Gå til innhold

Meldt meg som arbeidssøker hos nav - Innkalt til fellesmøte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt meg som arbeidssøker hos nav pga jeg ikke finner stillinger som førskolelærer her jeg bor, og det er utrolig vanskelig å få jobb som det her. (Ble ferdig utdannet i vår). Jeg har en jobb som tilkallingsvikar i barnehage gjennom et bemmaningsbyrå, men det varierer veldig med jobb, og jeg bestemmer selv når jeg er tilgjengelig for jobb. Så jeg meldte meg som arbeidssøker hos nav, noe som var lite gjennomtenkt. Jeg trodde man bare fikk eposter om ledige stillinger osv. Men nå har jeg altså blitt innkalt til veiledningsmøte i forbindelse med dette (det er fellesmøte). Jeg er overhode ikke interessert i å gå på møter hos nav. Jeg får ikke dagpenger (har ikke søkt om det, men den prosessen orker jeg ikke begynne med en gang..).

Hører at de fleste som går på sånne møter er helt inkompetente mennesker som virkelig ikke gidder å skaffe seg jobb, eller som ikke klarer skrive en søknad o.l selv. Ledige stillinger finner jeg selv på nav.no sine nettsider, og søker derfra om jeg finner noe relevant. Å gå på et møte pga dette vil jeg ikke. Så, hvordan går jeg frem her? Sender jeg en mail til de? De virker jo helt nazi på det om man ikke dukker opp! Kan miste retten til dagpenger. Men det trenger jeg jo ikke bekymre meg over siden jeg ikke har søkt om det. Står at "dersom man ikke møter, vil fraværet alltid bli regnet med for å være uten grunn". Huff, vil virkelig ikke rote meg inn i dette med nav.
Jeg klarer jo søke på jobber selv og skrive CV selv uten veiledning :klo:

Er det mulig å "melde" seg ut av å være arbeidssøker hos nav? Sendte jo inn meldekort for noen dager siden pga jeg trodde bare jeg fikk mail om stillinger.. Finner ikke noe sted der man avslutter dette..

Hva gjør jeg? Flere som har vært borti dette?

Anonymous poster hash: 1b8e9...6ce
Skrevet

Jeg har vært på et slikt møte og har masterutdanning og 5 års erfaring etter studiene ;)

De andre var alt fra taxisjåfører til helsearbeidere og sekretærer.

Men jeg ser ikke helt at dette skal være obligatorisk når du enda ikke har søkt om dagpenger. Ring dem og hør.

Anonymous poster hash: 1afcd...b57
Skrevet

Jeg har vært på et slikt møte og har masterutdanning og 5 års erfaring etter studiene ;)

De andre var alt fra taxisjåfører til helsearbeidere og sekretærer.

Men jeg ser ikke helt at dette skal være obligatorisk når du enda ikke har søkt om dagpenger. Ring dem og hør.

Anonymous poster hash: 1afcd...b57

Åjaa.. Nei jeg skjønner ikke hvorfor det skal være obligatorisk da men.. :klo: Huff, lite lyst å ta en telefon og, er redd for å møte ei streng dame som sier jeg må. Prøver meg med en mail først..

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet (endret)

Jeg møtte ikke opp da jeg stod som arbeidssøker for flere år siden . Så lenge du ikke mottar noen penger er du ikke pliktig å møte opp. Jeg ble likevel oppringt angående jobb :) Men kan hende det er annerledes nå da. Er jo lenge siden dette

Endret av Heartbeat
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har meldt meg som arbeidssøker hos nav pga jeg ikke finner stillinger som førskolelærer her jeg bor, og det er utrolig vanskelig å få jobb som det her. (Ble ferdig utdannet i vår). Jeg har en jobb som tilkallingsvikar i barnehage gjennom et bemmaningsbyrå, men det varierer veldig med jobb, og jeg bestemmer selv når jeg er tilgjengelig for jobb. Så jeg meldte meg som arbeidssøker hos nav, noe som var lite gjennomtenkt. Jeg trodde man bare fikk eposter om ledige stillinger osv. Men nå har jeg altså blitt innkalt til veiledningsmøte i forbindelse med dette (det er fellesmøte). Jeg er overhode ikke interessert i å gå på møter hos nav. Jeg får ikke dagpenger (har ikke søkt om det, men den prosessen orker jeg ikke begynne med en gang..).

Hører at de fleste som går på sånne møter er helt inkompetente mennesker som virkelig ikke gidder å skaffe seg jobb, eller som ikke klarer skrive en søknad o.l selv. Ledige stillinger finner jeg selv på nav.no sine nettsider, og søker derfra om jeg finner noe relevant. Å gå på et møte pga dette vil jeg ikke. Så, hvordan går jeg frem her? Sender jeg en mail til de? De virker jo helt nazi på det om man ikke dukker opp! Kan miste retten til dagpenger. Men det trenger jeg jo ikke bekymre meg over siden jeg ikke har søkt om det. Står at "dersom man ikke møter, vil fraværet alltid bli regnet med for å være uten grunn". Huff, vil virkelig ikke rote meg inn i dette med nav.

