Gjest HerName Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Noen her som har gode oppskrifter på glutenfrie eller spelt julekaker? Jeg håper på at jeg bare kunne kjøpe det på butikken når det nærmer seg desember, men det var visst lettere sagt enn gjort. Jeg har prøvd å søke på nettet, men synes det er vanskelig siden det ikke er så mange kommentarer om de faktisk smaker godt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Jeg bruker speltmel i stedet for hvetemel og det funker fint. Har ennå ikke prøvd julekaker med speltmel, siden jeg ikke har holdt meg unna gluten så lenge, men det funker med all annen bakst. På pinterest ligger det masse glutenfrie oppskrifter, og der er det en del julebakst.Anonymous poster hash: c1404...e70
Gjest Ishus Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Jeg bruker speltmel i stedet for hvetemel og det funker fint. Har ennå ikke prøvd julekaker med speltmel, siden jeg ikke har holdt meg unna gluten så lenge, men det funker med all annen bakst. På pinterest ligger det masse glutenfrie oppskrifter, og der er det en del julebakst.Anonymous poster hash: c1404...e70 Men spelt inneholder jo gluten...
Gjest HerName Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Takk for svar, skal sjekke ut pintrest. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan spise spelt selv om jeg får vondt i magen av hvetemel. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det.
Severus Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Gå på ICA eller Meny, de kan ha Semper Pepperkaker
Gjest Ishus Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 Takk for svar, skal sjekke ut pintrest. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan spise spelt selv om jeg får vondt i magen av hvetemel. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det. Uff, det er ikke noe gøy. Kjæresten min har også et problematisk forhold til hvetemel og gluten, men det er bare i perioder og ikke noe vi blir helt kloke på. Jeg pleier bare å bytte ut hvetemel med glutenfritt så lenge det er kaker og ikke gjærbakst jeg skal lage. Det går ofte litt mindre mel siden glutenfritt mel er litt "tørrere" og de behøver ofte litt kortere steketid.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Takk for svar, skal sjekke ut pintrest. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan spise spelt selv om jeg får vondt i magen av hvetemel. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det. Proteinsammensetningen er vistnok annerledes i spelt, kan være derfor du tåler det. Men det betyr ikke at en med cøliaki kan tåle det, de blir kjempedårlig av spelt også. Cøliakiforeningen bruker å ha gode og utprøvde oppskrifter på julekaker. På obs har allerede de glutenfrie pepperkakene kommet, det kommer sikkert mer nærmere jul. Er en del bakerier som også har, hør gjerne med dem. Glutenfritt bakes gjerne på en mandag da maskiner og utstyr er rengjort da. Anonymous poster hash: 445a0...66e 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Kokosmakroner og kransekakestenger er jo selvsagt glutenfrie. Anonymous poster hash: 24342...6e4 1
DysterPytten Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 http://www.utenalt.com har en del oppskrifter på glutenfrie julekaker Spelt inneholder gluten, mange som tror det motsatte.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 Semper har jo pepperkaker. Selges hos NorgesGruppen. Mange større butikker, og bakerier selger krumkaker og goro. Anonymous poster hash: b6715...0e0 1
Gjest HerName Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Takk for alle svar De pepperkakene til Semper, smaker de godt? Har sett at de har det, men synes det var litt stiv pris så vil ikke kjøpe de om de ikke smaker som pepperkaker.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Jeg synes de er gode, men jeg husker ikke hvordan vanlige pepperkaker smaker. Ganske søte. Anonymous poster hash: b6715...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #13 Skrevet 7. desember 2014 Risboller (sånne med delfiafett og puffet ris) er glutenfrie og lette å lage selv. Suksessterte er glutenfritt. Ellers som nevnt over kransekakepinner og kokosmakroner. Har god erfaring med å bruke vanlig oppskrift på krumkaker bare bytte med glutenfritt mel i samme mengde. De ble kjempegode og nydelig tynne og sprø. Anonymous poster hash: 9c668...fac
trøtt Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 Takk for svar, skal sjekke ut pintrest. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan spise spelt selv om jeg får vondt i magen av hvetemel. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det. Jeg tenker at du kanskje er som meg. Jeg har hvete inntoleranse, og ja spelt er jo Hvete men den blir behandlet på annen måte. Du kan bytte ut melet i kakene med spelt, har gjort dette i mange år.
Millimani Skrevet 8. desember 2014 #15 Skrevet 8. desember 2014 Skulle ønske jeg var motivert for glutenfri kost, jeg har så mye luft i magen... Raper så mye, og må gjerne "svelge" rapen min endel. Det er sikkert gluten som gjør det. Har prøvd med litt spelt, men ja...spelt inneholder gluten. Dog har ikke jeg cøliaki etter hva jeg vet, men kan være gluten-intoleranse. Jytte-mel er jo glutenfritt da, så det går jo an å bruke det når man baker Skulle ønske jeg hadde klart å motivere meg til å kutte ut gluten så godt det lar seg gjøre, men det er lettere sagt enn gjort for meg det ja...
Gjest Skrevet 8. desember 2014 #16 Skrevet 8. desember 2014 Takk for alle svar De pepperkakene til Semper, smaker de godt? Har sett at de har det, men synes det var litt stiv pris så vil ikke kjøpe de om de ikke smaker som pepperkaker. Ville joinet norsk cøliaki forenings sin gruppe på facebook, jeg har funnet mye oppskrifter der, selv om jeg bare ikke tåler hvetemel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå