AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Slik jeg har forstått det er det å åpne andres post ulovlig. Hvorvidt folk faktisk anmelder for dette og hva evt. straff er er jeg derimot usikker på. Men min tankegang er at det å åpne andres post er noe man ikke bedriver, uansett. Jeg har aldri gjort det eller engang vurdert det. Er selv midten av tyveårene og studerer i utlandet. Da jeg flyttet meldte jeg flytting (som "utvandret"). I tillegg til å endre min folkeregistrerte adresse kontaktet jeg også banker, organisasjoner osv. for å forsikre meg om at alle var informert om at jeg hadde ny adresse. Likevel var det noen som ikke klarte å registrere denne beskjeden og fortsatte å sende til min gamle adresse. Jeg spurte ved et par anledninger mine foreldre om det var post til meg og dersom det var noe, ba jeg dem putte alt i en stor konvolutt og sende til meg. Ved at par anledninger opplevde jeg at moren min åpnet post til meg. Da ville hun si at det "så viktig ut" eller "kanskje hastet". Egentlig vet jeg at dette handlet om ren nysgjerrighet - hun er av typen som lett snoker, har spm. og jevnlig googler meg for å se hva som kommer opp. For meg er dette en grov invadering av privatliv som jeg ikke synes er akseptabel. Spesielt når dette da har forekommet i voksen alder. Jeg er stadig vekk engstelig for at hun skal motta post til meg som hun åpner, spesielt ettersom hun er typen til å overreagere på ting. Det skjer jo at jeg har blitt forsinket med regninger (spesielt i perioden da jeg stod uten jobb), men det er jo min sak og mitt ansvar. Lurer på hva andres erfaringer rundt dette eller syn på det er? Anonymous poster hash: ddd83...000 1
sunflower Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Jeg er enig med deg, det er absolutt ikke greit å åpnes andres post. Jeg tror du burde snakke litt strengt til din mor.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Helt uakseptabelt! Vel drøyt å anmelde henne, men å ta en alvorlig prat med moren din burde du virkelig. Anonymous poster hash: 5a922...053 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Jeg har ingenting imot om noen skulle åpne posten min. Har ingenting å skjule. Og jeg åpner posten til samboeren min, da han jobber på sjøen og er borte halve året. Men om noen hadde åpnet posten min etter at jeg hadde sagt dem ikke skulle gjøre det, ja da hadde saken vært en helt annen. Da kunne jeg anmeldt for å få fram poenget. Anonymous poster hash: 488c7...e3e 1
masekopp Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 (endret) Min mor er akkurat lik. Endret 7. november 2014 av masekopp
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Å åpne andres post er både straffbart og dermed ulovlig. Men å anmelde er vel å gå over streken? Kan du ikke få kontaktet skriftlig dem som fortsatt ikke har fått med seg at du ikke hae adresse hos mamma lengre?Anonymous poster hash: d4b74...779
FruRaeder Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Min mor gjorde også dette, men etter jeg ble 18 ringte hun å spurte om lov først. Noe annet hadde jeg rett og slett ikke akseptert. Tror du må fortelle moren din klart og tydelig hva du mener om dette, og hvis hun ikke kan respektere det så..?
Sol79 Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Ser ikke problemet så lenge det bare er regninger og lignende. Her i huset åpner vi ikke hverandres post med mindre vi er bortreist, sånn som du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå