Gå til innhold

"Praten" med datteren- jeg har ikke tatt den

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i grunnen ikke tatt praten om blomsten og bien med datteren min. Hun vet jo hvordan barn blir til og hun er 17 år.. Hun er sammen med en herlig gutt som vi liker godt og her i huset flyr ungdommen inn og ut som de vil- i går ble det sent på dem og jeg sovnet på sofaen ( jeg pleier å kjøre alle hjem) ved 2 tiden vekket min datter meg," bare sov videre du, det er sent så han blir bare over- vi ordner med madrasser selv") nå er det morgen og de har ikke stått opp enda, jeg freaker nesten ut- jeg har jo ikke tatt praten med henne! Hvor ble tiden av... De vet dette? De er jo 17 år ? Jeg skal spørre henne i kveld om hun trenger prevensjon!

Anonymous poster hash: 3b20a...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet nok alt om det allerede.. de er 17 :P men du kan jo gjerne gi henne prevensjon.

Anonymous poster hash: b83b5...138
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke du skal gjøre det. Hun er gammel nok til å vite ganske mye (informasjonen i dag rundt dette er mye mer tilgjengelig enn da du var på hennes alder. Man blir nesten påtvunget informasjonen).

Det kan hende hun synes det blir litt rart. Men du kan jo spørre om hun vil at du skal kjøpe noe prevensjon til henne. Så "byr" du på en måte på praten, men tvinger ingenting på henne om hun ikke ønsker det.

Dessuten synes man gjerne som 17-åringer at det er flaut å handle kondomer (jeg er 23 og synes ennå det er flaut). Det kan også være vanskelig med p-piller og andre ting. Så da kan det være kjekt å få noen til å kjøpe det for seg.

Jeg glemmer aldri dagen PAPPA skulle ta mensenpraten med meg. Forholdet vårt blir aldri det samme igjen :P

Endret av Tibbie
  • Liker 2
Skrevet

De har nok ikke gjort noe for du har jo ikke tatt praten enda og da vet hun jo ikke hva sex er.

Anonymous poster hash: 2e5ad...0ef
  • Liker 14
Skrevet

Er hun "voksen" nok har hun nok allerede prevensjon og vet hva som skjer/er risikoen dersom man har sex uten.

Skrevet

Slapp av du, det er mange som ikke tar den den praten og det går likevel bra. Da jeg selv var i den alderen og fikk meg kjæreste, tok heller ikke mine foreldre praten med meg.
Ikke annet enn at de ba meg være forsiktig og huske på prevensjon, som de også var villig til å sponse meg med dersom det var nødvendig.
Jeg syns jo det var kleint den gang, men vet de bare mente godt. Det hadde vært kleinere om de plutselig skulle prate om sex med meg i en alder av 17 år :)

Første gang jeg skulle overnatte hos kjæresten måtte jeg jo spørre om lov hjemme, foreldrene mine var veldig usikre og jeg presterte å svare med at om de er redd for at det skjer noe, så skjer det uansett om man sover over eller ikke.
De tok det hele med latter og jeg fikk sove over hos kjæresten. Hvor det forøvrig forble med kun overnatting om det er noen trøst ;)

Ikke freak ut, bare ta en rolig prat om at om noe skulle skje at de passer på å beskytte seg. Verre trenger en ikke gjøre det ;)

Skrevet

Altså, hun er 17.

Min mor glemte "praten" om mensen, så jeg kom gråtende hjem fra skolen som 10-årig med utblødde klær.

Og hun glemte "praten" om blomster og bier, men hun fulgte meg i det minste til legen for å få tatt abort da jeg var 14.

Ungen din er 17 alt, jeg er sikker på at hun allerede har funnet ut det der på egen hånd, ellers hadde du antagelig hatt barnebarn alt.

Anonymous poster hash: 94e2c...6a4
  • Liker 5
Skrevet

Litt sent å begynne med prevensjonsprat når hun er 17 år.

Den dagen døtrene får mensen bør de og få info om prevensjon, og at det er bedre å komme og få hjelp med prevensjon enn å vente til de må komme og be om hjelp med abort.

TS, datteren din har nok ordent seg prevensjon på egenhånd dersom hun trenger det.

Du kan jo spørre henne om hun trenger prevensjon.

Anonymous poster hash: d30ef...d28

Skrevet

Enig med andre her, hjelp henne med prevensjon! Det kan være kjempeflaut selv om man er godt i gang med det praktiske ellers..

Huff, jeg var også for seint ute med praten, datteren min hadde allerede hørt sannheten på en heller primitiv måte av en venninde. I barnehaven...

Skrevet

Huff det blir vel bare kleint om jeg begynner å prate om det nå! Droppe praten da og bare si noe sånt som : jeg vet du er 17 år og kan nok om farene for både kjønnssykdommer og graviditet, men tenkte kanskje du synes det er vanskelig å be meg om prevensjon- ville bare si at du kan be meg om det når som helst om du trenger det? " er det innafor? Vil jo ikke tråkke over grensene hennes, skjønner jo at jeg er for sent ute her..TS

Anonymous poster hash: 9c7af...ddc

Skrevet

Syns det høres ut som en bra plan TS, enkelt og uten dramatikk :)

Skrevet

Du virker som en fantastisk forståelsesfull og ansvarlig mor.

Hjelp henne med hvordan hun skal få tak i p-piller, da dette er "enklere" for unge jenter fremfor kondomer :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i grunnen ikke tatt praten om blomsten og bien med datteren min. Hun vet jo hvordan barn blir til og hun er 17 år.. Hun er sammen med en herlig gutt som vi liker godt og her i huset flyr ungdommen inn og ut som de vil- i går ble det sent på dem og jeg sovnet på sofaen ( jeg pleier å kjøre alle hjem) ved 2 tiden vekket min datter meg," bare sov videre du, det er sent så han blir bare over- vi ordner med madrasser selv") nå er det morgen og de har ikke stått opp enda, jeg freaker nesten ut- jeg har jo ikke tatt praten med henne! Hvor ble tiden av... De vet dette? De er jo 17 år ? Jeg skal spørre henne i kveld om hun trenger prevensjon!

Anonymous poster hash: 3b20a...005

Hallo, de er 17 år, de har hatt sex lenge allerede, og din datter har nok ordna med prevansjon på helsesatsjon for ungdom..

Anonymous poster hash: 6006a...8e5

Skrevet

Ingen som hadde blomster og bien praten med meg heller :P Klarte meg helt fint :P Ikke bekymre deg så mye, man finner all informasjon man trenger på nett, hos helsesøster, hos helsestasjonen eller hos venner. Dessuten har de seksualundervisning i 9-10 klasse der de informerer om prevensjon og kjønnssykdommer.

Skrevet

Hvorfor er det nødvendig å ta denne "praten" egentlig. Lærer ikke ungdommene på skolen at man kan bli gravid dersom man har sex? :laugh: Og kondomer kan man vel kjøpe på nett nå om dagan dersom det er pinlig å kjøpe av Dorris på nærbutikken. Ellers deler vel helsestasjonene ut gratis.

Anonymous poster hash: bbc8e...06e
Skrevet

Problemet er jo som regel ikke at ungdommer ikke VET hvordan barn blir til eller at de kan bli gravide.

Problemet er evt. heller

- de vet ikke hvor utbredt kjønnssykdommer er og de evt. konsekvensene

- de tror det er greit å "hoppe av i svingen"

- de tror angrepillen alltid fungerer

- de glemmer å ta p-pillen (eller har kastet opp el.l.)

- de tror abort er en grei utvei om ting går skeis og ikke noe som er potensielt traumatisernde eller noe de vil revurdere når de faktisk er i situasjonen

Det er mange voksne mennesker som faktisk ikke vet disse tingene. Og utifra hvor mange som fortsatt har uhell i voksen alder og hvor elendige nordmenn er på kondombruk er faktisk ikke dette ting man skal ta for gitt.

Ja, det er kleint men jeg synes du skal prate med henne. Det trenger ikke bety en klein og forferderlig samtale. Men å gi til kjenne at du er der til å hjelpe henne med evt. info, at du er villig til å betale for prevensjon om hun har en fast partner osv.

Anonymous poster hash: a60c2...0a1
  • Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg begynte " praten" og da sa hun " mamma! Dette skjer ikke" herregud så kleint!" Nå skjønte jeg virkelig hvor sent ute jeg var!

• Liker 1
Skrevet

Hun har nok fått endel kuk i seg allerede.

Anonymous poster hash: 39d56...476
  • Liker 1
Skrevet

Hun har ihvertfall lært forskjell på gode relasjoner, der har jeg nemlig vært ute i god tid- så dette er nok ei jente du aldri ville hatt sjans på! Synd du må velge på nederste hylle fordi du ikke har lært å oppføre deg og passe munnen din.

• Liker 5
Skrevet

Har nok gått med en del meter der.

Anonymous poster hash: b08e7...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...