AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Har planer om å skaffe meg hund innen et par år. Men å bestemme seg for rase skal visst ikke være så lett. Har vokst opp med en Flat coated retriever, men vil ha noe annet nå. Det jeg ser etter: * Førerorientert, men omgjengelig og sosial * Middels til stor størrelse * Ingen "gneldrebikkje" * Må tåle kulde, være med på lengre fjellturer i ulent terreng, skiturer osv. * Middels aktivitetsbehov. Vanlige dager: 1-1,5 times tur + kortere tisseturer. * Lite helseplager (selvfølgelig aldri noen garanti) og ikke flat snute av type Mops * Lettrent. Flat'en min mister fort fokus og er vimsete Hunden skal fungere som turkamerat, jeg kommer til å prøve div. hundesporter som spor, agility, lydighet m.m og se hva vi trives med. Anonymous poster hash: 727b2...2c6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Har planer om å skaffe meg hund innen et par år. Men å bestemme seg for rase skal visst ikke være så lett. Har vokst opp med en Flat coated retriever, men vil ha noe annet nå. Det jeg ser etter: * Førerorientert, men omgjengelig og sosial * Middels til stor størrelse * Ingen "gneldrebikkje" * Må tåle kulde, være med på lengre fjellturer i ulent terreng, skiturer osv. * Middels aktivitetsbehov. Vanlige dager: 1-1,5 times tur + kortere tisseturer. * Lite helseplager (selvfølgelig aldri noen garanti) og ikke flat snute av type Mops * Lettrent. Flat'en min mister fort fokus og er vimsete Hunden skal fungere som turkamerat, jeg kommer til å prøve div. hundesporter som spor, agility, lydighet m.m og se hva vi trives med. Anonymous poster hash: 727b2...2c6 Det første som slo meg var lapphund, selvfølgelig fordi jeg har en svensk lapphund selv, men en rase verdt å undersøke nærmere. Har jobbet en del med kontakt i begynnelsen, kanskje ikke så førerorientert som du ønsker, men nå samarbeider han veldig godt med meg. Elsker alle typer aktiviteter så lenge han får være med Fokus kan trenes opp, er min erfaring, nå kan vi trene vesentlig lenger enn i begynnelsen. Ikke gneldrete, men det er fordi jeg har jobbet spesifikt med dette. Veldig lite helseplager på rasen generelt, og raseklubben er veldig bevisst på de helseplagene som kan oppstå.Anonymous poster hash: bcb8e...c44
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Det første som slo meg var lapphund, selvfølgelig fordi jeg har en svensk lapphund selv, men en rase verdt å undersøke nærmere. Har jobbet en del med kontakt i begynnelsen, kanskje ikke så førerorientert som du ønsker, men nå samarbeider han veldig godt med meg. Elsker alle typer aktiviteter så lenge han får være med Fokus kan trenes opp, er min erfaring, nå kan vi trene vesentlig lenger enn i begynnelsen. Ikke gneldrete, men det er fordi jeg har jobbet spesifikt med dette. Veldig lite helseplager på rasen generelt, og raseklubben er veldig bevisst på de helseplagene som kan oppstå.Anonymous poster hash: bcb8e...c44 Takk for tips, skal sjekkes ut :-) Kan jo også nevne at jeg har sett litt på Hvit gjeterhund. Så hvis noen har erfaringer, råd og tips ift rasen så tar jeg gjerne imot! Ts Anonymous poster hash: 727b2...2c6
sunflower Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Her er det nok flere raser som kan passe, f.eks. (finsk) lapphund, collie, tervueren, golden retriever, labrador, diverse spanieler. Ville i utgangspunktet styrt unna noe krevende raser som f.eks. schæfer, kelpie, hvit gjeterhund, tervueren, polarhunder osv. med det aktivitetsbehovet du skisserer. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Leonberger? Gjerne litt større enn du tenker, men jeg er så glad i min så måtte bare anbefale den :D Anonymous poster hash: 907f9...3e1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Takk for tips, skal sjekkes ut :-) Kan jo også nevne at jeg har sett litt på Hvit gjeterhund. Så hvis noen har erfaringer, råd og tips ift rasen så tar jeg gjerne imot! Ts Anonymous poster hash: 727b2...2c6 Hvit gjeterhund er jo det samme som schæfer. Vet ikke om jeg vil kalle det middels aktivitetsbehov? Anonymous poster hash: 907f9...3e1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Leonberger? Gjerne litt større enn du tenker, men jeg er så glad i min så måtte bare anbefale den :D Anonymous poster hash: 907f9...3e1 Anonymous poster hash: fd973...5e6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Leonberger? Gjerne litt større enn du tenker, men jeg er så glad i min så måtte bare anbefale den :D Anonymous poster hash: 907f9...3e1 Oi, ble en glipp i forrige innlegg ovenfor. Uansett: Skulle likt å se en superførerorientert aktiv leonberger på agilitybanen. Anonymous poster hash: fd973...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Her er det nok flere raser som kan passe, f.eks. (finsk) lapphund, collie, tervueren, golden retriever, labrador, diverse spanieler. Ville i utgangspunktet styrt unna noe krevende raser som f.eks. schæfer, kelpie, hvit gjeterhund, tervueren, polarhunder osv. med det aktivitetsbehovet du skisserer. Hm, ser du har skrevet tervueren som både passende og for krevende? Tror nok uansett belgiske fårehunder blir for mye av det gode. Kelpie og polarhunder er også utelukket. Australsk gjeterhund? De er nydelige, men er ikke disse ganske krevende og med sterkt gjeterinsinkt? Leonberger? Gjerne litt større enn du tenker, men jeg er så glad i min så måtte bare anbefale den :D Anonymous poster hash: 907f9...3e1 Er nok ikke helt det jeg ser etterog litt for stor TS. Og ett spørsmål: Dere som har såkalt krevende hunder som Shæfer, belgere, aussie og kelpier. Hvor mye aktiviserer dere hunden i løpet av en dag? Anonymous poster hash: 727b2...2c6
sunflower Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Hm, ser du har skrevet tervueren som både passende og for krevende? Tror nok uansett belgiske fårehunder blir for mye av det gode. Kelpie og polarhunder er også utelukket. De er nydelige, men er ikke disse ganske krevende og med sterkt gjeterinsinkt? Er nok ikke helt det jeg ser etterog litt for stor TS. Og ett spørsmål: Dere som har såkalt krevende hunder som Shæfer, belgere, aussie og kelpier. Hvor mye aktiviserer dere hunden i løpet av en dag? Anonymous poster hash: 727b2...2c6 Jaggu, det har jeg. Brøler De jeg kjenner som har de rasene du nevner nederst, og som har fornøyde balanserte hunder, går turer på 1-3 timer hver dag, trener LP og AG og går spor, driver gjerne med søks-/nesearbeid, trekk etc. En dag med en times tur + tisseturer er en relativt rolig dag. F.eks. 2 timer skogstur løs mandag, 40 minutter båndtur + agilitytrening tirsdag, 1 time skogstur løs onsdag + 20 minutter lydighetstrening, 1 time båndtur trekk torsdag, 45 minutter båndtur langs veien + nose work fredag, 3 timer skogstur løs lørdag, 30 minutter båndtur + 1 time lydighetstrening + triksetrening inne søndag. Timeplan tatt løst fra mine bekjente med slike raser
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #12 Skrevet 7. november 2014 Svensk lapphund er hakket mer førerorientert enn finsk lapphund. De finske kan være innmari "stae" og "egne" på hva de vil og når Anonymous poster hash: 1a73f...ebe
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #13 Skrevet 7. november 2014 Også har du lapsk vallhund. Den er nok den av de 3 lapperasene som er lettest å jobbe med. Flere som gjør det godt i agility plant annet. Min fl digger agility men kommer aldri til å bli en stjerne, det har hsn for mye meninger ig for lite fart til Anonymous poster hash: 1a73f...ebe
Nautika Skrevet 7. november 2014 #14 Skrevet 7. november 2014 For min del høres det ut som at en av de andre retriever-rasene kan passe, labrador eller golden, og muligens av jaktlinjer? Vet ikke hvor mye aktivitet jaktgolden og jaktlabrador krever da, så det bør nok sjekkes ut Som med alle raser bør man bruke mye tid til å finne oppdretter som fokuserer på helse (fremfor utseende), jeg vet det er mye allergi og eksem både på golden og labrador. 1
Gjest Silverstream Skrevet 7. november 2014 #15 Skrevet 7. november 2014 Du kan jo sjekke ut hovawart? Den er middels stor og lett å trene med. En veldig god brukshund som funker til det meste, spesielt som familiehund, vakthund, beskyttelseshund, rednings-og sporhund. Siden den opprinnelig ble avlet for å vokte hus pg gårder i Tyskland, så er den derfor førerorientert. Siden den opprinnelig er vakthund, så kan den være litt reservert mot fremmede, men dette gjelder ikke alle. Vår var ikke det i noe særlig grad, bare varslet oss om at det var fremmede på døren/ i hagen. Tåler veldig godt kulde på grunn av pels og lange fjellturer er ypperlige. Da den er litt stor kan den også trekke dere på ski f. eks eller bære kløv(eller hva det heter?). Den trenger en del mosjon da, sånn egentlig, vet ikke hvordan du ser på det? Dessuten er jeg litt usikker på agility da den ikke er av den letteste typen, men går da an å prøve på hobbybasis, for i konkurranser er den nok ikke så egnet tror jeg .... I utseende likner den på en større utgave av Golden retriever. Spesielt den blonde versjonen. Så om du går rundt ute med den, så forvent deg at en del mennesker antar at den er en Golden retriever Her er den norske klubben for hovawart der det står litt informasjon, om du er interessert: http://www.hovawart.no/
Howl Skrevet 7. november 2014 #16 Skrevet 7. november 2014 De er nydelige, men er ikke disse ganske krevende og med sterkt gjeterinsinkt? Kommer veldig an på individet og hvilke linjer du velger. Kan jo både velge bruks og utstilling. Men det er en krevende hund ja.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #17 Skrevet 7. november 2014 Svensk lapphund er hakket mer førerorientert enn finsk lapphund. De finske kan være innmari "stae" og "egne" på hva de vil og når Anonymous poster hash: 1a73f...ebe Også har du lapsk vallhund. Den er nok den av de 3 lapperasene som er lettest å jobbe med. Flere som gjør det godt i agility plant annet. Min fl digger agility men kommer aldri til å bli en stjerne, det har hsn for mye meninger ig for lite fart til Anonymous poster hash: 1a73f...ebe Det her er jo kjempeinteressant, jeg har kun hatt svensk lapphund, men mitt inntrykk og det jeg har hørt, er akkurat det motsatte av det du sier. Svensk er mer stri og mindre førerorientert enn finsk Jeg vil tro de ikke egentlig er så forskjellige, og at man kanskje bedømmer det på individer man kjenner heller enn på faktiske raseforskjeller. Lapsk vallhund tror jeg også er den av lapphundrasene som vil gjøre det best i agility, men av det jeg hører fra de som har den rasen, så vil jeg ikke si de er lettere å jobbe med. Men de er annerledes, ingen tvil om det Anonymous poster hash: bcb8e...c44
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #18 Skrevet 7. november 2014 TS her. Takk for alle tips så langt! Skal se nærmere på de. Hva med Shetland sheepdog? Er det mye bjeffing? Krever de mye? Anonymous poster hash: 727b2...2c6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #19 Skrevet 7. november 2014 Her er det nok flere raser som kan passe, f.eks. (finsk) lapphund, collie, tervueren, golden retriever, labrador, diverse spanieler. Ville i utgangspunktet styrt unna noe krevende raser som f.eks. schæfer, kelpie, hvit gjeterhund, tervueren, polarhunder osv. med det aktivitetsbehovet du skisserer. Er i utgangspunktet ganske enig med deg, men må få kommentere akkurat det du har skrevet om polarhunder. Som eier av en malamute selv, synes jeg ikke det skisserte aktivitetsnivået er for lavt på hverdager. 1 - 1 1/2 time i hverdagen er et nivå som min sunne og glade malamute er svært tilfreds med, men hunden får som regel en del mer i helgene. Det som derimot er ulempen med mange malamuter er at de ikke er videre førerorienterte. Jeg har i alle fall en helt annen kontakt med border collien til et familiemedlem når vi er ute, enn jeg har med min egen malamute. Malamuten vil gjerne drive med sitt, står på sine egne meninger og har et sterkt jaktinstinkt, mens bc-en henvender seg til meg og "spør" hva vi skal "finne på" . Men aktivitetsbehovet i hverdagen er som sagt ikke så ekstremt som man kanskje skulle tro. Anonymous poster hash: 0a3ad...ecc
Gjest Skrevet 7. november 2014 #20 Skrevet 7. november 2014 Svensk lapphund er hakket mer førerorientert enn finsk lapphund. De finske kan være innmari "stae" og "egne" på hva de vil og når Anonymous poster hash: 1a73f...ebe Hos meg er det omvendt, min finske hører, mens min svenske er helt lost og ute av det :D Så her går det på personlighet Ellers ville jeg sett på lapsk vallhund, den passer godt inn i din beskrivelse. Også er det snart dogs4all, ville tatt meg en tur dit om du har muligheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå