Gå til innhold

Gir snart opp, er så fortvilet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30 kilo overvektig, men spiser langt, langt under det som nødvendigvis kan være basalforbrenningen min. (Den skal ligge på rundt 1850-1900 kalorier)

Jeg spiser lavkarbo, trener 3 ganger i uken (styrke + kondisjon 50/50 en time hver gang), regner kalorier, skriver ned alt jeg spiser (ja, til og med smør, olje o.l.) og måler med målebånd. Målebåndet har ikke rikket seg på tre uker, jeg har ikke gått ned noenting - selv om jeg ifølge keto-stixene er godt i ketose hver dag.

Ligger på rundt 8500 kalorier underskudd i uken, med andre ord skulle jeg gått ned rett under en kilo per uke. Dette er uten å regne med treningskaloriene jeg forbrenner.

Kjenner jeg er helt på kanten hva gjelder motivasjon og humør. Jeg mestrer motgang ganske greit, men jeg er så utrolig oppgitt og lei og sliten av å være overvektig og kjempe så hardt mot kroppen min. Den er faen meg helt håpløs, og jeg prøver jo å gjøre den til et mer trivelig sted å være, men dette her orker jeg snart ikke. Hadde jeg hatt mulighet til å ta opp lån/hatt råd, hadde jeg faktisk bare operert meg nå, for jeg har holdt på slik som dette over så mange år og prøvd om igjen og om igjen at jeg bare ikke har mer å gi.

Uff, noen andre som sliter/ikke takler dette så bra for øyeblikket?

Anonymous poster hash: c8acc...2e3
Videoannonse
Annonse
Gjest earlgrey
Skrevet

Er du sikker på at du ikke har en eller annen form for matallergi?

Jeg vet at flere føler det samme som deg, men plutselig løsner det for dem :)

Du må bare stå på videre!

Skrevet

Om du ikke har vært hos legen, så foreslår jeg aller først en tur dit. Måle deg for mangelsykdommer, jern, stoffskifte etc.

Ellers vet jeg ikke. Får du nok søvn? Stress?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 30 kilo overvektig, men spiser langt, langt under det som nødvendigvis kan være basalforbrenningen min. (Den skal ligge på rundt 1850-1900 kalorier)

Jeg tenker du har svaret ditt her!

Du spiser langt langt under det som kroppen din behøver for å opprettholde alle livsviktige funksjoner dersom du hadde hvilt hele døgnet, og kroppen din har svart på dette ved å sette ned hvileforbrenningen din.

Spis ca 2000 kcal om dagen nå i begynnelsen, og så reduserer du energiinntaket litt og litt etterhvert som du mister vekt.

Med 30 kg overvekt forbrenner du minst 2500 kcal om dagen bare ved normal aktivitet, noe som tilsier at når forbrenningen stabiliserer seg igjen, så skal du gå ned minst 0,5 kg i uken ved et slikt inntak.

Anonymous poster hash: 96f45...be0

• Liker 2
Skrevet

Du spiser kanskje for lite? Husk at kroppen trenger mat! Man skal ikke spise mindre enn kroppen trenger i hvilemodus. Spis til du er mett.

Skrevet

Husk at du bør spise rett etter trening og få i deg nok proteiner og også egentlig karbohydrater når du trener mye... Riktig kosthold er viktig når man skal ned i vekt. Måler du bare midje, eller også rundt lår, hofter osv`?

Skrevet

Er du sikker på at du ikke har en eller annen form for matallergi?

Jeg vet at flere føler det samme som deg, men plutselig løsner det for dem :)

Du må bare stå på videre!

Henger meg litt på den her jeg. Hvordan er fordøyelsen din og energinivået? Typisk for matallergier og intoleranser er at man lagrer vann i kroppen, og det vises jo på vekta og målebåndet.

Jeg fant ut at jeg ikke tåler gluten for noen år siden, da rant kiloene av selv om jeg spiser mer, og energien kom tilbake.

Anonymous poster hash: b5b71...24b

Skrevet

Mange gode svar her. Jeg sliter ikke med vekt og har et annen kroppstype enn deg, men jeg ble altså større av styrketrening. Jeg ga det faktisk opp fordi jeg bygde muskler men gikk ikke ned i fett, og endte opp med en tønneliknende kroppsform. Styrketrening fungerte altså ikke for meg, kanskje du også er slik? I dag løper jeg mest og sper litt på med annen trening når jeg vil. Har du prøvd det? Husk at det er forskjell på jogging og løping :)

Du vet best hva slags kosthold som passer deg, men jeg blir litt mistenksom ovenfor fettinnholdet i lavkarbo-dietter, kombinert med styrketrening...Jeg ville spist mat laget fra bunnen, variert og med masse grønnsaker, kombinert med løping :)

Håper du finner ut av det, klem til deg :)

Anonymous poster hash: 3d814...772
Skrevet

Testet stoffskiftet ditt? Kan hende det er lavt, og derfor du ikke går ned

Anonymous poster hash: f1f94...99a
Skrevet

Du er flink!

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, folkens.

Jeg har dårlig toleranse for mel, ellers ingen andre allergier. Med dårlig toleranse mener jeg at jeg har vært testet for glutenintoleranse uten utslag, men blir dårlig (luftsmerter og diaré) av mel. Holder meg derfor unna akkurat det.

Spiser hjemmelaget mat av typen egg, kjøtt, fisk og grønnsaker (holder meg til de grønnsakene med lavest karbo per 100g som brokkoli, blomkål o.l.) og prøver å variere og spise forskjellig mat hver dag. Men jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å spise noenting lenger, det er jo det eneste som virker - når jeg faster går jeg ned i vekt, så fort jeg spiser stopper vektnedgangen. InBody-scan viste at jeg har mye muskler i forhold til vekten min, men jeg holder ikke på vann og har normalt med mineraler etc så noe gjør jeg jo tydeligvis riktig (uten at det ser ut til å hjelpe).

Samtidig vil jeg ikke bli spiseforstyrret, synes dette er utrolig vanskelig for å være ærlig. Det kan da ikke være vanlig at man -faktisk- må sulte seg for å gå ned i vekt? Kan ikke helt tro det skal være så vanskelig å gå ned i vekt selv om jeg evt skulle hatt noe stoffskifteproblemer e.l.

Skrevet

Du spiser for lite. Får ikke kroppen nok næring inn, holder den igjen til krisetider, og du går ikke ned. Du må spise mer. Jeg skulle også ned 30 kg, men for min del måtte jeg ha ca 2400 kcal pr dag, som var et underskudd på 500 kcal. Det høres ikke så mye ut, men det er det kroppen tåler.

Anonymous poster hash: 4848a...a80
Skrevet

Du spiser for lite. Får ikke kroppen nok næring inn, holder den igjen til krisetider, og du går ikke ned. Du må spise mer. Jeg skulle også ned 30 kg, men for min del måtte jeg ha ca 2400 kcal pr dag, som var et underskudd på 500 kcal. Det høres ikke så mye ut, men det er det kroppen tåler.

Anonymous poster hash: 4848a...a80

Høres virkelig ut som dette, jeg tenkte på dette først.

Andre alternativer kan ligge i stress, lite søvn, matallergi (faktisk) eller andre mangler.

Ser du har fått flere innlegg på disse, så kan ikke understreke nok at det å spise nok mat er faktisk veldig viktig under vektnedgang. Du vil ikke bli syk for å slanke deg, tro meg. Der har jeg vært nemlig.

Anonymous poster hash: d0965...4ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...