Majeanh Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Hei hei! Jeg er ei jente på 25 år som nå føler det er på tide å prøve å få barn. Allerede som 17årig fikk jeg påvist pcos og har gått på Diane Mite siden dengang. Grunnen for at jeg begynte på Diane var overhode ikke pga. prevensjonsbehov, men fordi jeg virkelig slet med alle symptomene pcos fører med seg. Diane funket som bare det med tanke på å redusere akne, vekt, økt behåring og ustabil menstruasjonssyklus - jeg var overlykkelig! I april 2014 sluttet jeg på Diane og begynte å tenke tanken på å bli gravid. Nå har det gått betydelig lang tid syns jeg og jeg har enda ikke hatt noen form for menstruasjon. Har dog fått tilbake akne, hårvekst og gått opp i vekt, men mensen eller en graviditet har ikke vist seg! Kan ikke si jeg har følt jeg har hatt hverken eggløsning eller vært i pms humør, men igjen - jeg har aldri hatt noen ordentlig menstruasjonssyklus, så jeg vet egentlig ikke helt hvordan man kjenner eggløsning på kroppen. Mitt spørsmål er som følger, hva gjør jeg nå? Hva er mulighetene og hvilken vei går jeg for å bli gravid? Ps: jeg er helt ny i dette forumet, så forklaring på forkortelser du evt. bruker tas imot med stor takknemmelighet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Når det er så lenge siden og du ikke har fått mensen ville jeg oppsøkt fastlegen evt gynekolog med en gang og fått undersøkeles. Det er vel også noen medikamenter man kan få for å få fart på mensen. Usikker på disse da jeg ikke har måtte hatt det selv. Lykke til!Anonymous poster hash: ec7f1...0d5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Hadde gått til fastlegen og fått henvisning til gynekolog. Økt hprvekst kan bety at du har mer mannlige hormoner enn vanlig i kroppen og at det kan bli noe mer utfordrende å bli gravid. Og pass på å ikke gå for mye opp i vekt da overvekt i seg selv kan gjøre det særdeles vanskelig å få barn. Anonymous poster hash: 37922...7a8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 lavkarbo funker jo på mange med pcos, verd å prøve. har selv gått på det og vert i kontakt med mange som fikk stabilitert mens. og lettet symptomer på pcos. flere som har klart å bli gravide også, billigere enn å f.eks å hoppe rett på prøverør Anonymous poster hash: b4ccb...695
Gjest Ljhh Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 Jeg har PCOS og vært gravid 2 ganger, så er ikke umulig
Athene Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Du kan kontakte fastlegen og be om henvisning til gynekolog på grunn av uteblitt menstruasjon og barneønske. Det kan være du må vente til et år etter pilleslutt, fordi man teoretisk skal være prøver et år før man får hjelp, og du er så ung at det ikke haster med tanke på alder. Gynekolog kan se på det med innvendig ultralyd, henvise til blodprøver gjennom syklusen for å se på hormonnivåene dine og vurdere videre behandling. Ofte forsøkes Primolut + Pergotime dersom man ikke får i gang syklusene igjen på annen måten. De fleste med PCOS blir gravide uten store problemer, men enkelte behøver litt hjelp.
GammelKaktus Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 Jeg har og Pcos og ble gravid uten problemer ni måneder etter pilleslutt. Må bare gi det litt tid og ikke stresse så mye med det. Etter et år med prøving så kan du be om utredning hvis du ennå ikke har blitt gravid.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 Metaformin kan også være lurt. Anonymous poster hash: b8ce4...ae3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #9 Skrevet 11. november 2014 Hei hei! Jeg er ei jente på 25 år som nå føler det er på tide å prøve å få barn. Allerede som 17årig fikk jeg påvist pcos og har gått på Diane Mite siden dengang. Grunnen for at jeg begynte på Diane var overhode ikke pga. prevensjonsbehov, men fordi jeg virkelig slet med alle symptomene pcos fører med seg. Diane funket som bare det med tanke på å redusere akne, vekt, økt behåring og ustabil menstruasjonssyklus - jeg var overlykkelig! I april 2014 sluttet jeg på Diane og begynte å tenke tanken på å bli gravid. Nå har det gått betydelig lang tid syns jeg og jeg har enda ikke hatt noen form for menstruasjon. Har dog fått tilbake akne, hårvekst og gått opp i vekt, men mensen eller en graviditet har ikke vist seg! Kan ikke si jeg har følt jeg har hatt hverken eggløsning eller vært i pms humør, men igjen - jeg har aldri hatt noen ordentlig menstruasjonssyklus, så jeg vet egentlig ikke helt hvordan man kjenner eggløsning på kroppen. Mitt spørsmål er som følger, hva gjør jeg nå? Hva er mulighetene og hvilken vei går jeg for å bli gravid? Ps: jeg er helt ny i dette forumet, så forklaring på forkortelser du evt. bruker tas imot med stor takknemmelighet. IVF. Med andre ord:Prøverør. Ta kontakt med legen jo før jo bedre. Lykke til. Anonymous poster hash: 8345c...cde
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #10 Skrevet 11. november 2014 IVF. Med andre ord:Prøverør. Ta kontakt med legen jo før jo bedre. Lykke til.Anonymous poster hash: 8345c...cde Neineinei, ikke nødvendigvis! Mange klarer det ved hjelp av hormoner. Slutt å "overdramatisere" uten grunn.Anonymous poster hash: 03a12...fe7
Jeanette13 Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Jeg ville anbefalt deg å få henvisning til gynekolog. Jeg har og PCOS. Har ennå ikke hatt regelmessig mens. Har gått på Pergotime og Primolut for å få mens og eggløsning.. Dessverre har ingenting virkning på meg.. Har no valgt å ta operasjon der de skal inn å åpne opp i egglederne.. Kikhullsoperasjon. Håper og krysser fingrene på at dette vill virke Men hør med en gynekolog. De er flinke på dette
Majeanh Skrevet 13. november 2014 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2014 Takk for mange gode svar! Noen nevner at Primolut og Pergotime, hva er disse medikamentene eller preparatene? Hva gjør de og hvordan tas det? Fåes det på resept? Og Metformin, hva er det og hva gjør det? Har time hos gynekolog i desember. Gleder meg til å høre hva hun har å si Håper noen har noen gode svar på disse spørsmålene også Takk! :D
Jeanette13 Skrevet 14. november 2014 #13 Skrevet 14. november 2014 (endret) Jeg bruker primolut for å få mens. Siden kroppen min ikke klarer selv å få dette til..Primolut er menstrusjonsforskyvning. Men i min grad tar jeg da disse for å få menstrusjon. Pergotime blir brukt for å stimulere eggproduksjonen. Hjelper til med å få eggløsningen igang. Håper dette svarte litt på spørsmålet ditt Gynekologen vet nok best hva som er best for deg. Endret 14. november 2014 av Jeanette13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå