Gå til innhold

Hvordan gikk DU ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, lurer ganske enkelt på det. Har kommet til det punktet hvor nok er nok og vekten må ned. Det virker rett og slett ikke som det er mulig å gå ned i vekt ved hjelp av et tradisjonelt kosthold, kun fancy dietter med all slags supermat. Eller?

Har et barn på rundt ett år og ønsker ikke å måtte tilberede mange ulike retter til hvert måltid, ønsker at vi alle skal kunne spise noenlunde samme mat.

Hvordan kom akkurat du deg i mål? Klarer du å holde vekten? Spiser samboer og evt barn det samme som deg?

Anonymous poster hash: 8f4bb...651
Videoannonse
Annonse
Gjest Silverstream
Skrevet

Holdt meg på 1300 kalorier(maks), men hvis jeg spiste mindre så var det også greit. Her er mitt kosthold om du er interesert:

Frokost: 1 knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat + kaffe

Lunsj: 1 knekkebrød med det samme på + vann

Middag: En liten(!) posjon av det du har tenkt å spise den dagen + vann

Spiser ikke noe til kvelds men hvis jeg absolutt må, så tar jeg en mandarin f. eks. Eller en kopp te.

Trener hver dag i 15min. Intervall i oppoverbakke. Det funker mye bedre enn å løpe på tredemølle i 1 time!

Skrevet

Holdt meg på 1300 kalorier(maks), men hvis jeg spiste mindre så var det også greit. Her er mitt kosthold om du er interesert:

Frokost: 1 knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat + kaffe

Lunsj: 1 knekkebrød med det samme på + vann

Middag: En liten(!) posjon av det du har tenkt å spise den dagen + vann

Spiser ikke noe til kvelds men hvis jeg absolutt må, så tar jeg en mandarin f. eks. Eller en kopp te.

Trener hver dag i 15min. Intervall i oppoverbakke. Det funker mye bedre enn å løpe på tredemølle i 1 time!

Du beskriver her et kosthold på maks 800 kcal, og da har jeg tatt godt i når det kommer til middagen!

Det er noe helt annet enn 1300 kcal.

Anonymous poster hash: 2a72d...490

• Liker 7
Skrevet

Jeg skrev ned ALT jeg spiste. Endte med at jeg skjelden gadd å plukke med småsnacks som lå rundt, for det var stress å huske på. Så hver kveld skrev jeg ned alt, og prøvde å begrense det til 4 "avsnitt" hver dag. :)

Dvs middag teller som en, men alt innhold må med.

Gjest Silverstream
Skrevet

Du beskriver her et kosthold på maks 800 kcal, og da har jeg tatt godt i når det kommer til middagen!

Det er noe helt annet enn 1300 kcal.

Anonymous poster hash: 2a72d...490

Jeg skrev at 1300 var maks og at det var greit å være i underskudd om man ikke er sulten. Ingen vits i å spise bare for å spise

Skrevet

Med kaloritelling kan du spise helt vanlig mat og trenger ikke nekte deg selv noe eller kjøpe noe fancy. Men du må veie og loggføre maten sånn at du vet hvor mye du får i deg. Jeg har gått ned 20 kilo det siste året på denne måten og synes egentlig ikke det har vært noe stort problem. Enkelte naturlige endringer kommer når man får øynene opp for kaloriinnhold, men ikke noe større greier enn f.eks. halvere mengden stekeolje eller rive av skinnet på grillet kylling. Poenget er at du må gjøre en livsstilsendring med endringer som du kan holde på når du er ferdig med slankeprosjektet. Hvis sjokolade er det beste du vet blir det for dumt å nekte seg det resten av livet, men begrense hvor ofte og hvor mye er overkommelig,

Anonymous poster hash: aaf9e...82b

Skrevet

1 uke med Mastercleanse(2ss lønnesirup,saft fra 1/2sitron,en knivspiss cayennepepper og 3dl vann=1 porsjon, skal ha 8-12 glass hver dag)

2 uker med lunsj og kveldsmat byttet ut med babymat(er vel ca 150kalorier i et glass babymat)pluss kjøttpålegg.

3 måneder med svært "ren"mat: MYE fisk, moderat med kjøtt, MASSE grønnsaker og salat, minst mulig karbo og sukker= spiste usunt 1 dag pr uke,dvs feks brød til frokost og sånn,pluss "usunn"middag(alt fra burger fra burger king til taco med masssssse smeltet ost)og en god porsjon dessert. Gikk ned 20kg på ca 5mnd.

Nå så spiser jeg som jeg vil,men moderat. Har alltid salat og/eller grønnsaker som tilbehør til middag, karbomiddag max 2 dgr pr uke(ris/pasta/pizza etc) spiser dessert hver dag men lite, feks 2 kuler is/fruktsalat med vaniljekesam etc, spiser massevis av fisk og skalldyr og mer begrenset med kjøttmiddager men er er glad i kjøttpålegg. Spiser som regel frukt e.l som mellommåltid/snack og salat til lunsj. Frokost så kan det gå i tyrkisk yoghurt med bær og 1/2kork fun light(for smak)egg og bacon med toast og tomatbønner,ciabatta med skinke,ruccola,tomat,olivenolje og kremost,knekkebrød med makrell i tomat osv. Når jeg spiser knekkebrød med kjøttpålegg ol har jeg alltid litt paprika/tomat/agurk ved siden av. Drikker mye vann og te og moderat med kaffe og alkohol. Drikker nesten aldri brus heller.

Spiser frokost ca 06-07,lunsj ca 10-11,mellommåltid ca 14-16,middag ca 18-21 og kveldsmat ca 22-23.

Grunnen til at jeg tok mastercleanse og spiste babymat var fordi jeg ville "kickstarte"alt...jeg tenkte at hvis jeg klarte å gå på slike kurer så burde jeg klare å spise sunt og ikke stikke innom delideluca for mellommåltid eller kjøpe pizza til middag, og det ordna seg jo.

Skrevet

Jeg bestemte meg for å bli glad i mat, og ikke ha skyldfølelse når jeg spiste. Jeg begynte å spare på oppskrifter, lære om nye smaker, og å finne ut hva som var sunt for kroppen, og hva den trengte. Det endret tankesettet mitt, og selv om jeg spiste "mer" så spiste jeg utrolig mye bedre. Jeg begynte også å få i meg næring ca hver tredje til fjerde time.

Videre så har jeg aldri nektet meg noe, men får ikke lyst på så mye usunt når jeg faktisk har fått i meg gode næringsstoffer i løpet av dagen. Er jeg på besøk spiser jeg det som serveres, det være seg kake eller annet.

Jeg har også lagt opp et treningsprogram som passer til meg. Løper intervaller på mølle to til tre ganger i uken, og svømmer 1500 meter to ganger i uken.

En vanlig hverdag spiser jeg:

Før frokost1/2 liter vann.
Frokost:
1 klimuffin 1/2 liter vann og kaffe

Lunsj:

Fire havreknekkebrød og to egg 1/2 liter grønn te
Mellom:
En frukt
Middag:

Rent kjøtt eller fisk med grønnsaker, som regel er tilbehør bønner, linser eller kikerter.
Grønn te eller vann

Kvelds:

Naturell yoghurt med nøtter og frøblanding jeg har laget selv

Skrevet

Med kaloritelling kan du spise helt vanlig mat og trenger ikke nekte deg selv noe eller kjøpe noe fancy. Men du må veie og loggføre maten sånn at du vet hvor mye du får i deg. Jeg har gått ned 20 kilo det siste året på denne måten og synes egentlig ikke det har vært noe stort problem. Enkelte naturlige endringer kommer når man får øynene opp for kaloriinnhold, men ikke noe større greier enn f.eks. halvere mengden stekeolje eller rive av skinnet på grillet kylling. Poenget er at du må gjøre en livsstilsendring med endringer som du kan holde på når du er ferdig med slankeprosjektet. Hvis sjokolade er det beste du vet blir det for dumt å nekte seg det resten av livet, men begrense hvor ofte og hvor mye er overkommelig,

Anonymous poster hash: aaf9e...82b

Dette. :)

Jeg begynte i det små. Kuttet ned på unormale porsjoner og ''kalorityver'' som smør og majones. I starten kuttet jeg også helt på sjokolade og søtsaker, siden jeg var en av dem som aldri kunne ta bare én sjokoladebit.

Etterhvert som kroppen hadde vent seg til dette, gikk jeg også over til knekkebrød eller andre alternativer til brødmat. Det likte kroppen kjempegodt! Nå spiser jeg bare unntaksvis brød, og velger heller ting som cottage cheese med nøtter, proteinpannekaker eller knekkebrød. Til middag spiser jeg hovedsakelig norsk husmannskost, men gjør det sunnere om jeg kan, type fullkornspasta eller mager kesam i stedet for saus.

Jeg kan fint spise McD en gang i blant, eller 5 (!) komler som svømte i fett slik jeg gjorde på onsdag. Poenget er bare å ikke gjøre dette alltid, og med måte.

Jeg har gått ned 13 kg fra før-gravidvekten, nesten 30 kg totalt etter at nummer to ble født. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...