Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 3 mnd sovnet på magen nettopp under gymmen sin. Kan hun sove på magen eller må jeg snu henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville også snudd henne. Vi fikk anbefalt på sykehuset (var der i over en mnd pga prematur baby) å la barnet få mye tid på magen når våken, og at baby kan sove på magen dersom den sover på foreldre eller i armene på foreldre/fanget, men når du legger babyen ned bør den ligge på rygg.

Mageleie er frarådet pga krybbedød, så når du er der og følger med er det ingen stor fare med mageleie, men det de sa på nyfødtavdelingen er at dersom de venner seg til å få sovne på magen og sove alene på magen, så kan det bli vrient å legge dem på rygg til natta eller til vognsoving når du skal vaske litt hus og ikke følger med hele tiden... Babyen klarer fint å skille mellom situasjonen "i armene på noen" og "alene", men klarer ikke skille på "dagsoving mens noen passer meg" og "nattsoving uten at noen passer på meg".

Anonymous poster hash: aaaa5...019
  • Liker 3
Skrevet

På dagtid kan babyen fint sove på magen så lenge h*n er under tilsyn. Jeg har faktisk blitt oppfordret av både manuellterapeut og helsesøster å la mini ligge mye på magen i løpet av dagen, for å få ut mer luft av tarmen. Så her ligger han på ryggen i vogna, men magen når vi er inne Og selvfølgelig ryggen om natta.

Skrevet

Vi har også fått beskjed om at baby kan sove på magen når vi hele tiden er der.

Anonymous poster hash: 21ade...298

Skrevet

Noen sykehus deler ut bodyer med påskrift, denne side opp, på magen. Snu henne slikat hun ikke blir vant til å sove på magen. Blir hun vant til det på dagtid kan hun protestere når hun skal sove natt. Senere kan hun begynner å snu seg selv når hun blir større.

Anonymous poster hash: 110f0...35d

Gjest Magdalene
Skrevet

På dagtid kan babyen fint sove på magen så lenge h*n er under tilsyn. Jeg har faktisk blitt oppfordret av både manuellterapeut og helsesøster å la mini ligge mye på magen i løpet av dagen, for å få ut mer luft av tarmen. Så her ligger han på ryggen i vogna, men magen når vi er inne Og selvfølgelig ryggen om natta.

Men sitter dere da konstant og følger med på at han puster da?

Om han slutter å puste er det jo for seint. Ytterst sjeldent man får gjenopplivet de som dør i krybbedød.

Skrevet

Om han slutter å puste er det jo for seint. Ytterst sjeldent man får gjenopplivet de som dør i krybbedød.

Her ligger han stort sett på magen i sofaen, og ofte sitter jeg da rett i nærheten. Om jeg ikke sitter der er jeg likevel ikke langt unna siden vi bor i en liten leilighet, så jeg ser på han hver gang jeg går forbi. Så følger jo med på at hode ligger på siden og ikke rett ned.

Gjest Magdalene
Skrevet

Her ligger han stort sett på magen i sofaen, og ofte sitter jeg da rett i nærheten. Om jeg ikke sitter der er jeg likevel ikke langt unna siden vi bor i en liten leilighet, så jeg ser på han hver gang jeg går forbi. Så følger jo med på at hode ligger på siden og ikke rett ned.

Men det hjelper jo ikke at du ser på han når du går forbi. Hva om han slutter å puste akkurat når du har gått forbi, også er det fem minutter til neste gang.

Det er jo ikke det at de kan få ansiktet og nesen ned i puten, som gjør at de slutter å puste.

Det er at når de sover på magen, så sover de ofte så tungt, og da er faren for at de slutter å puste mer tilstede enn om de sover på ryggen.

Forstår ikke at folk tørr å ta sjansen, når det i alle ledd advares så til de grader om å la barna sove på magen.

Skrevet

Ja han kan snu seg å slutte og puste rett etter at jeg har vært der. Men jeg velger likevel å la han sove på magen en økt om dagen, for han får så mye bedre dager av det, siden han få ut så mye luft ved å ligge sånn.

Om man skal tenke på alle dersom-hvis'ene ved søvn tror jeg at jeg ikke ville gjort annet enn å bekymre meg. Og så lenge jeg har fått beskjed fra helsepersonell om at dette er greit at han ligger sånn, lar jeg han gjøre det.

Så kan andre gjøre som de vil ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Ja han kan snu seg å slutte og puste rett etter at jeg har vært der. Men jeg velger likevel å la han sove på magen en økt om dagen, for han får så mye bedre dager av det, siden han få ut så mye luft ved å ligge sånn.

Om man skal tenke på alle dersom-hvis'ene ved søvn tror jeg at jeg ikke ville gjort annet enn å bekymre meg. Og så lenge jeg har fått beskjed fra helsepersonell om at dette er greit at han ligger sånn, lar jeg han gjøre det.

Så helsepersonell har sagt at det går helt fint mat baby sover på magen? Da går de jo bort i fra alle retningdlinjer.

Hadde jeg sagt noe slik til mine pasienter hadde jeg mistet jobben.

Det er jo ikke snakk om å tenke hvis om/dersom, men å følge retningslinjer. Kan han ikke ligge på magen når han er våken?

Skrevet

Men så er det kanskje greit å også tenke litt rundt hvor stor og alvorlig faren er ved alle disse dersom-hvis'ene, ikke bare konstantere at det er mange av dem? De er jo hverken like vanlige eller like farlige/dødelige, så da kan det være lurt å ihvertfall luke ut de verste, tenker jeg. Og mageleie er den enkeltfaktoren som er tydeligst knyttet til krybbedød. Etter at man begynte å fraråde folk fra å la babyen sove på magen gikk dødstallene ned med 60%. Det gir mye mer grunn til å bekymre seg enn ett eller annet som rammer en unge hvert tredje år spør du meg.

Anonymous poster hash: fd949...cb4

Skrevet

Tror svaret her er så enkelt at hver og en får vurdere hva de selv ønsker å utsette seg selv og eget barn for.

Mine får ikke sove på magen, den risikoen er jeg ikke villig til å gamble med.

Anonymous poster hash: 110f0...35d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...