Gå til innhold

Vil jobbe. Kan de tvinge meg til å bli ufør ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er psykisk syk. Invalidiserende psykisk syk som psykologen kaller det. Jeg har vært det i mange år. Jeg har nå godt på aap i 4 år. Iløpet av denne tiden har jeg stått mye i kø for å få hjelp til arveidstrening. Jeg har vært innlagt over en lengre periode. En arbeids praksis klarte jeg og være i et halvt år. Jeg var der riktignok bare 6 timer i uka fordelt over 2 dager. Men jeg klarte fint og jobbe den tiden , helt til det ikke gikk lengre Pga psyken . Jeg har ikke kunne hatt noe arveidstrening det siste 1 og et halvt året Pga behandling mot psyken. Men nå står jeg igjen i kø for å få hjelp til arbeids trening. Problemet er at jeg igjen har blitt så syk at legen har søkt innleggelse igjen. Når jeg var hos legen så spurte han om det ikke er vurdert ufør :( :(

Nav har sakt de skal prøve å forlenge aap min men de må ha legeerklæring fra legen og psykologen. Ingen av de mener at jeg kan jobbe nå.

Kan jeg risikere at de gir meg ufør istedenfor forlenget aap?

Jeg vil så gjerne jobbe selvom jeg ikke klarer det nå.

Og jeg har troa på at jeg idet minste vil klare og jobbe litt etter at jeg har fått jobbet litt mere med psyken . På lengre sikt tror jeg der vil være negativt å ikke jobbe :( jeg er ung også, i slutten av 20 åra. Så vil ikke at de skal gi meg opp enda :(

Anonymous poster hash: 3ecfd...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er psykisk syk. Invalidiserende psykisk syk som psykologen kaller det. Jeg har vært det i mange år. Jeg har nå godt på aap i 4 år. Iløpet av denne tiden har jeg stått mye i kø for å få hjelp til arveidstrening. Jeg har vært innlagt over en lengre periode. En arbeids praksis klarte jeg og være i et halvt år. Jeg var der riktignok bare 6 timer i uka fordelt over 2 dager. Men jeg klarte fint og jobbe den tiden , helt til det ikke gikk lengre Pga psyken . Jeg har ikke kunne hatt noe arveidstrening det siste 1 og et halvt året Pga behandling mot psyken. Men nå står jeg igjen i kø for å få hjelp til arbeids trening. Problemet er at jeg igjen har blitt så syk at legen har søkt innleggelse igjen. Når jeg var hos legen så spurte han om det ikke er vurdert ufør :( :(

Nav har sakt de skal prøve å forlenge aap min men de må ha legeerklæring fra legen og psykologen. Ingen av de mener at jeg kan jobbe nå.

Kan jeg risikere at de gir meg ufør istedenfor forlenget aap?

Jeg vil så gjerne jobbe selvom jeg ikke klarer det nå.

Og jeg har troa på at jeg idet minste vil klare og jobbe litt etter at jeg har fått jobbet litt mere med psyken . På lengre sikt tror jeg der vil være negativt å ikke jobbe :( jeg er ung også, i slutten av 20 åra. Så vil ikke at de skal gi meg opp enda :(

"De" bestemmer ikke din fremtidig utvikling, ingen gjør det. Selv om du skulle få ufør nå, betyr ikke det at du ikke kan gå ut av den selv, i fremtiden, om du blir frisk nok til å jobbe. Er ikke et fastlåst system, og det er veldig begrensende for deg å tro at det er det.

Anonymous poster hash: 32417...0ee

Skrevet

"De" bestemmer ikke din fremtidig utvikling, ingen gjør det. Selv om du skulle få ufør nå, betyr ikke det at du ikke kan gå ut av den selv, i fremtiden, om du blir frisk nok til å jobbe. Er ikke et fastlåst system, og det er veldig begrensende for deg å tro at det er det.

Jeg vet fra folk jeg kjenner som er uføre at hvis man først har fått en uføre så hjelper ikke nav deg ut i arbeid igjen, med arbeidspraksis.. Og det vil jeg trenge når jeg har kommet meg nok opp til at jeg tror at jeg kan klare og jobbe litt. Jeg vil sannsynligvis aldri klare og jobbe 100 %, da terapauter sier at jeg alltid vil slite psykisk (men forhåpentligvis klare og takle det bedre etter hvert) men litt håper jeg og kunne jobbe i framtiden.

Skrevet

overraskende at du var psykisk syk. Få personer som er det omdagen. Må jo være noe galt med norge når det er så mange psykisk syke. Hva i all verden er det som foregår.

Anonymous poster hash: 945e3...444
  • Liker 1
Skrevet

De kan ikke gi deg uføretrygd uten videre uten at du selv har søkt om det. Sannsynligvis vil du få forlenget AAP. Men av egen erfaring vet jeg at man får ikke gå på AAP alt for lenge. Jeg nektet selv å søke uføretrygd, men fikk til slutt et ultimatum. Nav skrev at hvis jeg ikke søkte uføretrygd innen en viss frist så ville jeg miste AAP og annen støtte. Så de kan gjøre det på den måten hvis de vil ha deg over på uføretrygd.

Anonymous poster hash: 47d9c...ecc
Skrevet

Jeg vet fra folk jeg kjenner som er uføre at hvis man først har fått en uføre så hjelper ikke nav deg ut i arbeid igjen, med arbeidspraksis.. Og det vil jeg trenge når jeg har kommet meg nok opp til at jeg tror at jeg kan klare og jobbe litt. Jeg vil sannsynligvis aldri klare og jobbe 100 %, da terapauter sier at jeg alltid vil slite psykisk (men forhåpentligvis klare og takle det bedre etter hvert) men litt håper jeg og kunne jobbe i framtiden.

Det er ikke et fengsel, det er muligheter å be om vurderinger i fremtiden også, via lege og Nav. Å tenke at alt er en "finish line" og endelig, for evig og alltid er feil.

Vi slipper til og med ut mordere tilbake i samfunnet etter psykisk behandling, når de er friskmeldte, så det vil finnes muligheter for deg også, om du ønsker det, ber om det og oppsøker det.

Skrevet

Det er ikke et fengsel, det er muligheter å be om vurderinger i fremtiden også, via lege og Nav. Å tenke at alt er en "finish line" og endelig, for evig og alltid er feil.

Vi slipper til og med ut mordere tilbake i samfunnet etter psykisk behandling, når de er friskmeldte, så det vil finnes muligheter for deg også, om du ønsker det, ber om det og oppsøker det.

Jeg er klar over at jeg står fritt til å jobbe når jeg blir frisk nok til det. Men jeg vil da være avhengig av hjelp til Nav med arbeidspraksis som de betaler lønnen for meg sånn at jeg bare går oppå de andre ansatte i starten til jeg blir trygg og jeg trenger også å bli fulgt opp. Jeg har hørt fra andre som har blitt uføre trygdet at så mye invisterer ikke Nav i noen som allerde har fått en uføre trygd. De ser på den saken som avsluttet. Så da må man ordne seg jobb selv. Det som bekymret meg.

Er det noen som har blitt uføre trygdet og fått arbeidspraksis gjennom Nav som man de betaler og oppfylling ? Sånne rettigheter som man har når man går på aap altså ?

Håper jeg får forlenget aap og at jeg bare bekymret meg uten grunn nå :)

Skrevet

Det er mange skrekkhistorier om NAV og jeg har dessverre erfart flere selv, MEN det er ikke dermed sagt at alle er like.
Om du får ufør og vil ut i jobb, så skal jo NAV hjelpe deg dersom du har behov for det. Nå er det jo slik at det er om å gjøre å få uføre ut i jobb, så du burde ikke ta sorgene på forskudd :)
Vil ikke saksbehandler hjelpe, bytter du og finner en som er villig til det. De bør være glad det finnes unge uføre som VIL ut i jobb, samme hvor liten % det er snakk om.

Fokuser først og fremst på å bli bedre, ikke bekymre deg over dette, det ordner seg. Å bli ufør er ingen drøm, men skulle du bli det så er det ikke dermed sagt at det må være slik resten av livet :)

Skrevet

Du må selv skrive under på søknaden om uføretrygd. Men dersom NAV ser at alt er utprøvd og det ikke er noen håp for bedring, er du ferdig avklart ift arbeidslivet, og da vil du ikke få AAP lenger. Så da må du enten ut i jobb (noe du aldri kommer til å klare - 6 timer på to dager på en hel uke i en kjempekort periode viser jo at du ikke er istand til å komme deg ut i vanlig jobb), søke uføretrygd, gå på sosialen eller gifte deg med en rik mann.

Anonymous poster hash: d76fd...1ac
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er sykmeldt og NAV hjelper ikke meg heller med arbeidspraksis. Gjør det sjølv, var beskjeden. Got to love them.

Anonymous poster hash: b3586...aab

Skrevet

Jeg er klar over at jeg står fritt til å jobbe når jeg blir frisk nok til det. Men jeg vil da være avhengig av hjelp til Nav med arbeidspraksis som de betaler lønnen for meg sånn at jeg bare går oppå de andre ansatte i starten til jeg blir trygg og jeg trenger også å bli fulgt opp. Jeg har hørt fra andre som har blitt uføre trygdet at så mye invisterer ikke Nav i noen som allerde har fått en uføre trygd. De ser på den saken som avsluttet. Så da må man ordne seg jobb selv. Det som bekymret meg.

Er det noen som har blitt uføre trygdet og fått arbeidspraksis gjennom Nav som man de betaler og oppfylling ? Sånne rettigheter som man har når man går på aap altså ?

Håper jeg får forlenget aap og at jeg bare bekymret meg uten grunn nå :)

Det som er vanlig med arbeidspraksis er jo at du beholder ytelsen din under praksisperioden. Er du bekymret for det så kan du spørre NAV om hvilke rettigheter du har om det på AAP versus uføretrygd. Evt. om det kunne være en mulighet for det på uføretrygd. For NAV sånn sett, så vil det jo ikke, økonomisk sett, spille noen rolle om du får uføretrygden og går på arbeidspraksis eller om du får uføretrygden mens du tvinner tommeltotter i sofaen.

Anonymous poster hash: b3586...aab

Skrevet

TS: Har du hørt med NAV om mulighet for praksis, hvor målet etterhvert er fast jobb, i attføringsbedrift eller annen vernet bedrift? Så syk som du høres ut, så vil du desverre aldri klare kravene ved en vanlig arbeidsplass, og det er for nettopp slike som deg at attførings- og vernede bedrifter er til.

Anonymous poster hash: d76fd...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...