Gå til innhold

Malamute!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart flytte og tenker å kjøpe meg en hund. Synes malamutene er så utrolig fine, og vurderer å kjøpe en slik. Jeg vet selvsagt at dette er hunder som krever mye aktivisering og god dressur, jeg har mye erfaring fra hund og hest og vet hvordan man håndterer et stort dyr, jeg ønsker meg noe mer enn bare en kompis til å gå på tur med liksom.

Men som alltid så er det jo helt sikkert ting jeg ikke har tenkt på, så om det er noen som har erfaring med malamute som har noen råd å gi eller innspill, blir jeg veldig glad for det!

Jeg er bare i tenkefasen enda og kommer selvsagt ikke til å haste inn i det, jeg kommer ikke til å skaffe en hund med mindre jeg er 110% sikker på at jeg kan gi den et bra liv.

Så om noen har tips å komme med som jeg bør ta med i beregningen blir jeg særdeles takknemlig! :)

Anonymous poster hash: c9aae...d55
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempefine hunder. Store, krevende og sterke. Vanligvis god, stabil psyke. Mye røyting! Ting å tenke på:

- Hvordan forholder du deg til å så godt som aldri kunne ha hunden løs?

- Hvor mye fysisk mosjon vil du gi i hverdagen? De malamutene jeg kjenner er ikke veldig happy med et par dager med rusleturer i nabolaget fordi det regner eller du har det travelt. Det er hunder som er laget for å jobbe, og som er svært kondisjonskrevende for å ha det bra. Når den blir voksen kan du jo vurdere kløv eller trekk av f.eks. kjetting for å gi enda mer fysisk aktivitet på turene.

- Ikke alle malamuter er veldig ok med hunder av samme kjønn, særlig hannene. Selv om de er "laget" for å gå overens med andre hunder (som trekkhunder flest) er det mange som opplever at det ikke er helt sånn i praksis.

- Størrelse på leilighet? Uteareal? Hvor bor du nå og hvor ser du for deg å bo om fem år? Jeg mener personlig at det ikke er størrelsen på leiligheten din som avgjør hva slags hund du skal ha, de skal få nok stimuli fysisk og psykisk til å være rolige inne uansett, men bor du midt i bysentrum og ikke har noen planer om å flytte på deg tenker jeg at det vil kreve mye tilrettelegging for å ha en sånn hund.

Skrevet

Kjempefine hunder. Store, krevende og sterke. Vanligvis god, stabil psyke. Mye røyting! Ting å tenke på:

- Hvordan forholder du deg til å så godt som aldri kunne ha hunden løs?

- Hvor mye fysisk mosjon vil du gi i hverdagen? De malamutene jeg kjenner er ikke veldig happy med et par dager med rusleturer i nabolaget fordi det regner eller du har det travelt. Det er hunder som er laget for å jobbe, og som er svært kondisjonskrevende for å ha det bra. Når den blir voksen kan du jo vurdere kløv eller trekk av f.eks. kjetting for å gi enda mer fysisk aktivitet på turene.

- Ikke alle malamuter er veldig ok med hunder av samme kjønn, særlig hannene. Selv om de er "laget" for å gå overens med andre hunder (som trekkhunder flest) er det mange som opplever at det ikke er helt sånn i praksis.

- Størrelse på leilighet? Uteareal? Hvor bor du nå og hvor ser du for deg å bo om fem år? Jeg mener personlig at det ikke er størrelsen på leiligheten din som avgjør hva slags hund du skal ha, de skal få nok stimuli fysisk og psykisk til å være rolige inne uansett, men bor du midt i bysentrum og ikke har noen planer om å flytte på deg tenker jeg at det vil kreve mye tilrettelegging for å ha en sånn hund.

Tusen takk for godt innspill :)

Jeg kommer til å flytte til et sted med masse fjell og skog, og jeg oppholder meg mye ute og hunden får da selvsagt være med på det. Kløv er litt av grunnen til at jeg ble interessert i malamute utover at de er utrolig flotte så den skal nok få brukt seg godt, samt at jeg har interesse for trening av dyr ellers også, så jeg føler meg sikker på at den skal få god aktivisering.

Et spørsmål og nå er det litt lengre inn i fremtiden, hvordan går malamute med andre dyr, mer spesifikt hest?

Anonymous poster hash: c9aae...d55

Skrevet

Malamuter er fantastiske hunder :)

Jeg har en tispe, og er svært glad i den. En stor personlighet med mye egen vilje og egne meninger.

Med alle raser er det både fordeler og ulemper, og dette er noen ting du må tenke på ved kjøp av malamute:

De har et sterkt jaktinstinkt, og det frarådes å la dem løpe løst. Noen individer går det greit med, men andre ikke. Min kan ikke gå løs, da hun "glemmer" hva hun heter hvis hun blir opptatt av noe som er spennende, som beveger seg eller som hun vil jakte på.

Mange malamuter har samkjønnsagresjon. Dette er også en god grunn til aldri å la hunden gå løs. Det er jo en stor og sterk hund, og denne "ulven" vil lett ta livet av en mindre hund, og den situasjonen vil du ikke komme opp i.

Siden de er store og sterke hunder, må du ha styrke nok til å kunne holde den igjen i krevende situasjoner. Av den grunn valgte jeg en tispe, da de er noe mindre, men det er likevel krevende og jeg bruker piggsko hver dag på vinterstid.

De har ekstremt tett pels, så røyteperiodene er en prøvelse for tålmodigheten og støvsugeren ;)

På grunn av den tette pelsen er de følsomme for sommervarmen. Hunden passer godt for folk som trives best på fjellet om sommeren. Man bør ikke løpetrene med dem i temperaturer over ca 12-15 varmegrader. Rolige turer tidlig på dagen eller sent på kvelden er å anbefale på varme sommerdager. Hvis hunden liker å bade, kan den få lov til det. Da kjøler den seg også ned.

De krever en del aktivitet, og trives best der det drives et aktivt friluftsliv.

På den annen side: du får en sterk og flott turhund, en fin hund å gå på ski med, en utrolig hengiven venn, en hund som stort sett er svært glad i andre mennesker, en hund som ikke fryser om vinteren og som har en pels der snø eller grus og skitt ikke fester seg så lett. Det er lite helseproblemer og det virker som om oppdretterne er seriøse og gode.

Du spør hvordan de går med hest. Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men vil tro at med fornuftig tilvenning (gjerne med hjelp fra en erfaren hundetrener), skal det gå bra. Min malamute er ikke videre glad i andre dyr, men hun er heller ikke tilvent dette.

Anonymous poster hash: b4729...b2b
Gjest Belle âme
Skrevet

Vet om to malamuter, begge blei avliva fordi dei hadde angrepet(Ikkje samme eier.)

Men det er dødspene hunder, heilt enig.

Skrevet

En får den hunden en fortjener! Hvis du jobber med den og er innstilt på at dette skal du klare så gjør du det. Har selv en amerikansk Akita som er veldig lik malamutten. Bare litt mindre arbeidsvillig, eller vrang he he. Veldig dominerende hunder så går bare med hunder som er like robuste.Skal du flytte slik du beskriver er malamutten eller amerikansk Akita perfekt.Robuste med god syke.tåler kulde vær og vind. Lojal til tusen begge rasene. En kompis har to malamutten så jeg er vandt med begge. Med riktig trening og bestemt oppdragelse går nok dette helt fint. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...