Gå til innhold

Det å betale regninger

Anbefalte innlegg

Gjest Veritaserum
Skrevet

Skal man betale de med en gang.. Eller sette forfallsdatoen til den datoen som står på regningen, slik at det blir trekt den dagen?
Samme med leien..

Føler meg så dum, men har ingen jeg kan spørre :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til deg. Det har ingenting å si så fremst pengene er inn på konto til mottaker på forfallsdato.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er lettere å holde oversikten når jeg betaler de med en gang, enn å la de ligge til forfall.

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet

Gjør akkurat som du vil men anbefaler ihvertfall noen dager før forfallsdato. Det kan ta noen dager før de registreres.

Vi samler opp og gjør det hver søndag.

Ingen grunn til å føle seg dum, du er heller det motsatte :)

Gjest Veritaserum
Skrevet

Ok, så.. om jeg setter det på forfallsdagen så er det vell ikke farlig.. siden datoen står jo der, så om banken er litt treg, så blir jeg ikke straffet.

takk for hjelpen :D

Skrevet

Ved å betale før forfall taper du renter og den som får penger vinner renter. Men i dagens banker er det lite eller ingen rente på kontoer. Så sånn sett betyr ikke dette noe.

vanlitvis betaler folk regningene sine ved forfall. Er dette vanskelig å holde oversikt over er det bedre for alle parter at du betaler når du får regningen.

Det som er lurt å gjøre er å legge sammen alt det du får av faste regninger, lån, leie, strøm, forsikring, tvlisens osv. Og dele alt på 12 mnd. Så får du en egen regningskonto. Den passer kontoen lager du et fast trekk til fra lønnskontoen din den dagen du får penger helst med litt mer enn 12 mnd budsjettets sum. Da har du penger til regninger ett sted og forbrukspenger på kort/lønnskonto.

Eller du finner et annet system som fungerer for deg. Det er og lurt å opprette avtale eller efaktura på alle de regningene du kan. Da slipper du fakturagebyrer.

Anonymous poster hash: cc928...016

• Liker 1
Skrevet

Gjør akkurat som du vil men anbefaler ihvertfall noen dager før forfallsdato. Det kan ta noen dager før de registreres.

Norske banker er ikke "trege". Legger du regningen til betaling på forfallsdagen , trekker de den den dagen (forutsatt at det er en hverdag og du har dekning på kontoen), og den er inne på mottakers konto samme dag.

Ingen takker deg for å betale før forfall.

Unntaket er hvis du har avtalt at f.eks. husleien skal være på mottakers konto innen en gitt dato. Da må du selv ta høyde for at forfallsdato kommer i en helg. Og hvis overføringen går til en utenlandsk bank.

• Liker 2
Skrevet

Slik som jeg gjør det nå er:
Åpner brevet for å sjekke summen. Også legge jeg den ubetalte regningen en fast plass. Dette er på veggen i en kurv på kjøkkenet, slik at jeg ser at det er ubetalte regninger der.
En gang i uken ca. legger jeg alt inn på nettbanken, og skriver "betalt" på regningen og arkiverer den.

Jeg har tre kontoer; brukskonto, sparekonto og regninger.
Passer alltid på å ha litt på "sparing" for å bruke til regninger dersom jeg får en overraskelse. Har også et mål om å kun bruke 500kr i uken, klær, kino og mat går inn i den 500 lappen. Så resten går over til sparekontoen. Vært litt vanskelig å opprettholde det nå, siden jeg nettopp har flyttet ut, og har da måttet kjøpe inn mye mat (basis ting) og ting til leiligheten. Men trur faktisk jeg klarer det, da jeg spise kun 1 gang om dagen og kjøper så å si aldri klær før de jeg har er ødelagt.

Så fort jeg får utbetaling føres leie + Internet og strøm (har fast pris og avregning to ganger i året) over til regning-konto.

Høres dette ut som et "ryddig" system?
Har ikke helt skjønt dette med E-faktura og avtalegiro. Men har tenkt å ta avtalegiro på husleie og strøm, og internet har efaktura.
Men får jeg noe beskjed når det er en ny faktura inne? eller må jeg huske på å gå inn på nettbanken og sjekke?

Anonymous poster hash: 9f154...e5f
Skrevet

Du spiser en gang om dagen???

Høres ut som et greit system det.

Jeg og kjæresten har en regningskonto sammen, og en matkonto sammen. På matkontoen setter vi inn en fast summen i måneden (2000 per), og den har vi et kort til. Til regningskontoen setter vi inn det hver av oss skal betale. Det vil si at der går våre felles utgifter som lån, men også mine "private" ugifter som spotify, netflix og mobil.

Skrevet

Du spiser en gang om dagen???

Høres ut som et greit system det.

Jeg og kjæresten har en regningskonto sammen, og en matkonto sammen. På matkontoen setter vi inn en fast summen i måneden (2000 per), og den har vi et kort til. Til regningskontoen setter vi inn det hver av oss skal betale. Det vil si at der går våre felles utgifter som lån, men også mine "private" ugifter som spotify, netflix og mobil.

Behøver jo bare ett måltid om dagen :fnise:

det høres ganske ryddig og enkel måte å gjøre ting på :D

TS

Gjest Veritaserum
Skrevet

hvorfor blir mine anonym når jeg ikke trykker på :S det trykkes på automatisk jo, må avhuke men glemmer :fnise:

Skrevet

jeg betaler som regel i det jeg får dem, bare for at det er lettere å holde oversikten. Sånn ideelt sett så får du jo mer renter ved å betale de senest mulig. Det er for øvrig fult mulig å betale stort sett alle regninger 5 dager på overtid uten konsekvenser, men jeg ville ikke anbefale det for psykens del :P

Skrevet

jeg betaler som regel i det jeg får dem, bare for at det er lettere å holde oversikten. Sånn ideelt sett så får du jo mer renter ved å betale de senest mulig. Det er for øvrig fult mulig å betale stort sett alle regninger 5 dager på overtid uten konsekvenser, men jeg ville ikke anbefale det for psykens del :P

oy så lang tid har man på seg, det viste jeg ikke. Trudde de gikk rett til inkasso jeg, altså på dagen.

TS

Skrevet

oy så lang tid har man på seg, det viste jeg ikke. Trudde de gikk rett til inkasso jeg, altså på dagen.

TS

nei nei, først skal jo selskapet registrere det (kanskje har de en egen innebakt margin?), så skal de sende deg en påminnelse (eller er det to?) og så kan de sende til inkasso. Så ikke stress om det går en dag eller to over. Samtidig så er det jo lettest for sin egen del å betale de med en gang, så har man bedre oversikt...

Skrevet

nei nei, først skal jo selskapet registrere det (kanskje har de en egen innebakt margin?), så skal de sende deg en påminnelse (eller er det to?) og så kan de sende til inkasso. Så ikke stress om det går en dag eller to over. Samtidig så er det jo lettest for sin egen del å betale de med en gang, så har man bedre oversikt...

Liksom, det å legge de inn til forfall på nettbanken er jo helt likt, som om man betaler de med en gang.

Det krever like mye av deg, og det blir jo trekt automatisk.

Bruker å sette det til forfallsdato, så da går jo helt greit.

TS

Skrevet

Liksom, det å legge de inn til forfall på nettbanken er jo helt likt, som om man betaler de med en gang.

Det krever like mye av deg, og det blir jo trekt automatisk.

Bruker å sette det til forfallsdato, så da går jo helt greit.

TS

Ja det er selvfølgelig helt greit om man har god kontroll og vet at man alltid har penger på konto.

Gjest Veritaserum
Skrevet

Ja det er selvfølgelig helt greit om man har god kontroll og vet at man alltid har penger på konto.

Derfor jeg setter det til forfallsdatoen. Da leie + strøm får jeg før jeg får utbetaling, men forfallet er rett tetter utbetaling (ca 3-4 dager etter).

Så derfor føler jeg det er tryggest å sette det til forfallsdato. siden da er jeg 100% sikker på at jeg har penger.

TS

Skrevet

Derfor jeg setter det til forfallsdatoen. Da leie + strøm får jeg før jeg får utbetaling, men forfallet er rett tetter utbetaling (ca 3-4 dager etter).

Så derfor føler jeg det er tryggest å sette det til forfallsdato. siden da er jeg 100% sikker på at jeg har penger.

TS

sounds good!

Skrevet

Jeg får nesten alt på efaktura, og da er forfallsdato automatisk innfylt. Da trykker jeg bare ok, så legger den seg til forfall. Noen ganger får jeg varsel om at forfall er helg og at pengene blir overført første virkedag, men det har aldri gitt meg gebyrer, man har jo litt slingringsmonn :) Etter å ha godkjent alle efakturaene sjekker jeg forfallsregisteret, der står det hvor mye som er på konto (har egen som er til de fleste regninger) og hvor mye som ligger til forfall, så ser man raskt om det er nok penger :)

Anonymous poster hash: db2ad...26a
Gjest Veritaserum
Skrevet

Jeg får nesten alt på efaktura, og da er forfallsdato automatisk innfylt. Da trykker jeg bare ok, så legger den seg til forfall. Noen ganger får jeg varsel om at forfall er helg og at pengene blir overført første virkedag, men det har aldri gitt meg gebyrer, man har jo litt slingringsmonn :) Etter å ha godkjent alle efakturaene sjekker jeg forfallsregisteret, der står det hvor mye som er på konto (har egen som er til de fleste regninger) og hvor mye som ligger til forfall, så ser man raskt om det er nok penger :)

Anonymous poster hash: db2ad...26a

oy det hørtes praktisk ut :D må sett meg ned å legge inn strøm og internet på efaktura :D

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...