AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 En grusom ulykke der en gutt druknet i badekaret fordi barnet falt mens mor var i et annet rom, har utviklet seg til en drapssak. Mor er nå tiltalt for uaktsomt drap. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/ettaaring-druknet-i-badekar-mor-tiltalt/a/23330513/ Det er jo liten tvil om at det er uaktsomhet som her er utvist fra mor. Hun burde selvsagt ikke stole på at søsteren var i stand til å ta vare på 1-åringen i badekaret. Jeg stusser dog på at det her tas ut tiltale. Er det ikke straff nok for den stakkars moren å oppleve å miste barnet sitt på en slik måte? Tenk hvilken skyldfølelse. Det er et paradoks at leger og annet helsepersonell kan utvise grov uforstand i tjenesten, med fatale konsekvenser der pasienter dør eller blir varig invalid, hjerneskadet etc. Dette skjer flere ganger årlig. Hva blir konsekvensene? Aldri har jeg hørt at en lege måtte ta ansvar for sine gjerninger. Det skjer omtrent ikke at en lege blir tiltalt for uaktsomt drap når det er åpenbart at det er grov uaktsomhet som er årsaken. Ikke hører vi om leger eller sykepleiere som må forlate stillingen sin og ta ansvar for sine handlinger når de gir feildoseringer med fatale konsekvenser. Sett i lys av dette, synes jeg det er urimelig at en stakkars mor skal måtte bli forfulgt i rettsvesenet for drapet på sitt eget barn, selv om det var fryktelig ansvarsløst av henne å gjøre dette. Jeg tror mange foreldre her til lands kunne blit tiltalt for uaktsomt drap om man hadde hatt litt uflaks. Hvem kan slå seg på brystet å si at jeg har aldri et sekund opptrådt uaktsomt med mitt barn? Hvem har f.eks. ikke kjørt for fort med barna som passasjer i bilen? Hvem har ikke kjørt 50 meter i 30-sonen med sneipen på fanget? Hvem har ikke latt guttungen eller jentungen sykle alene langs hovedveien lenge før de burde? PS! Dette skriver jeg selvsagt med forbehold om at det ikke er alkohol, narkotika eller andre forhold involvert som gjør episoden til noe annet enn et rent uhell. Anonymous poster hash: 4c09b...c75 2
Gjest daisydaisy Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Hun har jo i og for seg ikke forårsaket barnets død, men det var uaktsomt av henne å forlate ungen sin alene i badekaret med søsteren dersom hun burde skjønt at søsteren ikke var gammel nok/i stand til å passe på.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Hun har jo i og for seg ikke forårsaket barnets død, men det var uaktsomt av henne å forlate ungen sin alene i badekaret med søsteren dersom hun burde skjønt at søsteren ikke var gammel nok/i stand til å passe på. Selvsagt. Men hva oppnår samfunnet ved å skal straffe henne enda mer? Man skulle vel tro at hennes barns død burde være lærepenge i massevis. Og som jeg sier; hvorfor slipper leger og sykepleiere som gjør fatale feil som fører til død og annen irreversibel skade, unna? Som regel bare med en beklagelse og "vi skal lære av våre feil" etc. etc. Anonymous poster hash: 4c09b...c75 1
Gjest daisydaisy Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Selvsagt. Men hva oppnår samfunnet ved å skal straffe henne enda mer? Man skulle vel tro at hennes barns død burde være lærepenge i massevis. Og som jeg sier; hvorfor slipper leger og sykepleiere som gjør fatale feil som fører til død og annen irreversibel skade, unna? Som regel bare med en beklagelse og "vi skal lære av våre feil" etc. etc. Anonymous poster hash: 4c09b...c75 Har ingen tanker om det, og ønsker ikke ta stilling til det heller. Derfor kommenterte jeg det ikke i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Mor plasserte ettåringen i badekaret og gikk og satte seg i sofaen i stua? Ja, da forstår jeg godt at hun er tiltalt for uaktsomt drap. Skjønner ikke helt denne sammenligningen med helsepersonell, forresten. Når du skriver slike ting virker du ganske "enkel" og lite reflektert, sant å si. Anonymous poster hash: 6b144...7eb 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Det