AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Jeg jobber i offentlig sektor og sitter i ledergruppen i min bedrift. Det betyr at jeg forhandler for min egen lønn, og får ingenting gjennom sentrale forhandlinger. Jeg begynte i fjor og krevde en rimelig høy lønnsøkning på bakgrunn av blant annet at jeg hadde nybegynnerlønn og st resten av ledelsen lå mye høyere enn meg. Jeg fikk gjennom mitt lønnskrav, og dette havner selvfølgelig i arkivet. Vi er nå i sluttfasen av budsjettet, og er nødt til å spare. Sto og diskuterte kutt som ikke hadde fått gehør med arkivpersonale, og fikk en syrlig kommentar på at vi (jeg) hadde fått så høye lønnsøkninger også måtte vi samtidig kutte i budsjettene. Skjønner at det er misunnelse ute og går, for vedkommende fikk vel ca 1/10 av det jeg fikk under de lokale forhandlingene. Det de glemmer er jo at de får både gjennom lokale og sentrale forhandlinger. I tillegg sitter jeg med betydelig mer ansvarog forventninger til leveranse. Synes det er ubehagelig å få sånne kommentarer og jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle svare. Hun kunne like godt å slått meg. Skal jeg bare lukke ørene og drite i det? Hva hadde du gjort?Anonymous poster hash: 5ee59...34e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Drit i det, det hadde jeg gjort Anonymous poster hash: d9ddc...357
Guybrush Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Om en skal bekymre seg for hva alle andre mennesker måtte mene om en selv ville en aldri fått slappe av. En kan aldri gjøre alle til lags, og dessverre er det spesielt innen offentlig sektor svært mye jantelov og et enormt fokus på "ansinitet" istedet for faktisk evne og innsats. Ekstremt destruktivt for arbeidsmoral og effektivitet. 3
Pawn Hearts Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Slapp av, du blir vant til det. Jo mer "ansvar" du får, jo mindre solidaritet vil du føle med folk som har det dårligere enn deg. Tenk på det neste gang du nyter din Chablis. 3
Guybrush Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 Slapp av, du blir vant til det. Jo mer "ansvar" du får, jo mindre solidaritet vil du føle med folk som har det dårligere enn deg. Tenk på det neste gang du nyter din Chablis. Du skal ikke tro at du er noe. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. Du skal ikke tro du er mere enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. Du skal ikke le av oss. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. 9
Pawn Hearts Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Du skal ikke tro at du er noe. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. Du skal ikke tro du er mere enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. Du skal ikke le av oss. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. Vi tolker antakelig Janteloven litt forskjellig. Mange mener at den dreier seg om misunnelse, og selv om det utvilsomt er en del av pakka, mener jeg at det primært er et forsøk på å forstå mekanismene i et samfunn der innbyggerne undertrykker hverandre gjensidig. Så lenge de holder seg selv nede, er de ikke noen trussel mot det bestående. De ti pargrafene du siterer, er det Sandemose kaller Jantes grunnlov. Straffeloven har bare én paragraf: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg? Sandemose ville neppe brukt Janteloven slik du brukte den i innlegget ditt, men den har dessverre forandret innhold med årene. Jeg skulle ønske at alle som refererte til Janteloven hadde lest En flyktning krysser sitt spor, men det er kanskje for mye forlangt. 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 De som jobber i arkivet skal ikke bruke den informasjonen de får gjennom jobben på noe som helst slags vis, så dette hadde jeg rapportert til vedkommendes overordnede. Hilsen arkivleder. Anonymous poster hash: d052c...d07 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Føltes det godt å fortelle KG at du tjener godt? Jeg kjenner ikke historien din, men på generelt grunnlag synes jeg det er helt absurd når ordførere og kommunale ledere får lønnsøkninger i 50.000 kroners-klassen, samtidig som de er nødt til å kutte kraftig i tilbud til helse og skole. Det hører ikke hjemme noe sted, men skjer dessverre alt for ofte. Anonymous poster hash: ea304...224 8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #9 Skrevet 7. november 2014 Det er ikke bare på arbeidsplassen din at folk er misunnelige og bitre Anonymous poster hash: f05e6...99a 3
Gjest Evans Skrevet 7. november 2014 #10 Skrevet 7. november 2014 (endret) Det er jo ikke rart at folk er litt misunnelige når du, med flere (?), har fått lønnsøkning, mens det må spares andre steder. Ettersom du har klart å forhandle deg frem for den lønnen du har nå, så regner jeg med at du har gode begrunnelser for hvorfor du nettopp har den lønnen du har nå. Hvis noen sier noe på dette, kan du jo komme med disse begrunnelsen? – om du ønsker å ta til motmæle vel og merke. Det er ikke sikkert det er så lurt å ta til motmæle, det kan føre til mer strid mellom ledelsen og de som er underordnet ledelsen, så kanskje greit å bare vende det døvet øret til også. Endret 7. november 2014 av Evans
Guybrush Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 men det er kanskje for mye forlangt. Denne avslutningen sier egentlig alt om hva jeg mente om ditt opprinnelige innlegg og det inntrykket jeg fortsatt sitter igjen med. En kan også si at det virker å single ganske kraftig i glass. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 De som jobber i arkivet skal ikke bruke den informasjonen de får gjennom jobben på noe som helst slags vis, så dette hadde jeg rapportert til vedkommendes overordnede. Hilsen arkivleder. Anonymous poster hash: d052c...d07 Jeg har opplevd det samme, noen - som på grunn av jobben hadde tilgang til de forskjelliges lønn - gikk rundt og sutret og hadde en mening om oppgjørene, og hintet om hvem som hadde fått hva. Jeg gikk til min leder og dette fikk slutt på sutringen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 Hvis alle andre må kutte ned og du nekter, så forstår jeg at folk skuler på deg. Du virker også litt opptatt av å være bedre betalt og høyere i systemet enn andre, kvitt deg med den holdningen. Anonymous poster hash: e4038...c64 2
tingeling Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Føltes det godt å fortelle KG at du tjener godt? Jeg kjenner ikke historien din, men på generelt grunnlag synes jeg det er helt absurd når ordførere og kommunale ledere får lønnsøkninger i 50.000 kroners-klassen, samtidig som de er nødt til å kutte kraftig i tilbud til helse og skole. Det hører ikke hjemme noe sted, men skjer dessverre alt for ofte.Anonymous poster hash: ea304...224 Lederstillinger gir høyere lønn enn andre stillinger. Slik er det. Hvis man ønsker kompetente ledere i offentlig sektor så må man betale for det. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 Lederstillinger gir høyere lønn enn andre stillinger. Slik er det. Hvis man ønsker kompetente ledere i offentlig sektor så må man betale for det. Desverre er det samme ukultur der som i det private næringsliv - lederne har lønnsfest mens resten av firmaet/kommunen/sektoren må skjære inn til beinet. Vi har hatt liknende i firmaet jeg jobber i for få år siden - lederne mesket seg med høye lønnsøkninger og bonuser mens man på gølvet permitterte og sa opp. De gikk også spesielle lederkurs på dette tidspunktet, mens andre ansatte som trengte kursing fikk avslag, "da det ikke ville være solidarisk med dem som var permitterte eller gikk i oppsigelsestid". Bukken og havresekken... Anonymous poster hash: 03f9e...3a2 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #16 Skrevet 9. november 2014 TS her. Jeg skryter overhodet ikke av lønnen min. At jeg fikk en så stor økning skyldes at jeg hadde begynnerlønn og lå langt under resten av ledelsen. Alle har jo fått lønnsøkninger, også de som kommenterer og klager. De har fått 2 oppgjør i år, både sentralt og lokalt. Jeg får det jeg klarer å forhandle meg til selv. Jeg ønsker ikke å måtte stå og forsvare mitt oppgjør overfor andre. Min lønn er min sak. Og jeg synes det er ubehagelig at oppgjøret må ligge i arkivsystemet. Den som kom med kommentaren er arkivleder, men erfaringsmessig kommenterer hun alt hun får inn som gjelder andre ansatte. Virker veldig bitter! Det som skjer nå er jo at jeg distanserer meg mer og mer bort fra den det gjelder. Arbeidsplassen er jo ikke så stor, så bare det blir ubehagelig. Men, som sagt så synes jeg dette ble ubehagelig.Anonymous poster hash: 5ee59...34e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 TS her. Jeg skryter overhodet ikke av lønnen min. At jeg fikk en så stor økning skyldes at jeg hadde begynnerlønn og lå langt under resten av ledelsen. Alle har jo fått lønnsøkninger, også de som kommenterer og klager. De har fått 2 oppgjør i år, både sentralt og lokalt. Jeg får det jeg klarer å forhandle meg til selv. Jeg ønsker ikke å måtte stå og forsvare mitt oppgjør overfor andre. Min lønn er min sak. Og jeg synes det er ubehagelig at oppgjøret må ligge i arkivsystemet. Den som kom med kommentaren er arkivleder, men erfaringsmessig kommenterer hun alt hun får inn som gjelder andre ansatte. Virker veldig bitter! Det som skjer nå er jo at jeg distanserer meg mer og mer bort fra den det gjelder. Arbeidsplassen er jo ikke så stor, så bare det blir ubehagelig. Men, som sagt så synes jeg dette ble ubehagelig.Anonymous poster hash: 5ee59...34e Jeg synes ikke det er greit at denne personen misbruker sin stilling slik så jeg ville gjort noe med det.
Gjest Ive Lina Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Et personalarkiv skal stå i personalavdelingen, det blandes ikke sammen med annet arkivmateriale. I det offentlige er det så strengt når det kommer til oppbevaring av personaldokumentasjon at hele TS sitt innlegg skurrer for meg. Man har også et eget system for håndtering av personal- og lønnsinformasjon - dette for at personer utenfor personalavdelingen ikke skal ha tilgang til slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #19 Skrevet 9. november 2014 Et personalarkiv skal stå i personalavdelingen, det blandes ikke sammen med annet arkivmateriale. I det offentlige er det så strengt når det kommer til oppbevaring av personaldokumentasjon at hele TS sitt innlegg skurrer for meg. Man har også et eget system for håndtering av personal- og lønnsinformasjon - dette for at personer utenfor personalavdelingen ikke skal ha tilgang til slikt. Jeg blir så oppgitt over det her forumet hvor man blir beskyldt for å trolle uansett hva det gjelder. Mitt lønnskrav havnet ikke i personalarkivet heller ikke protokollen etter forhandlingene. Disse havner i det vanlige arkivet og kommet på postlisten, dog unntatt offentlighet. Nå skal det sies at lønnen til offentlige ansatte ikke er unntatt offentlighet heller. Men, det betyr ikke at jeg synes det er greit å få slengt i trynet sure kommentarer pga min lønn. Anonymous poster hash: 5ee59...34e
Gjest Ive Lina Skrevet 9. november 2014 #20 Skrevet 9. november 2014 Jeg blir så oppgitt over det her forumet hvor man blir beskyldt for å trolle uansett hva det gjelder. Mitt lønnskrav havnet ikke i personalarkivet heller ikke protokollen etter forhandlingene. Disse havner i det vanlige arkivet og kommet på postlisten, dog unntatt offentlighet. Nå skal det sies at lønnen til offentlige ansatte ikke er unntatt offentlighet heller. Men, det betyr ikke at jeg synes det er greit å få slengt i trynet sure kommentarer pga min lønn.Anonymous poster hash: 5ee59...34e Hvordan har ansatte fått tak i disse opplysningene? Er det fra et brev du har sendt ledelsen via ordinær postgang? Er det papirer fra medarbeidersamtaler? Jeg forstår ikke hvordan andre ansatte har fått tak i dette. Det er strenge krav til oppbevaring av personaldata, og i det offentlige er de om mulig enda mer rigide på dette. I selskapet jeg jobber er personaldata helt adskilt fra annen informasjon, eget arkiv i personalavdelingen og eget elektronisk system for registrering. Dette er hjemlet i arkivloven. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå