Gå til innhold

Brød - diit og datt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har brødbakemaskin og har blitt aktiv brød baker, men det har oppstått et problem.

Jeg kjøper ferdig blandinger og oppskriften jeg følger sier 14 dl mel, 4 dl vann og 1,5 ts tørr gjer.

Jeg bytter ut 6 dl av melet med nøtter og før.

Problemet er at brødet blir for lite. Er det fordi proposjonene mel og vann blir feil? Skal jeg ta mere mel eller mindre vann for å få hevingen til å stemme?

Håper noen kan hjelpe meg å løse dette.

Setter også pris på tips for å få brøde til å smake bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brødbakemaskinen gikk ut av huset her etter at den begynte å brenne! Vær obs på dette og forlat den aldri! Der var åpne flammer nedi.

Anonymous poster hash: 8eba2...8f1

• Liker 1
Skrevet

Blir brødet for lite av størrelse, eller hever det for dårlig? Er brødet fuktig eller tørt? Når jeg baker halvgrovt har jeg 6 dl vann til 15-16 dl mel, så der er jo en del mer vann. Jeg har aldri bakt med brødbakemaskin, men vil tro at prinsippet med vann- og melmengde er mye det samme. Kan det være at du kanskje bytter ut for mye av melet med nøtter og frø? Noen typer frø krever en del væske, så hvis det allerede er lite væske i brøddeigen kan det ødelegge for hevingen. Har du forsøkt å bytte ut kun f.eks. to dl av melet med tilsvarende mengde frø? Du kan eventuelt forsøke å bløtlegge nøttene og frøene, og tilsette dem i tillegg til melmengden i oppskriften (kutt eventuelt et par dl), kan hende at det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...