Gjest stian86 Skrevet 7. november 2014 #1 Skrevet 7. november 2014 Hei :-) hvilken elektrisk oppvarming er mest økonomisk av panelovn, oljeovn eller vifteovn?
skrue Skrevet 7. november 2014 #2 Skrevet 7. november 2014 Hei :-) hvilken elektrisk oppvarming er mest økonomisk av panelovn, oljeovn eller vifteovn? Varmepumpe, over tid. Men, men de alternativene over blir mye av det samme. All elektrisitet som forbrukes i ovnen vil omdannes til varme. Noen liker en oljeovn siden den ofte har lavere overflatetemperatur. Jeg bruker en vifteovn på hytta når jeg kommer opp de på vinteren fordi den sprer varmen litt raskere. Men, ikke noe jeg bruker hjemme. Hjemme er det termostatstyrte panelovner og en varmepumpe. Varmepumpen sørger for det meste av oppvarmingen.
Minya Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Støtter forslaget om varmepumpe, den betaler seg ned over relativt kort tid ved å redusere strømforbruket om du har brukt noen av de tre andre ovnene, samt vedfyring. Av de tre foretrekker jeg oljeovnen fordi den gir jevn temperatur over tid. Panelovner er ofte brukt mer for å motvirke trekk fra vinduer, evt varme opp en liten do og vifteovner bruker så mye strøm at det ikke er holdbart i lengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå