Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg er ei jente på 20 år som har lyst til å gjøre noe for andre i juletiden. Det er i hovedsak eldre jeg har lyst til å gjøre noe hyggelig for, både i førjulstiden og i romjulen. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Holder til i Eidskog kommune i Hedmark. Har tilgang på bil.

Anonymous poster hash: 58db4...822
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handle for folk.

Måke.

Bære ved.

Kontakt frivillighetssentralen.

Anonymous poster hash: bf5e7...065

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år som har lyst til å gjøre noe for andre i juletiden. Det er i hovedsak eldre jeg har lyst til å gjøre noe hyggelig for, både i førjulstiden og i romjulen. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Besøke ensomme eldre folk og sosialisere med dem over en kopp kaffe og noen småkaker.

Du aner ikke hvor mange ensomme eldre som sitter rundt og har det vondt i juletiden, som jo skal være en høytid når "alle samles og koser seg."

Så jeg tror noe av det fineste du kan gjøre er å ta kontakt med Røde Kors eller Frivillighetssentralen der du bor, og høre om det er noen eldre som vil ha besøk av deg i desember.

:)

De som jobber i hjemmesykepleie og som hjemmehjelper forteller hele tiden om hvor mange det er som ikke ønsker noe annet enn at de som kommer skal sette seg ned og spise litt havreflarn eller en pepperkake og snakke med dem. Om du vil det, så tror jeg du kan gjør noe som virkelig gjør en forskjell.

Edit: Hvis du ikke aner hva du skal snakke med dem om, så kan du snakke om hva som står i avisen om dagen, hva de har sett på TV, om musikken i radio, hvordan været er ute, om du går på en skole og tar noen utdanning eller hva du jobber med (så de kan plassere deg et sted og føle de vet noe om deg.) Enkle ting. Også lar du dem styre samtalen.

Hvis du får dem til å fortelle fra da de selv var unge, er du godt igang og kan bare lytte...

(Det tristeste er ofte å gå igjen. Men du skal vite at de kommer til å huske den dagen de hadde besøk av en hyggelig dame på 20 år.. ;) )

Endret av Tigger
  • Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med Røde Kors og bli besøksvenn.

Anonymous poster hash: e9e39...6cf
  • Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

I tillegg til Frivilligsentralen og Røde kors sin besøkstjeneste, kan du ta kontakt med diakonen i kirka og spørre om de trenger frivillige der / diakonikontaker. Her jeg bor går for eksempel alle diakonikontaktene med en julehilsen og en liten julegave til alle eldre over 75.

Ellers kjenner jeg folk som inviterer enslige hjem på julaften via en annonse i lokalavisen. Jeg har aldri gjort slikt selv, men vet dette har vært vellykket.

Lykke til med valget! Du har garantert et hjerte av gull! :)

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er det hvis man vil jobbe som frivillig andre juledag? Jeg skal til min bestemor julaften, og første juledag har vi stort familiebesøk så disse dagene er uaktuelle. Andre juledag står jeg fritt til å gjøre det jeg vil, og da vil jeg gjerne gjøre noe som gleder andre.

Skrevet

Røde Kors har mye for deg som vil gjøre noe for andre i julen :)

Besøke ensomme, besøke folk i fengsel, gjøre noe sammen med asylmottakenes beboere, samle gaver for barn som har det vanskelig og fattige familier...

Kanskje du kan kontakte et eldrehjem og høre om de har bruk for deg i jula? Kanskje du kan lese julehistorier, servere julebakst...?

Skrevet

Røde Kors har mye for deg som vil gjøre noe for andre i julen :)

Besøke ensomme, besøke folk i fengsel, gjøre noe sammen med asylmottakenes beboere, samle gaver for barn som har det vanskelig og fattige familier...

Kanskje du kan kontakte et eldrehjem og høre om de har bruk for deg i jula? Kanskje du kan lese julehistorier, servere julebakst...?

Det kan jeg gjøre. :)

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Husk at det finnes mange ensomme mennesker, også yngre, som sitter alene. Noen med små barn andre helt alene. Hva med å bli besøksvenn? Hjelpe både yngre og eldre.

Anonymous poster hash: dab22...d66

Skrevet

Min stemor jobber i Røde Kors og de trenger all hjelp de kan få. Ring de og hør etter!

Skrevet

Hvorfor vil du gjøre noe for andre akkurat i julen? Dette er den tida da flest folk tar skippertak når det gjelder å samle inn karmapoeng. Gjør noe ekstra fint for andre resten av året heller.

Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet, men har sett meg så lei av folk som får solidaritetsfølelsen først når julebrusen og pepperkakene ankommer butikkene.

Anonymous poster hash: b6ae8...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...