Gå til innhold

Faste for å gå ned i vekt? Hvor sunt er det egentlig? Venninne raser ned i vekt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig tror jeg folk må passe litt bedre på. Selv om venninna de faster, går hun til legen og får oppfølging?

Ville heller ha satset på 5:2 dietten enn å faste en hel måned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silverstream

Det vistes definitivt. MYE flatere mage, og merket at jeansen var løsere i slutten av uka.

Favoritten min spesielt til frokost var som følger:

2-3 store blader grønnkål

1-2 never spinat

1/2 agurk

2 epler

1/4 lime

En selleristang

Ellers så bare mikset jeg det jeg hadde i juicer :) Det er uendelige kombinasjoner, så det er bare å kjøre på og juice det du liker og har :)

Tusen takk :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å se dokumentaren "eat fast and live longer" av Michael Mosley. Den handler om de helsemessige gevinstene av å faste, som er mye mer enn slanking, selv om det fungerer strålende til det også. Selv faster jeg 1 - 2 dager i uka og er frisk som en fisk. Det er bare tull at man trenger å spise regelmessig.

Men venninna di virker som hun har tatt det litt for langt. Er hun ikke næringsfattig og helt utslitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å se dokumentaren "eat fast and live longer" av Michael Mosley. Den handler om de helsemessige gevinstene av å faste, som er mye mer enn slanking, selv om det fungerer strålende til det også. Selv faster jeg 1 - 2 dager i uka og er frisk som en fisk. Det er bare tull at man trenger å spise regelmessig.

Men venninna di virker som hun har tatt det litt for langt. Er hun ikke næringsfattig og helt utslitt?

Vil heller påstå det at å ikke spise noe 1-2 dager i uka heller er tull.

Kroppen din er ikke en bil du kan fylle med bensin én gang, så er det gjort. Hva tror du kroppen din tar av når du ikke har spist noe? Konsekvensene av dette merker du ikke før du trenger det mest, så selv om du ahr det bra nå er nok ikek det tilfellet om du blir syk eller når du blir gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Har ei venninne som fastet i over en måned. Hun levde på mindre enn 500 kcal hver dag og raste mange kilo ned i vekt. Nå lever hun på 1500 kcal og planlegger å faste igjen.

Som overvektig frister metoden hennes, for jeg ser jo, tydelig, at det virker, og hun maser på at jeg skal bli med...

Men hvor sunt er dette egentlig? Forstår jo at det overhode ikke er sunt, men kan det være farlig? Anonymous poster hash: de384...c44

Litt av ei venninne du har som maser på at du skal bli med på det der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller påstå det at å ikke spise noe 1-2 dager i uka heller er tull.

Kroppen din er ikke en bil du kan fylle med bensin én gang, så er det gjort. Hva tror du kroppen din tar av når du ikke har spist noe? Konsekvensene av dette merker du ikke før du trenger det mest, så selv om du ahr det bra nå er nok ikek det tilfellet om du blir syk eller når du blir gammel.

Hva baserer du dette på? Og hva slags konsekvenser kommer jeg til å få?

Muslimer, mange kristne og mange andre grupper har praktisert fasting i tusenvis av år uten noen katastrofale konsekvenser.

Ny forskning tyder faktisk på at regelmessig fasting kan gjøre deg nesten immun mot alle aldersrelaterte sykdommer. Så om noe er det direkte sunt.

Se dokumentaren og les deg litt opp på temaet, så kan vi diskutere.

Endret av sukkerspinnn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva baserer du dette på? Og hva slags konsekvenser kommer jeg til å få?

Muslimer, mange kristne og mange andre grupper har praktisert fasting i tusenvis av år uten noen katastrofale konsekvenser.

Ny forskning tyder faktisk på at regelmessig fasting kan gjøre deg nesten immun mot alle aldersrelaterte sykdommer. Så om noe er det direkte sunt.

Se dokumentaren og les deg litt opp på temaet, så kan vi diskutere.

Jeg baserer det på forskning og det folk bruker overraskende lite: common sense. Historisk sett er fasting noe som har oppstått gjennom ritualer som ikke bygger på noen helsemessig gevinst, så selv om noen har gjort det i mange år betyr det ikke at det er bra for kroppen.

Når du referer til folkegrupper som faster nevner du ikke noe om alle de fastenede som har diabetes og vektproblemer? Andelen øker kraftig hvert år og ramadan er fortsatt en del av kulturen. Hvorfor er ikke disse da friske og sunne mennesker?

Jeg har jobbet med folk i alle aldre, med og uten sykdom, overvektig, normalvektig og undervektig. Vi gir aldri råd om å faste ved unntak av 12 timer før eventuelle blodprøver og operasjon. Det er en grunn til det. Celleproduksjon og organsystemer tar aldri en pause. Kroppen fungerer non-stopp, den kan bare bremse ned eller jobbe raskere. Når man går uten tilstrekkelig mat går kroppen enten i sjokk og bevarer så mye næringsstoffer den får i seg, eller bruker av alle reserver den har.

I praksis spiser kroppen seg selv og bremser ned alle systemer så mye den klarer. Det er en ganske dramatisk ting å gjøre for kroppen; se for deg ei lyspære du skrur av og på konstant til den ryker.

Det man derimot ser veldig mye av hos folk som faster er høy dopamin-produksjon, og store svingninger i hormonnivåene. Du får et kick og boost av å faste, du får enormt med positive tanker som driver deg fremover. Sånn sett kan man se helsegevinster, men ligger mer på det psykiske i den grad at det går over i det biologiske, og ikke omvendt.

Mine kilder ligger i 5 års utdanning innen klinisk helsevitenskap og forskning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg fastet og sultet meg selv i flere måneder pga. anoreksi. Og det endte bare med masse overspising og en stor vektøkning. Kan være at venninnen din sliter med psyken sin? Å spise lite gjør også en svært ulykkelig etterhvert. Under 500 kcal på en dag kan umulig være sunt, både fysisk og psykisk. Kanskje går man ned masse i starten, men etterhvert blir det bare vanskeligere og vanskeligere å opprettholde det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer det på forskning og det folk bruker overraskende lite: common sense. Historisk sett er fasting noe som har oppstått gjennom ritualer som ikke bygger på noen helsemessig gevinst, så selv om noen har gjort det i mange år betyr det ikke at det er bra for kroppen.

Når du referer til folkegrupper som faster nevner du ikke noe om alle de fastenede som har diabetes og vektproblemer? Andelen øker kraftig hvert år og ramadan er fortsatt en del av kulturen. Hvorfor er ikke disse da friske og sunne mennesker?

Jeg har jobbet med folk i alle aldre, med og uten sykdom, overvektig, normalvektig og undervektig. Vi gir aldri råd om å faste ved unntak av 12 timer før eventuelle blodprøver og operasjon. Det er en grunn til det. Celleproduksjon og organsystemer tar aldri en pause. Kroppen fungerer non-stopp, den kan bare bremse ned eller jobbe raskere. Når man går uten tilstrekkelig mat går kroppen enten i sjokk og bevarer så mye næringsstoffer den får i seg, eller bruker av alle reserver den har.

I praksis spiser kroppen seg selv og bremser ned alle systemer så mye den klarer. Det er en ganske dramatisk ting å gjøre for kroppen; se for deg ei lyspære du skrur av og på konstant til den ryker.

Det man derimot ser veldig mye av hos folk som faster er høy dopamin-produksjon, og store svingninger i hormonnivåene. Du får et kick og boost av å faste, du får enormt med positive tanker som driver deg fremover. Sånn sett kan man se helsegevinster, men ligger mer på det psykiske i den grad at det går over i det biologiske, og ikke omvendt.

Mine kilder ligger i 5 års utdanning innen klinisk helsevitenskap og forskning.

Ramadan-fasten gir ingen helsegevinst fordi den bare er én måned i året.

Kan du linke til dokumentasjon på at det er farlig å faste?

Endret av sukkerspinnn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror det er dritvanskelig og er nødt til å være hardt å gå ned i vekt. Det er en myte mange tjener penger på. En slankemetode er ikke effektiv når den først gir et stort vekttap og så stor vektøkning. Ikke kan det være spesielt sunt heller. Eller hyggelig.

Ikke bland sammen religiøse, medisinske og rent praktiske motiver for å faste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramadan-fasten gir ingen helsegevinst fordi den bare er én måned i året.

Kan du linke til dokumentasjon på at det er farlig å faste?

Det er vanskleig å finne kilder på nett, da forskning publiserer i tidsskrift og lukkete databaser (kan være litt teit at ikke alle får lese, men når f.eks journalister får tak i slike artikler tolker de aldri hele forsøket eller velger ut akkurat det de synes gjør en bra sak; da får man mye rart som "ny forskning viser"...)

Her er noen linker til artikler jeg fant:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15452402

http://www.webmd.com/diet/features/diet-myth-truth-fasting-effective-weight-loss

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25374514

http://www.webmd.com/diet/features/is_fasting_healthy

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jcem.81.9.8784108

http://www.jbc.org/content/237/6/1921.short

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=122492749&kid=biblio_pdf

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=060319402&kid=biblio_pdf

Nå vet jeg ikke hvilke man kommer inn på uten å være koblet til eduroam, men jeg håper en får lest noen!

Som man ser gir forskning mange ulike resultater, men jeg vil trekke konklusjonen at overvektige ikke burde faste for å gå ned i vekt eller bli "sunnere" da det ikke gir noen helsegevinst. Og det er jo det personen som startet tråden lurte på.

Endret av msrnk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...