Gå til innhold

Hvor mye øker formuen din i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye øker du formuen din med per år? Eventuelt hvor mye reduserer du formuen din?

Anonymous poster hash: 6b6b7...bfa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

altsåhvis det fortsetter sånn som det har gjort nå så øker boligen min med ca 150 000 i året, jeg betaler ned 150 000 i året + sparer ca 50 000 i året så ca 350000 i året... blir det riktig regnet...?

Anonymous poster hash: 479c8...d9a
Gjest Ive Lina
Skrevet

Min formue øker med 0 kroner i året. Gjelden er større enn ligningsverdien på leiligheten, og slik kommer det til å være i mange år.

Det bekymrer meg for øvrig ikke.

Skrevet

altsåhvis det fortsetter sånn som det har gjort nå så øker boligen min med ca 150 000 i året, jeg betaler ned 150 000 i året + sparer ca 50 000 i året så ca 350000 i året... blir det riktig regnet...? Anonymous poster hash: 479c8...d9a

Nei, ettersom huset ditt faller i pris ganske snart...

Anonymous poster hash: 1a318...21b

Skrevet

Min formue øker med 0 kroner i året. Gjelden er større enn ligningsverdien på leiligheten, og slik kommer det til å være i mange år.

Det bekymrer meg at du ikke er bekymret

• Liker 3
Skrevet

Nei, ettersom huset ditt faller i pris ganske snart...

Hehe, tror du ja :P

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet

Hehe, det står på stedet hvil, år ut og år inn. :)

Gjest Ive Lina
Skrevet

Det bekymrer meg at du ikke er bekymret

Hehe .. du kan kanskje fortelle meg hvorfor jeg skulle være bekymret?

• Liker 1
Skrevet

Du betaler vel ned på lånet? Da øker jo formuen din selv om du har lån og ikke sparer utenom.

• Liker 1
Gjest Ive Lina
Skrevet (endret)

Du betaler vel ned på lånet? Da øker jo formuen din selv om du har lån og ikke sparer utenom.

Når man snakker om formue så regner jeg med det som kommer fram på ligningen. Min formue på ligningen er 0 .. og slik kommer den til å være lenge.

Salgsverdi på boligen har ingenting med ligningsverdi i forbindelse med beregning av formue å gjøre.

Endret av Ive Lina
Skrevet

Når man snakker om formue så regner jeg med det som kommer fram på ligningen. Min formue på ligningen er 0 .. og slik kommer den til å være lenge.

Salgsverdi på boligen har ingenting med ligningsverdi i forbindelse med beregning av formue å gjøre.

Men likningsverdi og formue er da to høys forskjellige ting...

• Liker 3
Gjest Ive Lina
Skrevet

Men likningsverdi og formue er da to høys forskjellige ting...

Men da kan jo du fortelle hvordan du beregner formuen din?

Skrevet

I økning kun fra sparing/betaling av avdrag, så er det vel ca 300k per år.

Anonymous poster hash: 94d1f...b12

Skrevet

Men da kan jo du fortelle hvordan du beregner formuen din?

Reell salgsverdi av boligen minus lånet. + det jeg sparer.

• Liker 1
Gjest Ive Lina
Skrevet

Reell salgsverdi av boligen minus lånet. + det jeg sparer.

Okidoki - jeg ser på formue som i likningen min og da er den 0,00.

Dersom jeg skal regne på din måte blir tallene selvsagt ganske annerledes.

Salgsverdi bolig: 5,0 mill

Huslån: 1.5 mill

-------------------------------

Formue: 3,5 mill

I tillegg til verdi av bil, møbler og kunst

Jeg ser ikke på dette som noen reell formue, for dersom jeg skulle solgt boligen så måtte jeg jo kjøpt meg ny.

Skrevet

Okidoki - jeg ser på formue som i likningen min og da er den 0,00.

Dersom jeg skal regne på din måte blir tallene selvsagt ganske annerledes.

Salgsverdi bolig: 5,0 mill

Huslån: 1.5 mill

Formue: 3,5 mill

I tillegg til verdi av bil, møbler og kunst

Jeg ser ikke på dette som noen reell formue, for dersom jeg skulle solgt boligen så måtte jeg jo kjøpt meg ny.

Men det er da en reel formue for det. Hvis ett eller annet skjer så har folk som deg mulighet til å ta sikkerhet i boligen din f. Eks. Skal du ha ny bil kan du ta sikkerhet i boligen, skal du pusse opp badet får du sikkert refinansiert med et så lavt lån, du kan kausjonere for dine evt. Barn... Jeg ser absolutt på dette som reell formue.

Gjest Ive Lina
Skrevet (endret)

Men det er da en reel formue for det. Hvis ett eller annet skjer så har folk som deg mulighet til å ta sikkerhet i boligen din f. Eks. Skal du ha ny bil kan du ta sikkerhet i boligen, skal du pusse opp badet får du sikkert refinansiert med et så lavt lån, du kan kausjonere for dine evt. Barn... Jeg ser absolutt på dette som reell formue.

Det er helt sant, jeg har sett det mer som en formue som ikke blir realisert før barna mine arver når jeg engang dør .. Men som du sier så har jeg jo selvsagt mulighet for å låne på boligen dersom det skulle bli nødvendig.

Endret av Ive Lina
  • Liker 1
Skrevet

Nå var ikke det opprinnelige spørsmålet hva du har i formue, men hvor mye denne øker per år. Dette vil jo da være avdragene du betaler på boliglånet, sparing og evt økning av verdien på bolig og annet.

For mitt tilfelle blir det rundt 450.000-500.000 siste året dersom du tar med økning i boligprisen.

Anonymous poster hash: 7847e...ec1
Skrevet

Jeg regner også med reell formue, fordi det føler mye mer ekte.

Hadde det ikke vært for "goden" vi har med lavere likningsverdi på bolig så hadde det jo faktisk også vært skattepliktig formue. Dessuten inngår det mer enn bare bolig i formue.

Jeg føler at reell formue er det nærmeste vi kommer det amerikanerne snakker om "net worth".

Altså verdier du har minus gjeld. Og da regner jeg kun langsiktige investeringer som bolig og fond/aksjer, ikke andre småbeløp på sparekontoer tiltenkt forbruk. Regner også med bilen nå som den har en viss verdi, men avskriver verdien årlig.

For det er ikke slik at du MÅ eie bolig heller. I teorien kan man selge boligen og gå over på leiemarkedet og sette pengene på konto, eller bruke de til noe annet om så måtte være ønsket. Så det er jo faktiske penger, selv om de er i boligen. Sier ikke at det ville være smart å leie i Norge, men det er en annen diskusjon. Det er fullt mulig. Om man får en livstruende sykdom som kun kan behandles privat i utlandet for mange hundre tusen kroner, ja da kanskje salg av hus for å frigjøre kapitalen faktisk er et reelt alternativ. Eller om man selger huset, setter pengene på konto og flytter til Asia hvor man kan leve lenge på de pengene, selv om man leier, eller kjøper seg noe til hakket lavere kostnad enn her.

Synes absolutt det kan være fornuftig å regne på reell formue :)

Jeg har ført oversikt over husstanden i år, og hittil er formuen økt med 333.000, da sett bort ti fra boligprisstigning fordi jeg ikke vet nøyaktig hva det tallet er. Så det er sparing og nedbetaling.

Det som egentlig er enda mer interessant enn beløpet er hvor stor andel det utgjør at netto inntekter. Det er jo da det vil vises om man er flink eller om man egentlig sløser. For hvor mye man øker formuen bør ha en sammenheng med inntekten. For vår del utgjør formuestigningen 51,6% av hva vi har fått utbetalt hittil i år, noe jeg er ok fornøyd med. Litt mer enn halvparten av alt vi har fått inn har gått til å øke formuen vår, og ikke forbruk. Det er positivt.

Gjest Ive Lina
Skrevet (endret)

Nå var ikke det opprinnelige spørsmålet hva du har i formue, men hvor mye denne øker per år. Dette vil jo da være avdragene du betaler på boliglånet, sparing og evt økning av verdien på bolig og annet.

For mitt tilfelle blir det rundt 450.000-500.000 siste året dersom du tar med økning i boligprisen.

Anonymous poster hash: 7847e...ec1

Jeg er nok slakkere enn de fleste for jeg har aldri regnet på hvor mye jeg "tjener" i året på nedbetaling av boliglån, verdistigning av bolig, verditap på bil, aksjesparing osv. For meg er nåværende bolig et sted hvor jeg skal bo resten av livet, prisstigning får jeg med meg kun når like leiligheter i nærområdet blir solgt og det er svært sjeldent. Aksjene mine er ekstra penger beregnet på pensjonisttilværelsen og dør jeg før den tid går de også til sønnene mine.

Vi har et landsted også, men den er det mannen min som eier. For ordens skyld har vi valgt å eie hver vår eiendom.

Utenom aksjesparing så er jeg en dårlig sparer. Jeg bruker nok mer penger enn de fleste på god mat, kafèbesøk, klær, hobbyer og bøker. I tillegg reiser vi endel utenlands + at jeg ofte gir litt penger til barna mine .. og kjøper klær og utstyr til barnebarn ... Så pengene forsvinner "i det store sluket".

Endret av Ive Lina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...