er et paradoks at leger og annet helsepersonell kan utvise grov uforstand i tjenesten, med fatale konsekvenser der pasienter dør eller blir varig invalid, hjerneskadet etc. Dette skjer flere ganger årlig. Hva blir konsekvensene? Aldri har jeg hørt at en lege måtte ta ansvar for sine gjerninger. Det skjer omtrent ikke at en lege blir tiltalt for uaktsomt drap når det er åpenbart at det er grov uaktsomhet som er årsaken. Ikke hører vi om leger eller sykepleiere som må forlate stillingen sin og ta ansvar for sine handlinger når de gir feildoseringer med fatale konsekvenser. Anonymous poster hash: 4c09b...c75 Oh PLEASE. Du bare måtte blande inn de som gidder å jobbe i det underbetalte helsevesenet i denne posten? Legene i Norge har lavest lønn i verden i forhold til landets gjennomsnittslønn. Ingen mennesker er feilfrie. Selv de som får 6'ere på alle prøver har ofte en feil. Bli sykepleier eller lege selv, da, og prøv å gå gjennom ditt liv uten å gjøre et minste feilgrep. Så kan vi andre overvåke deg og ta fra deg retten til å arbeide når du begår din første feil. Anonymous poster hash: 132d0...a99
umwar Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 En grusom ulykke der en gutt druknet i badekaret fordi barnet falt mens mor var i et annet rom, har utviklet seg til en drapssak. Mor er nå tiltalt for uaktsomt drap. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/ettaaring-druknet-i-badekar-mor-tiltalt/a/23330513/ Det er jo liten tvil om at det er uaktsomhet som her er utvist fra mor. Hun burde selvsagt ikke stole på at søsteren var i stand til å ta vare på 1-åringen i badekaret. Jeg stusser dog på at det her tas ut tiltale. Er det ikke straff nok for den stakkars moren å oppleve å miste barnet sitt på en slik måte? Tenk hvilken skyldfølelse. Det er et paradoks at leger og annet helsepersonell kan utvise grov uforstand i tjenesten, med fatale konsekvenser der pasienter dør eller blir varig invalid, hjerneskadet etc. Dette skjer flere ganger årlig. Hva blir konsekvensene? Aldri har jeg hørt at en lege måtte ta ansvar for sine gjerninger. Det skjer omtrent ikke at en lege blir tiltalt for uaktsomt drap når det er åpenbart at det er grov uaktsomhet som er årsaken. Ikke hører vi om leger eller sykepleiere som må forlate stillingen sin og ta ansvar for sine handlinger når de gir feildoseringer med fatale konsekvenser. Sett i lys av dette, synes jeg det er urimelig at en stakkars mor skal måtte bli forfulgt i rettsvesenet for drapet på sitt eget barn, selv om det var fryktelig ansvarsløst av henne å gjøre dette. Jeg tror mange foreldre her til lands kunne blit tiltalt for uaktsomt drap om man hadde hatt litt uflaks. Hvem kan slå seg på brystet å si at jeg har aldri et sekund opptrådt uaktsomt med mitt barn? Hvem har f.eks. ikke kjørt for fort med barna som passasjer i bilen? Hvem har ikke kjørt 50 meter i 30-sonen med sneipen på fanget? Hvem har ikke latt guttungen eller jentungen sykle alene langs hovedveien lenge før de burde? PS! Dette skriver jeg selvsagt med forbehold om at det ikke er alkohol, narkotika eller andre forhold involvert som gjør episoden til noe annet enn et rent uhell.Anonymous poster hash: 4c09b...c75 Hvor mange hadde utdannet seg til helsepersonell dersom det var en mulighet for straffeforfølgelse etter dødsfall? Ingen leger går fra en åpen pasient på operasjonsbordet for å ta en kaffe. Beklageligvis vil feil skje, det er menneskelig, og det blir iverksatt sak dersom helsepersonellet opptrer uaktsomt. En mor lar ikke barnet bade alene med liten storesøster. At det kan få fatale konsekvenser er åpenbart, og det er ikke et godt argument at hun allerede straffes fordi barnet døde og derfor ikke bør bli tiltalt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Utrolig vond sak å lese. Synes ikke det er passende å diskutere en slik uheldig hendelse på KG. Anonymous poster hash: 86458...282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå