AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 Ut fra gjerne en times observasjon kan de fint finne på å konkludere med f,eks "dette er kun forsinket språk" uansett hvilke argumenter jeg kommer med, nøyaktige observasjoner om adferd som ikke er adekvat, ønsker utredning-blir avfeid tvert. Så er det slik at jeg er høyere utdannet med tilleggsutdannelse, de sa det samme til meg for mange år siden- "vent og se" ... Min sønn var autist. Jeg jobber som ped leder, vet at forebygging på et tidlig stadie kan føre til hav av forskjell i forhold til videre skolegang og arbeidsliv. Derimot blir jeg frustrert når jeg ikke blir hørt/får støtte om tiltak fra ansatte fra PPT. Noen ppt ansatte her som kan fortelle meg hvorfor det er slik? Anonymous poster hash: 7d3cd...275
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Ikke PPT ansatt, men synes det er oppriktig synd at du ikke får gehør for dine synspunkter når du åpenbart vet hva du snakker om. Tror du muligens det kan dreie seg om økonomi? Ser ikke for meg at alle PPT ansatte er så bedritne at de ikke gjenkjenner en stein når de ser en. Anonymous poster hash: 9b935...cc8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Ikke PPT ansatt, men synes det er oppriktig synd at du ikke får gehør for dine synspunkter når du åpenbart vet hva du snakker om. Tror du muligens det kan dreie seg om økonomi? Ser ikke for meg at alle PPT ansatte er så bedritne at de ikke gjenkjenner en stein når de ser en. Anonymous poster hash: 9b935...cc8 Alle er ikke slik, men mine erfaringer er dessverre "bådeog" får ikke gjort jobben min- det påvirker hele livskvaliteten min. Mitt ansvar. Anonymous poster hash: 7d3cd...275
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Jeg jobber som logoped i PPT, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle utdannet meg for å kunne mer om språkutviklung enn det jeg kan. Jeg har til sammen 4 år med spesial pedagogikk og rådgivning og 2 år med Logopedi. Jeg føler meg absolutt kompetent til jobben min og det er mine kollegaer også. Feil skjer, og det er selvfølgelig veldig beklagelig, men jeg tror sjeldent at det er på grunn av manglende kompetanse, det er et veldig høyt utdanningsnivå i PPT.Anonymous poster hash: dea19...e19
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Hvor gammelt er barnet? Det å være pp-råegiver krever enormt mye kunnskap om et enormt stort mangfold. Ikke alle mindre steder klarer å dekke denne kompetansen. Dersom du mener det er mer enn forsinket språk (som uansett etter en viss alder skal testes for å kunne gi en slik konklusjon) kan du selv gå til fastlegen og kreve utredning hos BUPA, så nøye symptombeskrivelse er da viktig. Ellers kan du klage til leder hos ppt. Gir du meg alder på barnet kan jeg skrive litt mer om hvilke forslag du kan gi. Hos oss har man også litt vent og sr homdning til språk hos veldig små barn dersom barnet ellers er aldersadekvat, men som sakt bare opp til en viss alder. Anonymous poster hash: 34643...62d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 Hvor gammelt er barnet? Det å være pp-råegiver krever enormt mye kunnskap om et enormt stort mangfold. Ikke alle mindre steder klarer å dekke denne kompetansen. Dersom du mener det er mer enn forsinket språk (som uansett etter en viss alder skal testes for å kunne gi en slik konklusjon) kan du selv gå til fastlegen og kreve utredning hos BUPA, så nøye symptombeskrivelse er da viktig. Ellers kan du klage til leder hos ppt. Gir du meg alder på barnet kan jeg skrive litt mer om hvilke forslag du kan gi. Hos oss har man også litt vent og sr homdning til språk hos veldig små barn dersom barnet ellers er aldersadekvat, men som sakt bare opp til en viss alder. Anonymous poster hash: 34643...62d Beklager jeg leste ikke innlegget godt nok. Dette har vi diskutert med deg mange ganger før og jeg vet hvor det bærer hen. Jeg trekker alt jeg sa i mitt innlegg her, og trekker meg helt ut av diskusjonen. Glem alt jeg sa og ha en ellers fin dag. Anonymous poster hash: 34643...62d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #7 Skrevet 8. november 2014 Hvor gammelt er barnet? Det å være pp-råegiver krever enormt mye kunnskap om et enormt stort mangfold. Ikke alle mindre steder klarer å dekke denne kompetansen. Dersom du mener det er mer enn forsinket språk (som uansett etter en viss alder skal testes for å kunne gi en slik konklusjon) kan du selv gå til fastlegen og kreve utredning hos BUPA, så nøye symptombeskrivelse er da viktig. Ellers kan du klage til leder hos ppt. Gir du meg alder på barnet kan jeg skrive litt mer om hvilke forslag du kan gi. Hos oss har man også litt vent og sr homdning til språk hos veldig små barn dersom barnet ellers er aldersadekvat, men som sakt bare opp til en viss alder.Anonymous poster hash: 34643...62d Tusen takk! Barn 3.6 "Påfallende adferd" Anonymous poster hash: 7d3cd...275
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Beklager jeg leste ikke innlegget godt nok. Dette har vi diskutert med deg mange ganger før og jeg vet hvor det bærer hen. Jeg trekker alt jeg sa i mitt innlegg her, og trekker meg helt ut av diskusjonen. Glem alt jeg sa og ha en ellers fin dag.Anonymous poster hash: 34643...62d ? Anonymous poster hash: 7d3cd...275 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 Vi har også dårlige er faringer med PPT. Nå er ikke diagnosen så alvorlig som i ditt tilfelle. Min datter har så dårlig språk at ikke engang vi forstår hva hun sier. Men av logopeden hos ppt så var hun visst sååå flink. Det er helt utrolig å sitte å høre på det samme og ha to helt forskjellige meninger. Hun fikk 5 timer logopedtrening i gruppe... Det ble det ingen bedring av. Slitsomt å sloss mot et så tungstyrt system. Anonymous poster hash: c735a...895
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 Jeg jobber som logoped i PPT, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle utdannet meg for å kunne mer om språkutviklung enn det jeg kan. Jeg har til sammen 4 år med spesial pedagogikk og rådgivning og 2 år med Logopedi. Jeg føler meg absolutt kompetent til jobben min og det er mine kollegaer også. Feil skjer, og det er selvfølgelig veldig beklagelig, men jeg tror sjeldent at det er på grunn av manglende kompetanse, det er et veldig høyt utdanningsnivå i PPT.Anonymous poster hash: dea19...e19 I forhold til språk er det veldig bra, mye ressurser absolutt. Høyt utdanningsnivå har ingenting å si med en dypere förståelse for adferd som ikke er adekvat. Dere ser jo selv hvor mange som blir henvist BUP, faller fra skolen og som ikke mestrer livet sitt. Anonymous poster hash: 7d3cd...275
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Ts her, det er ikke ment som kritikk- heller en fortvilelse over folk som kan sette merkelapp: forsinket språkutvikling uten test, og med en time observasjon…mens jeg som er der hver dag, ser så mye annet. Anonymous poster hash: 7d3cd...275
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Vi har også dårlige er faringer med PPT. Nå er ikke diagnosen så alvorlig som i ditt tilfelle. Min datter har så dårlig språk at ikke engang vi forstår hva hun sier. Men av logopeden hos ppt så var hun visst sååå flink. Det er helt utrolig å sitte å høre på det samme og ha to helt forskjellige meninger. Hun fikk 5 timer logopedtrening i gruppe... Det ble det ingen bedring av. Slitsomt å sloss mot et så tungstyrt system. Anonymous poster hash: c735a...895 Enig med deg, det virker som om de har fullstendig fokus på hvor fantastisk og flink de er. Beklager, mange ER ikke det. Anonymous poster hash: 7d3cd...275
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 Hvor gammelt er barnet? Det å være pp-råegiver krever enormt mye kunnskap om et enormt stort mangfold. Ikke alle mindre steder klarer å dekke denne kompetansen. Dersom du mener det er mer enn forsinket språk (som uansett etter en viss alder skal testes for å kunne gi en slik konklusjon) kan du selv gå til fastlegen og kreve utredning hos BUPA, så nøye symptombeskrivelse er da viktig. Ellers kan du klage til leder hos ppt. Gir du meg alder på barnet kan jeg skrive litt mer om hvilke forslag du kan gi. Hos oss har man også litt vent og sr homdning til språk hos veldig små barn dersom barnet ellers er aldersadekvat, men som sakt bare opp til en viss alder.Anonymous poster hash: 34643...62d Og alder i forhold til språk er? Typisk for ansatte ved PPT er å trekke seg tilbake når det stilles ubehagelige spørsmål, ulike hersketeknikker er vanlig. Hvis vi skal komme oss videre i verden og jobbe mot felles mål må folk tørre å tenke annerledes, ha mer fokus på forskning og ikke være så redde for at andre kan ha mer kunnskap enn en selv. Anonymous poster hash: 7d3cd...275 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 PPT har jeg ingen god erfaring med. Jeg har ME/kronisk utmattelsessyndrom og ble kalt inn til møte med de og beskyldt for at det var skolevegring og ikke ME. Det var dråpen for meg......Anonymous poster hash: 14e2f...950 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 Du får melde opp enkeltsaker til tverrfaglig team (regner med at dere har det). Innhent santykke fra foreldrene og be dem gjerne om å delta. Anonymous poster hash: a9cf0...237
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #16 Skrevet 8. november 2014 Hei! Jeg er utdanna førskolelærer ++, og ansatt i PPT. For min del kan jeg aldri konkludere etter 1 times observasjon. Skal jeg få et riktig inntrykk av barnet er jeg prisgitt de som jobber i bhg og som ser barnet hver dag! Mye av utredninga handler om informasjon fra pedagog og assistenter, og denne informasjonen skal tas på alvor. Hadde det ikke vært for flinke (og påstående) pedagoger, hadde vi i PPT hatt et MYE større arbeid i utredningen! Stå på!! Anonymous poster hash: 497a6...2ec
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #17 Skrevet 8. november 2014 I forhold til språk er det veldig bra, mye ressurser absolutt. Høyt utdanningsnivå har ingenting å si med en dypere förståelse for adferd som ikke er adekvat. Dere ser jo selv hvor mange som blir henvist BUP, faller fra skolen og som ikke mestrer livet sitt.Anonymous poster hash: 7d3cd...275 Nå var det språk kompetansen ts klaget på. Du mener altså at det er PPT sin feil at mange barn faller fra i skolen og bøir henvist til BUP?! Anonymous poster hash: dea19...e19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå