er så kaldt. Andre mister jo vekt på dette kalori inntaket men det gjør jo ikke jeg. Kalkulatoren sier at jeg trenger 1900 kalorier daglig for å holde vekta. Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Veier absolutt alt jeg spiser så jeg undervurderer ikke hva jeg spiser, så har jeg ødelagt forbrenningen eller hva er greia? Har stått stabilt i tre måneder nå! Mener ikke jeg skal gå ned noe mer i vekt, men lurer bare på dette med forbrenningen. Vurderer å gå til lege men han vil jo mene jeg underrapporterer hva jeg spiser. Hvilke tester bør jeg ta for å finne ut hva som har ødelagt forbrenningen min og tror dere jeg blir beskyldt for å undervurdere hva jeg spiser?

Anonymous poster hash: 72e80...598

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at du spiser for lite?

Anonymous poster hash: cc20f...efb
Skrevet

Spis mer. Nå som du spiser så lite har kroppen skrudd ned hvileforbrenninga for å spare energi. Det er derfor du fryser, for kroppen vil ikke sløse energi på å lage varme. Jeg foreslår at du øker kaloriinntaket slik at du holder vekta stabil noen måneder.

I tillegg må du stoppe å prøve å gå ned i vekt. BMIen din er nå på 17, som er undervektig. Det er bedre for deg om kaloriinntaket ditt går i null eller helst pluss, og så trene styrke slik at du bygger muskler og ser mer veltrent ut.

Du kan gjerne gå til lege. Legen vil ikke anklage deg for å underrapportere det du spiser. Jeg tror han heller vil ta prøver for å forsikre seg om at du ikke har noen mangler, og hjelpe deg med å ta tak i den spiseforstyrrelsen du har begynt å få.

Anonymous poster hash: 9c3e0...17f
  • Liker 1
Skrevet

Ut fra de målene du oppgir, er du undervektig. Du får i deg alt for lite kalorier med tanke på hvor mye du trener, og kroppen din vil mest sannsynlig tro at den er i alvorlig krise og kutte ned forbrenningen til et absolutt minimum samtidig som den begynner å tære på muskulaturen din.

Jeg vil råde deg til å snarest mulig søke hjelp. Du har sannsynligvis allerede en spiseforstyrrelse, og trenger hjelp til å få satt opp et kostholds- og treningsregime som kroppen din faktisk kan leve med.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men har kommet meg opp på 960 kalorier, har ligget på 800 siden februar. Øker med 50 kalorier i uka

Anonymous poster hash: 9280d...401

Skrevet

Du kan ikke ødelegge forbrenningen, det er en myte.

Kroppen din er sannsyneligvis svært stresset, og tviholder på de kiloene du har. Anbefaler å spise mer og trene styrke. Jo mer muskler du har på kroppen jo mer energi trenger du.

De som går ned raskt, mister masse muskler. Går de raskt opp i vekt igjen er det som regel fett. Derfor kan man si at man har "ødelagt forbrenningen", fordi man veier det samme som før, men siden en har mindre muskler trenger kroppen mindre energi og en legger lettere på seg.

Anonymous poster hash: 80419...2f6

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør gå til lege, men da kan altså forbrenningen min være nedsatt? Når jeg leser på forumet her så er det jo mange som skriver at de spiser så og så lite og går ikke ned i vekt og de får jo alltid til svar at de sikkert ikke regner med alt de får i seg, at de ikke tar med smør, den lille ekstra skvetten med juice eller den lille sjokoladebiten. Poenget er at jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg så fatter ikke hvorfor jeg ikke går ned, men da er vel forbrenningen min nedsatt og ikke ødelagt. Skjønner jo at den kan repareres. Jeg har trent masse mens jeg har gått ned så har ikke lite muskler, men fikk målt fettprosent og den var altfor lav sa de, men nå kan man jo ikke stole på de maskinene heller da.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør gå til lege, men da kan altså forbrenningen min være nedsatt? Når jeg leser på forumet her så er det jo mange som skriver at de spiser så og så lite og går ikke ned i vekt og de får jo alltid til svar at de sikkert ikke regner med alt de får i seg, at de ikke tar med smør, den lille ekstra skvetten med juice eller den lille sjokoladebiten. Poenget er at jeg vet nøyaktig hva jeg får i meg så fatter ikke hvorfor jeg ikke går ned, men da er vel forbrenningen min nedsatt og ikke ødelagt. Skjønner jo at den kan repareres. Jeg har trent masse mens jeg har gått ned så har ikke lite muskler, men fikk målt fettprosent og den var altfor lav sa de, men nå kan man jo ikke stole på de maskinene heller da.

Grunnen til at du ikke går ned er fordi du er undervektig. Ring legen på mandag, det er veldig viktig at du drar til lege!

Det er en ting jeg vil at du skal tenke gjennom: Hvorfor ønsker du å gå ned i vekt? Vær helt ærlig med deg selv, hvorfor? Du trenger ikke svare, men det er fint om du gjør det.

• Liker 1
Skrevet

er vel ikke akkurat å anbefale trening til en person som er havnet i kategorien undervektig. spis gradvis mer så du får lagt på deg noen kilo så kroppen din får noe nyttig ut av styrketreningen :)

Anonymous poster hash: 45409...72c
Skrevet

Gå til en lege.

H*n vil ikke beskylde deg for å undervurdere hva du spiser, h*n vil nok heller si at du skal spise mer..!

Det er ikke uvanlig at kroppen går i sultemodus når den får for lite energi, det er en kjent og bevist kroppsfunksjon, ikke en myte. Den vil prøve å spare på kaloriforbruket (altså synker forbrenningen), og når man ikke får nok kalorier så vil den tære på musklene for å få nok glukose til å holde kroppen i gang. Hjelper ikke at du trener altså, når musklene ikke får noe næring. Treningen på de kaloriunderskuddet gjør bare vondt verre, jeg skjønner ikke poenget med å trene en gang på et så lavt kaloriinntak. Det er bare å legge mer stress på kroppen, sånn at den må spise mer av musklene dine.

Når kroppen tærer på musklene for å få noe sårt tiltrengt energi så vil forbrenningen senkes ytterligere, siden muskler er viktig for å holde forbrenningen oppe. Smart tenkt av kroppen, da kan du holde det gående lenge på lite/ingen mat, noe mennesket måtte gjøre hele tiden i steinalderen. Og du høres jo ut som du prøver å drepe deg selv, hadde kroppen din kjørt for full maskin så hadde det ikke vært mye igjen av deg. Kroppen din være vanvittig sparsommelig med de kaloriene den får av deg for å ikke kollapse og slutte å fungere.

Jeg skjønner ikke akkurat hvorfor du vil mer ned i vekt, høres ut som du er på vei full fart mot en spiseforstyrrelse. Men om du absolutt vil mer ned, så må du altså skru opp kaloriinntaket ja, få kroppen til å slappe av litt. Forbrenningen er ikke ødelagt, men den er som sagt i sultemodus akkurat nå, den er midlertidig skrudd ned så lavt som kroppen får til. Du må vise kroppen din at det ikke er hungersnød ved å spise mer, så skrur den alle maskinene på full gass igjen. Snakk med en lege om dette for gode råd til en spiseplan.

Anonymous poster hash: 5bece...0fe
  • Liker 1
Skrevet

Kjære TS

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Du kan ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene.

Håper du får den hjelpen du trenger.

Mvh Irrlys, mod.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...