Gå til innhold

Hvor stor bolig bør vi ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en litt broket bakgrunn, så jeg har ikke så god peiling på 'normalen'. Jeg og samboer har nå kjøpt oss en bolig på 75 kvadrat med 3 soverom+ stue og kjøkken. Vi ser for oss at vi skal bo her noen år, men med tid og stunder så må vi nok ha noe større.

Vi håper på 3 barn etterhvert. Hvor stor ( kvadratmeter og rom) bolig syntes du vi trenger da? Hva er passelig for en familie på 5?

Anonymous poster hash: 56965...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer fra en litt broket bakgrunn, så jeg har ikke så god peiling på 'normalen'. Jeg og samboer har nå kjøpt oss en bolig på 75 kvadrat med 3 soverom+ stue og kjøkken. Vi ser for oss at vi skal bo her noen år, men med tid og stunder så må vi nok ha noe større.

Vi håper på 3 barn etterhvert. Hvor stor ( kvadratmeter og rom) bolig syntes du vi trenger da? Hva er passelig for en familie på 5?

Dette er det nok ikke noen fasit på. Vel så viktig som størrelsen er planløsningen. Jeg vokste opp i et rekkehus på 96 kvm. Vi var da 2 voksne og to barn, samt hund og katt. 3 soverom. Dette gikk helt utmerket, og jeg tente aldri at det var for lite. I nabohuset bodde de 7 stk, 2 voksne og 5 barn. De var 4 jenter og 1 gutt. Gutten hadde alenerom, mens alle de 4 jentene delte et rom. Det gikk også helt fint, og de bodde der hele oppveksten til barna.

Anonymous poster hash: 118cd...e08

• Liker 2
Skrevet

Man kan bo i en liten bolig med super planlösning, eller i en stor bolig med dårlig planlösning.

Antall kvm betyr derfor ingenting. Se på hva dere trenger, hva dere kan leve med, hvordan ni lever osv.

Her er vi bare to voksne, ingen planer om barn, men for at jeg skal trives så trenger jeg å ha minst 3 soverom. Et soverom, 1 eget rom med dör til mannen som han kan bruke som hobbyrom, + 1 rom til meg som jeg kan bruke som hobbyrom.

jeg takler nemlig ikke at det ligger masse greier rundt omkring i huset.

Andre par trenger ikke mer enn 1 soverom, fordi det passer deres livsstil

Skrevet

Blir veldig trangt med 3 barn på 75 kvm. Et soverom pr barn og med tiden kanskje to bad også, så rundt 100 kvm vil være nok.

Anonymous poster hash: 68eca...1ea
Skrevet

Vi har ca 120 m2 og det er passe når barna er unge. Når de blir eldre/tenåringer blir det kanskje snakk om å flytte til større bolig med egen kjellestue el.l til barna.

Anonymous poster hash: 2653e...af9

Skrevet

Vi har ca 120 m2 og det er passe når barna er unge. Når de blir eldre/tenåringer blir det kanskje snakk om å flytte til større bolig med egen kjellestue el.l til barna.

Altså to barn.

Skrevet

Vi har en liten enebolig 120m2. Har tre soverom, stue (+ loftstue til barna), bad, gjestetoalett, kjøkken, vaskerom og to små boder. Dette fungerer bra for oss! Vår eldte sønn (16) har eget sover, og jentene på 12 og 10 deler. Det kommer de til å gjøre til eldstemann er ferdig med vgs og drar for å studere. Jentene har "førsterett" på tv-stuen på loftet, slik at den ene jenten kan ha besøk der dersom den andre vil gjøre lekser på rommet e.l.

Vi trives godt i nabolaget og i huset, så selv om de fleste med tre barn har større hus enn oss så komemr ikke vi til å flytte :)

Anonymous poster hash: 9b5ea...e21
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil si at det går mest på planløsning!

En hus på 200 m2 kan være upraktisk med flere barn, mens et på 100 m2 kan være perfekt. Men ville nok hatt minst 100 m2, så man ikke er helt oppå hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Vi har 150m2 og er to voksne og tre barn. I vår krets er det få som bor så "trangt". Men vi har et veldig praktisk hus med fire soverom, to bad og loftstue i tillegg til stue/kjøkken, vaskerom og bod.

Anonymous poster hash: 8e8a7...d52

Skrevet

Blir veldig trangt med 3 barn på 75 kvm. Et soverom pr barn og med tiden kanskje to bad også, så rundt 100 kvm vil være nok.

Anonymous poster hash: 68eca...1ea

Ja det tenker vi også, derfor jeg skrev at vi bare blir boende noen år. To bad er et godt argument ja, det trenger vi nok... Jeg har litt sånn på følelsen at 100 kvaderat er et minimum...

Ts

Gjest Ive Lina
Skrevet

Med små barn er det ikke noe stort problem, men når de blir ungdommer så er det kjekt å ha en kjellerstue, eventuelt hvert sitt rom på en størrelse som gjør at de kan ha venner på besøk.

Vi har aldri hatt to bad - hverken i min oppvekst eller når barna våre vokste opp. Et bad har gått kjempebra selv med jenter i verste pyntealder.

Smart løsning i boligen er viktigere enn antall kvadratmeter. Og mulighet til å ha med venner hjem har vært viktig prioritet for oss.

Skrevet

Har 300 kvadrat p-rom, med god planløsning over 3 etasjer (sokkel, hovedetg, andreetg). Har 6 soverom, 3 bad, 4 stuer (inkl loftstue og kjellerstue), kjøkken, spisestue, bibliotek, kontor, vaskerom, treningsrom, 2 hobbyrom, stor hall, garderoberom og 6 boder. (Bodene er riktignok ikke p-rom da, så det er vel utenom, omlag 50 kvadrat til sammen for de 6 bodene)

2 voksne, 2 jenter på 11 og 13, 2 hunder og 3 katter.

Kjøpte dette huset for 4 år siden, tidligere hadde vi 150 kvadrat. Syntes igrunn det var altfor lite da vi er en svært aktiv familie med mye besøk både til oss voksne og barna. Synes det er viktig med god plass slik at man kan utfolde seg. Har stor hage og 2 terasser. Vi trives med god plass rundt oss inne som ute. Er ikke noe for oss å bo oppå hverandre. Skjønner ikke de som får presset 5 stk inn på 80-100 kvadrat, god planløsning eller ikke, trangt blir det nå likevel... Men så er både jeg og min mann oppvokst i store hus da...

Anonymous poster hash: 01993...306

Skrevet

Vi bodde i nesten 400 kvm på 2 etasjer. 2 voksne, og 3 barn.

Syns det var passe da vi kunne gjemme oss, men samtidig samles. :laugh:

Ser for meg at jeg vil ha et enda større hus i framtiden, men så har jeg lyst på 5 barn da. :fnise:

Skrevet

Jeg vil ha ca 120 kvm. Kanskje litt mindre hvis planløsning er god. Vil ikke slite meg ut med å vaske og rydde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...