Gå til innhold

Erfaring med nese operasjon grunnet tetthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal operere nesen min om en måned, og lurer på om andre har erfaring med dette. Jeg skal operere den fordi jeg sliter med kronisk tetthet, og har gjort dette helt siden jeg var liten. Har vært hos ØNH spesialist som fortalte meg at jeg har hovne slimhinner, og at det kan gå an å operere det bort. Jeg skal ha narkose og blir sendt hjem samme dag fra sykehuset.

Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har utført en slik operasjon, og som kanskje har litt informasjon/erfaring dere vil dele med meg? :-)

Jeg har fått utrolig lite informasjon om dette i forkant, men har hørt at en slik operasjon er veldig vond i etterkant, noe som gjør at jeg gruer meg veldig. Har også hørt at man må ha tamponger i nesa i noen dager før man tar de vekk- tar man de vekk selv, eller må jeg tilbake på sykehuset for å ta de bort? Jeg gruer meg også veldig til narkose da jeg ikke har gjort dette siden jeg var veldig liten. Jeg er nervøs for komplikasjoner, og har hørt skrekkhistorier om folk som ikke har våknet opp.

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte hvile i en uke etter operasjonen, men dette blir vanskelig da jeg går på skole. Har dermed fått operasjons dag på en fredag, noe som gjør at jeg har helgen på å hvile meg. Hva er deres erfaring i forhold til dette?

Skrevet

Hei!

Er det "kun" hovne slimhinner som gjør at du er tett? Jeg fikk operert neseskilleveggen min for noen år siden, fordi den var så skjev at jeg var tett i nesen hele tiden. Kunne ikke puste med nesen, f. eks. Jeg ble operert på Aleris, da de hadde avtale med det offentlige på slike operasjoner. Jeg fikk egentlig også ganske lite informasjon, så samboeren min måtte ringe dem i etterkant med spørsmål... Uansett, det foregikk slik; jeg måtte bytte fra mine egne klær til "operasjonsklær". Så fikk jeg gå inn på operasjonsrommet, og legge meg på et bord der. Der sa de til meg "tenk på noe fint, da er sjansen stor for at du drømmer om det" ...også var jeg i drømmeland. Ca en halvtime etter vekket de meg, da satt jeg i en rullestol der jeg hadde skiftet klær før operasjonen. Der var det en hyggelig sykepleier, som sa jeg kunne kle på meg når jeg følte meg klar. Jeg husker at noe av det første jeg spurte om, var om hvorfor jeg var så sår i halsen? De hadde jo da intubert meg under operasjonen, hvilket jeg jo ikke hadde tenkt på. Føltes veldig sår, så det gikk med mye halstabletter i dagene som fulgte. Når bedøvelsen gikk ut, begynte det å gjøre vondt i nesa. Jeg hadde fått smertestillende (som jeg ikke husker navnet på) pluss pinex forte (sterkere smertestillende), som jeg tok før jeg la meg til å sove om kvelden. Smertene var ikke så ille, egentlig, etter den første dagen trengte jeg bare å ta en tablett før jeg la meg i ... tre dager, tror jeg det var. Mange får tamponger opp i nesen, men det fikk heldigvis ikke jeg. De sydde med tråd som løses opp av seg selv, også la de inn en skive som var rullet sammen i hvert nesebor, for å holde åpent. Dette fjernet de etter en uke. Gjorde vondt det, men overlevde. Det var vel det verste med hele opplevelsen, tror jeg.

I dagene etter operasjonen, fikk jeg beskjed om å skylle nesen med en saltvannsoppløsning jeg ikke helt husker hva heter, men den er beregnet på bruk etter operasjoner. Jeg fikk da beskjed om å skylle hvert tiende minutt, og brukte opp flaske etter flaske. Da jeg var på kontroll og de skulle fjerne skivene, fikk jeg vite at jeg skulle skyllet tre ganger daglig. Men det gikk bra for det! Var også et høyt forbruk av q-tips, for å få slim og rusk ut av nesen. Med forsiktighet, selvsagt. Jeg vil anbefale deg å kjøpe inn sugerør, da det kan være vanskelig å drikke med bandasje på nesen. En annen ting jeg vil anbefale, er at du får legen til å skrive ned alt du bør kjøpe på apoteket (om de ikke gjør det), så kan du bare ta med deg lappen, så hjelper de deg der. Kjøpt ekstra bandasjer og hudteip :)

Når det kommer til sykemelding og studier, så kan du få dem til å skrive et skriv til studiestedet ditt. Jeg studerte på den tiden, og det gikk helt fint, men kommer jo kanksje an på hva du studerer. :)

Også en liten fun-fact; det som sjokkerte meg mest, var da jeg fikk vite at jeg ikke måtte finne på å nyse! (innlysende, jeg vet det, men tenkte ikke så langt da). Jeg fikk vite at skulle jeg nyse, måtte det skje via munn. Noe jeg aldri hadde gjort før. Siden jeg sliter med allergier, og nyser mye, lærte jeg meg å nyse med munnen den uka :)

Anonymous poster hash: a7db4...b30
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gjennomførte nylig en ganske stor kosmetisk neseoperasjon, så jeg har en del erfaring.

For det første, det er ikke noe særlig vondt i etterkant. Det er faktisk overraskende lite vondt. Du kommer til å ha såvidt litt vondt i selve nesen det første og andre døgnet, men det er lett å døyve smertene med de sterke smertestillende du kommer til å få resept på.

Narkosen bør du ikke bekymre deg for i det hele tatt. Jeg var også livredd og tenkte på alle mulige ting som kunne gå galt, men dette gikk også veldig greit. Føltes faktisk deilig å bli neddopa, og fikk høre at det føles som å bli litt brisen og avslappa.

Rett etter narkosen kommer du til å være veldig søvnig i ca. en til to timer fra første gang du våkner. Dett går fort, fordi du småsover hele tiden. Etter det føler man seg faktisk grei nok til å gå hjem, med følge selvfølgelig. Og så er det forskjellig om man blir kvalm eller ikke etterpå, jeg ble kvalm og spydde den første dagen.

Jeg følte meg generelt ganske dårlig og ukomfortabel de to første dagene, men så bedrer det seg raskt.

Tampongene kan man ta ut selv etter 3-4 dager om jeg ikke tar feil. Jeg ventet for lenge, så jeg måtte få hjelp av lege til å få dem ut. Jeg må helt ærlig si at det var fryktelig ukomfortabelt, men det kan være fordi jeg lot dem sitte for lenge.

To dager blir alt for lite å hvile seg på. Du må ha minst en uke, spesielt siden du vil være både hoven og ha to flotte blåveiser rundt øynene i minst en uke. Bandasjen din vil også sitte på i en uke.

Du vil bli litt tørr i munnen fordi du må puste gjennom munnen helt til tampongene er ute, du må også passe på å sove med hodet høyt for å hindre så mye hevelse om natten.

Du bør ha dette tilgjengelig:

Lypsyl (Tørre lepper grunnet munnpusting)

Vann (Samme som over)

Sugerør (Vanskelig å drikke med bandasje)

Enkel mat å spise, og næringsrike drikker (Smoothie, juice o.s.v)

Lodotter (Til å teipe under nesen, den vil væske en del de første to dagene)

Ekstra puter, komfortable klær og rolig plass å slappe av.

Ikke bruk Q-tips i nesen, det kan skade. Bruk sterilt saltvann til å skylle med istedet, for å fjerne størknet blod o.l. Pass på å holde det rent og vask hendene før du evt tar i nærheten av nesen.

Du skal helst ikke spise så mye saltholdig mat den nærmeste tiden etter operasjon, da det kan gi økt hevelse.

Vær forsiktig med nesen, det er ikke deilig å smelle borti den en stund etterpå.

Anonymous poster hash: 6506c...220
Skrevet

Du har fått mange tips allerede. Jeg har hatt to ulike operasjoner av nesen:

1) Septumplastikk og conchoplastikk (operasjon av skjev neseskillevegg og fjerning av en forstørret nesemusling). Ganske stor operasjon, men faktisk ikke så vondt i etterkant. Måtte gå med tampong i et døgn etterpå, og silikonplater inni nesen. Det gikk helt greit. Har hatt operasjoner i magen som har vært mye mer smertefulle. Men smerte oppleves individuelt. Angrer ikke et sekund, endelig kan jeg puste. Gjennomført på Lovisenberg, og de var flinke på dette (utfører mange slike operasjoner, og det har mye å si).

2) Brant vekk nesemuslinger. Antar det er dette du skal gjøre? Utført med lokalbedøvelse og beroligende. Også på Lovisenberg. Var noe ubehag rett etterpå, men man får masse smertelindring. Etter noen timer var det nesten ikke vondt. Ingen plager i etterkànt, bare at jeg puster bedre.

Alt i alt er det ikke noe å grue seg for, men sjekk hvor mye erfaring kirurgen har, særlig om det er skjev neseskillevegg man skal operere. Har hørt om operasjoner som ikke har gått så bra også.

Anonymous poster hash: 34bb6...617

Skrevet

Og skylle med saltvann var visst viktig for å få ut skorper og unngå infeksjon. På Lovisenberg fikk jeg beskjed om å bare koke opp vanlig springvann, blande inn en spiseskje (tror jeg det var) salt, og sette i kjøleskap. Jeg pleide å ta ut det jeg trengte og varme opp til kroppstemperatur i mikroen før jeg skylte.

Skrevet

Og skylle med saltvann var visst viktig for å få ut skorper og unngå infeksjon. På Lovisenberg fikk jeg beskjed om å bare koke opp vanlig springvann, blande inn en spiseskje (tror jeg det var) salt, og sette i kjøleskap. Jeg pleide å ta ut det jeg trengte og varme opp til kroppstemperatur i mikroen før jeg skylte.

Blandingsforholdet var 1 ss salt til en liter kokt vann.

Skrevet

Tusen takk for informasjon :)

Jeg skal "bare" fjerne noen hovne slimhinner tror jeg da. Føler selv at jeg ikke har fått så mye informasjon om hva som egentlig SKAL gjøres. Men er det såpass stor operasjon at man blir nødt til å gå med bandasje osv for det altså? Og blir man faktisk så blå og fæl ved nesen/øynene i etterkant av "kun" å fjerne noen av slimhinnene?

Skrevet

Tusen takk for informasjon :)

Jeg skal "bare" fjerne noen hovne slimhinner tror jeg da. Føler selv at jeg ikke har fått så mye informasjon om hva som egentlig SKAL gjøres. Men er det såpass stor operasjon at man blir nødt til å gå med bandasje osv for det altså? Og blir man faktisk så blå og fæl ved nesen/øynene i etterkant av "kun" å fjerne noen av slimhinnene?

Kanskje de bare skal brenne bort litt av foldene ved nesemuslingene, da. Du blir nok ikke blå av det :) jeg fikk ikke bandasje, bare tamponger de første timene. En spetumpastikk, som de andre beskriver, er en mye større operasjon.

Skrevet

Det ene neseboret mitt ble veldig tett etter en ulykke der jeg knakk nesa. Jeg ble operert for det på Lovisenberg diakonale sykehus, de tok bort en bit av den såkalte nesemuslingen tror jeg.

Narkose er ikke noe problem. Det er ekstremt sjelden med alvorlige komplikasjoner, særlig for planlagte operasjoner der du er fastende. Du får heller ikke så veldig kraftig narkose, siden det er en ganske liten operasjon.

Tampongene måtte stå i et drøyt døgn, som jeg tilbrakte på sykehuset. Deretter ble de tatt ut, og utpå ettermiddagen dro jeg hjem. Det var da igjen en plastdings som jeg ikke husker helt poenget med, som skulle stå i ca. en uke. Den medførte at jeg hørtes litt nasal ut når jeg snakket, men det er ikke verdens undergang.

For min del var det egentlig liten grunn til å være sykemeldt i to uker etterpå. De første dagene rant det nesten konstant fra nesa, så jeg hadde med en stabel med små kompresser i lomma som jeg tørket meg med og så hev i søplet. Det burde ikke være særlig problematisk for deg å følge studier så lenge det er snakk om å sitte stille og bruke hodet. Det du må unngå er å anstrenge deg, fordi det vil medføre at blodtrykket øker, og du kan da få en kraftig blødning som kan være vanskelig å stoppe.

Anonymous poster hash: 9f97c...2af
Skrevet

Takk for svar dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...