Jeg klarer jo søke på jobber selv og skrive CV selv uten veiledning :klo:

Er det mulig å "melde" seg ut av å være arbeidssøker hos nav? Sendte jo inn meldekort for noen dager siden pga jeg trodde bare jeg fikk mail om stillinger.. Finner ikke noe sted der man avslutter dette..

Hva gjør jeg? Flere som har vært borti dette?

Det er obligatorisk, og jeg tror du mister "retten" til å stå som arbeidssøker om du ikke deltar av ugyldig grunn. Du mister i allefall retten på stønadspenger, om du kommer til å søke på det. Jeg har selv vært på det kurset, og det var rimelig uinteressant for meg, ettersom han som hadde det snakket til oss som om ingen av oss hadde utdanning etc. Jeg var nyutdannet med bachelor. Kurset varer dog i kun to(?) timer, så jeg ville dratt bare for å få det unnagjort. Du kan prøve å sende mail til NAV, men det er bedre å ringe. Tror uansett ikke det vil ha noen hensikt, men du kan jo som sagt prøve!

Anonymous poster hash: a98de...4d2

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg fikk nøyaktig samme beskjed og innkalling til møte i fjor. Jeg hadde jobb,men ville bare registrere meg som jobbsøker for å få tilsendt oversikt over ledige stillinger.

Da jeg ble innkalt til møte sendte jeg bare en mail,forklarte situasjonen og sa jeg ikke kunne komme. Dette gikk helt greit :)

Etterpå deaktiverte jeg profilen min og leter fra nå av opp jobber på egen hånd.

Endret av Sandie
Skrevet

Da jeg meldte meg som arbeidssøkende kunne jeg krysse av på om jeg ville ha veiledning av NAV. Jeg sa ja: men fikk et vedtak på at de trodde jeg klarte meg selv uten noen veiledning... Verden er urettferdig :dry:

Jeg tror ikke det er så dumt å gå på. Kanskje får du noen tips som du ikke har tenkt på tidligere? Hvis du sliter med å få deg relevant jobb hadde jeg gått.

Skrevet

Du kan jo få mail om ledige stillinger fra nav uansett om du er arbeidssøker eller ikke.

Anonymous poster hash: b2798...a5b
Skrevet

Syns du er freidig i din omtale av andre uten arbeid når du ikke klarer å skaffe deg arbeid selv... På seg selv kjenner man andre som min mormor pleide å si. Det er bare et par timer, gå for å vise velvilje.

Anonymous poster hash: eafdd...5c4
  • Liker 11
Gjest Cartman
Skrevet

NAV er bare rævva. Drit i det bedritne møtet. Har vært på et slikt møte for 2 år siden. Det var kjedelige greier. En hel hævv med middelaldrende gamle gubber, som fulgte med på Ola Dunks foredrag. Fikk jobb like etter det såkalte veiledningsmøtet, men det var faen meg ikke pga NAV eller NAVs jobbforslag.

Skal du få tell noe, så må du gjørra det sjæl. Drit i "råd" fra såkalte "godhjerta" mennesker. Stao pao!

Skrevet

Syns du er freidig i din omtale av andre uten arbeid når du ikke klarer å skaffe deg arbeid selv... På seg selv kjenner man andre som min mormor pleide å si. Det er bare et par timer, gå for å vise velvilje.

Anonymous poster hash: eafdd...5c4

Jeg mente ikke noe stygt om andre som ikke klarer å skaffe seg arbeid selv. Jeg sier jeg har HØRT det av andre at de fleste som går på sånne møter er mennesker som ikke klarer å skaffe seg jobb eller ikke har vilje. Mange sier jo at møtet bare er vås og unødvendig hvis man har en utdanning og klarer å søke på jobb selv osv. Var kanskje litt kvass i uttalelsen min, og beklager for det om noen tok seg nær. Grunnen til at jeg ikke klarer å skaffe meg arbeid selv er fordi det finnes knapt stillinger her jeg bor, og når det lyses ut noen stillinger så er det 600 søkere!

Skrevet

Grunnen til at jeg også ikke vil gå på dette møtet er fordi jeg ønsker ikke å gå videre med dette. Jeg ønsker ikke å få tilsendt enda flere brev i posten om enda flere møter osv. For de virker jo helt nazi på dette som sakt. Og jeg ønsker ikke innvolvere meg i nav på dette tidspunkt. Jeg krysset desverre av på JA til veiledning når jeg la meg til som arbeidssøker, men lite visste jeg da om møter o.l. Og da var meningen at jeg skulle søke om stønad, men jeg ombestemte meg raskt da jeg så hvor mye styr det var med å sende inn div. Da tar jeg heller på meg flere jobber i vikarbyrået om det er mulig.

