AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Hei. Sist lørdag var jeg med en kollega/venninne på et storsenter, vi skulle handle. Vi satt oss ned på mcdonalds, for en liten matbit. (Ikke at dette er det sunneste alternativet) men uansett, vi setter oss ned og ved siden av oss sitter det en familie på 5 stk. Det var mor, bestemor og 3 barn fra 3-9(?)år. Og jeg overhører at mor sitter å snakker om hvor mye kalorier det er i mcdonalds maten foran barna. Hun uffer seg flere ganger. Da sier hun eldste jenta på 9år: "er det mange kalorier i det jeg spiste, mamma?" Hvorpå mamma'n svarer: "ja det var en del, men du er ellers så aktiv, men sånn ellers får du ikke så mye kalorier på er måltid" Og fortsetter med denne samtalen om hvor mye kalorier det er i maten. Moren hadde visst en liten "katalog" der det sto hvor mye hvert enkelt måltid inneholdt av kalorier og andre ting. De snakker også videre om dette, men jeg ble faktisk satt ut. Altså greit nok man ikke skal spise så mye usunt og mc'ern er ikke det sunneste alternativet, men hallo! Skal man begynne å snakke om kalorier med barna sine når de er såpass unge?? Er det bare jeg som syns dette er helt feil? Anonymous poster hash: 99d4b...21a
Tibbie Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 For ei teit dame som henger seg sånn opp i det så mye l o l Jeg synes ikke det gjør noe. Barna aner jo ikke hva kalorier er, og om de skulle skjønne det, bryr de seg neppe. Og synes at hun ga datteren (?) det riktige svaret. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Enig med deg. Hvis mor hadde så mye imot maten burde hun ha gått et annet sted, ikke sittet og gnålt om kalorier foran barna.Anonymous poster hash: 25b62...ade 5
Gjest Teta Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Hadde ikke reagert noe særlig på det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 Er vel en del omtalt dette med slankepress og at ungene får med seg mødre som slanker seg med shaker osv, og teller kalorier. Og det blir omtalt som veldig usundt for ungene å vokse opp sånn. Så å sitte å telle kalorier foran ungen burde hun absolutt ikke gjøre. Ikke rart det er barn med spsieforstyrrelser med sånne foreldre. Anonymous poster hash: 59456...bb0 2
mara2012 Skrevet 8. november 2014 #7 Skrevet 8. november 2014 Synes ikke det hørtes så veldig galt ut. Du sa hun hadde en "katalog" over kalori-innhold? Det er ikke mulig at de har lastet ned Mc'Donalds-appen hvor det faktisk er kalori og innholds-beskrivelse av hver ting de selger på Mc'ern? Det kan jo være interessant å vite litt hva man får i seg. Dde ikke reagert med mindre moren han sagt noe nedlatebde til barnet sitt, som at hun ikke hadde godt av mer Mc'ern-mat..
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Egentlig reagerer jeg mer på at voksne mennesker setter seg ned på McDonalds med venninne/kollega.... Anonymous poster hash: 9f3b3...c0d 3
Gjest Offensive Pie Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 Jeg synes egentlig dette høres bra ut, jeg. Det er alt for mange som ikke har et bevisst og sunt forhold til mat og ernæring, og som hadde hatt godt av en fornuftig opplæring i dette i barneårene. Forutsatt at mor også viser at mat er bra, og at man trenger en viss mengde for å leve og ha det bra, er det flott at barna får et objektivt bilde på hva mat gjør med kroppen. Dette er på lik linje med at flere burde få et mer bevisst forhold til økonomi, betaling av regninger, og regnskapsføring gjennom oppdragelsen. Ja til å gi barn de redskapene de trenger for et sunt liv! 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 Jeg er helt enig med deg. Slikt hører voksenverden til. Barn kan lære hvilken mat man spiser til valig og hvilken mat man spiser av og til, men de skal ikke tenke på kalorier, det er de voksne som skal tilrettelegge for at de spiser riktig. Hjemme hos iss var aldri dette et tema, vi lærte at kroppen vokser og blir sterk når man spiser "vanlig sunn mat", og at man får hull i tennene og vondt i magen dersom man bare spiser brus og godterier. Som ungdommer lærte vi mer om kalorier og næringsinnhold. Husker jeg ble veldig forundret da jeg var med ei venninne på hyttetur. Hele veien hjem i bilen spurte hun moren sin hvor lange man måtte løpe for å ikke bli tjukk av sjokolade osv osv. Moren fortalte villig vekk. Der og da skjønte jeg ikke hva de prata om, og venninna mi og foreldrene ble helt sjokkert når jeg sa jeg ikke skjønnte helt hva de mente.. Sier ikke at "vår" tilnærming til temaet var perfekt, men som voksen tenker jeg at slik snakk til barna er helt sykt!Anonymous poster hash: c03d6...9c1 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Jeg vokste opp i en familiekultur der mat, kalorier og vekt var et evig tema blant kvinnene. Endte opp med anoreksi og bulimi selv, og snakker aldri om kalorier og kropp til barna, annet enn hva som er sunt og bra for kroppen. Kalorier og fettinnhold hører voksenverdenen til.Anonymous poster hash: 25b62...ade 8
Wonderbitch Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Tror også jeg har sett en slik oversikt på mcDonalds eller lignende sted. Kan jo hende at de bare ville ha noe å lese på mens de spiste ( ala melkekartong) og begynt å prate om det? Synes moren sitt svar var bra, og har merket at det ofte er eldre mennesker (bestemor& bestefar) som er mest oppsatt på å "holde vekten" og gjerne innprenter det i barn og unge òg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 Jeg vokste opp i en familiekultur der mat, kalorier og vekt var et evig tema blant kvinnene. Endte opp med anoreksi og bulimi selv, og snakker aldri om kalorier og kropp til barna, annet enn hva som er sunt og bra for kroppen. Kalorier og fettinnhold hører voksenverdenen til.Anonymous poster hash: 25b62...ade Samme her. Mor i huset gikk alltid på en diett.... Mora som TS burde ta seg selv i nakken og heller lære barna om sunn og usunn mat og leve etter det! Anonymous poster hash: c464e...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Jeg er helt enig med deg. Slikt hører voksenverden til. Barn kan lære hvilken mat man spiser til valig og hvilken mat man spiser av og til, men de skal ikke tenke på kalorier, det er de voksne som skal tilrettelegge for at de spiser riktig. Hjemme hos iss var aldri dette et tema, vi lærte at kroppen vokser og blir sterk når man spiser "vanlig sunn mat", og at man får hull i tennene og vondt i magen dersom man bare spiser brus og godterier. Som ungdommer lærte vi mer om kalorier og næringsinnhold. Husker jeg ble veldig forundret da jeg var med ei venninne på hyttetur. Hele veien hjem i bilen spurte hun moren sin hvor lange man måtte løpe for å ikke bli tjukk av sjokolade osv osv. Moren fortalte villig vekk. Der og da skjønte jeg ikke hva de prata om, og venninna mi og foreldrene ble helt sjokkert når jeg sa jeg ikke skjønnte helt hva de mente.. Sier ikke at "vår" tilnærming til temaet var perfekt, men som voksen tenker jeg at slik snakk til barna er helt sykt!Anonymous poster hash: c03d6...9c1 Kan forresten legge til at storesøstra til min venninne fikk alvorlig anoreksi i tenårene, ble innlagt osv. Går bra med henne nå heldigvis Anonymous poster hash: c03d6...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 For ei teit dame som henger seg sånn opp i det så mye l o l Jeg synes ikke det gjør noe. Barna aner jo ikke hva kalorier er, og om de skulle skjønne det, bryr de seg neppe. Og synes at hun ga datteren (?) det riktige svaret. Oi. Du undervurderer barn. Ser du ikke på dem som mennesker? Anonymous poster hash: fa2dc...c8b 3
Kittykat Skrevet 8. november 2014 #16 Skrevet 8. november 2014 (endret) Hun klager på at det er masse kalorier i maten og så velger hun likevel å spise på mc donalds.... Uansett, dette er ikke noe man skal fortelle barn. De skal ikke måtte tenke på hvor mange kalorier maten de spiser inneholder. Greit nok å ville spise sunt o.l., men man velger ikke å spise hamburger og pommes frites på mc donalds og for så å klage på hvor usunn maten er, mens man spiser. Endret 11. november 2014 av Kittykat 3
Jade Skrevet 8. november 2014 #17 Skrevet 8. november 2014 Tror kanskje det står på emballasjen hvor mange kalorier hver enkel ting inneholder? Uansett merkelig sted å spise om man er på slankeren. Jeg teller selv kalorier. Men gjør det uten at barna merker det.
Tibbie Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Oi. Du undervurderer barn. Ser du ikke på dem som mennesker? Anonymous poster hash: fa2dc...c8b Jeg ser ikke på dem som paranoide 40 år gamle damer som leser for mye om slanking, er besatt av utseendet, har prøvd alle trenddiettene og er livredd for at gubben ikke skal finne henne attraktiv lenger. Et barn har ikke samme bakgrunn for å bry seg like mye om det samme. En normalvektig 5-åring bryr seg ikke like mye om slank midje, store bryster, sleek hud uten cellulitter, null rynker og ting denne kalori-damen mest sannsynligvis er opptatt av. Ser for meg at denne ungen kan gjenta å si noe som "åh, så mange kalorier" når hun spiser en annen gang - med venner på skolen eller hjemme. Men ikke fordi h*n bryr seg eller vet hva det er, men fordi de vil kopiere mamma for å virke mer voksen/kul. Så jo, jeg ser på dem som mennesker. Men jeg prøver å tenke litt logisk psykologi her. Det er STOR forskjell på en 40 år gammel kvinne og en seks år gammel gutt.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #20 Skrevet 9. november 2014 Uansett så synes jeg som flere her sier at drt er unødvendig å sitte på Mc donals og spise og klage på hvor usunn maten er.. Også er det ganske uhøflig å sitte på et spise sted og klage høylytt på maten!Anonymous poster hash: c03d6...9c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå