Gå til innhold

Faste for å gå ned i vekt? Hvor sunt er det egentlig? Venninne raser ned i vekt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som fastet i over en måned. Hun levde på mindre enn 500 kcal hver dag og raste mange kilo ned i vekt. Nå lever hun på 1500 kcal og planlegger å faste igjen.

Som overvektig frister metoden hennes, for jeg ser jo, tydelig, at det virker, og hun maser på at jeg skal bli med...

Men hvor sunt er dette egentlig? Forstår jo at det overhode ikke er sunt, men kan det være farlig?

Anonymous poster hash: de384...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei venninne som fastet i over en måned. Hun levde på mindre enn 500 kcal hver dag og raste mange kilo ned i vekt. Nå lever hun på 1500 kcal og planlegger å faste igjen.

Som overvektig frister metoden hennes, for jeg ser jo, tydelig, at det virker, og hun maser på at jeg skal bli med...

Men hvor sunt er dette egentlig? Forstår jo at det overhode ikke er sunt, men kan det være farlig?

Du risikerer å ødelegge forbrenningen din for resten av livet...

i tillegg til at det er skadelig på mange andre måter

Anonymous poster hash: 4b09d...a26

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer å ødelegge forbrenningen din for resten av livet...i tillegg til at det er skadelig på mange andre måter Anonymous poster hash: 4b09d...a26

Det går ikke an å ødelegge forbrenningen... Det er en myte.

Til ts: du kan bli direkte syk av det. Tenk om du svimer av mens du kjører bil feks.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Nár du mener at ho faster; Hva er det ho má faste fra da og hva har ho lov til á leve av i en máned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nár du mener at ho faster; Hva er det ho má faste fra da og hva har ho lov til á leve av i en máned?

Hun fastet tidligere i forbindelse med en operasjon, og nå gjør hun det for å gå ned i vekt. Hun spiser kun mat etter hvor næringsrik den er, sier hun selv. Og tar i tillegg vitaminer og tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Ok. Vel, kanskje lurt á finne ut litt mer angáende denne máten pá á miste vekt fórst, kanskje snakke med en lege og? Kan skjónne at det er vanskelig med á gá ned i vekt hvis en er veldig overvektig, jeg hadde ei venninne som tok en operasjon der ho mátte gjóre noe med tykktarmen sin, og sá kunne ho ikke spise mye, mátte ogsá ta mye vitamin piller, o.s.v... Ho opplevde det á gá ned i vekt raskere enn hvordan det normalt gár med de som fólger en diet.

Personlig synes jeg det er mye bedre á spise sunt og mindre(kan vaere lov med litt lettere snacks innimellom eller á spise en salat), med en kombinasjon av litt trening. Eller hvis en er vant med á trene mye, sá da kan en jo trene mye mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du risikerer å ødelegge forbrenningen din for resten av livet...

i tillegg til at det er skadelig på mange andre måter

Bare tull. Du reduserer forbrenningen til en viss grad ved at muskelmassen svinner bort, den går opp igjen når muskelmassen er på plass igjen. Prioriteringen din burde være å gå ned i vekt på mest mulig effektivt vis, og klare å holde den vekta. Problemet med slike dietter er at de er ekstremt vanskelig å holde gående og de fleste som gjør dette ender bare opp med å overspise igjen. Men for de fleste er det best med et moderat kaloriunderskudd pluss trening, ja, det tar lengre tid men til gjengjeld er sjansen for suksess langt større.

Endret av Meeh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste kan være sunt. Du kan jo prøve deg på 5:2-faste å se hvordan du takler det først?

Kjenner folk som faster 30-40 dager i året. I strekk altså. De sier de føler seg bedre og at kroppen har godt av det.

Anonymous poster hash: 4be3a...845
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å faste har aldri skadet noen. I all tid har folk fastet,noen pga religion,noen pga protest,noen for det spirituelle,noen for det mentale osv.. Når man faster så bør man bare være forsiktig med å ikke bruke opp energien dvs ikke hardtrene,da ender man bare opp med ekstrem svimmelhet/hodepine og besvimelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Denne metoden kan du bare glemme med en gang om du er ute etter en sunnere kropp. Det er riktig at slike forandringer for kroppen vi gjøre at det en del kg renner av, det betyr ikke at det er sunt eller hensiktsmessig av den grunn.

Venninnen din trenger, som alle mennesker, en del næring for å opprettholde kroppslige funksjoner, tankevirksomhet og for å opprettholde muskelmasse. Dette føkker hun med nå.

Hun kommer til å gå på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en vanlig person som ikke er sengeliggende hele dagen, bør man ikke faste. Når man faster spiser man altfor lite eller ingenting, og hvis du klarer å faste såpass lenge, hvorfor klarer du ikke spise sunt og riktig mengde kalorier resten av livet? Å faste gir kroppen rett og slett et sjokk som skader diverse systemer i kroppen.

Det folk som gjør dette kanskje ikke tenker nok over er at for lite kalorier (som kommer fra sunt fett, karbohydrater og proteiner) ødelegger hjernen. Som jeg sier til vgs-elever som spør om dietter: vil du ødelegge hjernen din? For å sette det litt på spissen; vil du aktivt prøve å bli dum?

Dårlig og/eller for lite mat kan ødelegge muskler, organer, hjernen og rett slett store deler av kroppen. Dessverre er skader på skjelettet og hjernen ikke reversible. Og et bra skjelett og en skarp hjerne er noe du virkelig vil ha når du blir eldre og de to blir skjørere fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg juicefastet i en uke for å kickstarte dietten og renske litt opp i kroppen. Gikk ned 5 kg den uken, og gikk kun opp igjen 1kg da jeg begynte å spise igjen. Gikk så enkelt og gjevnt ned i vekt med å leve på kaloriunderskudd i ettertid. Virkelig super måte å begynne en diett på ettersom en blir mett av et eple etterpå, haha :)

En kan ikke ødelegge forbrenningen av å faste nei, forbrenning er forbrenning. Alle har et visst nivå kalorier som må bli forbrent uansett for å opprettholde funksjonen i kroppen, all aktivitet "koster" kalorier.

Se "Fat, Sick and Nearly Dead". Veldig inspirerende! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sunt, effektivt er ikke alltid bra. Raskt ned, raskt opp. Det fucker med psyken din også. Har dårlige erfaringer med sånt, man får jo heller ikke i seg det man trenger. Ville heller prøvd å faste 2 ganger i uka enn hele uka, eller en slags balanse ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve deg på 5:2-dietten? Altså at man bare har to valgfrie dager i uka hvor man spiser 500 kcal og så spiser man vanlig de andre dagene. De fleste spiser dog automatisk litt bedre de andre dagene også, man lærer seg litt hva som er mettende og kalorifattig og får et annet forhold til hva man putter i seg. Og man lærer seg at det ikke er krise å kjenne litt på sult, man ikke absolutt trykke noe i trynet ved første sug i magen. Du raser ikke ned i vekt på 5:2, men de fleste ser ut til å gå ned jevnt og trutt rundt 1 kg i uka. Noe som jo også er anbefalt.

Denne type periodisk faste er ikke farlig, noen leger hevder til og med at den har masse helsemessige gevinster. Jeg tror jeg ville startet der, da kjenner du også hvordan det er å leve på 500 kcal dagen.

Det er jo klart man går ned i vekt når man ikke spiser noenting, men i tillegg til at det kan være skadelig over lengre tid, så er det jo også veldig hardt og vil kontrollere hele livet ditt. Du må jo tenke litt på hva du kan leve med og hva du kan klare, 500 kcal dagen krever en selvdisiplin ut av denne verden. Du som er overvektig har vel sannsynligvis ikke klart å gå i et vanlig kaloriunderskudd engang til nå, hvis du ikke klarer å leve på 1500ish kcal om dagen så lurer jeg på hvordan du tror du skal klare å leve på 500? Du spør om dette er noe du bør prøve på som om dette er noe det bare er å gjøre, når det er sykt vanskelig. De fastedagene jeg har på 500 går kjempegreit altså, men det er litt fordi man vet man kan spise dagen etter og man kan legge fastedagene på dager hvor man ikke skal noe spesielt, det er det som gjør 5:2 realistisk og gjennomførbart for så mange.

Ikke gå for hardt ut, prøv 500 kcal to dager i uka. Gå opp til tre fastedager om du synes det er uproblematisk, og spis mer kalorier men fremdeles ikke overdrevent mye de andre dagene.

Anonymous poster hash: 2cd06...be8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg juicefastet i en uke for å kickstarte dietten og renske litt opp i kroppen. Gikk ned 5 kg den uken, og gikk kun opp igjen 1kg da jeg begynte å spise igjen. Gikk så enkelt og gjevnt ned i vekt med å leve på kaloriunderskudd i ettertid. Virkelig super måte å begynne en diett på ettersom en blir mett av et eple etterpå, haha :)

En kan ikke ødelegge forbrenningen av å faste nei, forbrenning er forbrenning. Alle har et visst nivå kalorier som må bli forbrent uansett for å opprettholde funksjonen i kroppen, all aktivitet "koster" kalorier.

Se "Fat, Sick and Nearly Dead". Veldig inspirerende! :D

Hei, merket jeg ble litt interesert i den juicedietten din .....

Hva slags juice drakk du? Sånn juice man kjøper i butikken eller sånn man lager selv hjemme?

Drakk du bare juice til hvert måltid, eller drakk du bare når du kjente du ble sulten?

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faste i seg selv er ikke negativt. 5:2 dietten er effektiv for mange, og er en fin måte å starte på. Det er jo i praksis bare en annen måte å redusere kaloriinntak på.

Jeg faster (dvs. spiser kun 500 kalorier) en gang iblant. F.eks. etter en periode der jeg har spist mye, eller en fridag der jeg kan klare meg på lite. Selvsagt vil jeg velge veldig spesifikt hva disse 500 kaloriene består av. Fasting har for mange noen positive sideeffekter også.

Det å derimot faste sammenhengende i en måned er derimot ikke normalt, eller sunt. De fleste vil heller ikke klare det.

Du må bare finne ut av hva som er best for deg. Jeg trives bedre på et moderat kaloriinntak per dag fremfor 5:2 dietten, men for noen er det foretrekkbart.

Anonymous poster hash: 72303...958
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, merket jeg ble litt interesert i den juicedietten din .....

Hva slags juice drakk du? Sånn juice man kjøper i butikken eller sånn man lager selv hjemme?

Drakk du bare juice til hvert måltid, eller drakk du bare når du kjente du ble sulten?

:) :) :)

Drakk juice jeg presset selv :) Prøvde å lage av mest mulig grønnsaker med litt frukt :) Jeg drakk 3-6 juice om dagen på rundt 5dl hver. Det kom an på hvor mange jeg gadd å lage og hvor sulten jeg var. Etter de første 3 dagene var jeg ikke sulten lenger, og resten av juicefasten bare fløy forbi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Drakk juice jeg presset selv :) Prøvde å lage av mest mulig grønnsaker med litt frukt :) Jeg drakk 3-6 juice om dagen på rundt 5dl hver. Det kom an på hvor mange jeg gadd å lage og hvor sulten jeg var. Etter de første 3 dagene var jeg ikke sulten lenger, og resten av juicefasten bare fløy forbi :)

Åhh, jeg føler på meg at dette er noe jeg vil gjøre! Spesielt om du gikk ned 5kg i uken! Vistes det på kroppen din eller bare på vekten?

Har du en god oppskrift du vil dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, jeg føler på meg at dette er noe jeg vil gjøre! Spesielt om du gikk ned 5kg i uken! Vistes det på kroppen din eller bare på vekten?

Har du en god oppskrift du vil dele? :)

Det vistes definitivt. MYE flatere mage, og merket at jeansen var løsere i slutten av uka.

Favoritten min spesielt til frokost var som følger:

2-3 store blader grønnkål

1-2 never spinat

1/2 agurk

2 epler

1/4 lime

En selleristang

Ellers så bare mikset jeg det jeg hadde i juicer :) Det er uendelige kombinasjoner, så det er bare å kjøre på og juice det du liker og har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...