Får sende de en mail, eller ringe og forklare situasjonen. Hvordan deaktiverer man profilen?

Gjest Silverstream
Skrevet

Haha, det samme skjedde med meg forrige vinter. Hadde tatt meg et friår etter videregående for å jobbe og tenkte det var lurt å gjøre det gjennom NAV også. Plutselig får jeg telefon fra ei dame fra NAV som sier hun har sett at jeg har laget meg profil der og at hun vil jeg skal komme på møte. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si til dette, så jeg svarte bare "ok".

Møtte opp på den planlagte dagen, og ble stuet inn på et rom. Var vel meg + 5 andre personer, alle i min alder(18-ca 23). Først så skulle vi fortelle litt om oss selv, og hva vi håpte på å oppnå .... I gruppa mi var jeg den eneste som hadde en plan her i livet, de andre var folk som hadde droppet ut av skolen eller ikke orket å jobbe....

Men det var veldig koselig da! Damene var veldig hyggelige og greie, vi spiste lunsj sammen og pratet om alt mulig rart. Litt kjedelig at de skulle lære oss å lage CV og jobbsøknad, da jeg kan dette fra før, men var heldigvis ikke der den dagen :)

For meg hjalp ikke møtet meg noe, annet enn at det var et hyggelig samvær for å få dagene til å gå. Jeg klarte å finne meg flere jobber uten NAV sin hjelp. Men for de andre som var der tror jeg det hjalp(litt), for de ble dratt litt i øret der borte, ja, hehe.

Skrevet (endret)

På meldekort du sender inn på nav står det i siste punkt om du vil være registrert videre. Der trykker du nei og er ferdig med det.

Alle som registrerer seg på nav blir innkalt til det veiledningsmøtet uavhengig utdannelse og kompetansenivå. Det er bare for å få veiledning om nav, tjenester og hvorfor de gjør som de gjør.

Endret av Cershae
Skrevet

du trenger IKKE å gå på møte hvis du ikke mottar penger av nav eller har søkt om stønad av nav.

Anonymous poster hash: 29af3...3c2
Annonse
Skrevet

Altså herregud. Det er et totimers møte. En person fra nav snakker og du leverer inn et ark hvor det står hva du har søkt på. Du trenger ikke snakke med en kjeft og ingen du kjenner vet at du har vært der med mindre du sier det selv. Hvorfor ikke bare møte opp og få det unnagjort sånn at du ligger i systemet som arbeidssøker? Jeg gikk og siden har jeg verken hørt eller sett saksbehandleren min. Jeg er et oppegående menneske, og vil tro at det var andre oppegående mennesker på det møtet selv om jeg ikke snakket med noen. Drit i hva slags rykte møtet har, du har jo ikke noe med de andre folka der ågjøre uansett, og det er TO TIMER.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Men hva skjer om jeg ikke møter på møtet i morgen? Jeg har meldt meg ut som arbeidssøker, for jeg sendte ikke inn meldekort. Så nå er jeg ikke arbeidssøker hos nav lenger. Skal jeg fortsatt gå på møtet? Og hvis jeg ikke går, mister jeg da retten til å søke dagpenger o.l ? Jeg har jo ikke søkt om dagpenger, men jeg vurderer det hvis det ikke skjer noe snart. Så greit å vite om det blir noen konsekvenser av å ikke gå på møtet. Og som sakt, så er jeg ikke arbeidssøker hos nav lenger.

Skrevet

Hvis du ikke er arbeidssøker lenger, så trenger du jo strengt tatt ikke å gå på møtet. Men hvis du har tenkt å søke om arbeidsledighetspenger, så må du på et eller annet tidspunkt gå på det.

Anonymous poster hash: 31d2c...201
Skrevet

Hvis du bare har latt være å levere meldekort så er du ikke utmeldt enda.

Du må fysisk si ifra på meldekortet at du ikke ønsker å være registrert arb.søker.

Hvis du trenger dagpenger etterhvert så er det muligens dumt å la være å levere meldekort og utebli fra møter uten å ringe/sende mail for å si ifra.

Anonymous poster hash: 5050f...3de
Skrevet

Jeg står ikke lenger som arbeidssøker. Var inne å sjekket nå. Må søke på nytt for å bli arbeidssøker igjen.
Får se det an i morgen, ligger også med influensa, så hvis formen ikke er på topp i morgen så ringer jeg og sier jeg er syk og om det er mulig å heller komme tilbake til det senere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...